Viktigheten av ABX

V

vredensgnag

Gjest
I mitt anlegg hører jeg meget godt forskjell mellom Redbook og 24/96kHz.
Har også hatt gleden av å prøvelytte i samme anlegg sammen med en referanseperson som hadde produsert musikken vi lyttet til - og vi hørte usedvanlig krystallklar forskjell. Og ikke i det hele tatt slik at det var snakk om små nyanser på musikken vi lyttet til.
Har også hygget med med å avspille Linns Messias på LP, i CD og high-res - en fin opplevelse.

Min erfaring med å lytte til noe under 320kbps er minimal, så når det gjelder forskjeller i spennet fra Redbook og ned blir jeg svar skyldig.

Hva angår min grad av flinkhet når det gjelder "berømtheter og sitater," så får du tolke det som du vil. Siden lytting er ekstremt subjektivt, og jeg er en døv faen som er tilfreds med Klasse-D, så kan det ofte være helt i orden å henvise til mennesker som er anerkjente autoriteter på det området som diskuteres. De er like subjektive, men lutret av erfaring, og ses på som med færre svin på skogen, kanskje?

Nyt og lytt!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Jeg har også prøvd endel forskjellige kilder i mitt anlegg, blant annet har jeg prøvd Squeezebox, iPod Touch, Transporter rett inn i effektforsterker. (Dette går helt fint btw, inngangsimpedansen her er skyhøy) Jeg er usikker på Transporter, men det er klart at hverken Squeezebox eller iPod Touch hadde klart å fremstille hi-rez som noe bedre enn Vorbis 160kbs (og her er det folk i Spotify-tråden som maser som 320kbs i Spotify på iPhone...geez) Man skal altså ikke overdrive forskjellene, forskjellene vil utarte seg forskjellige m.h.t forskjellig kontekst, og jeg har på følelsen av at man derfor har lett for å snakke forbi hverandre. Spesielt da om man mener sin kontekst er den eneste riktige, basert på "tro", og ikke praktisk erfaring. Derfor er det faktisk litt morsomt å følge med på alle eksperimentene til Valentino. Det siste vel at han *kanskje* hørte forskjell på 2 DAC'er. Ikke verst bare det. Fortsetter du litt til kan det jo hende du får en virkelig a-ha-opplevelse ;)
Det hadde vært hyggelig om du kunne slutte med utidigheter, Man.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Forstår ikke hva som skulle være så utidig her. T.o.m ironi-smileyen er tilstede, bare for sikkerhets skyld.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Overså den, ja. Sånn til opplysning kommer jeg i overskuelig fremtid til å kjøre alt på 44.1. Så aha-opplevelsen min er at selv om jeg hører forskjeller på CD-Fs og 96 (det hender, ja!), så mener jeg at jeg ikke trenger båndbredden. Det kan være alderen, selvfølgelig. Pytt pytt.

Så hi-rez er like viktig for meg som ABX er viktig for pedal.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Nå vet jeg ikke hvilken relevans dette har i denne tråden menmen..
Jeg hadde influensa for en tid siden. Normalt har man jo dotter i ørene. Men jeg måtte selfølgelig teste hvordan anlegget låt med defekte ører. I motsetning til hva jeg trodde så var det masse diskant. For mye, og det låt helt jæåvlig. Jeg prøvde for-the-love-of-god å kompensere for at jeg var syk, men måtte bare innrømme at det låt helt jævlig uansett hvordan jeg vendte og vred på det, og at diskanten var forferdelig slitsom. Kanskje det var strømmen som var dårlig akkurat denne dagen, eller høyttalerne var i en en innspillingsfase hvor alt låter møl. Eller rett og slett p.g.a sykdom. Jeg vil kanskje aldri bli klok på dette.. Skal dobbelsjekke neste gang influensaen slår til.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det lyder ganske riktig. Om du hadde tette bihuler og trommehinnene stod under uutlignet trykk fra en av sidene, så forsvant mellomtonen. De fine hårene i indre øregang registrerer diskant, og dermed ble denne overfokusert.
(Grunnen til at vi mister følsomhet i diskanten med alderen skyldes at disse hårene blir tykkere og stivere, samt at de reduseres i antall. En bekjent trimmet ørene med en pinsett, og begynte å dra i småhår inne i øregangen. Han fikk tinnitus som varte i noen uker, til hårene var vokst ut igjen.)
 
Topp Bunn