Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjønnsfordelingen er sånn 50/50 - men det er ingen kvinner her inne. Bare kjerringer
    Du har skjønt det! :cool:
    Kvinnfolk sender alt de tenker ut gjennom kjeften.
    Mannfolk skriver alt de tenker på hfs
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Min hypotese er en aldergruppe mellom 30 og 70 - nordmalfordelt med peak på 55 - utelukkende menn. Gjennomsnittsinntekt er 1 mil NOK i året. Geografisk vil det være en fortetning i byene - med et knapt overvekt i Oslo og omegn. Høyere utdannelse på de fleste, godt gift og med god økonomi ettersom skilte/aleneforeldre/forsørgere alltid er blakke.
    Interessant hypotese. Ser absolutt poenget ditt.

    Så nå venter vi bare på at Høvdingen kommer opp med litt fakta, så kommer jeg med betalingen av kontingent ;-)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.845
    Torget vurderinger
    23
    Kjønnsfordelingen er sånn 50/50 - men det er ingen kvinner her inne. Bare kjerringer
    Du har skjønt det! :cool:
    Kvinnfolk sender alt de tenker ut gjennom kjeften.
    Mannfolk skriver alt de tenker på hfs
    Det er derfor kjerringer promper så lite - de klarer ikke holde kjeft lenge nok til å bygge opp trykket! Hvorfor tror du det aldri lukter annet enn nyinnbrent utstyr på Hortenmessa? Hm?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjønnsfordelingen er sånn 50/50 - men det er ingen kvinner her inne. Bare kjerringer
    Du har skjønt det! :cool:
    Kvinnfolk sender alt de tenker ut gjennom kjeften.
    Mannfolk skriver alt de tenker på hfs
    Det er derfor kjerringer promper så lite - de klarer ikke holde kjeft lenge nok til å bygge opp trykket! Hvorfor tror du det aldri lukter annet enn nyinnbrent utstyr på Hortenmessa? Hm?
    Det lukter nyinnbrent fordi kjerringene liker å bli lurt med nye tweaks og triks, mens en glemmer de gode gamle solide prinsippene som faktisk har vert i åresvis!
    En 4" erstatter ikke en 15" uansett hvor mange diamanter det er limt på kablene.
    (Var det riktig svar..??) ;)

    Men Horten messen er en glimrende og meget flott messe!! Jeg skulle gjerne reist i år hadde det ikke vert for en bursdag!
    Det var veldig kjekt sist jeg var på messen!! :) Det tror jeg var i 2013
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Uff..ble kjerring av meg og nå når jeg entret denne tråden.... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var nemlig på konsert i går, og kom da hjem med bare en svak, svak øresus takket være to gule tweaks som faktisk funker.
    Justin Bieber?
    Aldri hørt om de. Er det et band?
    Forsiktig nå, slike kommentarer kan vekke broren til Svein Arne!

    Kjønnsfordelingen er sånn 50/50 - men det er ingen kvinner her inne. Bare kjerringer
    Nja, Hifigirl77 er ei kvinne, og over i headfi finnes Ardilla. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke sikkert de to er kjerring selv om de er damer baluba! :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pass på baluba, du har en flaggermus i vifta!!!
    (Måtte google lønnkammer, ikke hørt før) ;)


    Sorry, ikke vifte, akustisk tweak!!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dere er noen jævla tøfler hele gjengen!
    ta herredømmet over hjemmet og særskilt stua
    jeg har tilbudt kollegaer og venner dressurkurs for kjærringene sine i årevis :cool:
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Släck ljuset!
    Av Josef Svalander
    Lägg en mörk handduk över din CD-spelare så blir ljudet bättre!
    Nonsens? Pröva själv!
    Artikeln är skriven för flera år sedan så de apparater som nämns finns inte längre i handeln.
    Vissa CD-spelare låter bättre om man täcker den med en tjock, mörk handduk. Jag kan hålla med om det verkar vara ett aprilskämt. Men icke desto mindre är det ett allvarligt menat påstående.
    Detta sedan man svarvat kanten på CD-skivan, målat kanten med tuschpenna och avmagnetiserat densamma.
    En Audiofil/Hifi-proffs kommer att höra om något steg inte genomförts (korrekt) eller om kablarna inte är ordentligt inspelade/tillräckliga för "Hifi-elektroner"...

    Är det skillnad på Hifi-proffs och audiofiler?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Om noen lurer på hvorfor så få kvinner driver med hifi. De holder på med dette i stedet:

    IMG_0258.jpg


    Om det er noe forskjell? Næh..

    PS. Observert på loppemarked på Holtet i dag. Først til mølla når de åpner i morra.
     
    Sist redigert av en moderator:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    dere er noen jævla tøfler hele gjengen!
    ta herredømmet over hjemmet og særskilt stua
    jeg har tilbudt kollegaer og venner dressurkurs for kjærringene sine i årevis :cool:
    Du skulle ha fått tildelt "King Kong Oscar og vel så det hifi æresprisen" for peneste pynta stue!
    Har brukt bilder fra stuen din som "brosjyre" for i det hele tatt fått det opp som tema å døtte inn JBL 2360 Hødna i stuen.
    Brukte det også for å bygge OB tårna!

    Hadde du bodd nærmere skulle jeg komt med twist til både deg og fru! :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Fytterakkern for en møkkatråd - bare tunghøre gamliser. Noen må til og med bruke horn for å få med seg hva som spilles. Hørselen svikter og kjeften overtar. Rør i oppsettet og rørete i huet. Selvtilitten er det eneste de har nok av.

    I tillegg fullt av tosker som må måle utstyret for å skjønne hvordan det låter. Dere burde måle ørene deres istedet. Nesten like patetisk som de døve, blakke gjøkene som kjøper dyre kabler - later som de hører forskjell og veksler mellom HFS og oppfølgingen av sine investeringer i Nigeria.

    Som min gamle farfar ville sagt - kronidioter hele gjengen.
    Det var den skarve hetsen jeg fikk til - får ta opp en øl og se om det kommer mer inspirasjon.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå er vel trådstarters spørsmål besvart opptil flere ganger, uten at det ser ut til å spille noen rolle for trådens videre liv. Spørsmålet nå er vel om denne tråden noen gang kommer til å ta slutt.....
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel trådstarters spørsmål besvart opptil flere ganger, uten at det ser ut til å spille noen rolle for trådens videre liv. Spørsmålet nå er vel om denne tråden noen gang kommer til å ta slutt.....
    Svaret er JA.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Nå er vel trådstarters spørsmål besvart opptil flere ganger, uten at det ser ut til å spille noen rolle for trådens videre liv. Spørsmålet nå er vel om denne tråden noen gang kommer til å ta slutt.....
    Svaret er JA.
    HYPOTESE: Hifi er selvhevdelse.

    Q.e.d.
    Of course. What else?
    Hehe...musikk ;-)

    Ser ut til at Dansken har rett likevel. De som hetses bør, er alle de "music lovers".

    ;-)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nå er vel trådstarters spørsmål besvart opptil flere ganger, uten at det ser ut til å spille noen rolle for trådens videre liv. Spørsmålet nå er vel om denne tråden noen gang kommer til å ta slutt.....
    Hvorfor skal den det? Her er det da både visdom og vidd. At noen blir provosert rettferdiggjør bare en drøy mengde grov hets.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    HYPOTESE: Hifi er selvhevdelse.

    Q.e.d.
    Of course. What else?
    Hehe...musikk ;-)

    Ser ut til at Dansken har rett likevel. De som hetses bør, er alle de "music lovers".

    ;-)
    Ja, du sier noe, svart-hvitt;).

    Hvis jeg blir pensjonist skal jeg starte et forskningsprosjekt her på HFS. Min hypotese er at det er laaaangt flere diskusjoner rundt lydmålinger, kabler og akustikk enn god eller dårlig musikk:p.

    Kan det bli en mastergrad på mine gamle dager? Kan vel pusse litt på problemstillingen. Enda noen måneder og år igjen;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    HYPOTESE: Hifi er selvhevdelse.

    Q.e.d.
    Of course. What else?
    Hehe...musikk ;-)

    Ser ut til at Dansken har rett likevel. De som hetses bør, er alle de "music lovers".

    ;-)
    Ja, du sier noe, svart-hvitt;).

    Hvis jeg blir pensjonist skal jeg starte et forskningsprosjekt her på HFS. Min hypotese er at det er laaaangt flere diskusjoner rundt lydmålinger, kabler og akustikk enn god eller dårlig musikk:p.

    Kan det bli en mastergrad på mine gamle dager? Kan vel pusse litt på problemstillingen. Enda noen måneder og år igjen;)
    God idé!

    Trenger du en medforfatter, stiller jeg gjerne opp. Om noen tid... ;-)
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    De eneste som fortjener hets er folk som har hifiutstyr til titusener som tjatter og tjatter , og ikke har råd til å støtte Sentralen med medlemskap:mad:.
    Fint at du prioriterer å støtte sentralen. Jeg er enig i at mange av oss som bruker sentralen mye bør vurdere å støtte det mer aktivt.

    På samme tid er det litt rart at en som har bidratt med hele 16 innlegg på over 1 år synes det er OK å hetse bidragsytere som bruker mye av tiden sin her med velvillige råd, debatter, innspill til god musikk osv. Uten alle disse bidragene hadde sentralen vært død - selv om man hadde fått støtte av passive medlemmer. SATS-medlemskap gir deg ikke bedre helse eller kondisjon. Du må bruke medlemskapet aktivt for å klare dette ;)
    Kvakk kvakk:p. Ante en smule ovenifra og ned tone her, skal ikke komme her og her med bare 16 innlegg:cool:. Du har selvfølgelig rett i at Sentralen er en ressurs på mange måter, men endel av de som frekventerer her rir kjepphestene sine hardt og jeg nekter å bli ridd av mannfolk, audiofile eller ikke:mad:.

    Det der med Sats-member, helse, kondisjon og bruke medlemskapet aktivt for å klare hva da:confused:. Er 53 år gammel,
    skogsarbeider/bygg/anleggsslusk og Sats-membership my ass. Derimot har jeg vært vinylnerd siden 1975 og har kanskje litt kompetanse der og i DIY. Kommer nok flere innlegg fra min side når det passer meg.
    Men 16 innlegg og et år skjuler mye glede, flir og hoderisting. Har blitt kjent med en hyggelig mann og hans vidunderlige ultralydvaskerprodukt som jeg eier et eksemplar av, over 1500 førstepressinger er behandlet og flere skal. Dagens store ros:).
    Hvis mitt innlegg (og innlegget under) om tjatting og støttemedlemskap fører til noen oppvåkninger, er det verdt sårede sinn.
    Ser at medlemsmassen er på vei ned.

    mvh. Rune
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er vel trådstarters spørsmål besvart opptil flere ganger, uten at det ser ut til å spille noen rolle for trådens videre liv. Spørsmålet nå er vel om denne tråden noen gang kommer til å ta slutt.....
    Hvem bryr seg om trådstarter?

    Vel - her har vi en anledning til å hetse dem som bryr seg om trådstartere. Føl deg hetset.

    Blir litt selvhetsing her - hvem f.. er trådstarter og hvorfor skal vi bry oss om hva han vil ha svar på?
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.196
    Jeg håper da at trådstarter har fått svar på det han lurte på? Vi er alltid veldig hjelpsomme her på Sentralen! :)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ja, men etter 88 sider må jeg vel si jeg nærmest har glemt hva jeg spurte om men det var vel et eller annet om hets. Nå har jo diverse grupperinger prøvd å kuppe tråden alt fra alkisgjengen til motorfolket. De som har delt sine erfaringer har vel i det store og hele ikke erfart noe særlig hets så vidt jeg har oppfattet. Sant å si har jeg vel ikke det selv heller. Utenom her på sentralen da, men det teller kanskje ikke.

    Kanskje den uteblevne hetsen fra folk utenfor hifi miljøet til en viss grad handler om at jeg er litt selektiv i forhold til hvordan jeg fremstiller hobbyen ovenfor andre. Å prate om størrelsen på investeringene er ofte noe jeg holder utenfor konversasjonen. Jeg har en viss frykt å bli møtt med rare blikk hvis jeg gjorde nettopp det.

    For å sende ut en liten prøveballong kan jeg jo opplyse om at jeg har brukt nærmere 50k på mine to identiske sett med høyttalerkabler. Hvordan tror dere egentlig en sånn opplysning ville bli tatt imot av kjente og ukjente? Snål fyr? Er han gal? Hør på snobben?

    Med andre, ord risikerer jeg å bli utsatt for grov hets av almuen? Dette handler jo litt om frykten for å bli hetset hvis man er for åpen. Omtrent som noen ikke er åpne om at de er jøde eller homofil.

    Nå har vi jo snakket mye om opplevd hets, men hva med frykten for å bli hetset. Tar vi 88 sider til?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For å sende ut en liten prøveballong kan jeg jo opplyse om at jeg har brukt nærmere 50k på mine to identiske sett med høyttalerkabler. Hvordan tror dere egentlig en sånn opplysning ville bli tatt imot av kjente og ukjente? Snål fyr? Er han gal? Hør på snobben?
    Tror nok du kan krysse av for alternativet "all of the above" her.

    Men hører du noen forskjell på de to settene? ;)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, men etter 88 sider må jeg vel si jeg nærmest har glemt hva jeg spurte om men det var vel et eller annet om hets. Nå har jo diverse grupperinger prøvd å kuppe tråden alt fra alkisgjengen til motorfolket. De som har delt sine erfaringer har vel i det store og hele ikke erfart noe særlig hets så vidt jeg har oppfattet. Sant å si har jeg vel ikke det selv heller. Utenom her på sentralen da, men det teller kanskje ikke.

    Kanskje den uteblevne hetsen fra folk utenfor hifi miljøet til en viss grad handler om at jeg er litt selektiv i forhold til hvordan jeg fremstiller hobbyen ovenfor andre. Å prate om størrelsen på investeringene er ofte noe jeg holder utenfor konversasjonen. Jeg har en viss frykt å bli møtt med rare blikk hvis jeg gjorde nettopp det.

    For å sende ut en liten prøveballong kan jeg jo opplyse om at jeg har brukt nærmere 50k på mine to identiske sett med høyttalerkabler. Hvordan tror dere egentlig en sånn opplysning ville bli tatt imot av kjente og ukjente? Snål fyr? Er han gal? Hør på snobben?

    Med andre, ord risikerer jeg å bli utsatt for grov hets av almuen? Dette handler jo litt om frykten for å bli hetset hvis man er for åpen. Omtrent som noen ikke er åpne om at de er jøde eller homofil.

    Nå har vi jo snakket mye om opplevd hets, men hva med frykten for å bli hetset. Tar vi 88 sider til?
    Almuen synes ALT er dyrt. Selv om du hadde brukt så lite som 500 kroner på kabler, hadde almuen sikkert funnet ut at "Det var dyrt! Idiotisk bruk av penger! Tenk på hvor mange halvlitere du hadde kunnet kjøpe istedet!".

    For mitt vedkommende er 50.000 kroner på kabler en "hverdagslig sak", som en viss Astrid-Lindgren-figur hadde sagt det. Ikke det at jeg har syltet ned så mye penger i kabler, men jeg har jo andre svin på skogen. Du må gjerne bruke pengene dine som du vil for meg - men hvis du anbefaler en stakkars nybegynner med et begrenset budsjett å kopiere dine prioriteringer, gjetter jeg på at jeg ikke klarer å holde fingrene unna tastaturet.

    Som jeg har sagt tidligere i denne tråden: frende er frende verst. Det er av sine egne man skal ha det. Almuen er uinteressant.

    Frykten for å bli hetset? Det er bare en greie oppi hodet ditt. Det har du full kontroll på. Bare å ignorere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    For å sende ut en liten prøveballong kan jeg jo opplyse om at jeg har brukt nærmere 50k på mine to identiske sett med høyttalerkabler. Hvordan tror dere egentlig en sånn opplysning ville bli tatt imot av kjente og ukjente? Snål fyr? Er han gal? Hør på snobben?
    Tror nok du kan krysse av for alternativet "all of the above" her.

    Men hører du noen forskjell på de to settene? ;)
    Når begge er koblet til samtidig mener du.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ja, men etter 88 sider må jeg vel si jeg nærmest har glemt hva jeg spurte om men det var vel et eller annet om hets. Nå har jo diverse grupperinger prøvd å kuppe tråden alt fra alkisgjengen til motorfolket. De som har delt sine erfaringer har vel i det store og hele ikke erfart noe særlig hets så vidt jeg har oppfattet. Sant å si har jeg vel ikke det selv heller. Utenom her på sentralen da, men det teller kanskje ikke.

    Kanskje den uteblevne hetsen fra folk utenfor hifi miljøet til en viss grad handler om at jeg er litt selektiv i forhold til hvordan jeg fremstiller hobbyen ovenfor andre. Å prate om størrelsen på investeringene er ofte noe jeg holder utenfor konversasjonen. Jeg har en viss frykt å bli møtt med rare blikk hvis jeg gjorde nettopp det.

    For å sende ut en liten prøveballong kan jeg jo opplyse om at jeg har brukt nærmere 50k på mine to identiske sett med høyttalerkabler. Hvordan tror dere egentlig en sånn opplysning ville bli tatt imot av kjente og ukjente? Snål fyr? Er han gal? Hør på snobben?

    Med andre, ord risikerer jeg å bli utsatt for grov hets av almuen? Dette handler jo litt om frykten for å bli hetset hvis man er for åpen. Omtrent som noen ikke er åpne om at de er jøde eller homofil.

    Nå har vi jo snakket mye om opplevd hets, men hva med frykten for å bli hetset. Tar vi 88 sider til?
    Almuen synes ALT er dyrt. Selv om du hadde brukt så lite som 500 kroner på kabler, hadde almuen sikkert funnet ut at "Det var dyrt! Idiotisk bruk av penger! Tenk på hvor mange halvlitere du hadde kunnet kjøpe istedet!".

    For mitt vedkommende er 50.000 kroner på kabler en "hverdagslig sak", som en viss Astrid-Lindgren-figur hadde sagt det. Ikke det at jeg har syltet ned så mye penger i kabler, men jeg har jo andre svin på skogen. Du må gjerne bruke pengene dine som du vil for meg - men hvis du anbefaler en stakkars nybegynner med et begrenset budsjett å kopiere dine prioriteringer, gjetter jeg på at jeg ikke klarer å holde fingrene unna tastaturet.

    Som jeg har sagt tidligere i denne tråden: frende er frende verst. Det er av sine egne man skal ha det. Almuen er uinteressant.

    Frykten for å bli hetset? Det er bare en greie oppi hodet ditt. Det har du full kontroll på. Bare å ignorere.
    Fornuftig tilnærming, tror vi går for den varianten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når begge er koblet til samtidig mener du.
    Nei, jeg tenkte mer på at kjente gitarister gjerne prøvespiller en 15-20 eksemplarer av den samme gitar- eller forsterkermodellen før de finner den ene som "låter magisk". Jeg regner med at en sann kabel-connoisseur hører forskjell på ulike sett av samme kabelmodell, og lytter seg frem til det ene eksemplaret som låter best blant alle settene av samme modell på hjemlån.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    50 k for to par kabler?
    Latterlig billig, spør du meg.
    Jeg kjøpte phono-kabel - dvs 1 stk - til 32k.
    Gal? Tja.
    Mobbet? - mnei. Har aldri sagt det til noen tidligere.....;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men etter 88 sider må jeg vel si jeg nærmest har glemt hva jeg spurte om men det var vel et eller annet om hets. Nå har jo diverse grupperinger prøvd å kuppe tråden alt fra alkisgjengen til motorfolket. De som har delt sine erfaringer har vel i det store og hele ikke erfart noe særlig hets så vidt jeg har oppfattet. Sant å si har jeg vel ikke det selv heller. Utenom her på sentralen da, men det teller kanskje ikke.

    Kanskje den uteblevne hetsen fra folk utenfor hifi miljøet til en viss grad handler om at jeg er litt selektiv i forhold til hvordan jeg fremstiller hobbyen ovenfor andre. Å prate om størrelsen på investeringene er ofte noe jeg holder utenfor konversasjonen. Jeg har en viss frykt å bli møtt med rare blikk hvis jeg gjorde nettopp det.

    For å sende ut en liten prøveballong kan jeg jo opplyse om at jeg har brukt nærmere 50k på mine to identiske sett med høyttalerkabler. Hvordan tror dere egentlig en sånn opplysning ville bli tatt imot av kjente og ukjente? Snål fyr? Er han gal? Hør på snobben?

    Med andre, ord risikerer jeg å bli utsatt for grov hets av almuen? Dette handler jo litt om frykten for å bli hetset hvis man er for åpen. Omtrent som noen ikke er åpne om at de er jøde eller homofil.

    Nå har vi jo snakket mye om opplevd hets, men hva med frykten for å bli hetset. Tar vi 88 sider til?
    Almuen synes ALT er dyrt. Selv om du hadde brukt så lite som 500 kroner på kabler, hadde almuen sikkert funnet ut at "Det var dyrt! Idiotisk bruk av penger! Tenk på hvor mange halvlitere du hadde kunnet kjøpe istedet!".

    For mitt vedkommende er 50.000 kroner på kabler en "hverdagslig sak", som en viss Astrid-Lindgren-figur hadde sagt det. Ikke det at jeg har syltet ned så mye penger i kabler, men jeg har jo andre svin på skogen. Du må gjerne bruke pengene dine som du vil for meg - men hvis du anbefaler en stakkars nybegynner med et begrenset budsjett å kopiere dine prioriteringer, gjetter jeg på at jeg ikke klarer å holde fingrene unna tastaturet.

    Som jeg har sagt tidligere i denne tråden: frende er frende verst. Det er av sine egne man skal ha det. Almuen er uinteressant.

    Frykten for å bli hetset? Det er bare en greie oppi hodet ditt. Det har du full kontroll på. Bare å ignorere.
    Fornuftig tilnærming, tror vi går for den varianten.
    Hvis jeg leser utstyrslista i signaturen din riktig, så har du altså brukt mer penger på høyttalerkabler enn på selve høyttalerne (Monitor Audio Gold 300)?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Når begge er koblet til samtidig mener du.
    Nei, jeg tenkte mer på at kjente gitarister gjerne prøvespiller en 15-20 eksemplarer av den samme gitar- eller forsterkermodellen før de finner den ene som "låter magisk". Jeg regner med at en sann kabel-connoisseur hører forskjell på ulike sett av samme kabelmodell, og lytter seg frem til det ene eksemplaret som låter best blant alle settene på hjemlån.
    Selvsagt.
    For at mine kabler alltid skal gi lik lyd, har jeg installert klimaanlegg som sørger for nøyaktig samme temperatur og samme fuktighetsgehalt på luften til enhver tid. Her er ingen ting overlatt til tilfeldighetene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn