Vil gi premie til de beste elevene

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Vil gi premie til de lydigste elevene

Sleiven skrev:
I min tid fikk vi gullstjerner av læreren hvis vi oppførte oss pent og gjorde leksene våre.

Og så hadde vi straff i form av stygge kryss som"gå- fra-pulten-uten-å-spørre-kryss". 3 sånne så ble det ingen gullstjerne den uka..

Det hadde en veldig oppdragende effekt...

Foreslår at man starter med dette i videregående og jobber seg nedover trinnene ,slik at man ender med å stille opp i skolegården, og hilse på læreren før man marsjerer inn til klasserommet.
Om en generasjon eller to så kan barna lese og skrive like godt som på 60 tallet...

Sleiven
Hadde vært mere ødeleggende for vår fremtid enn det meste annet jeg kan tenke på.

Ken Robinson says schools kill creativity
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Sleiven skrev:
I min tid fikk vi gullstjerner av læreren hvis vi oppførte og pent og gjorde leksene våre.

Og så hadde vi straff i form av stygge kryss som"gå- fra-pulten-uten-å-spørre-kryss". 3 sånne så ble det ingen gullstjerne den uka..

Det hadde en veldig oppdragende effekt...

Sleiven
Jeg tror ikke barn er like naive nå. Noen "gullstjerner" lurer nok bare de aller minste barna til å oppføre seg bra.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Slubbert skrev:
^ Jeg har arbeidet noe opp mot kinesere; de har ofte vært faglig sterke, men blottet for evne til å tenke kreativt og selvstendig. Dette fremstår som en vesentlig mangel i den kinesiske utdanningen, mitt inntrykk er at de som utmatrikulæres har lært å løse oppgavene de blir satt til på en veldig grundig måte, men at de ikke har lært å finne ut av ting på egen hånd. En annen ting er at de jobber fryktelig mye, men ganske ineffektivt. Det virker som kineserne også i høyere utdanning vil forme droner fremfor skapere, men det har vel noe med samfunns- og politisk struktur å gjøre. My two cents.
Kineserne er flinkere til å løse oppgaver kollektivt. De er kollektivt orienterte og vil derfor gjøre det dårligere enn vestlig individualister på oppgaver som må løses på egenhånd.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Way to lead the way..

Glad jeg ikke bor der (mer enn jeg klarer å uttrykke).

Topp Bunn