Viking starter fra scratch :D

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Alle utgangene på DSD-S kjøres samtidig, balansert ut til ny amp og båndtårn, og ubalansert ut til Technics SH-9010 (som skal moddes til kun EQ fra 150Hz og nedover) og derfra til separate subtårn med 1000w amp og 6x10" i hver kasse :D
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Et spørsmål til dere som leser dette, jeg er IKKE interessert i svar som sier at det ikke er forkskjeler på kabler ;) : Anbefalinger på gode RCA kabler fra DSD-S til moddet Technics SH-9010, dett er kabler KUN til bassystemet opp til maks 150Hz :) Jeg er ute etter kabler med STRAM og dyp bass med masse dynamikk til de store basstårnene :)
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Spennende å se hvilke kabler du ender på!
    Kan du fortelle mer om basstårnene? Driver med planer om basstårn selv og skal teste ut de nye JBL 18" til uka..
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Spennende å se hvilke kabler du ender på!
    Kan du fortelle mer om basstårnene? Driver med planer om basstårn selv og skal teste ut de nye JBL 18" til uka..
    6 titommere i hvert tårn, 3 på hver side boltet mot hverandre for å utligne vibrasjoner, 174cm høye drevet av en 1000watt amp i hvert tårn :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Da har det "ramlet" inn 2x1,5m nettkabler, et balansert 1,5m interconnectsett og et 2,5 høyttalerkabelsett fra det store utland :)
    Bilder kommer :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Bilder av en av to nettkabler, interconnecter og høyttalerkabler :D

    Telos1.jpg

    Telos2.jpg

    Telos3.jpg
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Spennende å se hvilke kabler du ender på!
    Kan du fortelle mer om basstårnene? Driver med planer om basstårn selv og skal teste ut de nye JBL 18" til uka..
    Fra DSD-S til Technics SH-9010 blir det Signal Projects Lynx RCA ;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Da kom også kablene som skal gå fra APL DSD-S til modifisert Technics SH-9010 :D
    Lynx1.jpg

    Lynx2.jpg

    Lynx3.jpg

    Lynx4.jpg
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Nå begynner båndtårnene å ta form også :D Terminalplata blir ståaned på "skråen" og delefilteret blir inni der, men siden mellomtonene er udelt så blir det kun EN kondis (med justering av verdien ala toppmodellene til Adyton Imagic) til diskanten i filteret :)
    ribbon reference 2.2 5.jpg

    ribbon reference 2.2 6.jpg

    ribbon reference 2.2 7.jpg

    ribbon reference 2.2 8.jpg
     

    Felix Krull

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    386
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer så mye. Jeg har hatt gleden av å høre prototypen ved flere anledninger, og jeg er ikke i tvil om at dette er fantastiske høyttalere i absolutt referanseklasse. Estetisk sett er det også en innertier etter min smak, råtøffe, men samtidig elegante og sofistikerte
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Dette er NYDELIGE kreasjoner både lyd-og designmessig ja :) Gleder meg til å få dem oppstilt og justert i rommet sammen med basstårnene :)
    Gratulerer så mye. Jeg har hatt gleden av å høre prototypen ved flere anledninger, og jeg er ikke i tvil om at dette er fantastiske høyttalere i absolutt referanseklasse. Estetisk sett er det også en innertier etter min smak, råtøffe, men samtidig elegante og sofistikerte
     

    sound of heaven

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.11.2013
    Innlegg
    337
    Antall liker
    551
    Torget vurderinger
    3
    Hei Viking

    Lurer bare på hvor du har fått kjøpt disse Telos Audio Design kablene? I og med at jeg er autorisert distributør.

    Mvh
    JWK Audio
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Demokabler fra det store utland :) Dette er IKKE det vi skal bruke tråden til :)
    Hei Viking

    Lurer bare på hvor du har fått kjøpt disse Telos Audio Design kablene? I og med at jeg er autorisert distributør.

    Mvh
    JWK Audio
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerne er Geir Fredriksens Audio Insight Ribbon Reference 2.2 med disse båndene og aktive basstårn med 6x10tommere drevet av en subamp på et par kw :D Subbene blir like høye som båndene i svart pianofinish acryl :D
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Det ikke etter forskriftene å bruke kanalen som koblingsboks slik det er gjort her . Og hvorfor er det brukt 6 kvadrat kabel ? . Her holder det med 2.5 .
    Og det er heller ikke lovlig med 16 ampere kurs i nye kurser i boliginstallasjoner . I dag er det 15 som er kravet.

    Kan sies at stikkontakter kun tåler en belastning på maks 16 ampere så å legge en 6 kvadrat er helt meningsløst , med mindre du skal ha en komfyr der i fremtiden..

    Har mine tvil om det stemmer at det er en fagmann som har gjort det der ;)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok gjort av fagmann helt i henhold til reglene :) Ikke NOE ulovlig å overdimensjonere kabelen fra sikringsskapet til uttakene :) kanalen er ikke koblingsboks :) Den inneholder kun uttakene og koblingsskinna som er godkjent for 25mm2 kabel :)
    Det ikke etter forskriftene å bruke kanalen som koblingsboks slik det er gjort her . Og hvorfor er det brukt 6 kvadrat kabel ? . Her holder det med 2.5 .
    Og det er heller ikke lovlig med 16 ampere kurs i nye kurser i boliginstallasjoner . I dag er det 15 som er kravet.

    Kan sies at stikkontakter kun tåler en belastning på maks 16 ampere så å legge en 6 kvadrat er helt meningsløst , med mindre du skal ha en komfyr der i fremtiden..

    Har mine tvil om det stemmer at det er en fagmann som har gjort det der ;)
     

    Felix Krull

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    386
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Jeg får ta meg av de positive tilbakemeldingene i tråden din i dag, litt rart at ikke folk tar enkelte ting på PM...

    Forsterkerne er også av HØY kvalitet, så jeg gleder meg som en unge til mine egne blokker snart er på plass:)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    Det er nok gjort av fagmann helt i henhold til reglene :) Ikke NOE ulovlig å overdimensjonere kabelen fra sikringsskapet til uttakene :) kanalen er ikke koblingsboks :) Den inneholder kun uttakene og koblingsskinna som er godkjent for 25mm2 kabel :)

    Å overdimensjonere er ikke feil , men det er ikke noe vits til en stikkontakt som har 16 a som maks belastning . Og jo kanalen blir i dette tilfellet brukt som en koblingsboks da det ikke er godkjent å gjøre det på den måten. Det er nye forskrifter som sier at det ikke er lovlig å gjøre det slik. Hadde dere brukt 2.5 kvadrat hadde dere også sluppet å bruke kanalen som en koblingsboks ;)

    Pn i tek kanal er også noe som er litt fy fy :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Det hele ble klargjort på forhånd med El-verket som gjorde installasjonen og det ble også klargjort med det lokale el-tilsynet, så jeg har papirer på at dette er ok, så får du mene hva du vil, men ikke mer i denne tråden er du snill :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.325
    Sted
    Oslo
    ok , du spurte synspunkter i side 1 og det fikk du fra en som er elektriker!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sikle! Ligger vel an til ett av de feteste anleggene her til lands? Spennende, og grattis!
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Kan vel si at jeg venter i STOR spenning, og utfra hvordan prototypene presterer så skal det være mulig å få den lyden JEG vil ha og som jeg har vært ute etter i over 20 år :D
    Sikle! Ligger vel an til ett av de feteste anleggene her til lands? Spennende, og grattis!
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Jeg vet ikke helt hvor du har dette fra. Har Viking fortalt om hvilken forleggningsmåte som er benyttet? Røranlegg i isolert vegg A1/A2har andre begrensninger enn C. Om du er usikker på om dette er utført av fagmann så bør du heller spørre deg selv om kan din NEK 400. En annen ting her er om kursen er beskyttet av overspenningsvern, avdekking i sikringskapet, måling av RCD og IK verdier.

    Det ikke etter forskriftene å bruke kanalen som koblingsboks slik det er gjort her . Og hvorfor er det brukt 6 kvadrat kabel ? . Her holder det med 2.5 .
    Og det er heller ikke lovlig med 16 ampere kurs i nye kurser i boliginstallasjoner . I dag er det 15 som er kravet.

    Kan sies at stikkontakter kun tåler en belastning på maks 16 ampere så å legge en 6 kvadrat er helt meningsløst , med mindre du skal ha en komfyr der i fremtiden..

    Har mine tvil om det stemmer at det er en fagmann som har gjort det der ;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dæven døtte, lekkre høyttalere. Regner med jeg skal få hørt disse en dag når vi skal på besøk hoss mesteren selv.
    Er det Neo 8 eller 10 som er brukt der ?
    Vet du ca hvor deling til bass tårna skjer ?
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Dæven døtte, lekkre høyttalere. Regner med jeg skal få hørt disse en dag når vi skal på besøk hoss mesteren selv.
    Er det Neo 8 eller 10 som er brukt der ?
    Vet du ca hvor deling til bass tårna skjer ?
    Vet ikke hvilke bånd som er brukt :) Men de er modifiserte og ikke standard enheter fra fabrikksortiment :) Delinga blir på ca. 150Hz, dette blir tilpasset oppsett/rommet mitt :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Når skal dere til mesteren? hadde vært trivelig å møte noen med samme audiofile interesse :)
    Dæven døtte, lekkre høyttalere. Regner med jeg skal få hørt disse en dag når vi skal på besøk hoss mesteren selv.
    Er det Neo 8 eller 10 som er brukt der ?
    Vet du ca hvor deling til bass tårna skjer ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Når han har en audio Insight forsterker klar for salg, en kompis som skal ha til sine Adyton 1.5 :) så i gen ting avtalt enda. Når får du dine høyttalere da ? De ser meget intresange ut :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Forsterkeren min er ferdig og står til innspilling/innbrenning :) Den skal hentes snart :)
    Når han har en audio Insight forsterker klar for salg, en kompis som skal ha til sine Adyton 1.5 :) så i gen ting avtalt enda. Når får du dine høyttalere da ? De ser meget intresange ut :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Og angående høyttalerne så venter vi på de siste delene slik at alt kan monteres, så har ingen helt spesifikk tidsramme for når de er ferdige :)
    Når han har en audio Insight forsterker klar for salg, en kompis som skal ha til sine Adyton 1.5 :) så i gen ting avtalt enda. Når får du dine høyttalere da ? De ser meget intresange ut :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Bilder fra cirka lytteposisjon, "plasten" dere ser er en modell av dimensjonene til Audio Insight Reference 2.2 båndene :) Og til slutt en svært enkel skisse over utgangspunktplasseringer og dimensjoner :)
    rom1.jpg

    rom2.jpg

    rom3.jpg

    stue.jpg
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Og ja, det blir ommøblering ;)
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    4.271
    Torget vurderinger
    10
    Spennende Viking, når er du klar tror du?

    Mvh.
    SAL
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Spennende Viking, når er du klar tror du?

    Mvh.
    SAL
    Om ikke så altfor lenge, en måneds tid cirka, men det kan gå raskere og litt senere :) Aka: et ikke altfor defintitivt svar Stein ;) hehe
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Og da er første sett med båndsøylene av Audio Insight Reference 2.2 montert, koblet og klar for avlytting hos "der meister" i morgen :D Så når subene nå blir ferdige så blir det vel "låt i stova" :D
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og da er første sett med båndsøylene av Audio Insight Reference 2.2 montert, koblet og klar for avlytting hos "der meister" i morgen :D Så når subene nå blir ferdige så blir det vel "låt i stova" :D
    Særs spanande!
    Hils da :)
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok gjort av fagmann helt i henhold til reglene :) Ikke NOE ulovlig å overdimensjonere kabelen fra sikringsskapet til uttakene :) kanalen er ikke koblingsboks :) Den inneholder kun uttakene og koblingsskinna som er godkjent for 25mm2 kabel :)

    Å overdimensjonere er ikke feil , men det er ikke noe vits til en stikkontakt som har 16 a som maks belastning . Og jo kanalen blir i dette tilfellet brukt som en koblingsboks da det ikke er godkjent å gjøre det på den måten. Det er nye forskrifter som sier at det ikke er lovlig å gjøre det slik. Hadde dere brukt 2.5 kvadrat hadde dere også sluppet å bruke kanalen som en koblingsboks ;)

    Pn i tek kanal er også noe som er litt fy fy :)
    Regelen med koblinger i tek kanal er nok litt difus etter NEK 400:2010. Det er opp til fagmannen og bedømme om kanalen er god nok som mekanisk beskyttelse. en kanal med et fast lokk som denne Viking har fått montert holder ip4x og kan etter min bedømming brukes slik som elektrikeren hans har gjort.


    Beklager for OT, Viking

    Spennende prosjekt du holder på med..


    Mvh
    Morten Jansen
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Den er grei, det var slik jeg også forsto det hele :)
    Det er nok gjort av fagmann helt i henhold til reglene :) Ikke NOE ulovlig å overdimensjonere kabelen fra sikringsskapet til uttakene :) kanalen er ikke koblingsboks :) Den inneholder kun uttakene og koblingsskinna som er godkjent for 25mm2 kabel :)

    Å overdimensjonere er ikke feil , men det er ikke noe vits til en stikkontakt som har 16 a som maks belastning . Og jo kanalen blir i dette tilfellet brukt som en koblingsboks da det ikke er godkjent å gjøre det på den måten. Det er nye forskrifter som sier at det ikke er lovlig å gjøre det slik. Hadde dere brukt 2.5 kvadrat hadde dere også sluppet å bruke kanalen som en koblingsboks ;)

    Pn i tek kanal er også noe som er litt fy fy :)
    Regelen med koblinger i tek kanal er nok litt difus etter NEK 400:2010. Det er opp til fagmannen og bedømme om kanalen er god nok som mekanisk beskyttelse. en kanal med et fast lokk som denne Viking har fått montert holder ip4x og kan etter min bedømming brukes slik som elektrikeren hans har gjort.


    Beklager for OT, Viking

    Spennende prosjekt du holder på med..


    Mvh
    Morten Jansen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn