Diverse Vil noengang hetsingen av oss audiofile ta slutt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    En sann beklagelse at det - om det virkelig er sånn - behøver å være to fronter i en så liten hobby som vår.
    Tror disse frontene kun eksistere her inne. :)
    Disse frontene har ingenting med hifi som sådan å gjøre, eller kabler, eller måleutstyr. Man finner nøyaktig de samme frontene i mange andre diskusjoner og tema som handler om helt andre ting. Det dreier seg enkelt og greit om skillet mellom de som forholder seg til vitenskap og fysiske lover i sin forståelse av virkeligheten, og de som ikke gjør det.
    Det virker som du rett og slett gambler på at det at du har greid å ta en fin teknisk utdannelse, og har peiling på grunnleggende vitenskapsteori, skal overprøve milliarder av mennesker sine erfaringer gjennom tusener av år. (Ja så lenge har dette med musikk og instrumenter opptatt folk.) Hvorfor er du sikker på at du greier å høre like godt som alle andre? Hva er din musikalske kredibilitet?
    En ting er å være skeptisk til kabler, men det burde jo ringe en aldri så liten bjelle når dine åndsfrender her stort sett mener det motsatte på alle områder enn det som er virkeligheten i dagens hifi, ikke bare når det gjelder kabler. Når er det på tide å resignere og si at "Jeg skjønner ikke noen ting av denne hifien, dere andre får finne ut av det..."?
    Hvis du har rett, hvorfor har du "rett" bare på et bitte lite forum, der mange er uenig med deg, mens din kritikk tydeligvis ikke absorberes av den øvrige verden?
    Du vet jo sikkert at om noen har en god ide for et produkt eller god teori om hvordan noe fungerer, så vil dette etter hvert nå ut i den øvrige fornuftsbaserte verden, der det vil bli et slags konsensus, mens du tilsynelatende er dømt til å "protestere" her i all overskuelig fremtid? Og dette er jo noe du/ dere har felles med hvilken som helst annen marginalisert alternativgruppering; det dere mener er stort sett bare sant ute på internett et sted.
     
    A

    ANM

    Gjest
    En sann beklagelse at det - om det virkelig er sånn - behøver å være to fronter i en så liten hobby som vår.
    Tror disse frontene kun eksistere her inne. :)
    Disse frontene har ingenting med hifi som sådan å gjøre, eller kabler, eller måleutstyr. Man finner nøyaktig de samme frontene i mange andre diskusjoner og tema som handler om helt andre ting. Det dreier seg enkelt og greit om skillet mellom de som forholder seg til vitenskap og fysiske lover i sin forståelse av virkeligheten, og de som ikke gjør det.
    Det virker som du rett og slett gambler på at det at du har greid å ta en fin teknisk utdannelse, og har peiling på grunnleggende vitenskapsteori, skal overprøve milliarder av mennesker sine erfaringer gjennom tusener av år. (Ja så lenge har dette med musikk og instrumenter opptatt folk.) Hvorfor er du sikker på at du greier å høre like godt som alle andre? Hva er din musikalske kredibilitet?
    En ting er å være skeptisk til kabler, men det burde jo ringe en aldri så liten bjelle når dine åndsfrender her stort sett mener det motsatte på alle områder enn det som er virkeligheten i dagens hifi, ikke bare når det gjelder kabler. Når er det på tide å resignere og si at "Jeg skjønner ikke noen ting av denne hifien, dere andre får finne ut av det..."?
    Hvis du har rett, hvorfor har du "rett" bare på et bitte lite forum, der mange er uenig med deg, mens din kritikk tydeligvis ikke absorberes av den øvrige verden?
    Du vet jo sikkert at om noen har en god ide for et produkt eller god teori om hvordan noe fungerer, så vil dette etter hvert nå ut i den øvrige fornuftsbaserte verden, der det vil bli et slags konsensus, mens du tilsynelatende er dømt til å "protestere" her i all overskuelig fremtid? Og dette er jo noe du/ dere har felles med hvilken som helst annen marginalisert alternativgruppering; det dere mener er stort sett bare sant ute på internett et sted.
    Det er åpenbart at du forstår veldig lite av vitenskaplige metode og forveksler dette med den anekdotiske, dogmatiske virkeligheten du lever i. I_L har rett kun så lenge ikke teorien han baserer påstandene på blir motbevist. Du har hverken kommet med saklige eller kule kommentarer som gjør inntrykk.

    Så vidt meg bekjent har de færreste i denne debatten noe å tjene på ved å overbevise Kule-Trygve at han kaster bort pengene på fancy kabler som er så amatørmessig konstruert at han risikere å få inn blinklysreleer på Ladaer i Moskva.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FÅ DEM BORT!

    Aktive høyttalere? Usynlig lyd?

    Teknikk som erstatter "the human touch".

    Få det bort!

    Og så kom jeg over denne:

    Tesla Model S P90d har gjort meg usikker på egen legning  - DinSide

    Men jeg liker jo så godt å kjøre bilen selv, spesielt forbikjøringer på smale riksveier.

    Parallellen til passive oppsett i kasser av tre forsynt med signaler fra et utall bokser som hver veier fra 20 til 80 kilo er vel åpenbar?
     
    A

    ANM

    Gjest
    FÅ DEM BORT!

    Aktive høyttalere? Usynlig lyd?

    Teknikk som erstatter "the human touch".

    Få det bort!

    Og så kom jeg over denne:

    Tesla Model S P90d har gjort meg usikker på egen legning  - DinSide

    Men jeg liker jo så godt å kjøre bilen selv, spesielt forbikjøringer på smale riksveier.

    Parallellen til passive oppsett i kasser av tre forsynt med signaler fra et utall bokser som hver veier fra 20 til 80 kilo er vel åpenbar?
    Kan ikke du bare kose deg med PC stereon på hybelen din og la oss som har mer en 5kvm å fylle med lyd gjøre det på en måte som passer oss? Og neste gang du anbefaler denne flotte franske elefantdildoen, vær sikker på at du har fått med deg alle forbeholdene i specen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    FÅ DEM BORT!

    Aktive høyttalere? Usynlig lyd?

    Teknikk som erstatter "the human touch".

    Få det bort!

    Og så kom jeg over denne:

    Tesla Model S P90d har gjort meg usikker på egen legning  - DinSide

    Men jeg liker jo så godt å kjøre bilen selv, spesielt forbikjøringer på smale riksveier.

    Parallellen til passive oppsett i kasser av tre forsynt med signaler fra et utall bokser som hver veier fra 20 til 80 kilo er vel åpenbar?
    Kan ikke du bare kose deg med PC stereon på hybelen din og la oss som har mer en 5kvm å fylle med lyd gjøre det på en måte som passer oss? Og neste gang du anbefaler denne flotte franske elefantdildoen, vær sikker på at du har fått med deg alle forbeholdene i specen.
    ANM,

    hvorfor kommer du stadig med insinuasjoner? I det ene øyeblikk er personen du hetser (! hah!) en selger av lydprodukter, i det andre en student med lite rom.

    Sjåvv mi the fækts!

    Maskinene kommer. Det er 32 år siden The Terminator slo knockout på kinopublikum. I mellomtiden har maskinene erstattet mennesker på stadig flere områder. Hvorfor skulle ikke det samme skje på lydområdet? I alle fall i den kjeden som omfatter kildemateriale, bokser og høyttalere?

    Hest og kjerre er koselig, men ikke praktisk (høyt støygulv...).

    PS: Du insinuerer også at det er noe galt å kose seg med pc-lyd på et lite rom. Selv ser jeg ikke hva som er galt i det. For øvrig produseres mye (det meste?) av dagens lyd i slike rom.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Men maskinene kommer... ;-)
    Skynet har vært operativ i 19 år alt, sitter fortsatt og venter jeg...
    "The Matrix is everywhere. It is all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window or when you turn on your television. You can feel it when you go to work... when you go to church... when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth."

    ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.451
    Antall liker
    8.636
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tenk om noen helger skal alle disse raringene på messe, da bør alle andre komme å se på noe helt normalt (i våre øyne)
    Vi liker å høre på god lyd, ser ikke noe galt i det ;)
    Kan hende litt over gjennomsnittet, men, men.
    Vi har det da god med oss selv, så lenge ikke nevrosen blir for stor.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Synes den et ganske pen for å ha 3000watt under panseret og for å kunne spille 16hz med betydelig lydtrykk. :)
    Vil ikke kalle 80db på 1 meter betydelig lydtrykk akkurat :p
    Jeg synes boksen er tøff jeg altså, men er mye spenstig i markedsføringen der ;)
    99-108* db trøkk på 1 meter, ifølge spesifikasjonene. Ingen orker å høre på noe så høyt, eller?

    *https://www.chem.purdue.edu/chemsafety/Training/PPETrain/dblevels.htm
    De nivåene det er snakk om der er ved 50hz. Om du søker litt grundigere i Specs til phantom, så ser du at den har 82db@16hz. Den skrur inn høypassfiltre etterhvert som man øker volumet.

    Tar man med crestfactor i musikk så det ikke komprimerer i peakene så er gjerne crestfactor i hvertfall 20db på gode opptak.
    Da kan du plutselig ikke spille mer enn 60db omtrent før det komprimerer i peakene, eller 80db ved de specs du nevnte der. Headroom is king. De fleste glemmer å tenke på at musikken du spiller ofte har skarpe peaker, og man må ta hensyn til disse også.

    Er plutselig ikke så veldig høyt da, omtrent høy innestemme ved 50hz og lav dialog ved 16hz.

    En utekonsert ligger forøvrig gjerne ofte på 115db i rms, og det er ganske høyt ja. Men det er langt fra 115db til 80-90db.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Så vidt meg bekjent har de færreste i denne debatten noe å tjene på ved å overbevise Kule-Trygve at han kaster bort pengene på fancy kabler
    Tror for egen del at det ikke har noen hensikt å kaste bort mer tid på å diskutere noe lydrelatert med deg, men jeg kan garantere at verken du eller I_L eller noen andre her får meg til å revurdere det jeg har hørt eller sette spørsmål ved mine investeringer. Bruker du 60 000 på å kjøpe den nyeste toppmodellen til Samsung, bryr du deg neppe om at din halvblinde nabo sier at en 30 år gammel tjukkas- tv er like bra. Eller hur?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Og jeg kan garantere at hverken I_L, jeg eller andre mister noe søvn pga det...
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Så bra da. Så hvorfor i det hele tatt "diskutere"? Forøvrig, dersom naboen fra eksempelet over sier at den nye TVen har ikke bedre bilde, det er bare noe du innbiller deg, så er den rette reaksjonen på en slik skammelig og fordummende påstand, forbigåelse i stillhet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Synes den et ganske pen for å ha 3000watt under panseret og for å kunne spille 16hz med betydelig lydtrykk. :)
    Vil ikke kalle 80db på 1 meter betydelig lydtrykk akkurat :p
    Jeg synes boksen er tøff jeg altså, men er mye spenstig i markedsføringen der ;)
    99-108* db trøkk på 1 meter, ifølge spesifikasjonene. Ingen orker å høre på noe så høyt, eller?

    *https://www.chem.purdue.edu/chemsafety/Training/PPETrain/dblevels.htm
    De nivåene det er snakk om der er ved 50hz. Om du søker litt grundigere i Specs til phantom, så ser du at den har 82db@16hz. Den skrur inn høypassfiltre etterhvert som man øker volumet.

    Tar man med crestfactor i musikk så det ikke komprimerer i peakene så er gjerne crestfactor i hvertfall 20db på gode opptak.
    Da kan du plutselig ikke spille mer enn 60db omtrent før det komprimerer i peakene, eller 80db ved de specs du nevnte der. Headroom is king. De fleste glemmer å tenke på at musikken du spiller ofte har skarpe peaker, og man må ta hensyn til disse også.

    Er plutselig ikke så veldig høyt da, omtrent høy innestemme ved 50hz og lav dialog ved 16hz.

    En utekonsert ligger forøvrig gjerne ofte på 115db i rms, og det er ganske høyt ja. Men det er langt fra 115db til 80-90db.
    Dette var litt interessant. Trodde det var -6 ved 16hz. Kan du linke til de specsene? :)
    Kan plusse på 6-9 db roomgain ved 16hz.

    Har hørt noen phantomer og de imponerer når det kommer til volum i subbassen synes jeg.

    PS: i musikk er crestfactor betydelig fallende under 100hz.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.590
    Sted
    Stavanger
    Det fremstår ganske klart for meg at når en part går rett nedi virkemåten av en transistor mens den andre part tilsynelatende forfekter en middelaldersk tro, så er det ikke rare sjansen for at man finner en felles plattform for ens virkelighetsoppfattelse.
    Vi får bare utvise medynk for den annen part og la det bli med det.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.987
    Antall liker
    104.648
    Torget vurderinger
    23
    Muslimer vs sekulære.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    99-108* db trøkk på 1 meter, ifølge spesifikasjonene. Ingen orker å høre på noe så høyt, eller?

    *https://www.chem.purdue.edu/chemsafety/Training/PPETrain/dblevels.htm
    De nivåene det er snakk om der er ved 50hz. Om du søker litt grundigere i Specs til phantom, så ser du at den har 82db@16hz. Den skrur inn høypassfiltre etterhvert som man øker volumet.

    Tar man med crestfactor i musikk så det ikke komprimerer i peakene så er gjerne crestfactor i hvertfall 20db på gode opptak.
    Da kan du plutselig ikke spille mer enn 60db omtrent før det komprimerer i peakene, eller 80db ved de specs du nevnte der. Headroom is king. De fleste glemmer å tenke på at musikken du spiller ofte har skarpe peaker, og man må ta hensyn til disse også.

    Er plutselig ikke så veldig høyt da, omtrent høy innestemme ved 50hz og lav dialog ved 16hz.

    En utekonsert ligger forøvrig gjerne ofte på 115db i rms, og det er ganske høyt ja. Men det er langt fra 115db til 80-90db.
    Dette var litt interessant. Trodde det var -6 ved 16hz. Kan du linke til de specsene? :)
    Kan plusse på 6-9 db roomgain ved 16hz.

    Har hørt noen phantomer og de imponerer når det kommer til volum i subbassen synes jeg.

    PS: i musikk er crestfactor betydelig fallende under 100hz.
    Synes de er veldig tøffe jeg også. Kult at noen lager noe annerledes.

    I stand corrected. Ser ut som de har oppdatert specsa. Det sto her før: Phantom

    Før sto det dette: "16hz to 25khz +- 2 at 82DB SPL | 28hz to 25khz +-2 db at 92DB SPL | 49hz to 25khz +- 2db at 102DB SPL"

    Sjekket dette sist helt i starten av dette året her, så tok det på hukommelse. Det har tydeligvis skjedd endringer jeg ikke har fått med meg. Så nå er det 93db@16hz i stedet :) Vet ikke hva som er endret though. Har ikke sett en eneste måling på dem i 2pi.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    jeg kan garantere at verken du eller I_L eller noen andre her får meg til å revurdere det jeg har hørt eller sette spørsmål ved mine investeringer.
    Dette utsagnet demonstrerer fint hva jeg var inne på tidligere når jeg skrev at når man først har etablert sin sannhet er det mer eller mindre umulig å overbevise folk med fakta. Min erfaring er at selv om man skulle begynne å tvile på sin overbevisning går det fort over når man møter sine likesinnede og får bekreftet sin sannhet.

    Hadde mennesket vært rasjonelt ville et "ja" på disse spørsmålene fått oss til å revurdere alle våre kjøp;

    - Hadde du hørt/lest om produktet i positiv forstand før du kjøpte det?
    - Hadde du hørt/lest markedsføringen på produktet før du kjøpte det?
    - Visste du prisen på produktet før du kjøpte det?
    - Var du ute etter bedre ytelse/design når du kjøpte det?

    Hvis ja, da er sannsynligheten påfallende stor for at man har blitt offer for placebo-effekten i større eller mindre grad.

    Heldigvis er vi ikke særlig rasjonelle, så det er ikke noe problem å rettferdiggjøre hårreisende kjøp i øst og vest. :cool:
    Og jeg kan garantere at hverken I_L, jeg eller andre mister noe søvn pga det...
    Må aldri finne på å garantere noe som helst på vegne av meg! Jeg er ustabil og tilbøyelig til å finne på hva som helst- inkludert å sitte oppe hele natten og fundere på om det skal være komma eller punktum i en setning.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Det fremstår ganske klart for meg at når en part går rett nedi virkemåten av en transistor mens den andre part tilsynelatende forfekter en middelaldersk tro, så er det ikke rare sjansen for at man finner en felles plattform for ens virkelighetsoppfattelse.
    Vi får bare utvise medynk for den annen part og la det bli med det.
    Det kan godt tenkes at en prosent av befolkningen, konservativt anslått, har mangler i forhold til hørselsevne eller musikalitet, som gjør at de ikke greier å høre det dagens hifiutstyr faktisk forutsetter at kjøperen skal være i stand til å høre. Og derfor ender opp med å føle seg snytt. En prosent av landets befolkning er faktisk 50 000 mennesker. Mistenker at noen av disse dukker opp på forum rundt omkring for å "advare" alle de andre "godtroende"...tragisk i grunnen.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det fremstår ganske klart for meg at når en part går rett nedi virkemåten av en transistor mens den andre part tilsynelatende forfekter en middelaldersk tro, så er det ikke rare sjansen for at man finner en felles plattform for ens virkelighetsoppfattelse.
    Vi får bare utvise medynk for den annen part og la det bli med det.
    Det kan godt tenkes at en prosent av befolkningen, konservativt anslått, har mangler i forhold til hørselsevne eller musikalitet, som gjør at de ikke greier å høre det dagens hifiutstyr faktisk forutsetter at kjøperen skal være i stand til å høre. Og derfor ender opp med å føle seg snytt. En prosent av landets befolkning er faktisk 50 000 mennesker. Mistenker at noen av disse dukker opp på forum rundt omkring for å "advare" alle de andre "godtroende"...tragisk i grunnen.
    "Kule-Trygve":

    1332 innlegg i "kabelhjørnet" og "forskjeller og testmetodikk".

    19 innlegg i "musikk generelt".

    0 innlegg i alle andre musikk subfora.

    Hvem var det som ikke bryr seg om musikken egentlig? "Målemafiaen" eller "kabelmafiaen"? Jeg bare spør... :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Og til alle dere andre også: Hvem er egentlig disse folka her inne som "bare måler og ikke engang liker musikk"? De blir nevnt støtt og stadig, men jeg har fortsatt til gode å se at noen av dere nevner dem med navn. Kom igjen nå, hvem er de? Ikke vær beskjedne, kjør på!

    (Hets, hets!)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg har blitt målt. 150 over 90. Pass på sa legen. Og i går la jeg en uanstendig lang kabel.
    Sist gang jeg fikk målt blodtrykket utbrøt legen "faen, du har puls som en dau torsk!". Har ingen anelse om det var positivt eller ikke, men jeg velger å ta det som ett kompliment.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Før sto det dette: "16hz to 25khz +- 2 at 82DB SPL | 28hz to 25khz +-2 db at 92DB SPL | 49hz to 25khz +- 2db at 102DB SPL"
    Står det fortsatt. Vet ikke helt hvor du finner tallet 93?
    Lol xD står 99db, 102 og 105db @-6db her. Jaja, da stemte det fortsatt da :) sjekke med en annen browser tydeligvis. :p

    Fikk 93 fra 99db-6db roll off.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det fremstår ganske klart for meg at når en part går rett nedi virkemåten av en transistor mens den andre part tilsynelatende forfekter en middelaldersk tro, så er det ikke rare sjansen for at man finner en felles plattform for ens virkelighetsoppfattelse.
    Vi får bare utvise medynk for den annen part og la det bli med det.
    Det kan godt tenkes at en prosent av befolkningen, konservativt anslått, har mangler i forhold til hørselsevne eller musikalitet, som gjør at de ikke greier å høre det dagens hifiutstyr faktisk forutsetter at kjøperen skal være i stand til å høre. Og derfor ender opp med å føle seg snytt. En prosent av landets befolkning er faktisk 50 000 mennesker. Mistenker at noen av disse dukker opp på forum rundt omkring for å "advare" alle de andre "godtroende"...tragisk i grunnen.
    "Kule-Trygve":

    1332 innlegg i "kabelhjørnet" og "forskjeller og testmetodikk".

    19 innlegg i "musikk generelt".

    0 innlegg i alle andre musikk subfora.

    Hvem var det som ikke bryr seg om musikken egentlig? "Målemafiaen" eller "kabelmafiaen"? Jeg bare spør... :rolleyes:
    Ok, her er noen enkle fakta vi vel alle må kunne være enig om:

    - Noen mennesker - la oss kalle dem de kabeltroende - hører forskjell på kabler
    - Andre mennesker - la oss kalle dem målemafiaen - hører ikke forskjell på kabler
    - Når man gjør blindtester på kabler, er det ingen som hører forskjell på kabler

    Dette kan man forklare på forskjellige måter:
    1) De kabeltroende har eksepsjonelt god hørsel, men blir så stresset under blindtester at de ikke klarer å høre forskjell på kabler under slike forhold
    2) Målemafiaen har dårlig hørsel, og hører derfor ikke forskjell på ting som andre hører forskjell på
    3) Folk hører det de forventer å høre, på grunn av forventnings-bias, enten signalet er likt eller forskjellig

    Såvidt jeg vet er det ikke så mye som tyder på at forklaring 1) eller 2) stemmer. I blindtester pleier lyd-proffer å score bedre enn andre, mens audiofile ikke nødvendigvis scorer så veldig høyt. Det finnes derimot masse forskning som støtter forklaring 3). Ofte hører vi det vi tror vi hører. Verre er det ikke. Det har blitt postet før, men ta en kikk på denne videoen som demonstrerer hvordan vi hører det vi tror vi hører:


    Men hvis noen klarer å demonstrere overbevisende at de kabeltroende har bedre hørsel enn andre... så skal jeg lytte til det :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    @OlavE: Jepp.

    Og angående den siste setningen din? Det kommer aldri til å skje.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det fremstår ganske klart for meg at når en part går rett nedi virkemåten av en transistor mens den andre part tilsynelatende forfekter en middelaldersk tro, så er det ikke rare sjansen for at man finner en felles plattform for ens virkelighetsoppfattelse.
    Vi får bare utvise medynk for den annen part og la det bli med det.
    Det kan godt tenkes at en prosent av befolkningen, konservativt anslått, har mangler i forhold til hørselsevne eller musikalitet, som gjør at de ikke greier å høre det dagens hifiutstyr faktisk forutsetter at kjøperen skal være i stand til å høre. Og derfor ender opp med å føle seg snytt. En prosent av landets befolkning er faktisk 50 000 mennesker. Mistenker at noen av disse dukker opp på forum rundt omkring for å "advare" alle de andre "godtroende"...tragisk i grunnen.
    "Kule-Trygve":

    1332 innlegg i "kabelhjørnet" og "forskjeller og testmetodikk".

    19 innlegg i "musikk generelt".

    0 innlegg i alle andre musikk subfora.

    Hvem var det som ikke bryr seg om musikken egentlig? "Målemafiaen" eller "kabelmafiaen"? Jeg bare spør... :rolleyes:
    Ok, her er noen enkle fakta vi vel alle må kunne være enig om:

    - Noen mennesker - la oss kalle dem de kabeltroende - hører forskjell på kabler
    - Andre mennesker - la oss kalle dem målemafiaen - hører ikke forskjell på kabler
    - Når man gjør blindtester på kabler, er det ingen som hører forskjell på kabler

    Dette kan man forklare på forskjellige måter:
    1) De kabeltroende har eksepsjonelt god hørsel, men blir så stresset under blindtester at de ikke klarer å høre forskjell på kabler under slike forhold
    2) Målemafiaen har dårlig hørsel, og hører derfor ikke forskjell på ting som andre hører forskjell på
    3) Folk hører det de forventer å høre, på grunn av forventnings-bias, enten signalet er likt eller forskjellig

    Såvidt jeg vet er det ikke så mye som tyder på at forklaring 1) eller 2) stemmer. I blindtester pleier lyd-proffer å score bedre enn andre, mens audiofile ikke nødvendigvis scorer så veldig høyt. Det finnes derimot masse forskning som støtter forklaring 3). Ofte hører vi det vi tror vi hører. Verre er det ikke. Det har blitt postet før, men ta en kikk på denne videoen som demonstrerer hvordan vi hører det vi tror vi hører:


    Men hvis noen klarer å demonstrere overbevisende at de kabeltroende har bedre hørsel enn andre... så skal jeg lytte til det :)
    Jeg kjøpte en gang en USB-kabel til over 2000 kroner*.

    Ergo1: Jeg hører bedre enn andre.

    Ergo2: Den som betaler mest, hører best.

    Det var slik jeg leste innlegget ditt, OlavE. Den eneste og riktige måten å lese det på.

    *http://www.audioquest.com/usb-digital-audio/diamond
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    @OlavE: Jepp.

    Og angående den siste setningen din? Det kommer aldri til å skje.
    Når det er sagt, så er jo jeg absolutt tilhenger av å bruke hørselen sin. Tross alt er det jo å lytte til musikk denne hobbyen dreier seg om (for min del, i hvert fall). Men det går an å bruke hørselen sin, og samtidig være klar over at hørselen ikke er et ufeilbarlig instrument, og at det går an å lure seg selv. For min del er det slik at hvis jeg mener å høre en forskjell, så tar jeg det som en indikator på noe. Men jeg tar det ikke for god fisk sånn helt uten videre. Min erfaring er at jo mindre forskjeller det dreier seg om, jo større blir sjansen for at hørselen min spiller meg et puss. Men når det gjelder de store, store forskjellene, er min erfaring at hørselen min som oftest er i stand til å identifisere det tålelig greit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn