Vil trenden snu?

Tror dere det fysiske musikk (LP/CD) kjøpet vil øke?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Forsatt økning i nedlastning

• Vet ikke

• Kanskje

• Totalt antall stemmer
    0

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.122
Det er jo en kjensgjerning at det ekte blir borte og "plæstikk" blir det mer og mer av....

N

nb

Gjest
totte skrev:
og i hovedsak folkemusikk og jazz, og noe klassisk
De tre sjangerene der vil jeg tro i stor grad eksisterer som konsertmusikk pga ymse former for offentlig støtte.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
nb skrev:
totte skrev:
og i hovedsak folkemusikk og jazz, og noe klassisk
De tre sjangerene der vil jeg tro i stor grad eksisterer som konsertmusikk pga ymse former for offentlig støtte.
Klassisk-segmentet gjør nok det, men jazz- og folkemusikerne har aldri hatt noen illusjon om rockestjernestatus eller å tjene ordentlige penger på å spille sine egne ting inn på plate eller live. Av de profesjonelle jazzmusikerne som bare jobber med musikk så har de fleste en vesentlig del av inntekten sin fra undervisning og "bread and butter"-jobber. Hvis man skal ha en anstendig årslønn som musiker så monner ikke noen få festival- og klubbjobber (med offentlig støtte) så veldig, og de aller, aller fleste må fakturere for annen jobbing de fleste dagene i uka. Jeg har snakket med en del unge jazzmusikere og de har en dedikasjon og arbeidsmoral som imponerer. En ung musikkhøyskolestudent jeg delte bord med på herr Nilsen en gang syntes av og til det var krevende å få tid til de daglige timene med øving: Det var undervisning mye av dagen, mye etterarbeid med komposisjonslære etc etterpå, og så privatundervisning han fulgte om kvelden, som han forøvrig finansierte med å stå opp om natten for å gå med avisen. Den typen hel ved er det vanskelig å få til å slutte å spille. Sjarlatanene med D-G-A fuzzgitar og stygge klær, med blikket stadig sveipende etter groupies spiller nok heller playstation når glamen, eller utsikten til glam, forsvinner.

totte, snobb

Edit: typo

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
BT skrev:
toref skrev:
Men rock som genre har kanskje utspilt (sic.) sin rolle..

Mvh
Rock will never die... 8)
Jeg tror vel heller ikke det, selv om betraktningene til Eros synes skuddsikre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
toref skrev:
Selv er jeg på en eller annen type konsert omtrent en gang i uka. Senest på tirsdag faktisk, da "Your headlights are on" dukket opp tilfeldigvis på Rabarbra. Ganske nyskapende saker. Trondheim er bra sånn. Dersom BT hadde dukket opp med dainsemusikk spørs det om jeg ikke hadde ruslet videre ganske fort. Men hadde han spilt noe spennende saker som røsket tak i nyresteinene hadde jeg sikkert blitt ei stund.. :)

Mvh
;D
Du hadde vel blitt uansett, tenker jeg. Om ikke annet så for å danse med de søte små snuppene...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
ikke gjør dette til en åndsnobb-tråd, Snobs vs. Rockers.
Noen av oss har faktisk så bred musikksmak at vi tåler tonene av begge deler, og for min del syns jeg det er topp at vi har svidd av milliarder på en Opera, og skulle ønske at vi gjorde mere av sånt.

Enkelte musikkjangere er nok sterkere subsidiert enn andre, det er udiskutabelt, og enkelte sjangere har også sine musikkscener som er subsidiert i større grad enn andre. For min del handler det ikke om misunnelse bare så det er sagt, men det er greit at folk innser at de økonomiske vilkårene for forskjellige musikalske uttrykk er ganske så forskjellig.

Som et apropos, mange av de småklubbene jeg referer til er arena for mange sceneyttrykk, ikke bare tregreps rock med mus i blikket. Totte må gjerne tenke snevert :-*, men sist jeg spilte skiver på Mono (under pseudoet DJ Rock & Spesial), overvar jeg en konsert med Charles Gayle, Siden totte er såpass tungt inne sjangeren regner jeg med at det ikke trengs noen nærmere forklaring i den retning, men for dere andre. ;)
http://www.cafemono.no/program/20100820-charles-gayle-solo/

Forøvrig var det morsomt å registrere så mange jazzpublikumere ble igjen utover natta og tydelig likte de svingende 60-tallsrytmer som ble presentert fra platespillerne. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
totte skrev:
BT skrev:
toref skrev:

Mvh
Det er ikke alle som driver med musikk for å kunne ha et levebrød.
Det er mange som gjør det av ren musikkglede.

Nå slipper jo folk å bli påtvinget dansebandkostymer også. De møkkajobbene tar jo bulgarerne seg av nå.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
totte skrev:
Sjarlatanene med D-G-A fuzzgitar og stygge klær, med blikket stadig sveipende etter groupies spiller nok heller playstation når glamen, eller utsikten til glam, forsvinner.

totte, snobb

Edit: typo
Det hender de gjør noe mer avsansert også - og drar en E. Ja, sågar kjenner jeg noen som i fullt alvor har prøvd seg på en F#.

For øvrig stemmer det. Poden min vil heller spille gitarhero enn å lære å traktere ekte gitar, til farens store fortvilelse. Ikke rart han er fortsatt ukyssa.

N

nb

Gjest
Oslo Kommunes prioritering av ulike former for kulturaktiviteter er noe underlig:

De har nettopp svidd av 1.8 milliarder kroner eller hva det nå var på en ny hoppbakke som er i bruk noen ganske få ganger i året (de kan visstnok også hoppe 5 meter lengre enn i den gamle). La gå at den opprinnelig skulle koste rundt 600 mio og resten er en saftig budsjettsmell, men åkke som. Samtidig har ikke Oslo en eneste egnet arena for å arrangere store utendørskonserter - Valle Hovin må være den minst egnede konsertarena noe sted i verden som brukes til den slags. Og Eros har gitt et lite innblikk i de økonomiske realitetene i undergrunnsmusikklivet, der er det åpenbart trange kår.

Kulturbudsjettet til Oslo Kommune er på ca 1.3 milliarder kroner (rundt 4% av totalbudsjettet) og det skal dekke kultur i svært vid forstand (musikk, idrett, museum, vedlikehold av kirker) osv, osv.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
ikke gjør dette til en åndsnobb-tråd, Snobs vs. Rockers.
Enig i det, og snobbingen var mest på fjas. Jeg er helt med på at undergangen til musikkscenene er et ordentlig problem som på ingen måte bare angår pop og rock. Poenget mitt er at de som kan og vil spille, uavhengig av genre, kommer til å fortsette med det selv om rammebetingelsene blir enda dårligere. Avskallingen vil være størst i den delen av musikerstanden man klarer seg greit uten, og da mener jeg ikke hele den sekken med musikere som kan kalles rock- eller populærmusikere.

PS: Grunnen til at jeg går lite på rockekonsert er rett og slett at jeg er for gubbete til å sette pris på trykket og stemningen på vellykkede slike arrangementer. Det er litt som med maltwhiskey: Jeg liker det egentlig og synes dette er veldig bra saker, men må motvillig innse at det er mest for de store guttene.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ErosLoveking skrev:
Som et apropos, mange av de småklubbene jeg referer til er arena for mange sceneyttrykk, ikke bare tregreps rock med mus i blikket. Totte må gjerne tenke snevert :-*, men sist jeg spilte skiver på Mono (under pseudoet DJ Rock & Spesial), overvar jeg en konsert med Charles Gayle, Siden totte er såpass tungt inne sjangeren regner jeg med at det ikke trengs noen nærmere forklaring i den retning, men for dere andre. :p
Totte har gått glipp av mere enn han har godt av og er nok en lettvekter selv om han brauter litt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
totte skrev:
ErosLoveking skrev:
Som et apropos, mange av de småklubbene jeg referer til er arena for mange sceneyttrykk, ikke bare tregreps rock med mus i blikket. Totte må gjerne tenke snevert :-*, men sist jeg spilte skiver på Mono (under pseudoet DJ Rock & Spesial), overvar jeg en konsert med Charles Gayle, Siden totte er såpass tungt inne sjangeren regner jeg med at det ikke trengs noen nærmere forklaring i den retning, men for dere andre. :p
Totte har gått glipp av mere enn han har godt av og er nok en lettvekter selv om han brauter litt.
oopps feil smiley, mente selvsagt ;) og ikke :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
totte skrev:
BT skrev:
toref skrev:

Mvh
Den dagen rockere får statsstøtte er den dagen jeg likevel blir alvorlig bekymret for rocken...

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
All den tid "god smak" ikke kan defineres vil det vel alltid være en skjønnsmessig vurdering av hvilke musikkstiler som skal subsidieres over statsbudsjetter, fylkes- og kommunebudsjetter. Jeg synes Giske fikk gjort en hederlig jobb som kulturminister. Musikk ble i alle fall satt på kartet. Og jeg vet inderlig vel hvilket politisk parti jeg _ikke_ vil at noen kulturmininster skal representere.

Broder'n har jo valgt en (om mulig) enda trangere sti. Han ble ferdig utdannet samtidskomponist fra Stuttgart i vår. Fem år med _seriøs_ jobbing. Likevel knapt andre muligheter enn musikklærer på videregående eller de trange nåløyene ved Ircam i Paris eller New York. Jeg tror han er glad for å ha en arkitektutdanning i bakhånd.

Jeg er glad i rock jeg, for all del. (Skulle sikkert taklet en konsert eller to med deg BT. :) ) Om vi sponser rock, folkemusikk, visesang eller opera er vi vel knapt nok med på å sponse nyskapning? Og hvorfor skal en gjeng unger i 15-16 årsalderen nødvendigvis få statlige penger for å spille Led Zeppelin kopier? Det er jo litt kjedelig i lengden, selv om det også svinger. Uten litt mer nyskapning tror jeg trenden med musikk som "bakteppe" og ren underholdning fortsetter - og der møter musikk tøff konkurranse fra andre.

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.014
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BT skrev:
totte skrev:
BT skrev:
toref skrev:

Mvh
Den dagen rockere får statsstøtte er den dagen jeg likevel blir alvorlig bekymret for rocken...
Da bør du begynne å bekymre deg.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er ingen tvil om hva medlemmene på HFS mener, og er veldig enig!

Dette er vel en utvikling, som man ikke får stoppet, men mange får jo en enklere hverdag, og mange mener jo også at nedlastninger har en like god lyd, som f.eks kjøp av det fysiske medium!!!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Med tider kan det hende CD blir et nisjeprodukt akkurat som LP. Kommer uansett være mye å få tak i fremover. En annen ting er at dersom man er smart i platebransjen, så bør man tenke på å gjøre om CD'er i større grad til samle objekter der innpakningen også er noe mer eller mindre eksklusivt.
Jeg tror nok cd blir et nisjeformat om en stund, og at det holder seg slik i lang tid fremover. Da er det bare å håpe at bransjen tar hensyn til at det er die hard-musikkelskere som fortsatt kjøper cd, og gjør det samme de gjør med vinyl i dag - gir det en annen mastring enn den kommersielle utgaven.

De som i dag foretrekker den hardt komprimerte lyden som noen cd-er har, vil jo gå over til nedlasting av mp3. Da er det naturlig at cd vil selge på audiofile premisser, slik som dagens nedlastbare hirez-filer. Det ble nevnt av en annen at det ikke er mulig å laste ned filer med cd-kvalitet. Det stemmer ikke, og dessuten så selges det filer med langt høyere lydkvalitet enn cd på nettet. På grunn av det siste kan det hende at jeg går over til nedlasting av filer når det gjelder klassisk blant annet. Det følger sikkert med en pdf med linernotes til slike utgivelser.

Når det gjelder fravær av cover med linernotes på rippede cd-er, så synes jeg ikke det er så ille hvis Jriver brukes. Der er det en egen wiki-knapp som finner den engelske wikiartikkelen for artisten. Eller man kan velge et google-søk isteden. Det fungerer greit for meg som erstatning for linernotes, spesielt siden det er kjapp tilgang til diskografi på den måten. Derfor digger jeg fortsatt Jriver.

Topp Bunn