Vil gi premie til de beste elevene

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
For det vil ikke skape et klassesamfunn...

N

nb

Gjest
Vet ikke hele klassen ganske godt hvem som er flinke og hvem som ikke er det uansett? Nå er det en hel del år siden jeg gikk på barneskolen, men mener vi hadde god koll på hvem "de flinke" var fra veldig tidlig av.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
nb skrev:
Vet ikke hele klassen ganske godt hvem som er flinke og hvem som ikke er det uansett?
Hvilke mekanismer tror du skaper gode/dårlige elever?
Hadde alle stillt likt så hadde det jo vert greit, men man vet at foreldrenes inntekt og egen utdannelse er blandt de viktigste faktorene for hvordan barn gjør det på skolen.
Synes du virkelig de som stort sett allerede har alle fordelene i tillegg skal fremheves med gullmedaljer?
Kan vi ikke like godt sette de mindre flikne elevene i gapestokk og kanskje kaste noen råttne tomater på de, samtidig som man ler av deres lave sosiale staus?
Til og med i "likhetslandet" Norge så øker forskjellen mellom fattig og rik, det kan vi kanskje ikke unngå, men vi trenger ikke å la barn på seks, syv år måtte forholde seg til samfunnsstrukturen. De skal i mange år fremover stort sett lære, leke og ha en så bekymringsfri tid som mulig. Presset fra omverden og samfunnet kommer fort nok.

N

nb

Gjest
wotg skrev:
Hvilke mekanismer tror du skaper gode/dårlige elever?
Hadde alle stillt likt så hadde det jo vert greit, men man vet at foreldrenes inntekt og egen utdannelse er blandt de viktigste faktorene for hvordan barn gjør det på skolen.
Primært hvem foreldrene er, så der er vi nok enige.

Pointet mitt var at jeg ikke helt skjønner hvorfor noen slik premiering skal virke så motiverende for noen av elevene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Karakterer er nå så sin sak, men evaluering MÅ man ha (men kanskje ikke fra første klasse). Men dette er noe populistisk tøv fra Høyre, tydeligvis er de inne i en konkurranse om å bli like stupide som Frp. Snakk om å skape tapere og vinnere, og det allerede fra 5-årsalderen. Noen husker kanskje hvor motiverende det var for videre fotballsatsing å alltid stå igjen til slutt når det skulle velges lag? Det Høyre jeg kjenner og som jeg stemte på i alle stortingsvalg fom 1985 tom 2001 ligger i grøfta. Høyre driver nå politikk på tabloidenes premisser.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
Da en av lærerne mine på ungdomsskolen besøkte skoler i Sovjetunionen ca. rundt 1990, så var nøyaktig slik systemet fungerte, det hang bilde av klassens beste elev på veggen, og den dårligste.

Her blander "unge" Høyre folket seg inn i fagpedagogikken, og det er en en uting -det er ikke politikernes sak å diktere de pedagogiske betingelser i skoleverket og barnehager. Det er som om Stortingsrepresentanter skulle fortelle forsvaret hvordan man skal drive sluttet orden...

Dette med konkurranse elever i mellom er slett ikke uvanlige utspill fra miljøer i Høyre. Og det får meg mange ganger til å lure litt på hvilke forståelser de har av barn, unge og pedagogikk.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Fra artikkelen:

- Slike konkurranser gir mål å strekke seg etter. Det blir ikke noe vanskeligere å lære for de dårligste selv om de beste blir belønnet. I dag blir de flinke stemoderlig behandlet i den norske skolen, mener Røe Isaksen.
Ja, det gir mål å strekke seg etter. Det kan også ha motsatt effekt på de elevene som ikke gjør det så bra. At de gang på gang ikke når opp til et ideelt nivå. Dette vil være mest merkbart desto yngre elevene er tror jeg. Medaljer og diplomer kan også fort bli ting som de vil bli mobbet for. Som ikke det problemet er stort nok allerede... ???

C

Cyber

Gjest
For å gå inn i tråden selv:

Jeg synes det er helt vilt å foreslå noe slikt. Man får ikke utdelt like mye av alt her i verden og heller velger man ikke sine foreldre og økonomi som du sier, wotg, er viktige faktorer i hvordan man lander ut. Mitt inntrykk er også at klassen vet ofte like godt som meg som lærer nøyaktig hvor gode de andre er.

Men, motivasjon i skolen er viktig og jeg mener et trekk man bør gjøre for å spesielt øke innsatsen fra elevene og kvaliteten på "sluttproduktet" er:

1. Tidligere innsats til elever som "faller litt av" eller har lærevansker, også de uten IOP. I Finland (ikke det at vi skal sammenlikne oss med alt der) har de egne lærere på de fleste skoler på hvert trinn som går rundt og hjelper de som ikke har fått med seg alt, vært borte 3-4 dager og får dem up-to-speed i løpet av de første timene de er tilbake. Jeg synes det virker fornuftig.

2. Større krav på ungdomsskolen til innsats, hardere krav for å komme inn på VGS. Det bør ikke være slik at man kommer videre på VGS uansett hvor mye man sløver, for min opplevelse er at mange som ikke skal gå medisin og jus ofte har skjønt at man kommer i mål omtrent uansett hva man leverer av varer.

Mine 34 øre.

J

JIGSAW

Gjest
Kanskje Norge bør se på den kinesiske skolestruktur.
I barneskolen og ned til klassenivå har hver klasse en elev som er ordensmakta og talsperson
for klassen, en slags link mellom lærer og elever.
Lignende orden og disiplin skal en lete lenge etter i vesten, der eleven får gjøre hva dem hvil.
Når ting ikke er i orden hjemme i det private, da er det klart at de oppfører seg som
tilsvarene drittunger på skolen.

Problemet i den norske skole er den samme i dag som den var da jeg gikk på skole.
Det taes ikk hensyn til at gutter og jenter er totalt forskjellige angående interesser, med noen få unntak.
Derfor er gutter akterutseilt i forhold til jenter når de går ut av grunnskolen.

Premiering er ikke løsningen, disiplin må innføres i den offentlige skole igjen.
Kanskje det er den kinesiske modell som trenges, hvorfor ikke, kineserne har nemlig de smarteste elevene.

S

Slubbert

Gjest
^ Jeg har arbeidet noe opp mot kinesere; de har ofte vært faglig sterke, men blottet for evne til å tenke kreativt og selvstendig. Dette fremstår som en vesentlig mangel i den kinesiske utdanningen, mitt inntrykk er at de som utmatrikulæres har lært å løse oppgavene de blir satt til på en veldig grundig måte, men at de ikke har lært å finne ut av ting på egen hånd. En annen ting er at de jobber fryktelig mye, men ganske ineffektivt. Det virker som kineserne også i høyere utdanning vil forme droner fremfor skapere, men det har vel noe med samfunns- og politisk struktur å gjøre. My two cents.

V

vredensgnag

Gjest
Kinesisk skole er steinhard, supersteinhard, superkrevende steinhard. Der er det korporlig avstraffelse, sylstreng inndeling etter prestasjoner med offentliggjøring av samme hver måned, skammekrok og dux-utmerkelser.
Norske elever ville fått fullstendig sjokk om de skulle opplevd noe tilsvarende.

Og så gjør kinesiske elever lekser mange timer hver eneste dag, etter skolen. I tillegg hyrer manges foreldre spesiallærere, som gir privattimer, eller holder kollokviegrupper for flere elever, slik at foreldrene skal ha råd til gode instruktører i forskjellige fag -- dette i tillegg til den ekstremt formaliserte undervisningen som gjennomføres.

Og nå snakker jeg selvsagt om ungdomsskolen. Det blir strengere etterhvert - der har de ikke fjernet opptakskrav, for å si det slik.

Men kinesere tuller ikke - i likhet med japanere og koreanere er innsats en dyd der, ikke et ork.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Men der er det valget mellom en fremtid i velstand og et relativt fattigslig liv på landsbygda det står mellom for mange, slik har vi det ikke i Norge, slik trenger vi ikke ha det i Norge, og alle "taperne" som et slikt system vil produsere vil i Norge droppe ut til et relativt behagelig liv basert på diverse støtteordninger. Som alltid er det farlig å kopiere andres løsninger. Når det er sagt trenger vi mer disiplin i skolen, mer struktur, mer respekt for kunnskap, og et mer differensiert system som også stimulerer de flinke..

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.981
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
cybervision_ skrev:
Jeg synes det er helt vilt å foreslå noe slikt. Man får ikke utdelt like mye av alt her i verden og heller velger man ikke sine foreldre og økonomi som du sier, wotg, er viktige faktorer i hvordan man lander ut
Jo da, men….

cybervision_ skrev:
Det bør ikke være slik at man kommer videre på VGS uansett hvor mye man sløver, for min opplevelse er at mange som ikke skal gå medisin og jus ofte har skjønt at man kommer i mål omtrent uansett hva man leverer av varer.
Du er altså i mot karakter - fordi det rammer de svakeste…..
Men du ønsker at de svakeste ikke skal få lov til å fortsette på skolen – for der må vi stille litt krav….og jeg regner med at det er nettopp de karakterene du ikke ønsket at vi brukte, du skal bruke for å sile ute de som ikke fortjener å få plass på VGS…?

Ellers har jeg vel ikke så veldig sterkt forhold til dette med karakterer. Jeg er vel for objektive vurderingskriterier, og synes vel godt man kan begynne tidligere. Men at man på for eksempel barneskolen bruker karakterene mer til å belønn innsats enn å gi en objektiv rangering.

Dette er faktisk ikke så ille – i mine bøker fra barneskolken så hadde jeg ”bra”, ”kjempebra”, ”for mange feil”, smilefjes – og vi hadde også elever som fikk stjerne på tavlen for god innsats – som da stod hele uken. Men som alltid er det jo kjempedrama…SV har vel alltid ment at man skal bort med karakterene/eksamen og at man kan bruke en uttalelse fra læreren om at ”Knut er flink til å spikke og spille fotball, også forteller han alltid morsomme historier” når man skal søke seg på universitet i det store utland!
Jeg synes for øvrig det er greit at både snekkeren min, legen min, bilmekanikeren, flyveren, ligningsarbeideren og at som prosjekterer den nye veien for myndighetene skal bygge er flink til det han gjør basert på objektive og sammenlignbare evalueringskriterier – at vedkommende både var snill og la ned masse innsats uten å få til noe er trist, men på ingen måte grunn til at han skal få fortsette å holde på med ting han ikke kan!

Og bare så det er sagt – jeg ser ikke helt likheten mellom en ”OK”, ”bra”, ”veldig bra” i lekseboken til en 5 klassing og det å kaste råtne tomater på folk i gapestokk…. Til de som er så voldsomt i mot dette – når er den eksakte alderen man er moden for karakterer og de positive sidene ved karakterer overskygger de negative…?

Mvh
OMF

C

Cyber

Gjest
OMF skrev:
cybervision_ skrev:
Jeg synes det er helt vilt å foreslå noe slikt. Man får ikke utdelt like mye av alt her i verden og heller velger man ikke sine foreldre og økonomi som du sier, wotg, er viktige faktorer i hvordan man lander ut
Jo da, men….

cybervision_ skrev:
Det bør ikke være slik at man kommer videre på VGS uansett hvor mye man sløver, for min opplevelse er at mange som ikke skal gå medisin og jus ofte har skjønt at man kommer i mål omtrent uansett hva man leverer av varer.
Du er altså i mot karakter - fordi det rammer de svakeste…..
Men du ønsker at de svakeste ikke skal få lov til å fortsette på skolen – for der må vi stille litt krav….og jeg regner med at det er nettopp de karakterene du ikke ønsket at vi brukte, du skal bruke for å sile ute de som ikke fortjener å få plass på VGS…?
Nei, jeg er absolutt FOR karakterer, men jeg synes de har utspilt sin rolle nå som du kommer inn på mye rart med svært lavt snitt ut fra 10. klasse. Jeg synes vi må ha litt mer trykk på pulsåra med at elevene vet at for å bli XXXXXX må jeg ha et ganske ok snitt, ellers kommer jeg ikke inn der jeg vil - noe som vil gjøre at de tilegner seg kunnskap og gode arbeidsvaner i ungdomsskolen - noe som igjen vil føre til lavere antall dropouts i VGS, som idag stiger jevnt og trutt.

Et annet disiplinært trekk jeg er for er at orden/oppførselskarakter fra 8 og 9 også kommer på vitnemål fra u.skole da de idag nesten ikke har noen hensikt, "det er 10. som teller så jeg gir vel...."

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
Høyre vil dyrke skolevinnerne og mener at det bør deles ut ferdighetsknapper og diplomer til de beste elevene, alt fra første klasse.
En horribel ide fra Høyre :(

Å dyrke frem "skoleflinkhet" ved å fjerne kreativiteten enda noen klassetrinn tidligere er absolutt ingen god ide.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Kinesisk skole er steinhard, supersteinhard, superkrevende steinhard. Der er det korporlig avstraffelse, sylstreng inndeling etter prestasjoner med offentliggjøring av samme hver måned, skammekrok og dux-utmerkelser.
Norske elever ville fått fullstendig sjokk om de skulle opplevd noe tilsvarende.

Og så gjør kinesiske elever lekser mange timer hver eneste dag, etter skolen. I tillegg hyrer manges foreldre spesiallærere, som gir privattimer, eller holder kollokviegrupper for flere elever, slik at foreldrene skal ha råd til gode instruktører i forskjellige fag -- dette i tillegg til den ekstremt formaliserte undervisningen som gjennomføres.

Og nå snakker jeg selvsagt om ungdomsskolen. Det blir strengere etterhvert - der har de ikke fjernet opptakskrav, for å si det slik.

Men kinesere tuller ikke - i likhet med japanere og koreanere er innsats en dyd der, ikke et ork.
En annen ting som gjør mange elever fra disse landene flinke på skolen, er frykt for pryl og skammelse fra sine foreldre. Foreldrene stiller skyhøye krav til barna sine, og jeg kan tenke meg at kinesiske barn, da spesielt gutter, må få gode karakterer på skolen slik at de kan få en bra jobb for å støtte sin familie i fremtiden. Enda mer spesielt siden man kan kun ha ett barn i kina. Måten samfunnet fungerer på er meget annereledes enn i Norge. Barna får nok ikke bare pryl på skolen for dårlig oppførsel; mange får nok også pryl hjemme dersom de ikke leverer gode nok karakterer.

V

vredensgnag

Gjest
@Tuxflux

Jeff Immelt, sjef i GE, ble intervjuet på BBC nå i ettermiddag. Han sa "Western leaders have to get people to begin competing with the Far East, in efficiency, willingness to work and in skills." Han ble presset når det gjaldet lønninger, om det også var med i betraktningen. "We have to be competitive."

For noen år siden gjorde jeg en jobb for Mustad. En av lederne der beskrev møtet med kinesiske ingeniører. Mustad beskrev et problem de hadde, neste dag kom ingeniørene med en komplett løsning, ned til minste detalj - i tillegg en meget effektiv løsning. På grunnlag av slike erfaringer tok Mustad beslutningen om å flytte sin produksjon til Kina, Malaysia og Singapore.

En årsak til at vestlige bedriftsledere har outsourcet produksjon til lavkostland er naturligvis for å få befolkningen i landene de flytter fra til å godta lavere lønn, strengere betingelser og høyere krav.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
De beste elevene er vanligvis drevet av en sterk indre motivasjon, og premiering vil ha liten eller ingen effekt annet enn at resten av klassen stikker fingeren i halsen hver gang det måtte skje. Min erfaring er at de beste elevene sjelden eller aldri hoverer over egne prestasjoner. Og som nevnt tidligere, så vet alle uansett hvem som er flinkest.

Birdman

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
"...efficiency, willingness to work and in skills."
Ja, det er akkurat det. Kan norsk arbeidskraft konkurrere med effektivitet, kostnad for arbeid oppdrag, og kvalitet? I de fleste tilfeller nei. Det er jo litt synd, men det er jo dessverre slik når en stor del av befolkningen i Kina har en helt annen arbeid/skolemoral enn det man er vant til her til lands. Skulle gjerne skrevet litt mer her, men middag nå :p Får ta det senere i diskusjonen ;D

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.252
Sted
Porsgrunn
Et lite tips til dere "kranglefanter" les litt i bloggen til Torbjørn Røe Isaksen der han forklarer nærmere hva han mener. Dette fordi noen av avisene selvfølgelig brukte den mest negative tolkningen, og som finansministeren straks kastet seg over.

Har kopiert punktene gitt til Aftenposten fra hjemmesiden hans.

1. Flere kunnskapskonkurranser mellom klasser og skoler. Etter modell fra for eksempel KappAbel.
2. Ferdighetsknapper etter mønster fra idrettsmerkene eller svømmeknappen. Som “gangesertifikatet” i Oslo. Altså en symbolsk påskjønnelse for å oppnå læringsmål.
3. Mulighet for vgs. til å bruke “hederslister” - honor roll - for elever med gode faglige resultater. Ikke en rangering, men mulighet til å gi eks. et diplom eller annen påskjønnelse til de som har oppnådd ekstra gode resulter.
4. Tilbud om sommerskole til alle elever over hele landet. Både for de som trenger oppfølging og for de som trenger ekstra utfordringer.
5. Full åpenhetom skolens faglige resultater slik at utviklingen kan følges over tid (OBS: ikke offentliggjøring av individresultater).
6. Fritt skolevalg.

Vennelig hilsen Jabba_Jabba

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
I Norge skal ulikheter skjules. Alle elever skal være like. Helst like dumme.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.453
Torget vurderinger
18
Jeg blir alltid litt overrasket over den voldsomme reaksjonen som kommer hver gang det lanseres et et forslag som går ut på å gi noe ekstra til de som er flinke på skolen. Jeg skal ikke uttale meg bastant om hvorvidt forslagene til Isaksen virker etter hensikten men hvis de gjorde det, dvs. de flinke ble ytterligere motivert, ville det være så galt ?
I Norge er det greit å dyrke enere i sport og i underholdningsbransjen men på skolen så må man for all del ikke komme med noen gulrøtter, da kan de svake elevene kan føle seg eh.. svake ??

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Skolen er obligatorisk, du kan ikke droppe ut som de mindre flinke vanligvis gjør i idretten. Og selv i idretten skal du litt opp i årsklassene før premieringen begynner.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Med fare for å gjenta meg selv så har ikke de flinkeste elevene behov for noen annen premiering enn den tilfredsstillelsen de får gjennom å være best. Hvis man skal premiere noen, så burde man premiere de svakeste elevene hvis de klarer å bli nest svakest. Generelt sagt er det mest riktige å premiere forbedring, uansett nivå.

Birdman

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.981
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Birdman skrev:
Med fare for å gjenta meg selv så har ikke de flinkeste elevene behov for noen annen premiering enn den tilfredsstillelsen de får gjennom å være best. Hvis man skal premiere noen, så burde man premiere de svakeste elevene hvis de klarer å bli nest svakest. Generelt sagt er det mest riktige å premiere forbedring, uansett nivå.

Birdman
Tja....er vek ganske uenig i dette.....hvorvidt man premierer forbedring eller innsats er ikke så viktg. Men i den norske enhetsskolen hvor flinke elever i liten grad blir utfordret så tror jeg det er mye å hente på motivere også de flinkeste!
Et godt svar kan ofte forbedres...

Mvh
OMF

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Birdman skrev:

Birdman
+1

V

vredensgnag

Gjest
Morgenoppstilling på en kinesisk skole. Dette skjer på alle skoler, over hele landet.
Etter oppstilling begynner man med fysisk fostring.

Alt under mottoet:

Med kapitalistenes egne våpen, kapital og kunnskap, skal Kina seire.

Ikke alltid regimentert:

Men det skjer på hver skole, hver morgen. To representanter for vår skoletradisjon kommenterer:

Her er en kinesisk jente i barneskolen som er kommet hjem fra Test Day - faren undrer på om hun fikk 100%. Datteren går på kinesisk skole, og faren er amerikansk.

"Anyway, you did well. It doesn't matter, you studied hard, you're creating good habits, we're proud of you."

I mellomtiden diskuterer vi om man skal ha karakterer på vgs ...

V

vredensgnag

Gjest
Her ble jeg karaktersatt!
Hurtigserie - 2x5 på 30 sekunder. Stående og sittende, uten anlegg.
Dreit meg ut med den 6'ern.
Men nå vet jeg at det ikke er over før siste skudd - og ja, 6'ern kom på siste skudd.

Bra med karakterer, så vet man hva som er godt og dårlig og kan bygge på det.

Poenget? Jo, uten dette karakterkortet kan jeg komme til å kun huske de skuddene som ligger i tier'n. Nå vet jeg at det er langt igjen. Alt skal inn i tier'n.

Vedlegg

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.453
Torget vurderinger
18
erato skrev:
Skolen er obligatorisk, du kan ikke droppe ut som de mindre flinke vanligvis gjør i idretten. Og selv i idretten skal du litt opp i årsklassene før premieringen begynner.
De mindre flinke dropper ikke ut av idretten. Nesten alle idrettslag i Norge bedriver breddeidrett og har ikke spesielle opplegg for toppidrett men når man en gang i ny og ne kommer over ett eksepsjonellt talent så er det ingen som står med pekefingeren hvis man tilbyr noe ekstra til denne utøveren eller hvis utøveren sendes til en klubb med et annet opplegg (som er vanlig). I idretten nå til dags i Norge begynner man en viss spissing i 10-12 års alderen men de ekstreme talentene er allerede plukket ut på dette stadiet.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.453
Torget vurderinger
18
Birdman skrev:

Birdman
I Norge har man krav på tilrettelagt undervisning. Mener du at denne tilretteleggingen kun skal gjelde for de svake eller bør de som har evner utover det vanlige få sitt eget opplegg ?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
HC skrev:
Birdman skrev:

Birdman
I Norge har man krav på tilrettelagt undervisning. Mener du at denne tilretteleggingen kun skal gjelde for de svake eller bør de som har evner utover det vanlige få sitt eget opplegg ?
Norsk skule er i ferd med å rote seg bort i nokre svært så dristige eksperiment. Kvar gong vi har eit problem i form av for dårleg kompetanse i norsk, matematikk eller engelsk, aukar vi timetalet i desse faga. Vidare har vi lagt ned rundt 1000 små skular sidan 1986, og auka skuletida med eit 10.skuleår - med dårlegare faglege og sosiale resultat som ein muleg konsekvens. Når noko så ikkje fungerer (t.d. for mykje mobbing), løysest problemet med innføring av lovforbod mot mobbing. Så er alt bra (eller...?)

Eg trur høgre så vel som dei andre partia driv som trollmannens læregut, og synsar villt og populistisk for å sanke så mykje plassar på Tinget som råd. Etterpå er det ikkje så nøye.

No har eg framleis tre dagar att av ferien, så eg nyanserer ikkje, men konkluderer med at:
Størstedelen av skulepolitikarane er tullingar.
Ha ein god ferie, de også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Det de flinkeste elevene trenger er ikke premie, men utfordringer, slik at skolenfagene ikke blir kjedelig. Det er viktig at de får trent godt nok på å takle utfordringer, for de kommer før eller senere, og da er desverre enkelte ikke godt nok forberedt på det, og får gjerne problemer.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.992
Sted
Trondheim
Det er jo litt morsomt at det nå kommer fram at den skolen Halvorsen trekker fram som en skole som gjør ting riktig (den barneskolen hun selv gikk på), når hun hudfletter Høyre for deres forslag, faktisk har praktisert Høyres forslag med "gangeknappen" og "lesehesten" i flere år. :D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
HC skrev:
Birdman skrev:

Birdman
Nei, hvorfor tror du det? Jeg har uttalt meg om hvem som trenger ytre motivasjon mest, og det er ikke de flinkeste elevene. Dessuten, hvis du leser den siste setningen i mitt forrige innlegg, så ser du at jeg ikke ønsker noen forskjellsbehandling på grunnlag av nivå bortsett fra at man må behandle elever på forskjellig nivå forskjellig.

Birdman

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.925
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Sertifisering" av elevane sin dugleik av ymse slag, har vore gjort svært mange stadar. Gangesertifikat, Touch-test på tastaturet og gloseprøver med smilefjes, stjerne og denslags er hyggjeleg, men ikkje avgjerande for elevane sin motivasjon.

Stort sett er det foreldra som bestemmer korleis leksearbeidet skal gå føre seg. Når ein no snakkar om å gå bort frå lekse, er det spinnville synsarar med eit syn på kunnskap som ein slags pulver, som kan dyttast i elevane sånn innimellom alt anna.

Læring er svært komplisert, og vi veit eigentleg alt for lite om desse prosessane. Skulen er framleis prega av innlæring av kortsiktig faktakunnskap, som skal reproduserast på neste prøve, og som deretter kan gløymast.
Våre store skuletenkjarar er stort sett daude i dag. Eg las Bjørneboe "Jonas" i ferien, og ser at boka er meir aktuell enn nokonsinne. Mitt store ideal, Ole Viig, har vore gløymd og bortgøymd i mange tiår. John Dewey er lite aktuell. Aasmund Olavsson Vinje sine tankar om omgangsskulen vart alt den gong han skreiv sett på som bakstreversk. Og det same gjeld Erling Kristvik.
Berre eit par-tre professorar av i dag peikar på ting eg oppfattar som svært essensielle og viktige for korleis vi bør organisere norsk skule. Eg tenkjer fyrst og framst på Edvard Befring, Karl Jan Solstad.

Kvifor er det så stovereint å vere politikar og ha så lite peiling om det dei skal styre med? Norsk skule har tapt seg gjennom heile mi yrkestid (no tek eg ikkje all skulda for dette. Statsådane med ansvar for skuleverket har etter Kjell Magne Bondevik i 1985 har stort sett vore "parkerte", og har iallfall ikkje imponert meg), alle klagar over norsk skulenivå, og dei fleste politikarar kjem med framlegg som kunne passe den gong då dei gjekk i skule, kanskje ein gong attende på 70 eller 80-talet...

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.453
Torget vurderinger
18
Birdman skrev:
så ser du at jeg ikke ønsker noen forskjellsbehandling på grunnlag av nivå bortsett fra at man må behandle elever på forskjellig nivå forskjellig.
Hvordan kan man behandle elever på forskjellig nivå forskjellig men ikke ha forskjellsbehandling på grunnlag av nivå ?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
HC skrev:
Birdman skrev:
så ser du at jeg ikke ønsker noen forskjellsbehandling på grunnlag av nivå bortsett fra at man må behandle elever på forskjellig nivå forskjellig.
Hvordan kan man behandle elever på forskjellig nivå forskjellig men ikke ha forskjellsbehandling på grunnlag av nivå ?
Den setningen var ment som en utfordring til deg ;). Poenget mitt er at alle har de samme rettighetene til utfordrende og tilpasset opplaering, og ulike elever har selvfolgelig ulike behov.

Birdman

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
I min tid fikk vi gullstjerner av læreren hvis vi oppførte og pent og gjorde leksene våre.

Og så hadde vi straff i form av stygge kryss som"gå- fra-pulten-uten-å-spørre-kryss". 3 sånne så ble det ingen gullstjerne den uka..

Det hadde en veldig oppdragende effekt...

Foreslår at man starter med dette i videregående og jobber seg nedover trinnene ,slik at man ender med å stille opp i skolegården, og hilse på læreren før man marsjerer inn til klasserommet.
Om en generasjon eller to så kan barna lese og skrive like godt som på 60 tallet...

Sleiven

Topp Bunn