Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan låter en hoggorm?������
    Hoggormen lager visst ingen lyd: Hvilken lyd lager hoggormen? - Åpent forum - Doktoronline - Forum

    Så dette er et litt merkelig uttrykk. Men hoggormen kan bite, så det folk sannsynligvis mener når det 'låter hoggorm' er at lyden 'biter' i ørene. Heller ikke et veldig presist uttrykk, men iallfall såpass at man forstår at lyden ikke er behagelig :)
    Det var nok en relativt ung og uerfaren baluba som koblet feil kabel til en kombinasjon som fort kan tippe i feil retning med Isoda. Jeg har selvsagt full respekt for Hiraga, som jeg har beundret på en lommebok-avstand i over 30 år. Selv har jeg ikke bidratt med en tøddel i den delen av bransjen.

    Jeg får være glad og fornøyd med å hatt såpass viktige bidrag til musikkhistorien at jeg har fått være med på å bli hetset på BBC 6... ;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg møter på hoggorm frå tid til anna, i samband med skuleturar og fjellvandring. Og minst to gonger har dei kvæsa til meg. Den eine gongen var dei omringa av skuleelevar, og den andre gongen var det ein ekstremt stor og aggressiv tass som låg midt i vegen der ei klasse skulle gå. Eg måtte flytte han til store protestar (frå ormen, altså).

    Dersom det hevdast at ein kabel høyrest ut som hoggorm, er det veldig diffust og upresist. Det er vel ei samanlikning med utsegn om at brennevin smakar hoggorm. Litt søkt bildebruk, og det var vel herifrå samanlikninga kom, at noko smakar pyton er ganske forslitt (og dumt, få av oss har fyrstehandserfaringar med korleis pyton eigentleg smakar). Hoggorm er ein parallell der ein forsøkte å inkludere norsk fauna, utan at det hjelper oss noko vidare.....
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Handler om kabel igjen nå ja.
    Hetsen kommer aldri til å ta slutt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No har kablar etter mi meining svært svake audiofile fingeravtrykk. Men assosiasjonane til hoggorm er interessante. Auditivt greier eg ikkje å kople kvesinga frå hoggorm til noko som ein kabel kan påføre lyden. Men det finnest andre sanseinntrykk. Reint visuelt kan eg seie at nokre av signalkablane mine har tilnærma hoggormutsjånad (burde sjølvsagt ha sikksakkmønster i staden for å vere spettete, men fargane stemmer elles ganske bra. Om lag like lange er dei også, så sjølv om hoggormane er litt tjukkare, er dette ikkje dumt. Ein kunne kanskje finne på å bruke hoggorm som isolasjonsmateriale/dielektrikum, men sidan det er ei freda art, er det nok ein dårleg ide...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette patentbåndet i kopper er jo interessant. Det er flatt og stivt, så ved å surre de i silke, ull, teflon eller annet, kanskje også sette de inn med eksotiske substanser, og så koke sammen litt markedsføring med uddevteorier, skulle det vel bli salgbart?

    Johan-Kr
     

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    En kabel gjør vel neppe lyden/sounden bedre, den skal vel heller hindre mest mulig forringelse av lyden/sounden som produseres i starten av kjeden (i pickup med mer)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    No har kablar etter mi meining svært svake audiofile fingeravtrykk. Men assosiasjonane til hoggorm er interessante. Auditivt greier eg ikkje å kople kvesinga frå hoggorm til noko som ein kabel kan påføre lyden. Men det finnest andre sanseinntrykk. Reint visuelt kan eg seie at nokre av signalkablane mine har tilnærma hoggormutsjånad (burde sjølvsagt ha sikksakkmønster i staden for å vere spettete, men fargane stemmer elles ganske bra. Om lag like lange er dei også, så sjølv om hoggormane er litt tjukkare, er dette ikkje dumt. Ein kunne kanskje finne på å bruke hoggorm som isolasjonsmateriale/dielektrikum, men sidan det er ei freda art, er det nok ein dårleg ide...
    Jeg synes analogien med huggormbitt er artig, har selv lært det her tror jeg. I mitt tilfelle låt Isoda stikk motsatt av andres beskrivelser, så jeg setter min lit til de tekniske forklaringene jeg har fått i denne tråden stemmer. Den strypet nok den stakkars budsjettforsterkeren som uansett ikke var noe opplagt valg til høyttalerne i utgangspunktet.

    Og det at kablene var 2x1,5 meter grunnet høy pris gjorde nok ikke saken bedre. De hadde kanskje fungert perfekt nå som jeg kjører monoblokker av en helt annen kvalitet og høyttalere som er en relativt enkel last. :)
     

    OskarIII

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Innlegg
    239
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Problemet är att man inom Hifi-tekniken använder två olika vetenskaper.
    1. Psykologi
    2. Naturvetenskap
    Det är när audiofiler blandar ihop begreppen som "hifi-intresserade" skakar huvudet åt dom.

    Får ofta intrycket att Audiofiler upplever sig själva som övermänniskor, med övermänsklig hörsel.
    När de säger att de "hör" skillnad på olika kablar, Före och efter en CD-skiva fått kanten svarvad, Skillnad på ljudet med en/utan svart duk över CD-spelaren, på avmagnetiserade CD-skivor med flera "Tweaks"... Så är det brister i naturvetenskapen som inte kan förklara varför de hör skillnad.
    Samtidigt är det kritiker som blandar in psykologi, de hör inte skillnad, därför tror de att naturvetenskapen är exakt.

    Skulle gärna hylla audiofilernas övermänskliga hörsel, om de bara kunde bevisa att de har det.

    Har någon studie av mänsklig hörsel någonsin kunna bevisa att vissa individer har så mycket bättre hörsel än alla andra? Att dessa också har bättre hörsel i 40-60 års åldern, än flertalet av jordens befolkning har i 18-22-års åldern?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1986: Svært god hørsel men liten erfaring og kunnskap. I alle fall mindre enn jeg selv trodde.

    2016: Begrenset hørsel men med lang erfaring og betydelig mer kunnskap om alt fra innspilling til reproduksjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Studier har vist at yrkesgrupper som dirigenter i symfoniorkester har forbausende god hørsel med stor evne til å detektere både tid og frekvens samtidig. De demonsterer en oppløsning som er bedre enn den teoretiske grensen for et lineært system: https://arxiv.org/abs/1208.4611

    Forsåvidt ikke noe overnaturlig i det, bare en demonstrasjon av at hørselen ikke er et lineært system. Derimot kommer ikke yrkesgrupper som hifi-anmeldere spesielt bra ut, faktisk litt dårligere enn hifi-selgere: Audio Musings by Sean Olive: Part 2 - Differences in Performances of Trained Versus Untrained Listeners

    Siden vi andre ofte støtter oss på hifi-anmeldernes blonstrende omtale av ting vi ikke selv kan høre, så er kanskje det til en viss ettertanke.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Aldri noen hetsing her i gården. Folk syntes det var spennende hver gang de kom på besøk og fikk se og høre nye ting :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Problemet är att man inom Hifi-tekniken använder två olika vetenskaper.
    1. Psykologi
    2. Naturvetenskap
    Det är när audiofiler blandar ihop begreppen som "hifi-intresserade" skakar huvudet åt dom.

    Får ofta intrycket att Audiofiler upplever sig själva som övermänniskor, med övermänsklig hörsel.
    När de säger att de "hör" skillnad på olika kablar, Före och efter en CD-skiva fått kanten svarvad, Skillnad på ljudet med en/utan svart duk över CD-spelaren, på avmagnetiserade CD-skivor med flera "Tweaks"... Så är det brister i naturvetenskapen som inte kan förklara varför de hör skillnad.
    Samtidigt är det kritiker som blandar in psykologi, de hör inte skillnad, därför tror de att naturvetenskapen är exakt.

    Skulle gärna hylla audiofilernas övermänskliga hörsel, om de bara kunde bevisa att de har det.

    Har någon studie av mänsklig hörsel någonsin kunna bevisa att vissa individer har så mycket bättre hörsel än alla andra? Att dessa också har bättre hörsel i 40-60 års åldern, än flertalet av jordens befolkning har i 18-22-års åldern?
    Kong Oskar, du er inne på det vesentlige når du påpeker psykologiens rolle. At ikke flere snakker mer om psykologien, er interessant, men egentlig ikke så overraskende (jeg vet at jeg er et følsomt fjols, men jeg har møtt mange fjols som ikke vet at de er det).

    Hvis hifi kun var lyden og vitenskapen bak den, ville alle rasjonelle hifi-entusiaster ha installert lytterom à la dette (eller hatt slike lytterom som et ideál):



    Eventuelt noe slik hvis det var 3D som var målet:



    I realiteten kommer mange andre faktorer enn lyden inn (budsjett er en åpenbar beskrankning, men se bort fra den her). Vi vil blant annet at "lyden" skal se pen ut, vi vil imponere naboen og så søker vi i vår naivitet hjelp der hvor de har incentiver til å ikke yte hjelp (blader og sjapper).

    Selv kjenner jeg ingen som er helt rasjonelle. En del studioer og universiteter er nok det nærmeste "rasjonell" vi kan komme. Og slike løsninger er det ingen som vil ha hjemme. Derfor er hifi like mye psykologi, interiør, skryt og mye annet som lyd.
     

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Subjektivistene: 'Jeg lurer på når tid aha-øyeblikket som forklarer lydforskjeller mellom kabler kommer og objektivistene kryper til korset og må innrømme at de har tatt feil hele tiden'
    Objektivistene:'Jeg lurer på når tid aha-øyeblikket som forklarer null lydforskjeller mellom kabler kommer og subjektivistene kryper til korset og må innrømme at de har blitt lurt hele tiden'

    Time will tell.....
    Et åpent sinn kan sammenlignes med en fallskjerm. Den fungerer best når den er åpen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.858
    Torget vurderinger
    23
    Problemet är att man inom Hifi-tekniken använder två olika vetenskaper.
    1. Psykologi
    2. Naturvetenskap
    Det är när audiofiler blandar ihop begreppen som "hifi-intresserade" skakar huvudet åt dom.

    Får ofta intrycket att Audiofiler upplever sig själva som övermänniskor, med övermänsklig hörsel.
    När de säger att de "hör" skillnad på olika kablar, Före och efter en CD-skiva fått kanten svarvad, Skillnad på ljudet med en/utan svart duk över CD-spelaren, på avmagnetiserade CD-skivor med flera "Tweaks"... Så är det brister i naturvetenskapen som inte kan förklara varför de hör skillnad.
    Samtidigt är det kritiker som blandar in psykologi, de hör inte skillnad, därför tror de att naturvetenskapen är exakt.

    Skulle gärna hylla audiofilernas övermänskliga hörsel, om de bara kunde bevisa att de har det.

    Har någon studie av mänsklig hörsel någonsin kunna bevisa att vissa individer har så mycket bättre hörsel än alla andra? Att dessa också har bättre hörsel i 40-60 års åldern, än flertalet av jordens befolkning har i 18-22-års åldern?
    Kong Oskar, du er inne på det vesentlige når du påpeker psykologiens rolle. At ikke flere snakker mer om psykologien, er interessant, men egentlig ikke så overraskende (jeg vet at jeg er et følsomt fjols, men jeg har møtt mange fjols som ikke vet at de er det).

    Hvis hifi kun var lyden og vitenskapen bak den, ville alle rasjonelle hifi-entusiaster ha installert lytterom à la dette (eller hatt slike lytterom som et ideál):



    Eventuelt noe slik hvis det var 3D som var målet:



    I realiteten kommer mange andre faktorer enn lyden inn (budsjett er en åpenbar beskrankning, men se bort fra den her). Vi vil blant annet at "lyden" skal se pen ut, vi vil imponere naboen og så søker vi i vår naivitet hjelp der hvor de har incentiver til å ikke yte hjelp (blader og sjapper).

    Selv kjenner jeg ingen som er helt rasjonelle. En del studioer og universiteter er nok det nærmeste "rasjonell" vi kan komme. Og slike løsninger er det ingen som vil ha hjemme. Derfor er hifi like mye psykologi, interiør, skryt og mye annet som lyd.

    Er ikke dette hos AtleT, det nederste bildet?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Studier har vist at yrkesgrupper som dirigenter i symfoniorkester har forbausende god hørsel med stor evne til å detektere både tid og frekvens samtidig. De demonsterer en oppløsning som er bedre enn den teoretiske grensen for et lineært system: https://arxiv.org/abs/1208.4611

    Forsåvidt ikke noe overnaturlig i det, bare en demonstrasjon av at hørselen ikke er et lineært system. Derimot kommer ikke yrkesgrupper som hifi-anmeldere spesielt bra ut, faktisk litt dårligere enn hifi-selgere: Audio Musings by Sean Olive: Part 2 - Differences in Performances of Trained Versus Untrained Listeners

    Siden vi andre ofte støtter oss på hifi-anmeldernes blonstrende omtale av ting vi ikke selv kan høre, så er kanskje det til en viss ettertanke.
    Enkelte dirigenter kan oppfatte timing feil helt ned i 5ūs. For hirez så er det vel 10-20ūs som er målsettingen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Reint visuelt kan eg seie at nokre av signalkablane mine har tilnærma hoggormutsjånad (burde sjølvsagt ha sikksakkmønster i staden for å vere spettete, men fargane stemmer elles ganske bra.
    Ja, sagtann pulser vil vi ikke ha igjennom. Det stresser forsterkerene.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vore veldig spennande å høyrt på dei to oppsetta du har avbilda, svart-hvitt.
    Enig. Har du linker til beskrivelser av de to lytterommene, svart-hvitt? Det første er vel et studio... Eller var det det Sluket la ut i min egen tråd for et par uker siden? Og det andre - en slags 3D-lyd-simulator på et universitet?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Det er vel triangelpulser du mener? Er litt snillere enn firkantpulser.

    (Begge er skolebokseksempler når man lærer fouriertransformasjon. Som viser at for å gjengi begge perfekt må man ha uendelig båndbredde i systemet!)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hadde vore veldig spennande å høyrt på dei to oppsetta du har avbilda, svart-hvitt.
    Enig. Har du linker til beskrivelser av de to lytterommene, svart-hvitt? Det første er vel et studio... Eller var det det Sluket la ut i min egen tråd for et par uker siden? Og det andre - en slags 3D-lyd-simulator på et universitet?
    Her er lenkene. Tydelig at jeg gjør gratisarbeid som pr-agent for Pekka & Co...

    Seriøst: Synes Genelec har en del fine bilder på siden sin som er tidvis godt beskrevet. De er flinke til å bygge opp merkevaren sin med bilder som forteller en story på subtilt vis.

    BILDE 1:“Kotłownia” rehearsal room and recording studio at AGH University of Science and Technology | Genelec.com
    BILDE 2: University of Surrey opens 22.2 listening room | Genelec.com
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vore veldig spennande å høyrt på dei to oppsetta du har avbilda, svart-hvitt.
    Enig. Har du linker til beskrivelser av de to lytterommene, svart-hvitt? Det første er vel et studio... Eller var det det Sluket la ut i min egen tråd for et par uker siden? Og det andre - en slags 3D-lyd-simulator på et universitet?
    Her er lenkene. Tydelig at jeg gjør gratisarbeid som pr-agent for Pekka & Co...

    Seriøst: Synes Genelec har en del fine bilder på siden sin som er tidvis godt beskrevet. De er flinke til å bygge opp merkevaren sin med bilder som forteller en story på subtilt vis.

    BILDE 1:“Kotłownia” rehearsal room and recording studio at AGH University of Science and Technology | Genelec.com
    BILDE 2: University of Surrey opens 22.2 listening room | Genelec.com
    Veldig kult, ja. Lurer på om det er mulig å komme dit for å høre. Antakelig er det vanskelig, i hvert fall i Krakow. Med mindre man er en delegasjon som representerer noe viktig innen lyd eller musikk. Funker neppe med en melding av typen: "Heisann!!!!!! Jeg heter Olav da, og er SÅ opptatt av hifi, og skulle KJEMPEGJERNE kommet og hørt på studioet deres!!!"
    Eller - man vet jo aldri :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hadde vore veldig spennande å høyrt på dei to oppsetta du har avbilda, svart-hvitt.
    Enig. Har du linker til beskrivelser av de to lytterommene, svart-hvitt? Det første er vel et studio... Eller var det det Sluket la ut i min egen tråd for et par uker siden? Og det andre - en slags 3D-lyd-simulator på et universitet?
    Her er lenkene. Tydelig at jeg gjør gratisarbeid som pr-agent for Pekka & Co...

    Seriøst: Synes Genelec har en del fine bilder på siden sin som er tidvis godt beskrevet. De er flinke til å bygge opp merkevaren sin med bilder som forteller en story på subtilt vis.

    BILDE 1:“Kotłownia” rehearsal room and recording studio at AGH University of Science and Technology | Genelec.com
    BILDE 2: University of Surrey opens 22.2 listening room | Genelec.com
    Veldig kult, ja. Lurer på om det er mulig å komme dit for å høre. Antakelig er det vanskelig, i hvert fall i Krakow. Med mindre man er en delegasjon som representerer noe viktig innen lyd eller musikk. Funker neppe med en melding av typen: "Heisann!!!!!! Jeg heter Olav da, og er SÅ opptatt av hifi, og skulle KJEMPEGJERNE kommet og hørt på studioet deres!!!"
    Eller - man vet jo aldri :)
    Kanskje Dansken og de andre gullørene kan foreslå å dra dit og fikse konfigurasjonene deres, f.eks. bytte en kontakt der og en kabel her.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Her er lenkene. Tydelig at jeg gjør gratisarbeid som pr-agent for Pekka & Co...

    Seriøst: Synes Genelec har en del fine bilder på siden sin som er tidvis godt beskrevet. De er flinke til å bygge opp merkevaren sin med bilder som forteller en story på subtilt vis.

    BILDE 1:“Kotłownia” rehearsal room and recording studio at AGH University of Science and Technology | Genelec.com
    BILDE 2: University of Surrey opens 22.2 listening room | Genelec.com
    Veldig kult, ja. Lurer på om det er mulig å komme dit for å høre. Antakelig er det vanskelig, i hvert fall i Krakow. Med mindre man er en delegasjon som representerer noe viktig innen lyd eller musikk. Funker neppe med en melding av typen: "Heisann!!!!!! Jeg heter Olav da, og er SÅ opptatt av hifi, og skulle KJEMPEGJERNE kommet og hørt på studioet deres!!!"
    Eller - man vet jo aldri :)
    Kanskje Dansken og de andre gullørene kan foreslå å dra dit og fikse konfigurasjonene deres, f.eks. bytte en kontakt der og en kabel her.
    Jeg er helt sikker på at det store problemet i det studioet er at dacen holder for lav kvalitet. Vil heller ikke forundre meg om strømforsyningen deres er kjøpt rimelig i en helt normal elektronikkforretning. De skulle bare visst! Så ja, noen bør ta ansvar og forklare dem det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Her er lenkene. Tydelig at jeg gjør gratisarbeid som pr-agent for Pekka & Co...

    Seriøst: Synes Genelec har en del fine bilder på siden sin som er tidvis godt beskrevet. De er flinke til å bygge opp merkevaren sin med bilder som forteller en story på subtilt vis.

    BILDE 1:“Kotłownia” rehearsal room and recording studio at AGH University of Science and Technology | Genelec.com
    BILDE 2: University of Surrey opens 22.2 listening room | Genelec.com
    Veldig kult, ja. Lurer på om det er mulig å komme dit for å høre. Antakelig er det vanskelig, i hvert fall i Krakow. Med mindre man er en delegasjon som representerer noe viktig innen lyd eller musikk. Funker neppe med en melding av typen: "Heisann!!!!!! Jeg heter Olav da, og er SÅ opptatt av hifi, og skulle KJEMPEGJERNE kommet og hørt på studioet deres!!!"
    Eller - man vet jo aldri :)
    Kanskje Dansken og de andre gullørene kan foreslå å dra dit og fikse konfigurasjonene deres, f.eks. bytte en kontakt der og en kabel her.
    Jeg er helt sikker på at det store problemet i det studioet er at dacen holder for lav kvalitet. Vil heller ikke forundre meg om strømforsyningen deres er kjøpt rimelig i en helt normal elektronikkforretning. De skulle bare visst! Så ja, noen bør ta ansvar og forklare dem det.
    Jeg er redd det har vært elektrikere inne på de studioene. Og du vet hva elektrikere kommer med? Kabel på rull! Sølv kommer ikke på rull for å si det sånn.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Her er lenkene. Tydelig at jeg gjør gratisarbeid som pr-agent for Pekka & Co...

    Seriøst: Synes Genelec har en del fine bilder på siden sin som er tidvis godt beskrevet. De er flinke til å bygge opp merkevaren sin med bilder som forteller en story på subtilt vis.

    BILDE 1:“Kotłownia” rehearsal room and recording studio at AGH University of Science and Technology | Genelec.com
    BILDE 2: University of Surrey opens 22.2 listening room | Genelec.com
    Veldig kult, ja. Lurer på om det er mulig å komme dit for å høre. Antakelig er det vanskelig, i hvert fall i Krakow. Med mindre man er en delegasjon som representerer noe viktig innen lyd eller musikk. Funker neppe med en melding av typen: "Heisann!!!!!! Jeg heter Olav da, og er SÅ opptatt av hifi, og skulle KJEMPEGJERNE kommet og hørt på studioet deres!!!"
    Eller - man vet jo aldri :)
    Kanskje Dansken og de andre gullørene kan foreslå å dra dit og fikse konfigurasjonene deres, f.eks. bytte en kontakt der og en kabel her.
    Den såkalte "Dansken" som det refereres til her, har i andre tråder meget tydelig gitt uttrykk for sin avsky overfor studiomonitorer. Kort oppsummert mener han at de fleste platestudioer kun manipulerer lyd for å oppnå en spesiell 'sound' og ikke er interessert i naturtro gjengivelse av stemmer og instrumenter. Derimot manipulerer de naturlige lyder nesten til det ugjenkjennelige, der studiomonitoren, og ikke den fysiske stemmen eller instrumentet, blir referansen.

    Basert på hans syn på platestudioer generelt og hans verbale atferd i form av tekst i dette forumet, tror jeg derfor ikke det vil være noen idé å dra han med i dette studioet. Bare sånn i tilfelle noen vurderte å invitere han med ;)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg er helt sikker på at det store problemet i det studioet er at dacen holder for lav kvalitet. Vil heller ikke forundre meg om strømforsyningen deres er kjøpt rimelig i en helt normal elektronikkforretning. De skulle bare visst! Så ja, noen bør ta ansvar og forklare dem det.
    Artig at du skulle nevne dette.
    Sjekk video fra intervju med Steve Hoffman (anerkjent mastering engineer).
    https://youtu.be/EnAgxUFKaxM
    Spol til 5:35.
    Her er det bare å lese seg opp......:p

    Forøvrig så mener kompisen min at Steve Hoffman sine produksjoner suger big time!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Saken er vel at denne lekegrinden egentlig er for liten for den lille håndfull og to som tilhører målemafiaen,
    som støvsuger sentralen etter en hver anledning til å denge løs på de som trives med kabelforskjeller
    og andre tweaks.
    Etter så mange år med samme argumentasjon uten å nå frem med budskapet,antakelig grunnet i all hovedsak
    manglende psykologisk innsikt,retoriske evner og som elendige pedagoger burde de skiftet beite.
    Men opp til neste steg blir de vel minste gutt i klassen og dermed for små i det virkelig store selskap.
    Ja. De kan best beskrives som "heroes in error". Som Ahmad Chalabi er de slett ikke redd for å ta feil i ett og alt. De vil nok til og med ta feil MED VILJE om det skulle støtte "en god sak", nemlig deres anti- kabel- agenda.

    Chalabi stands by faulty intelligence that toppled Saddam's regime - Telegraph

    Mr Chalabi, by far the most effective anti-Saddam lobbyist in Washington, shrugged off charges that he had deliberately misled US intelligence. "We are heroes in error," he told the Telegraph in Baghdad.
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg er helt sikker på at det store problemet i det studioet er at dacen holder for lav kvalitet. Vil heller ikke forundre meg om strømforsyningen deres er kjøpt rimelig i en helt normal elektronikkforretning. De skulle bare visst! Så ja, noen bør ta ansvar og forklare dem det.
    Artig at du skulle nevne dette.
    Sjekk video fra intervju med Steve Hoffman (anerkjent mastering engineer).
    https://youtu.be/EnAgxUFKaxM
    Spol til 5:35.
    Her er det bare å lese seg opp......:p

    Forøvrig så mener kompisen min at Steve Hoffman sine produksjoner suger big time!
    At Hoffman er en "anerkjent" mastering engineer kan diskuteres. Der i gården er det godt med skjeletter i skapet for å si det pent. Forumet hans er dog ganske så underholdene til tider, det minner jo mest om en slags kult som eksisterer kun for å opphøye Hoffman til en ufeilbarlig gudeskikkelse.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Subjektivistene: 'Jeg lurer på når tid aha-øyeblikket som forklarer lydforskjeller mellom kabler kommer og objektivistene kryper til korset og må innrømme at de har tatt feil hele tiden'
    Objektivistene:'Jeg lurer på når tid aha-øyeblikket som forklarer null lydforskjeller mellom kabler kommer og subjektivistene kryper til korset og må innrømme at de har blitt lurt hele tiden'
    Hvis du innimellom leser hva f eks jeg skriver, så hevder ihvertfall ikke jeg at det er "null lydforskjeller" under alle omstendigheter. Derimot er de forskjellene ikke spesielt store eller viktige, og det er ikke veldig vanskelig å sikre at det ikke blir noen hørbare forskjeller mellom kabler.

    Subjektivistene virker merkelig nok ikke spesielt entusiastiske over den tekniske kabeltråden min, hvor jeg forklarer i noen detalj hva lydforskjellene består i. Det er lov å lese den en gang til og glede seg over aha-øyeblikket hvis det virkelig er det man ønsker seg. Men kanskje man heller vil at det skal være noe mystisk og diffust noe.
    Vi er nogle som har har været der hvor du er i din tråd er for 20 år siden.

    Du siger at der er små forskelle på kabler osv. , jeg kan sige at det bliver til en mega-stor forskel når alle kabler og ikke mindst alle passive komponenter (som er den samme historie som kable) er optimeret , så vil forskellen i komponenter betyder mindst lige så meget eller mere end selve konstruktionen.

    Og når man er noget så langt med optimeringen af sit anlæg , så er det heller ikke noget problem mere at skille skidt fra kanel. det gøres på sekunder, ved den første takt i musikken.

    Har været med til en del shout-out tester og hver gang er de billige biltema kabler osv røget ud i første runde, det skal her siges at jeg finder testformen shout out langt mere velegnet til audio end den traditionel blindtest adopteret fra medicinalindustrien, en testform som tilsyneladende kun forvirre lytteren gør lytteren usikker.

    Hvilket resultaterne også viser , total idioten Sean Oliver fik en af sine dødssyge højtalere fra sin koncern Harman til at blive bedre end end en Martin Logan til en seks gange højre pris i sine seneste udgydelser.
    At manden ikke lige stopper op og siger her er noget galt er simpelthen en gåde.

    Jeg vil dog her sige at der er flere ukendte variabler, test-anlæggets grundlæggende kvalitet, som sikkert er usædvanlig ringe når vi taler om en mand som siger at intet betyder noget, hvis det ikke kan måles og defineres, igen det er der ikke noget galt i hvis det bare ikke lukker totalt af for at der kan være mere, noget vi ikke helt har styr på.

    En ukendt parameter er også musikvalget , igen jeg har set nogen af Sean Olivers latterlige playlister, og ud fra dem kan hvad som helst faktisk lyder bedst. Manden har simpelthen ikke fattet hvad hi-fi gå ud på. utroligt at nogen tager ham alvorligt.

    Mit indtryk er at hans "såkaldte forskning" kun går ud på at indsamle data til sin koncern Harman, således at han kan ramme kunderne med et såkaldt McDonald produkt , et produkt som rammer flest muligt kunder , som er så billigt som muligt at producerer , således at profitten kan maksimeres optimalt.
    Det er der sådan set ikke noget galt i, man skal bare ikke give indtryk af at det drejer om seriøs forskning i hi-fi.

    Shout out gå ud på at man sætter to emner/produkter op imod hinanden og vælge det som man finder bedst, det produkt gå så viderer til næste runde osv.... resultaterne bliver som en seende test de bedste materialer og typisk de dyreste komponenter bliver vinderen, og biltema og ligende dropper ud i første runde.

    Jeg ved ikke eksakt hvad som gør at det virker bedre end traditionel blindtest, for det er jo stadigvæk en blindtest kan man sige.

    Men det virker altså at vælge imellem A og B og samtidig vide at det faktisk er A og ikke B man hører man på i det aktuelle øjeblik, så kan man åbenbart træffe et valg som ikke kommer ud som nogen overraskelse overhovedet (statistisk da flertallet bestemmer).
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Saken er vel at denne lekegrinden egentlig er for liten for den lille håndfull og to som tilhører målemafiaen,
    som støvsuger sentralen etter en hver anledning til å denge løs på de som trives med kabelforskjeller
    og andre tweaks.
    Etter så mange år med samme argumentasjon uten å nå frem med budskapet,antakelig grunnet i all hovedsak
    manglende psykologisk innsikt,retoriske evner og som elendige pedagoger burde de skiftet beite.
    Men opp til neste steg blir de vel minste gutt i klassen og dermed for små i det virkelig store selskap.
    Ja. De kan best beskrives som "heroes in error". Som Ahmad Chalabi er de slett ikke redd for å ta feil i ett og alt. De vil nok til og med ta feil MED VILJE om det skulle støtte "en god sak", nemlig deres anti- kabel- agenda.

    Chalabi stands by faulty intelligence that toppled Saddam's regime - Telegraph

    Mr Chalabi, by far the most effective anti-Saddam lobbyist in Washington, shrugged off charges that he had deliberately misled US intelligence. "We are heroes in error," he told the Telegraph in Baghdad.
    Synes kabelgjengen fritt og uforstyrret skal få dele sine opplevelser uten innblanding fra målemafiaen. Problemet oppstår når dere "inviterer" oss med kvasivitenskapelige påstander og dere raser ned ikke skyttergravene så fort noen påpeker misforståelser og feil. Kan man ikke starte noen tråder i det fredede venneforumet? Vi kommer aldri til å bli enige, så enten får vi opprette en DMZ eller akseptere at striden vil fortsette uten fristeder for noen part.

    Bare så det er sagt. Det virker som dere har et vel så stort behov for å overbevise oss ikke-troende som vi har et behov for å belære dere. Ingen er uskyldige imo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Subjektivistene: 'Jeg lurer på når tid aha-øyeblikket som forklarer lydforskjeller mellom kabler kommer og objektivistene kryper til korset og må innrømme at de har tatt feil hele tiden'
    Objektivistene:'Jeg lurer på når tid aha-øyeblikket som forklarer null lydforskjeller mellom kabler kommer og subjektivistene kryper til korset og må innrømme at de har blitt lurt hele tiden'

    Time will tell.....
    Et åpent sinn kan sammenlignes med en fallskjerm. Den fungerer best når den er åpen.
    Den ble i overkant diffus ser jeg. Det jeg mener er at det er ingen fare for at dere vil komme til en felles enighet i fremtiden. Frontene virker så prinsipielt uenig i helt grunnleggende aspekter og det krever åpenhet fra partene for å forandre det. Det kommer ikke til å skje. Det krever et generasjonsskifte.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser ut som om en interiørarkitekt som har innredet kontrollrommet i mitt studio med unntak av at det er litt mindre enn mitt og jeg nøyde meg med en 32 spors Soundcraft studiomikser og hadde Genelec midfield-monitorer. Og gulvteppe. Normalt brukte musikerne lese Donald Duck i sofaen istedenfor å følge skikkelig med i hva vi to på kontorstolene drev med. ;)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    DIGITALKOMPETANSE VS. ANALOGKOMPETANSE

    Bare en tanke som har slått meg flere ganger, men som jeg ikke har tall på. Kanskje litt off-topic, men jeg gjør et forsøk likevel.

    Påstanden min er at de flinke folkene trekker til det digitale området, mens analogteknikken tiltrekker seg øvrigheta.

    Tenk på rekruttering av ingeniører til studiene; digital teknikk er mer i vinden, for å si det forsiktig.

    Hva har det å si for utvikling av viten at kompetansen trekker i én retning? Hvilke ringvirkninger har slikt for hifi?

    Så for hetsens skyld: Analogleiren er en gjeng med undermålere, faglig svake og med liten kreativitet.

    PS: Vel vitende om at det ikke blir lyd uten analog, men utbasuneringen ovenfor sier kanskje noe om hvor lenge du vil ha lydbehandlingen i det digitale domenet i kjeden din?
    Har jobbet mange år på universitetet og for eller opp mot mange elektronikkfirmaer i Norge (Atmel, Nordic Semiconductor, Arctic Silicon Devices, Texas Instruments, Silicon Labs, Sensonor...), så jeg har litt innsikt i dette. Det er riktig at det generelt utdannes og ansettes flere digital- enn analogdesignere, men at det er noen kvalitativ forskjell tror jeg ikke. På universitetet deles studieretningen [elektronikk] i analog og digital i fjerde årstrinn (master), og alle har både grunnleggende analogfag og digitalfag. På høyskoler er det typisk midt i andre eller begynnelsen av tredje årstrinn at man velger spesialisering. Hvis man vil ha jobbsikkerhet er analog beste veien å gå, for det vil alltid være behov for gode analogdesignere og det er færre av dem så de er mer "verdifulle" for et elektronikkfirma fordi de er vanskeligere å erstatte. Enhver prosessor eller datasystem har masse analogelektronikk; spenningsforsyninger, båndgapreferanser, oscillatorer/klokkekretser, filtre, forsterkere til ditt og datt, brownout-detektorer, temperaturovervåking, datakonvertere etc. Og i IoT (internet of things) som er en sterkt oppadgående trend i elektronikkbransjen er sensorer helt essensielt. En gjennomsnittlig mobiltelefon eller et nettbrett for eksempel, har en hel drøss sensorer: Touch, kamera, gyro, fukt, temperatur, barometer, GPS..., og alle sensorene trenger en analog front-end og ADC før signalene blir data.

    Det er godt kjent blant studenter at analog er attraktivt for jobbsikkerhet og muligheter i arbeidsmarkedet, så jeg vil nesten tippe at det er flere "toppstudenter" som velger analog spesialisering enn digital. Men igjen, jeg har ikke noen statistikk på det, det er bare inntrykket jeg har fått fra universitet og arbeidsliv.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    DIGITALKOMPETANSE VS. ANALOGKOMPETANSE

    Bare en tanke som har slått meg flere ganger, men som jeg ikke har tall på. Kanskje litt off-topic, men jeg gjør et forsøk likevel.

    Påstanden min er at de flinke folkene trekker til det digitale området, mens analogteknikken tiltrekker seg øvrigheta.

    Tenk på rekruttering av ingeniører til studiene; digital teknikk er mer i vinden, for å si det forsiktig.

    Hva har det å si for utvikling av viten at kompetansen trekker i én retning? Hvilke ringvirkninger har slikt for hifi?

    Så for hetsens skyld: Analogleiren er en gjeng med undermålere, faglig svake og med liten kreativitet.

    PS: Vel vitende om at det ikke blir lyd uten analog, men utbasuneringen ovenfor sier kanskje noe om hvor lenge du vil ha lydbehandlingen i det digitale domenet i kjeden din?
    Har jobbet mange år på universitetet og for eller opp mot mange elektronikkfirmaer i Norge (Atmel, Nordic Semiconductor, Arctic Silicon Devices, Texas Instruments, Silicon Labs, Sensonor...), så jeg har litt innsikt i dette. Det er riktig at det generelt utdannes og ansettes flere digital- enn analogdesignere, men at det er noen kvalitativ forskjell tror jeg ikke. På universitetet deles studieretningen [elektronikk] i analog og digital i fjerde årstrinn (master), og alle har både grunnleggende analogfag og digitalfag. På høyskoler er det typisk midt i andre eller begynnelsen av tredje årstrinn at man velger spesialisering. Hvis man vil ha jobbsikkerhet er analog beste veien å gå, for det vil alltid være behov for gode analogdesignere og det er færre av dem så de er mer "verdifulle" for et elektronikkfirma fordi de er vanskeligere å erstatte. Enhver prosessor eller datasystem har masse analogelektronikk; spenningsforsyninger, båndgapreferanser, oscillatorer/klokkekretser, filtre, forsterkere til ditt og datt, brownout-detektorer, temperaturovervåking, datakonvertere etc. Og i IoT (internet of things) som er en sterkt oppadgående trend i elektronikkbransjen er sensorer helt essensielt. En gjennomsnittlig mobiltelefon eller et nettbrett for eksempel, har en hel drøss sensorer: Touch, kamera, gyro, fukt, temperatur, barometer, GPS..., og alle sensorene trenger en analog front-end og ADC før signalene blir data.

    Det er godt kjent blant studenter at analog er attraktivt for jobbsikkerhet og muligheter i arbeidsmarkedet, så jeg vil nesten tippe at det er flere "toppstudenter" som velger analog spesialisering enn digital. Men igjen, jeg har ikke noen statistikk på det, det er bare inntrykket jeg har fått fra universitet og arbeidsliv.
    Takk for godt svar! Som vanlig er ikke virkeligheten helt svart-hvitt (selv om en digitaloverføring må følge loven om binære utfall...).

    Jeg hadde for øvrig ikke bare hardware i tankene, men også software. Som du er inne på, blir det ikke lyd uten strøm, men stadig mer av lydproduktene våre styres av programvare. Mens programvare i lydkjeden utgjorde null for 40 år siden, bruker lydfirmaene i dag en stor andel av budsjettet på programvare.

    Men jeg er jo ingen ekspert på det tekniske, så tiraden ovenfor var mest tenkt som en provokasjon og til ettertanke.

    For øvrig: Det alle er enige om, er at du trenger en analogingeniør for å få god lyd, mens du klarer deg fint uten en digitalingeniør.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Frontene virker så prinsipielt uenig i helt grunnleggende aspekter og det krever åpenhet fra partene for å forandre det. Det kommer ikke til å skje. Det krever et generasjonsskifte.
    Ja, audiofile er jo en utdøende art, så kanskje om en dekade eller to.....?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.674
    Antall liker
    3.370
    Det er vel triangelpulser du mener? Er litt snillere enn firkantpulser.

    (Begge er skolebokseksempler når man lærer fouriertransformasjon. Som viser at for å gjengi begge perfekt må man ha uendelig båndbredde i systemet!)
    I tillegg til at alle frekvenser må nå frem samtidig selvsagt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn