Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    OlavE, bor du langt unna Langesund? Når jeg får skrudde alt på plass, så godt jeg kan her, vil jeg gjerne invitere deg på en lytt på oppsettet mitt. Mener det har meget bra egenskapene i forhold til å få fram en ganske så troverdig scene på enkelte live opptak og enkelte studioting.
    Veldig veldig gjerne, Tom! Bor dessverre et godt stykke fra Langesund, i byen der det alltid regner (og i sommer har "alltid" faktisk betydd alltid, dessverre). Men er rett som det er på østlandet, så skal si fra neste gang jeg kan få til å ta turen!

    Jeg inviterer deg gjerne til det vaklevorne oppsettet mitt i Lillestrøm når det er oppe å går også.
    Hos meg er det "kun" 2 kassehøyttalere som skal skape all magien. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.037
    Antall liker
    12.962
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ANM, jeg kan ikke svare for OlavE.
    MEN, jeg har hørt et anlegg med 99,9 % illusjonsgjenskapelse.
    ...og når 8x12 får skrudd inn siste rest av sin DSP:p-rigg, så regner jeg med også der å høre 99,9 % illusjonsgjenskapelse, men på en annen måte i en annerledes setup.:D
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Alle kan jo ikke være teknisk inde i de mindste detalje, hvilket heller ikke er nødvendigt for at dyrke hi-fi eller være audiophil og kunne lytte sig frem til hvad der er godt og skidt, og om der er lydforskel. og man behøver hverken være religiøs eller audio tosse, selv om man ingen teknisk indsigt har.

    Var det hele så ligetil som nogen antyder så havde vi det perfekte anlæg i dag , og konstruktionerne strittede ikke ud alle retninger, det ville være som med produktion af fjernsyn.

    Det virker som om nogle her i forummet forudsætte at tror man der er noget "mystik" ved hi-fi så er det fordi man ikke har tilstrækkelig teknisk indsigt.

    For mit eget vedkommende er det helt sikkert den anden vej rundt, jeg kan ikke finde teknisk dokumentation for de eksperimenter og det jeg hører , og jeg har virkelig været nede og grave i teorien.

    Der er også sandsynlige forklaringsmodeller på det meste, men der mangler lige det sidste , ergo bliver jeg nødt til at konkluderer jeg at der må være nogle sammenhænge som ikke er beskrevet i teorien.
    Den samme konstatering har jeg hørt fra andre særdeles kompetente elektronik folk.

    Korrekt jitters betydning er begrænset , der er ting som betyder langt mere, men jitter er håndgribeligt og ligetil og kan måles så derfor kan man ligeså godt prøve at fjerne det, man kan som første step altid perfektionerer elektronikken. Hi-fi er præcision og klang. Det dur ikke med kun den ene af tingene.
    Det siste er jeg helt enig med deg! Øret er et følsomt instrument. Et analogdesign for lyd er utsatt for veldig mange faktorer som ikke alltid lar seg koke ned i en enkel måling. Den dagen man glemmer å lytte til anlegget og bare ser på et skop-bilder og målinger, så har man mistet en viktig dimensjon, ja. Dette handler om lyden og opplevelsen, men det er fortsatt en teknisk kunst å få til utstyret som skal formidle lyden.

    Digtialt er annerledes. Et digitalt signal består kun og kun av informasjonen, datene, bitene, som den består av. Holder således bitfeil utenfor diskusjonen, for det er en relativ sjeldenhet, og holder DAC utenfor fordi det er en del av det analoge systemet. En lydfil lest fra en el-cheapo CD-spiller og en eksklusiv high-end CD-spiller gir identisk lyd hvis de avleste dataene er helt identiske. Så har vi noen aspekter i grensesnittet mellom digital og analog, som klokke og klokkejitter på SPDIF, hvor man angivelig kan få påvirkning av DACens lyd ut på grunn av jitter i en dataoverføring. Det dreier seg om klokkedesignet på DAC-siden, ikke selve dataoverføringen. Andre digitale overføringsformater kan per design ikke ha disse egenskapene, fordi klokken i overføringen har ingenting med lydklokken å gjøre.

    Mitt poeng med det siste er at, selv om hifi krever fin presisjon på sine ting, så finnes det områder hvor vi kan si med faglig sikkerhet at ikke kan eller vil påvirke lyd på en slik måte som påstås. Og der er disse tingene "vi" gjerne protesterer på. For eksempel kan ikke en ethernet kabel medføre strammere bass, klarere lyd. Digitalfeil er forferdelige greier, med knepp, klikk, støy og utfall. Uten digitalfeil, er resultatet identisk (på samme utstyr).
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Beklager Olav, du fortjener et seriøst svar, men jeg orket bare skumme gjennom det alt for lange svaret ditt. Bare stille deg et spørsmål..ja eller nei holder. :)

    Har du noensinne hørt et anlegg om har skapt en 100% illusjon?
    Hehe, når jeg begynner å skrive klarer jeg ikke stoppe! ;)

    Men: Svaret på det er nei. Jeg tror ikke det er mulig, fordi et opptak av akustisk musikk uansett reduserer et komplekst lydfelt til noe som er langt enklere og mindre komplekst. Spørsmålet er, mener jeg, i hvilken grad et oppsett kan klare å gjøre det beste ut av de begrensningene... og ideelt sett gjenskape noe av det tredimensjonale rommet som forsvinner når man reduserer komplekse lydbølger til et elektronisk signal i opptakssituasjonen.
    100 % illusjon vet jeg ikke, men det mest troverdige "suspension of disbelief" hjemme hos meg var faktisk fra vinyl for noen år siden. Et live-opptak avspilt via Ortofon MC30 pickup. Dessverre ble den pickupen utsatt for et lite uhell og måtte byttes. Jeg har aldri fått til helt det samme med den Kontrapunkt b jeg har nå, men kommer ganske nær via streaming fra NAS og de nye høyttalerne med visse eq-profiler. Mistenker at den vinylopplevelsen hadde minst like mye å gjøre med et glass god konjakk som med noe i anlegget. :)
    Konjakken er vel en del av anlegget? I det analoge domenet, og særdeles lett å gjenskape. :)
    Hjelper også på visse IQ-profiler, mao. en vinn-vinn situasjon.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    OlavE, bor du langt unna Langesund? Når jeg får skrudde alt på plass, så godt jeg kan her, vil jeg gjerne invitere deg på en lytt på oppsettet mitt. Mener det har meget bra egenskapene i forhold til å få fram en ganske så troverdig scene på enkelte live opptak og enkelte studioting.
    Veldig veldig gjerne, Tom! Bor dessverre et godt stykke fra Langesund, i byen der det alltid regner (og i sommer har "alltid" faktisk betydd alltid, dessverre). Men er rett som det er på østlandet, så skal si fra neste gang jeg kan få til å ta turen!

    Jeg inviterer deg gjerne til det vaklevorne oppsettet mitt i Lillestrøm når det er oppe å går også.
    Hos meg er det "kun" 2 kassehøyttalere som skal skape all magien. :)
    Tusen takk! Men du konstruerer dem selv, hvis jeg ikke har misforstått? Veldig gjerne!
     
    A

    ANM

    Gjest
    ANM, jeg kan ikke svare for OlavE.
    MEN, jeg har hørt et anlegg med 99,9 % illusjonsgjenskapelse.
    ...og når 8x12 får skrudd inn siste rest av sin DSP:p-rigg, så regner jeg med også der å høre 99,9 % illusjonsgjenskapelse, men på en annen måte i en annerledes setup.:D
    Jeg har ikke nøyaktig tall, men opplever også visse innspillinger som veldig atmosfæreskapende. Morsomste er å bringe ikke-audiofile ned i kjelleren og se de snu hodet etter ikke eksisterende kanaler og spørre forsiktig om det kun er de 2 høyttalerne foran dem som lager lyd.

    Når det er sagt er favorittmusikken min laget i studio eller direkte ut av en Moog eller Arp 2600..osv, så det kan tenkes at jeg har andre behov og referanser en mange av dere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    ANM, jeg kan ikke svare for OlavE.
    MEN, jeg har hørt et anlegg med 99,9 % illusjonsgjenskapelse.
    ...og når 8x12 får skrudd inn siste rest av sin DSP:p-rigg, så regner jeg med også der å høre 99,9 % illusjonsgjenskapelse, men på en annen måte i en annerledes setup.:D
    Jeg har ikke nøyaktig tall, men opplever også visse innspillinger som veldig atmosfæreskapende. Morsomste er å bringe ikke-audiofile ned i kjelleren og se de snu hodet etter ikke eksisterende kanaler og spørre forsiktig om det kun er de 2 høyttalerne foran dem som lager lyd.

    Når det er sagt er favorittmusikken min laget i studio eller direkte ut av en Moog eller Arp 2600..osv, så det kan tenkes at jeg har andre behov og referanser en mange av dere.
    Det er STOR forskjell på innspillinger. Hvis du spiller inn i en telefonkiosk, eller innspillingen egentlig er et labforsøk, vil du kunne høre det på avspillingen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.861
    Antall liker
    35.998
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mest nærliggende forklaring på opplevelsen lengre oppe i tråden med en vokalist som hadde tre meter lang drøvel fra gulv til tak midt i stereoperspektivet er en kraftig komprimert innspilling. Stockfisch Records er spesialister på den sound'en. Noen audiofile betaler ekstra for sånt. Closer to the Music, bevaremegvel.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    804
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ANM, jeg kan ikke svare for OlavE.
    MEN, jeg har hørt et anlegg med 99,9 % illusjonsgjenskapelse.
    ...og når 8x12 får skrudd inn siste rest av sin DSP:p-rigg, så regner jeg med også der å høre 99,9 % illusjonsgjenskapelse, men på en annen måte i en annerledes setup.:D
    Jeg har ikke nøyaktig tall, men opplever også visse innspillinger som veldig atmosfæreskapende. Morsomste er å bringe ikke-audiofile ned i kjelleren og se de snu hodet etter ikke eksisterende kanaler og spørre forsiktig om det kun er de 2 høyttalerne foran dem som lager lyd.

    Når det er sagt er favorittmusikken min laget i studio eller direkte ut av en Moog eller Arp 2600..osv, så det kan tenkes at jeg har andre behov og referanser en mange av dere.
    Det er STOR forskjell på innspillinger. Hvis du spiller inn i en telefonkiosk, eller innspillingen egentlig er et labforsøk, vil du kunne høre det på avspillingen.
    og det er det sannelig ikke mange avspillingskjeder som greier på en fornuftig måte, har jeg selvhørt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Helt off topic, men nå som vi er på OT-bølgen: Hva er den eldste realistiske innspillingen du kjenner til? Nyere innspillinger ER (oftere) bedre. Så NÅR dukket de gode (som i "realistisk") innspillingene opp?

    :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.037
    Antall liker
    12.962
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Helt off topic, men nå som vi er på OT-bølgen: Hva er den eldste realistiske innspillingen du kjenner til? Nyere innspillinger ER (oftere) bedre. Så NÅR dukket de gode (som i "realistisk") innspillingene opp?

    :)
    Har lest her på hfs noen nevne Harry Belafonte i ...var det Carnegie Hall? På 50-tallet?
    Har ikke hørt denne selv, så jeg aner ikke.
    Kanskje LMC har den på master tape?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Helt off topic, men nå som vi er på OT-bølgen: Hva er den eldste realistiske innspillingen du kjenner til? Nyere innspillinger ER (oftere) bedre. Så NÅR dukket de gode (som i "realistisk") innspillingene opp?

    :)
    Har lest her på hfs noen nevne Harry Belafonte i ...var det Carnegie Hall? På 50-tallet?
    Har ikke hørt denne selv, så jeg aner ikke.
    Kanskje LMC har den på master tape?
    Den er mer fancy en troverdig. Likevel en artig plate.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.861
    Antall liker
    35.998
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    1950-tallets Living Stereo-innspillinger var langt bedre enn noen hadde anlegg til å høre på den tiden. Belafonte i Carnegie Hall (1959) er et godt eksempel med digert stereobilde (men glem CD-utgaven, den låter flatt i forhold til en god vinylutgave).
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    1950-tallets Living Stereo-innspillinger var langt bedre enn noen hadde anlegg til å høre på den tiden. Belafonte i Carnegie Hall (1959) er et godt eksempel med digert stereobilde (men glem CD-utgaven, den låter flatt i forhold til en god vinylutgave).
    Swing dat hammer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.861
    Antall liker
    35.998
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Satte den på nå. Sylvie, John Henry, Banana Boat Song, osv. Om man liker musikken eller ikke er en historie for seg, men det tok sin tid før opptaksteknikken igjen var tilbake på samme nivå. 2000-tallets loudness war er bare sorgen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Satte den på nå. Sylvie, John Henry, Banana Boat Song, osv. Om man liker musikken eller ikke er en historie for seg, men det tok sin tid før opptaksteknikken igjen var tilbake på samme nivå. 2000-tallets loudness war er bare sorgen.
    Postet denne tidligere et sted. Men er kanskje til glede for andre også:

    https://www.gearslutz.com/board/moan-zone/243942-why-do-so-many-hit-80s-records-sound-like-crap.html

    PS: HB låter bra. Swing dat hammer er fiin vokal. Ikke min musikk, men lyden er bra. (PS: Spiller alltid på Tidal).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.861
    Antall liker
    35.998
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    On that note: Her er en god grunn til å hetse enkelte audiofile:

    002-2.jpg


    En helt utmerket Logitech Transporter "oppgradert" med radiorør i utgangstrinnet, og så hører man på et av de verste ihjelkomprimerte loudnesswarhelvetene av en innspilling ever. Det hadde vært mye bedre å sende CD'en til loppemarkedet (eller til /dev/null hvis man allerede hadde rippet den) og la Transporteren være i fred. Det var hva jeg gjorde.

    En ting er mystifistiske teorier om eksotiske materialer og magiske radiorør, men har man ikke ører som kan fortelle at den innspillingen bare er å kaste? Ikke noe poeng i å "oppgradere" avspillingskjeden med så mye lavereordens forvrengning at den begynner å maskere noe av den verste huggormlyden på en slik innspilling. Da forsvinner detaljer og oppløsning fra alt annet også. Håpløst case. http://dr.loudness-war.info/album/view/106169
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    THE ILLUSION OF RECORDING: HVORDAN FÅ 1950-TALLET TILBAKE I 2016?

    Jeg likte bl.a denne: "Another thing to consider is mics: ribbons would be a real asset, esp on voice!".

    Enda en kommentar: "Those 50's cats knew what they were doing!".

    Og en til (som svar på en semesteroppgave hvor en kar forsøker å gjenskape the sound of the 50s): "Great sounding recordings!! Excellent performances, good tunes!! I'd say it's still obviously a contemporary recording, maybe because of the "Crispness" that someone else already identified and maybe the lack of noise".

    https://www.gearslutz.com/board/so-.../176083-1950s-techniques.html?highlight=1950s

    ;-)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ANM, jeg kan ikke svare for OlavE.
    MEN, jeg har hørt et anlegg med 99,9 % illusjonsgjenskapelse.
    ...og når 8x12 får skrudd inn siste rest av sin DSP:p-rigg, så regner jeg med også der å høre 99,9 % illusjonsgjenskapelse, men på en annen måte i en annerledes setup.:D
    Jeg har ikke nøyaktig tall, men opplever også visse innspillinger som veldig atmosfæreskapende. Morsomste er å bringe ikke-audiofile ned i kjelleren og se de snu hodet etter ikke eksisterende kanaler og spørre forsiktig om det kun er de 2 høyttalerne foran dem som lager lyd.

    Når det er sagt er favorittmusikken min laget i studio eller direkte ut av en Moog eller Arp 2600..osv, så det kan tenkes at jeg har andre behov og referanser en mange av dere.

    The Who - Live At Leeds! Jussayin'!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.968
    Antall liker
    104.550
    Torget vurderinger
    23

    Melder herved inn hetsing av alle klaphatter på HFS.

    Google og du ser at de er alle danske..? :D


    Klaphat

    kl1.jpg




    Typisk representant..

    kl2.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må da være mulig å få opp nivået på hetsingen her?
    Personlig har jeg veldig lyst å henge ut én slabbedask som fortjener å bli hetset over en lav sko. Meg.

    Jeg har hatt en tilbøyelighet til å gjøre meg opp en mening om forskjellige ting/produkter uten tilstrekkelig grunnlag. Feks Hegel H360 med Hd30 som dac. Dette låt for hissig i toppen for min del i en A-B test mot p20+h20.

    Så jeg i mitt tilbakestående hode var jo kjapp med å erklære sistnevnte som overlegen etter min smak, uten å tenke over et par vesentlige ting. Er det høyttalerne som har godt av litt tilbakeholdenhet i toppen? Er det for dårlig akustikk som gjør at det bikker over til skarpt? Er det dårlig plassering av høyttalerne som burde vært bedre? Var det forventningsbias i spill?

    Det blir hyklersk å holde andre til en høyere standard enn jeg krever fra meg selv, så skjerpings er påkrevd.

    Faktum i eksempelet over er at det var forskjell i klang, men selv om jeg vet resultatet av forsøket aner jeg egentlig ingenting om hvilke faktorer (og I hvilken grad) som spilte inn i resultatet.
    Så selv om resultatet var udiskutabelt kan konklusjonen like godt være helt feil.

    Her er en ny konklusjon, en mer gjennomtenkt konklusjon;

    Basert på alt for dårlig grunnlag har jeg gjort som de fleste andre, dannet meg en oppfatning og forkynnet denne oppfatningen som en sannhet. Når sannheten egentlig er at jeg har pratet ut av rævva om noe jeg ikke har hatt forutsetning for å mene så mye om.
    Slike skrapskaller fortjener hets.
     
    A

    ANM

    Gjest
    The Who - Live At Leeds! Jussayin'!
    Er virkelig liveopptak den beste måten å vurdere et anleggs evne til å skape illusjon? KKV er jo ofte eksempel på et spektakulært, men akk overambient lydbilde. Får jo selv det kjipeste anlegg til å virke hinsides.

    Klarer man å få til en relativt naturlig tonal balanse og ivaretar symmetri i nærfeltet er man langt på vei og resten er opp til bandet og gubben som rater i buret.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    The Who - Live At Leeds! Jussayin'!
    Er virkelig liveopptak den beste måten å vurdere et anleggs evne til å skape illusjon? KKV er jo ofte eksempel på et spektakulært, men akk overambient lydbilde. Får jo selv det kjipeste anlegg til å virke hinsides.

    Klarer man å få til en relativt naturlig tonal balanse og ivaretar symmetri i nærfeltet er man langt på vei og resten er opp til bandet og gubben som rater i buret.
    Jeg synes i alle fall live er den beste måten å oppleve musikk på, og elsker liveplater. Skulle på en måte tro at et liveopptak kunne høres mer realistisk ut enn ett der musikerne har stått hver for seg i studio og spilt inn sitt spor med kompet i hodetelefoner.

    Uansett ville jeg bare tipse om en plate som virkelig får meg til å føle at jeg "er der".
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.370
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Sluket: de du kjøper eller legger/lager selv?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Uansett ville jeg bare tipse om en plate som virkelig får meg til å føle at jeg "er der".
    Og da valgte du å henvende deg til meg som nettopp hadde erklært min kjærleik til syntetiske studio innspillinger? Frekke faen!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.370
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skal man bli hetset for å være audiofil, må det i alle fall være for noe som er verdt det, type latterlig store hornrigger, overdimensjonerte gloheite (rør-)amper og digre kjøkkenbenker av noen studio tapemaskiner
    og ikke noen latterlige stativ studiomonitorer og kalde klasse D amper i gamle sigarkasser
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.968
    Antall liker
    104.550
    Torget vurderinger
    23
    Ja, noe mer idiotisk og hetseverdig en det du beskriver der finnes nok ikke - for utenforstående!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn