Vil det ha noe for seg å bi-wire mine høyttalere?

Spiff79

Medlem
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
23
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Hei folkens!

Jeg kjører et oppsett hjemme med Denon AVR-2809 surround receiver, B&W DM602 front, B&W HTM62 center og B&W 686 som bakhøyttalere.

På disse høyttalerne er det jo mulighet for bi-wiring.

Lurer da på om det vil ha noe for seg å bi-wire disse høyttalerne? Tenker da spesielt på front høyttalerne. Forsterkeren er jo etter min mening mer enn stor nok. Vil jeg merke noe forskjell? Verdt pengene? ???

Link til forsterker: http://www.hifiklubben.no/produkter/hjemmekino/receivere/denon_avr-2809_hjemmekinoreceiver_sort.htm
Link til DM-602: http://www.enjoythemusic.com/Magazine/equipment/0900/bwdm602.htm

Takker for innspill.
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Kan hende det gir et løft , Lån deg et sett bi-wire kabler å prøv det før du legger penger i det ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Først må man skille klart mellom bi-wiring og bi-amping.

Bi-wiring innebærer at man fjerner den skinnen som forbinder høyttalerterminale til bass og til diskant bakpå høyttalerne - for deretter å koble et ekstra sett høytalerkabler - eller et kabelsett beregnet på bi-wiring - fra én og samme høyttalerutgang på forsterkeren - i ditt tilfelle fra fronthøyttalerutgangen.

Bi-amping innebærer at du konfigurerer Denonreceiveren din til bi-amping-modus - hvoretter du igjen fjerner den omtalte skinnen bakpå høyttalerne (NB! Dette MÅ man gjøre, ellers går det galt med receiveren!). Så kobler du ett sett kabler til diskanten fra én av høyttalerutgangne og enda ett sett kabler - separate kabelsett denne gangen, ikke noe bi-wiring-sett her - fra den av høyttalerutgangene som blir aktiv i bi-amping modus.

Bi-wiring er, etter manges mening, bortkastet - men har du et ekstra kabelsett liggende eller kan få lånt et, er det bare å prøve.

Bi-amping er nok mer akseptert som et lydforbedrende tiltak. Igjen - har du et ekstra kabelsett liggende eller til låns, er det bare å prøve. Ulempen med å koble alt til samme surroundreceiver, er at du uansett trekker effekt fra den samme strømforsyningen - og hvis denne er en flaskehals, får du ikke noe ekstra effekt ut.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det Ulf-b her sier stemmer sådær i forhold til surround-forsterkere, med finere utstyr er blidet et hele annet.



Mvh.RS
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Om eg ikkje hugsar feil, har nokre 7-kanals surroundforsterkarar ein modus der du kan bruke to av kanalane til biamping, og biamping kan eg love deg høyrest igjen. Biwiring er på nivået "ja, der var det visst, ja"
Biamping er i divisjonen "fy te rakkaren, er det same høgtalarane?"

Sjekk i informasjonen som finnet til receviveren din om det står noko sånt.
 

Spiff79

Medlem
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
23
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Ulf-B skrev:
Først må man skille klart mellom bi-wiring og bi-amping.

Bi-wiring innebærer at man fjerner den skinnen som forbinder høyttalerterminale til bass og til diskant bakpå høyttalerne - for deretter å koble et ekstra sett høytalerkabler - eller et kabelsett beregnet på bi-wiring - fra én og samme høyttalerutgang på forsterkeren - i ditt tilfelle fra fronthøyttalerutgangen.

Bi-amping innebærer at du konfigurerer Denonreceiveren din til bi-amping-modus - hvoretter du igjen fjerner den omtalte skinnen bakpå høyttalerne (NB! Dette MÅ man gjøre, ellers går det galt med receiveren!). Så kobler du ett sett kabler til diskanten fra én av høyttalerutgangne og enda ett sett kabler - separate kabelsett denne gangen, ikke noe bi-wiring-sett her - fra den av høyttalerutgangene som blir aktiv i bi-amping modus.

Bi-wiring er, etter manges mening, bortkastet - men har du et ekstra kabelsett liggende eller kan få lånt et, er det bare å prøve.

Bi-amping er nok mer akseptert som et lydforbedrende tiltak. Igjen - har du et ekstra kabelsett liggende eller til låns, er det bare å prøve. Ulempen med å koble alt til samme surroundreceiver, er at du uansett trekker effekt fra den samme strømforsyningen - og hvis denne er en flaskehals, får du ikke noe ekstra effekt ut.
Men min forsterker mener jeg har seperat strømforsyning på hver kanal??
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Selg Denon´en den er ikke kraftig nok til det oppsettet!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Audiophile-Arve skrev:
Biwiring er på nivået "ja, der var det visst, ja"
Biamping er i divisjonen "fy te rakkaren, er det same høgtalarane?"

Sjekk i informasjonen som finnet til receviveren din om det står noko sånt.

Snakker vi topp utstyr, ikke minst forsterkeri med utømmelige ressurser er dette ikke riktig. Bi-wiring foretrekkes framfor bi-amping av flere high-enders, herunder meg 8)



Mvh. RS
 

Spiff79

Medlem
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
23
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Mute skrev:
Selg Denon´en den er ikke kraftig nok til det oppsettet!
Siterer Hi-Fi Klubben for 3 måneder siden: "Du klarer deg med forsterkermodellen under, men klart du skal få lov å kjøpe AVR-2809, Da har du IHVERTFALL en forsterker som er mer en stor nok".

Er jeg blitt lurt? :'(
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Neida, du er ikke blitt lurt. Men det er samtidig et faktum at slike surroundforsterkere ikke er så kraftige som de gir seg ut for å være. Denonen din f.eks. oppgir effekten til 7x115W - høres imponerende ut, ikke sant? - men så kommer det: "med to kanaler i drift". Hvordan den kan levere 7x115W med bare to kanaler i drift, er jo teknisk sett ikke til å forstå - men det er slik det står skrevet.

Det er klart at dine B&W DM602 kunne ha hatt godt av litt ekstra effekt - sånn sett kunne du jo prøve bi-amping. Men allerhelst burde du kanskje ha gått for et ekstra, separat effekttrinn - det ville ha gjort susen, tror jeg.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Spiff79 skrev:
Mute skrev:
Selg Denon´en den er ikke kraftig nok til det oppsettet!
Siterer Hi-Fi Klubben for 3 måneder siden: "Du klarer deg med forsterkermodellen under, men klart du skal få lov å kjøpe AVR-2809, Da har du IHVERTFALL en forsterker som er mer en stor nok".

Er jeg blitt lurt? :'(
Hehe.There is always something bigger..! ;)

Å bi-ampe med de innebygde forsterkerne trenger ikke gi bedre lyd, bare litt mer strøm.

Men dagens surroundforsterkere egner seg godt som for-forsterkere, så savner man noe er det bare å smekke på et ekstra effekttrinn.

Mvh. Bjørn
 

Spiff79

Medlem
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
23
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Når vi nå begynner å snakke om effekttrinn melder jeg meg helt ut,hehe.... :D
Ja, vet hva dette er, men noe jeg bør være obs på? Jeg bruker jo anlegget 99% til film, og da nesten kun med HD-lyd.
Er dette noe jeg må tenke på? Spesielle effektforsterkere for slik lyd? Hvordan kopler jeg denne opp mot receiveren?
(Sikkert mange utrulig dumme spørsmål, men det er nå en gang slik at jeg ikke har så god greie på slikt) ???

Hvilken type, og hvor stor effektforsterker bør jeg gå for? Har god erfaring med NAD sine forsterkere!?

Noen tips?
Ligger vel en del på bruktmarkedet....???
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Du trenger ikke noen spesiell effektforsterker verken til hjemmekino eller til HD-lyd.

Men jeg la akkurat merke til at du ikke har sub i anlegget ditt. Da spørs det om ikke en sub kan tilføre vel så mye som ekstra kabler eller effekttrinn. Det trenger ikke å være allverden - du kommer langt med en 3-4-5.000 kroner i nypris - for 1-2.000 kroner får du en helt grei brukt sub. B&W har et par i denne prisklassen som sikkert vil passe bra til høyttalerne dine.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
NAD er greit å rimelig det, men du har muligheten til å skaffe noe med bedre lydkvalitet.

HD lyd...er ikke noe du trenger å forholde deg til her i det hele tatt. Det eneste "HD" er interessant på er dekodere i surround recievere og flat-TV'er -og da snakker vi om DTS-HD MA og Dolby True HD, og bilde formater i 1080p.

DU har utganger for separate effektforsterkere, mer med f.eks. Front out, L og R som sannsynligvis er lokalisert der hvor Sub/LFE Out er. Det er der du kobler til med noen RCA/phono kabler over til en effektforsterker.


Mvh.
 

Spiff79

Medlem
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
23
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Ulf-B skrev:
Du trenger ikke noen spesiell effektforsterker verken til hjemmekino eller til HD-lyd.

Men jeg la akkurat merke til at du ikke har sub i anlegget ditt. Da spørs det om ikke en sub kan tilføre vel så mye som ekstra kabler eller effekttrinn. Det trenger ikke å være allverden - du kommer langt med en 3-4-5.000 kroner i nypris - for 1-2.000 kroner får du en helt grei brukt sub. B&W har et par i denne prisklassen som sikkert vil passe bra til høyttalerne dine.
Stemmer at jeg ikke har noen aktiv subwoofer i oppsettet nei.
Har vurdert å kjøpe meg denne: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/subwoofer/bw_asw608_subwoofer_sort_ask.htm

(Er forøvrig på jakt etter en slik brukt om noen skulle ha)

Håper den vil gi meg det lille ekstra når det trengs i filmene :)

Men uansett; er en vurderingssak jeg får gruble litt på. Ikke det at jeg savner noe av de høyttalerne jeg har, men greit å kunne hente ut maks av hva de kan levere dersom det kan gjøres på en enkel måte.
Blir nok å investere i sub før det blir aktuelt med effektrinn.

Ellers; takk for svar. Har blitt litt klokere idag :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
R.Solhaug skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Biwiring er på nivået "ja, der var det visst, ja"
Biamping er i divisjonen "fy te rakkaren, er det same høgtalarane?"

Sjekk i informasjonen som finnet til receviveren din om det står noko sånt.

Snakker vi topp utstyr, ikke minst forsterkeri med utømmelige ressurser er dette ikke riktig. Bi-wiring foretrekkes framfor bi-amping av flere high-enders, herunder meg 8)



Mvh. RS
Ein må nok litt opp i divisjonane då. Normalt gjev dobling av effekten ved å bruke to effekttrinn ein tydeleg merkbar innverknad på evnene til å gje att forte fortissimo, angrepet på Pearl Harbour og det som verre er, sjølv med relativt lettdrivne høgtalarar og ein sub eller to som tek botnen...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Audiophile-Arve skrev:
R.Solhaug skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Biwiring er på nivået "ja, der var det visst, ja"
Biamping er i divisjonen "fy te rakkaren, er det same høgtalarane?"

Sjekk i informasjonen som finnet til receviveren din om det står noko sånt.

Snakker vi topp utstyr, ikke minst forsterkeri med utømmelige ressurser er dette ikke riktig. Bi-wiring foretrekkes framfor bi-amping av flere high-enders, herunder meg 8)



Mvh. RS
Ein må nok litt opp i divisjonane då. Normalt gjev dobling av effekten ved å bruke to effekttrinn ein tydeleg merkbar innverknad på evnene til å gje att forte fortissimo, angrepet på Pearl Harbour og det som verre er, sjølv med relativt lettdrivne høgtalarar og ein sub eller to som tek botnen...

En vesentlig årsak til mine langt mer positive erfaringer med bi-wiring skyldes foruten høyttalerne utvilsomt mitt langt gunstigere kabelvalg. Optimale strømbaner er en forutsetning.

Man tror gjerne det handler om hvor mange watt man har tilgjengelig i forsterkeriet. Max watt tilsvarer forsterkeriets toppfart og sier pent lite om dets egentlige krefter i form av kontroll og dynamikk. Det avgjørende her er det jeg stadig maser om; tykkelsen på strømbaner spesielt på sekundærsiden.
Klarer man i tillegg å styre unna hodeløst designede passive delefiltre ligger det an til friske fraspark :eek:


Mvh. RS
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Spiff79 skrev:
Mute skrev:
Selg Denon´en den er ikke kraftig nok til det oppsettet!
Siterer Hi-Fi Klubben for 3 måneder siden: "Du klarer deg med forsterkermodellen under, men klart du skal få lov å kjøpe AVR-2809, Da har du IHVERTFALL en forsterker som er mer en stor nok".

Er jeg blitt lurt? :'(
Hehe.There is always something bigger..! ;)

Å bi-ampe med de innebygde forsterkerne trenger ikke gi bedre lyd, bare litt mer strøm.

Men dagens surroundforsterkere egner seg godt som for-forsterkere, så savner man noe er det bare å smekke på et ekstra effekttrinn.

Mvh. Bjørn
Og strømresursser kan man vel ikke få for mye av......strøm er mye MYE viktigere enn oppgitt Wattstyrke.

Noen klarer seg med moderate greier , andre må dra det helt ut , dette blir som i alle andre hobbyer hva du gjør det til og ikkeminst har råd til......men at det går an å få veldig god lyd for relativt lite penger er sant.
 
Topp Bunn