- Ble medlem
- 02.05.2009
- Antall liker
- 4.122
Det er jo en kjensgjerning at det ekte blir borte og "plæstikk" blir det mer og mer av....
De tre sjangerene der vil jeg tro i stor grad eksisterer som konsertmusikk pga ymse former for offentlig støtte.totte skrev:og i hovedsak folkemusikk og jazz, og noe klassisk
Klassisk-segmentet gjør nok det, men jazz- og folkemusikerne har aldri hatt noen illusjon om rockestjernestatus eller å tjene ordentlige penger på å spille sine egne ting inn på plate eller live. Av de profesjonelle jazzmusikerne som bare jobber med musikk så har de fleste en vesentlig del av inntekten sin fra undervisning og "bread and butter"-jobber. Hvis man skal ha en anstendig årslønn som musiker så monner ikke noen få festival- og klubbjobber (med offentlig støtte) så veldig, og de aller, aller fleste må fakturere for annen jobbing de fleste dagene i uka. Jeg har snakket med en del unge jazzmusikere og de har en dedikasjon og arbeidsmoral som imponerer. En ung musikkhøyskolestudent jeg delte bord med på herr Nilsen en gang syntes av og til det var krevende å få tid til de daglige timene med øving: Det var undervisning mye av dagen, mye etterarbeid med komposisjonslære etc etterpå, og så privatundervisning han fulgte om kvelden, som han forøvrig finansierte med å stå opp om natten for å gå med avisen. Den typen hel ved er det vanskelig å få til å slutte å spille. Sjarlatanene med D-G-A fuzzgitar og stygge klær, med blikket stadig sveipende etter groupies spiller nok heller playstation når glamen, eller utsikten til glam, forsvinner.nb skrev:De tre sjangerene der vil jeg tro i stor grad eksisterer som konsertmusikk pga ymse former for offentlig støtte.totte skrev:og i hovedsak folkemusikk og jazz, og noe klassisk
Rock will never die... 8)toref skrev:Men rock som genre har kanskje utspilt (sic.) sin rolle..
Mvh
Jeg tror vel heller ikke det, selv om betraktningene til Eros synes skuddsikre.BT skrev:Rock will never die... 8)toref skrev:Men rock som genre har kanskje utspilt (sic.) sin rolle..
Mvh
;Dtoref skrev:Selv er jeg på en eller annen type konsert omtrent en gang i uka. Senest på tirsdag faktisk, da "Your headlights are on" dukket opp tilfeldigvis på Rabarbra. Ganske nyskapende saker. Trondheim er bra sånn. Dersom BT hadde dukket opp med dainsemusikk spørs det om jeg ikke hadde ruslet videre ganske fort. Men hadde han spilt noe spennende saker som røsket tak i nyresteinene hadde jeg sikkert blitt ei stund..
Mvh
Det er ikke alle som driver med musikk for å kunne ha et levebrød.totte skrev:Jeg tror vel heller ikke det, selv om betraktningene til Eros synes skuddsikre.BT skrev:Rock will never die... 8)toref skrev:Men rock som genre har kanskje utspilt (sic.) sin rolle..
Mvh
Det hender de gjør noe mer avsansert også - og drar en E. Ja, sågar kjenner jeg noen som i fullt alvor har prøvd seg på en F#.totte skrev:Sjarlatanene med D-G-A fuzzgitar og stygge klær, med blikket stadig sveipende etter groupies spiller nok heller playstation når glamen, eller utsikten til glam, forsvinner.
totte, snobb
Edit: typo
Enig i det, og snobbingen var mest på fjas. Jeg er helt med på at undergangen til musikkscenene er et ordentlig problem som på ingen måte bare angår pop og rock. Poenget mitt er at de som kan og vil spille, uavhengig av genre, kommer til å fortsette med det selv om rammebetingelsene blir enda dårligere. Avskallingen vil være størst i den delen av musikerstanden man klarer seg greit uten, og da mener jeg ikke hele den sekken med musikere som kan kalles rock- eller populærmusikere.ErosLoveking skrev:ikke gjør dette til en åndsnobb-tråd, Snobs vs. Rockers.
Totte har gått glipp av mere enn han har godt av og er nok en lettvekter selv om han brauter litt.ErosLoveking skrev:Som et apropos, mange av de småklubbene jeg referer til er arena for mange sceneyttrykk, ikke bare tregreps rock med mus i blikket. Totte må gjerne tenke snevert :-*, men sist jeg spilte skiver på Mono (under pseudoet DJ Rock & Spesial), overvar jeg en konsert med Charles Gayle, Siden totte er såpass tungt inne sjangeren regner jeg med at det ikke trengs noen nærmere forklaring i den retning, men for dere andre.
http://www.cafemono.no/program/20100820-charles-gayle-solo/
oopps feil smiley, mente selvsagttotte skrev:Totte har gått glipp av mere enn han har godt av og er nok en lettvekter selv om han brauter litt.ErosLoveking skrev:Som et apropos, mange av de småklubbene jeg referer til er arena for mange sceneyttrykk, ikke bare tregreps rock med mus i blikket. Totte må gjerne tenke snevert :-*, men sist jeg spilte skiver på Mono (under pseudoet DJ Rock & Spesial), overvar jeg en konsert med Charles Gayle, Siden totte er såpass tungt inne sjangeren regner jeg med at det ikke trengs noen nærmere forklaring i den retning, men for dere andre.
http://www.cafemono.no/program/20100820-charles-gayle-solo/
Den dagen rockere får statsstøtte er den dagen jeg likevel blir alvorlig bekymret for rocken...totte skrev:Jeg tror vel heller ikke det, selv om betraktningene til Eros synes skuddsikre.BT skrev:Rock will never die... 8)toref skrev:Men rock som genre har kanskje utspilt (sic.) sin rolle..
Mvh
Da bør du begynne å bekymre deg.BT skrev:Den dagen rockere får statsstøtte er den dagen jeg likevel blir alvorlig bekymret for rocken...totte skrev:Jeg tror vel heller ikke det, selv om betraktningene til Eros synes skuddsikre.BT skrev:Rock will never die... 8)toref skrev:Men rock som genre har kanskje utspilt (sic.) sin rolle..
Mvh
emotikon skrev:Da bør du begynne å bekymre deg.BT skrev:Den dagen rockere får statsstøtte er den dagen jeg likevel blir alvorlig bekymret for rocken...totte skrev:Jeg tror vel heller ikke det, selv om betraktningene til Eros synes skuddsikre.BT skrev:Rock will never die... 8)toref skrev:Men rock som genre har kanskje utspilt (sic.) sin rolle..
Mvh
Jeg tror nok cd blir et nisjeformat om en stund, og at det holder seg slik i lang tid fremover. Da er det bare å håpe at bransjen tar hensyn til at det er die hard-musikkelskere som fortsatt kjøper cd, og gjør det samme de gjør med vinyl i dag - gir det en annen mastring enn den kommersielle utgaven.bjornh skrev:Med tider kan det hende CD blir et nisjeprodukt akkurat som LP. Kommer uansett være mye å få tak i fremover. En annen ting er at dersom man er smart i platebransjen, så bør man tenke på å gjøre om CD'er i større grad til samle objekter der innpakningen også er noe mer eller mindre eksklusivt.