Villa Ottone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.665
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fra det ene til det andre. Dagens post.
    IMG_3328.jpeg

Ikke godnattmusikk for sarte sjeler. Men det river godt, dynamikk og dramatikk, og glimrende støyfri pressing. Svindyr, ja, men jeg har viner i kjelleren som har dårligere holdbarhet enn denne, mindre interessante, og koster mer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    9.018
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Ikke godnattmusikk for sarte sjeler. Men det river godt, dynamikk og dramatikk, og glimrende støyfri pressing. Svindyr, ja, men jeg har viner i kjelleren som har dårligere holdbarhet enn denne, mindre interessante, og koster mer.
    Eg bestilte Decca Pure Analogue-plata sporenstreks i vår etter å ha høyrt via streaming. Det har eg gjort tidt og ofte sidan også, men har enno ikkje fått spretta LP-en. Slik sett hadde det kanskje vore betre å brukt pengane på vin og fått både i pose og sekk.

Ja, dette er vanvittig rått.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.665
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En lang helg i Versailles kan anbefales, det er en deilig småby spekket med historie og kultur. Aldri har jeg sett en by så kjemisk fri for kjedebutikker og merkenavn. Små hyggelige hoteller, og kafeer og restauranter som i gjennomsnitt overgår det meste vi har truffet på ferier i Europa. Det berømte slottet og hagene er i gangavstand, gigantisk og fascinerende, med musikalske attraksjoner som Chapelle Royale og det nyrestaurerte Opera Royale. Solkongens egen kirke, og teater, ufattelige i sin overdådighet, men med konsert-aktiviteter og opplevelser som slår pusten ut av oss klassisk-entusiaster.
    Vi ankom noen dager før vi skulle synge, og fikk med oss ting som ikke var planlagt. Gratis-konsert i Chapelle Royale. Jeg er lydig for foto-forbud, men sniker meg til før de begynner.
    IMG_3341.jpeg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.665
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vår egen konsert var i Cathedrale St Louis i Versaille. Største kirken i byen, med deilig lang etterklang og et fantastisk orgel.
    1781281319745.png

Her fra prøven dagen før, der vi står ved inngangen under orgelet. Vi sang fra tre forskjellige posisjoner i kirken, veldig interessant å oppleve forskjellen i respons fra sted til sted i et så stort rom.
    1781281461508.png

Orgelet var en stor opplevelse i seg selv. Det er et av de største, med piper opp til 32 fot lengde, der laveste C på pedalene er 16Hz.
    Jeg har hørt orgelet i Notre Dame Paris et par ganger, men aldri hørt dette laveste registeret i bruk på konsert. Jeg er ikke fri for tanken om store subber til mine Quad ESL2912 etter dette.
    Vår dirigent og kantor underviser i kirkemusikk på UiS (tidligere Konservatoriet) og hadde med 4 studenter på turen. De fikk øve og spille mye, og var veldig fornøyd og imponerte.
    1781281657496.png

Utsikt fra organistens plass (den ene av tre) før konserten.
    Louis Vierne sin Messe Solenelle for to kor og kor var hovedverk, og det var en stor opplevelse for oss også.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.665
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Versailles er en kulturby, og selvfølgelig fantes det vinylsjapper. Desverre stengt søndag og mandag, men det var gjerne like greit.
    1781282658530.png

Når vi ikke mesket oss med froskelår, østers, løksuppe og de franske druesafter måtte vi selvsagt innom slottet.
    Hagen, eller parkene som vi heller kaller det, var det som fascinerte mest. Kona var med som turist og publikum, og koste seg hele veien.
    1781282853667.png

1781282927725.png

Vi ble godt passet på i hele byen, tungt bevæpnet tilstede i større antall og godt synlig, her slurver de ikke med sikkerheten.
    1781283062040.png

Takk for oss. Hit kommer vi svært gjerne tilbake!

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.834
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Solkongens hage er så svær at jeg ble sårbeint før halvveis sist jeg var der.

;)

I slottet er det vel ett par tusen rom...(saler)
    Om jeg ikke husker feil?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn