Forsterkere Vil 30 år gamle høyttalere være kompatible med moderne forsterkere?

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Min gamle (1994) Kenwood KA-3050R forsterker har gått i stykker.
Denne har jeg nå erstattet med en Yamaha R-N600A.
Til min store forbauselse så er det nå et mye tynnere lydbilde enn før. Bass og dybde i lyden er nå merkbart dårligere.
Det virker som om forsterkeren ikke greier å drive basselementene skikkelig.
Høyttalerne (1994) er svenske Sonab B 50. Impedans 4 ohm.
Er det slik at at nye moderne forsterkere ikke passer til nesten 30 år gamle høyttalere?

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Antall liker
6.501
Torget vurderinger
1
Står noe i manualen: "
  • Ved tilkobling av 4 ohm høyttalere (4 ohm eller mer, men mindre enn 8 ohm), endre høyttalerimpedansen i Advanced Setup-menyen.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
147
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
For noen (en del) år siden så hadde faktisk elektronikkbransjen en slags stolthet. F.eks. Svenska Hifi institutet. Da ble det satt visse krav til hvordan effekt for hifi skulle oppgis.

Denne Yamaha må jo være det verste jeg har sett. Her har det sklidd fullstendig ut.
Alle som selger nevnte produkt, inkludert disse elektronikkbransjen.no, skriver med store bokstaver "Kraft på 2x105watt!!!"
Så leser man tekniske spesifikasjoner, og har du sett. 80w+80w i 8 ohm, og så drar den til med 60w+60w i 4ohm! (2x105 watt er dynamiske lygewatt for de som lurte)
Ikke rart det blir spinkelt på 4ohms høyttalere... Hvem vet hva den leverer når disse Sonab tipper ned under 4ohm.

Søppelprodukt. Krev pengene tilbake!

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.429
Torget vurderinger
2
Det er nok ikke like mye kjøtt på beinet som det var før i tiden 🤔 Vintage lyder bra kontra mye nytt imo :)

mvh
Du er inne på noe der, men det er ikke en sannhet uten modifikasjoner, heller.
Det er vel sannsynlig at denne Yamaha-forsterkeren strammer opp lydbildet rimelig mye i forhold til en "uttørket", 30 år gammel Kenwood, men sannsynligvis er noe av det til det bedre, og krever en viss tilvenning, bare. Yamaha'en gir 2 x 60 W i 4 Ohm, men det er faktisk en ting som får meg til å undres. Klippet fra Yamaha.com:
[20 Hz-20 kHz 0.07 % THD] 80 W+80 W (8 ohms) 60 W + 60 W (4 ohms)

Kan det være korrekt at den leverer mindre i 4 Ohm enn i 8?? Dersom det stemmer, er det jo seriøse mangler i strømforsyning og/eller utgangstransistorer. Men med en vket på rett udner 10 kilo, må jeg innrømme at jeg tror det er motsatt av det som oppgis på nettsiden. Altså at den leverer 2 x 80 W i 4 Ohm. Og det burde være plenty til et par (fake) Sonab. Eller? Er de kjipe i impedanskurven?
Jeg innbiller meg vel egentlig at en god Yamaha viser hva som bor i høyttalerne, i stedet for å flyte ut og maskere virkeligheten. ;)

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Står noe i manualen: "
  • Ved tilkobling av 4 ohm høyttalere (4 ohm eller mer, men mindre enn 8 ohm), endre høyttalerimpedansen i Advanced Setup-menyen.
Jeg har lest igjennom 123 sider bruker manual og konfigurert utgangene riktig til 4 ohm, før jeg skrev innlegget.
Lyden som kommer ut har fin 'separasjon' -tydelige instrumenter, men spinkel og uten dybde.
Jeg kan ikke ikke bruke "pure dirct" da blir det mye diskant.
Hvis jeg slår av "pure direct" og vrir loudness knappen til den står og peker rett ned, -nos som gir mere bass men adskillig mindre mellomtone og diskant- også skrur opp lyden, da høres det bra for type lyttemusikk. Ikke egnet til å spille høyt.

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Du er inne på noe der, men det er ikke en sannhet uten modifikasjoner, heller.
Det er vel sannsynlig at denne Yamaha-forsterkeren strammer opp lydbildet rimelig mye i forhold til en "uttørket", 30 år gammel Kenwood, men sannsynligvis er noe av det til det bedre, og krever en viss tilvenning, bare. Yamaha'en gir 2 x 60 W i 4 Ohm, men det er faktisk en ting som får meg til å undres. Klippet fra Yamaha.com:
[20 Hz-20 kHz 0.07 % THD] 80 W+80 W (8 ohms) 60 W + 60 W (4 ohms)

Kan det være korrekt at den leverer mindre i 4 Ohm enn i 8?? Dersom det stemmer, er det jo seriøse mangler i strømforsyning og/eller utgangstransistorer. Men med en vket på rett udner 10 kilo, må jeg innrømme at jeg tror det er motsatt av det som oppgis på nettsiden. Altså at den leverer 2 x 80 W i 4 Ohm. Og det burde være plenty til et par (fake) Sonab. Eller? Er de kjipe i impedanskurven?
Jeg innbiller meg vel egentlig at en god Yamaha viser hva som bor i høyttalerne, i stedet for å flyte ut og maskere virkeligheten. ;)
Høyttalerne er absoulutt ikke i toppsjiktet, men har fungert veldig bra sammen med Kenwood forsterkeren, så jeg ble overrasket da jeg koblet til en ny og moderne forsterker og det viste seg at lyden ble spinklere enn før. Jeg ville trodd at 'kraften' i lyden skulle vært bedre.
Kanskje jeg må investere i høyttalere også, -som passer forsterkeren.
Yamaha'en har jo fått gode kritikker innenfor sitt pris-segment.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
147
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Høyere effekt i 8ohm ser ut til å være korrekt. Når du endrer settings til 4ohm, så begrenses output. Dette sannsynligvis for å unngå for mye varme eller på en annen måte oppnå visse sertifiseringskrav.
En ikke fantastisk forsterker med litt liten strømforsyning, men helt ok.
For øvrig er det kanskje en tilvenningssak at den låter litt spinkelt.

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Høyere effekt i 8ohm ser ut til å være korrekt. Når du endrer settings til 4ohm, så begrenses output. Dette sannsynligvis for å unngå for mye varme eller på en annen måte oppnå visse sertifiseringskrav.
En ikke fantastisk forsterker med litt liten strømforsyning, men helt ok.
For øvrig er det kanskje en tilvenningssak at den låter litt spinkelt.
Tror ikke jeg greier å venne meg til dette. Har forstått at dette skal være en grei forsterker i sitt pris-segment.
Mulig jeg må bytte ut høyttalerne også med noe som matcher forsterkeren.
Det er også mulig å koble til en subwoofer også, men om det er riktig valg istedenfor å bytte høyttalerene, det vet jeg ikke.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Moderne (?) forsterkere uten utgangstrafo bryr seg egentlig filla om HT-impedansen er 4 eller 8 ohm, så lenge det kan leveres strøm/spenning nok til et akseptabelt lydnivå. Det er maks forsyningsspenning til sluttrinnet og strømkapasitet som betyr noe... for en eller annen gitt effekt krever en 8 ohms HT mer spenning og mindre strøm enn tilsvarende i 4 ohm.... Hva akkurat denne forsterkeren gjør ved omstillingen fra 8 til 4 ohm, vet jeg ikke, men jeg tror ikke det skjer noe voldsomt om du stiller tilbake til 8 ohm og likevel bruker 4 ohms HT... Som nevnt er det nok strømkapasiteten i strømforsyninga som setter grensen her...

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.377
Torget vurderinger
10
Forsterkeren må vel levere dobbelt så mye strøm i 4 ohm enn i 8 ohm, og det klarer den vel ikke?

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
147
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Ved 4ohm innstilling velges en annen tap på sekundærviklingen, og du får lavere rail voltage med påfølgende lavere uteffekt. Da unngår du at det dras for mye strøm om du skal spille kjempehøyt.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Det virker forsåvidt logisk, hvis det er det som faktisk skjer....men kan kanskje også være årsaken til at HT-responsen virker tammere.... Hvis man holder seg unna "vri-på knotten-til -max" - sjuka, så går det helt sikkert bra med 8-ohms setting også... tenker i så fall at Sonab-ene er de første som takker av.... :cool:

EDIT - googlet B50.. de tåler jo litt juling ser det ut til, men om fornuften får råde så går det nok bra..

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Moderne (?) forsterkere uten utgangstrafo bryr seg egentlig filla om HT-impedansen er 4 eller 8 ohm, så lenge det kan leveres strøm/spenning nok til et akseptabelt lydnivå. Det er maks forsyningsspenning til sluttrinnet og strømkapasitet som betyr noe... for en eller annen gitt effekt krever en 8 ohms HT mer spenning og mindre strøm enn tilsvarende i 4 ohm.... Hva akkurat denne forsterkeren gjør ved omstillingen fra 8 til 4 ohm, vet jeg ikke, men jeg tror ikke det skjer noe voldsomt om du stiller tilbake til 8 ohm og likevel bruker 4 ohms HT... Som nevnt er det nok strømkapasiteten i strømforsyninga som setter grensen her...
Hvordan skal jeg tolke svaret ditt? Har jeg feil forsterker i forhold til høyttalere eller vice verca?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Tror desverre du bør kjøpe nye, eller brukte høyttalere, om du fortsatt vil være fan av Sonab eller Carlsson kan du se etter et sett Carlsson OA50.3....jeg solgte et sett for år tilbake.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvordan skal jeg tolke svaret ditt? Har jeg feil forsterker i forhold til høyttalere eller vice verca?
Ikke nødvendigvis... som beskrevet kan det være at den omkoblingen mellom 4 og 8 ohm gjør noe med drivkapasiteten... det er bare en måte å finne ut av det på....om du fortsatt er misfornøyd får du vel bytte det ene eller det andre... Av og til blir det bare slik at enkelte ting bare ikke passer sammen...
Jeg leste litt på den omtalen av B50, og kommentaren var liksom ikke strålende, - uten at det trenger tillegges noen vekt. Vi er alle forskjellige og har våre preferanser, så til syvende og sist er det dine valg og hva du liker som gjelder. Selv om det er altfor mange myter og kvasiteori i denne bransjen, så er det dessverre heller ingen felles fasit...

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Antall liker
237
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Audioholics anbefaler å alltid bruke 8ohm innstilling på surround recivere inkludert yamaha recivere, fordi du mister effekt i 4ohm innstilling. Det er jo bare å prøve, forsterkeren burde jo bare gå i protect om du skruver opp for mye så skal ikke være farlig å prøve 🙂

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Audioholics anbefaler å alltid bruke 8ohm innstilling på surround recivere inkludert yamaha recivere, fordi du mister effekt i 4ohm innstilling. Det er jo bare å prøve, forsterkeren burde jo bare gå i protect om du skruver opp for mye så skal ikke være farlig å prøve 🙂
Ditt råd, mitt ansvar :)

I "Advanced Setup-meny" kan man bytte mellom 4 ohm og 8 ohm for å tilpasse impedansen til de tilkoblede høyttalerne.
Bør jeg her velge 8 ohm?

På baksiden av forsterkeren så kan man også velge mellom A og B utgang for høyttalerne.
Bør jeg her velge A eller B (har kablene på A nå) eller spiller det ingen rolle?

det står skrevet følgende på siden av utgangene:

Speaker impendance

SP IMP.: 4 ohm min.
A or B: 4 ohm min. /speaker
A + B: 8 ohm min. /speaker

SP IMP.: 8 ohm min.
A or B: 8 ohm min. /speaker
A + B: 16 ohm min. /speaker

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Det virker forsåvidt logisk, hvis det er det som faktisk skjer....men kan kanskje også være årsaken til at HT-responsen virker tammere.... Hvis man holder seg unna "vri-på knotten-til -max" - sjuka, så går det helt sikkert bra med 8-ohms setting også... tenker i så fall at Sonab-ene er de første som takker av.... :cool:

EDIT - googlet B50.. de tåler jo litt juling ser det ut til, men om fornuften får råde så går det nok bra..
Ditt råd, mitt ansvar :)

I "Advanced Setup-meny" kan man bytte mellom 4 ohm og 8 ohm for å tilpasse impedansen til de tilkoblede høyttalerne.
Bør jeg her velge 8 ohm?

På baksiden av forsterkeren så kan man også velge mellom A og B utgang for høyttalerne.
Bør jeg her velge A eller B (har kablene på A nå) eller spiller det ingen rolle?

det står skrevet følgende på siden av utgangene:

Speaker impendance

SP IMP.: 4 ohm min.
A or B: 4 ohm min. /speaker
A + B: 8 ohm min. /speaker

SP IMP.: 8 ohm min.
A or B: 8 ohm min. /speaker
A + B: 16 ohm min. /speaker

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
ja er mitt svar, har vintage tannoy og kef, de fungerer supert på mitt anlegg. Tror kraftigere forsterkere trengs en usle 40 watt
Mener du at Yamaha R-N600A kan være for svakt til å drive de gamle høyttalerne, mens den gamle Kenwood'en muligens hadde mere power ut?

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
147
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
1. Sett forsterkeren i "pure direct"
2. Velg 8ohm innstilling og spill noe kjent.
3. Velg 4ohm innstilling og spill noe kjent.
Bruk så den du foretrekker. Ingenting blir ødelagt ved f.eks. å bruke 8ohm innstilling med 4ohm høyttalere. Om du skal spille veldig høyt over lengre tid, så kan det hende forsterker går i beskyttelses-modus.

Om du kobler høyttalere til A eller B har ingen betydning. A+B betyr fire høyttalere tilkoblet, altså ikke relevant her.

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
1. Sett forsterkeren i "pure direct"
2. Velg 8ohm innstilling og spill noe kjent.
3. Velg 4ohm innstilling og spill noe kjent.
Bruk så den du foretrekker. Ingenting blir ødelagt ved f.eks. å bruke 8ohm innstilling med 4ohm høyttalere. Om du skal spille veldig høyt over lengre tid, så kan det hende forsterker går i beskyttelses-modus.

Om du kobler høyttalere til A eller B har ingen betydning. A+B betyr fire høyttalere tilkoblet, altså ikke relevant her.
Kan ikke sverge på at jeg hører forskjell, kanskje noe mere dybde i lyden.
Tenker jeg lar saken ligge nå og vurderer subwoofer eller mer passende høyttalere.

kjarne

Medlem
Ble medlem
11.11.2023
Antall liker
1
Sted
Kongsberg
Takk for alle bidrag alle sammen.
Mulig det blir nye høyttalere og/eller subwoofer for å supplere i dybden.
:)

• Liker
Reaksjoner: KMR

quad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2006
Antall liker
290
Sted
Danmark
Torget vurderinger
2
Slip den Yamaha afsted ud på vejene igen! -Og find en "vintage" forstærker med den den gode lyd.
En renoveret Tandberg Tr 1000 eller lign.... burde være oplagt . ;)

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.252
Sted
Sunndalsøra
En gammel marantz Receiver er heller ikke noe dårlig valg. Men den er ikke noe på ekte båndelementer m. lav impedans(2,5 ohm) da ble den for varm. Leif Ernstsen sa til meg at en skal bruke notchfilter(RC) led på baselementene for å avlaste forsterkeren. På DP var dette ikke noe problem :)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Avhenger litt av hva du vil ha, eldre forsterkere har ikke Bluetooth, streaming og alle de nye features. Eldre forsterkere spiller også på en helt annen måte enn de nye, mange sverger til massive receivere, som Pioneer SX-1050 eller liknende, vanvittigt trøkk og gain! Hadde en gammel Pioneer SA-706, spilte veldig fint på et sett IMF der var hinsides tunge å drive, overload lampene blinket i takt med musikken men den var kun 50 watt. En Thule IA350B med 350 watt spilte egentlig ikke bedre, kunne bare spille litt høyere. Eldre forsterkere og receivere kan fort trenge service, da kan det bli dyrt....om du kommer over en Tandberg TIA 3012 ville jeg kjøpt den, ikke fjernkontroll og nymotens greier men skikkelig god lyd!

Topp Bunn