Viggo Kristiansen - nok et justismord?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Han tekstet med en dame mens han satt i sitt hjem. Det er bare på TV at man sender en tekstmelding, løper som faen ut i skogen i ulendt terreng, utfører et seksualmord, løper som faen tilbake til hjemmet og tekster videre. Politiet fant en tekniker som sa at "joda, det kunne kanskje være mulig, hvis alle planeter sto rett på himmelen at mobilen slo over til feil basestasjon", og dermed kunne de se vekk fra dette beviset som avkreftet hypotesen dems.

    Kristiansen hadde rulleblad og var en lokal kjenning. Jan-Helge Andersen var "den evneveike" av dem og kunne umulig finne på å gjøre dette på egen hånd, var tankegangen. Politiets avhørsmetoder sto til stryk da de ga Andersen en livlinje ved å involvere Kristiansen i politiavhør.

    Og DNA-bevisene i Spania er også litt tvilsomme. Var det ikke 55 % av befolkningen som hadde det andre sporet de fant (som meget mulig kan være en forurensning) av den 2. personen. Å bruke det til å knytte Kristiansen til drapet og å ignorere mobilbeviset er perfekt vei for et justismord.


    Man skal dømme folk til fengsel etter de bevis man har, og her er det en rekke meget tvilsomme bevis. Det eneste som knytter Kristiansen til åstedet er vitnemålet til en fyr de har knallhard bevis på gjorde det, og som dermed har motivasjon til å inkludere andre for å redde egen ræv. Og det var politiet som gjennom ledende spørsmål ga han denne muligheten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Hans mor gav han alibi, men det ble sett bort fra da "man" mente at hun løy for å berge ham.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.043
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes intet mobilbevis; inkonklusivt. Han ble observert av en kjenning. Endret da forklaring til at han hadde vært i området likevel, etter å først ha nektet....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Han har jo til og med innrømmet at han syklet helt inn til 3 stampe i tillegg til at han har blitt observert på parkeringsplassen. Fyren er skyldig, at han er i full denial endrer ikke på det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Han har jo til og med innrømmet at han syklet helt inn til 3 stampe i tillegg til at han har blitt observert på parkeringsplassen. Fyren er skyldig, at han er i full denial endrer ikke på det.
    Om fyren er skyldig. kan hende. ikke 100 % usannsynlig, men utover enhver rimelig tvil? tja. Jeg synes det stinker justismord.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kristiansens støttespillere har skapt et bilde av at fyren var en helt annen plass, det er tøv, han er observert og har innrømmet at han var i området.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.043
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    1
    Rimelig tvil? De er observert sammen i det aktuelle området en time før drapene. Kristiansen hevder å være sammen med Andersen en halvtime etter drapene. Det er dokumentert at det er to drapsmenn. Det skulle liksom vært en ukjent tredjemann involvert i dette tidsintervallet mens Kristiansen befant seg et helt annet sted?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hadde en hatt kapasiteten til denne dama burde det vært lett match å koble han til/fra, holder naturligvis ikke i noen rett thou men kanskje er noe oversett som kunne satt saken i et nytt lys.

    Har ikke satt meg mer inn i saken enn hva avisoverskriftene meddeler/te men synes fyren virker litt eveneveik sett med min 75 cm lange enøyde dorullkjernekikkert. Får håpe han ikke er noen ny Fritz Moen eller Liland for den saks skyld. Sistnevnte var jo ikke evneveik ble bare plassert på feil sted til rett tid av politiet. For jævlig begge sakene, hvor mange fler?



     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde en hatt kapasiteten til denne dama burde det vært lett match å koble han til/fra, holder naturligvis ikke i noen rett thou men kanskje er noe oversett som kunne satt saken i et nytt lys.

    Har ikke satt meg mer inn i saken enn hva avisoverskriftene meddeler/te men synes fyren virker litt eveneveik sett med min 75 cm lange enøyde dorullkjernekikkert. Får håpe han ikke er noen ny Fritz Moen eller Liland for den saks skyld. Sistnevnte var jo ikke evneveik ble bare plassert på feil sted til rett tid av politiet. For jævlig begge sakene, hvor mange fler?



    Ja litt slik og sikkert bare totalt fjas fra min side ... men se på datoene da i det minste for filmen og drapene.

    humor me for a few seconds..

     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke det er løst en eneste krimsak, i hvertfall ikke i Norge vha synske men det som er soleklart i klippet jeg postet er at hun legger brikkene som politiet manglet på plass når det gjelder handlingen og man vet nokså sikkert hvem gjerningspersonene er uten mulighet til å tiltale noen av de...


    Vel... når det gjelder Kristiansen er vel det springende punktet: Enten var han der eller så var han der ikke.... Tragisk sak.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vel... når det gjelder Kristiansen er vel det springende punktet: Enten var han der eller så var han der ikke.... Tragisk sak.
    Så klart. Men problemet er at det bare er indisier.
    Det andre problemet er at når man blir dømt på bakgrunn av indisier og kravet til gjenopptagelse krever nye tekniske bevis så er man egentlig sjakk matt.

    Siden det har gått så mange år og lite nytt har kommet frem så ser jeg mer det springende punktet at en av de to lyver, og jeg vet ikke hvem av dem. Derfor finner jeg det interessant å prøve å tenke på hvem av dem som lyver, og da må vi inn i psykologien og ikke bare se på det tekniske.

    Dessuten er jo mordmysterier litt interessante. Det er ikke uten grunn at det er laget utallige fjernsynsserier om det tema.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Snart Påske :)

    Mht en av de to lyver. I sverige, for en del år siden var det et brutalt politidrap som endte med en lovendring. De tre gjerningspersonene skyldte på hverandre mht hvem som skjøt. På det tidspunktet kunne ingen av de tre uten videre tiltales etter loven da de skyldte på hverandre. Senere kom en lovendring (tillempning) der man kunne tiltale "alle" formodentlig med tanke på at "den uskyldige" ville plapre. Det er vel noe av samme lovanvendelsen som ligger til grunn både i baneheia og orderudsaken. Tiltal alle så ser vi om noen plaprer, aka gestapo.

    Hvis kristiansen ikke kan gjøre ordentlig rede for seg eller har kreaktiv selektiv hukommelse ligger han jo tynt an. Mulig dagens mye bedre DNA teknologi kunne hjulpet - om han skal hjelpes. Kanskje finnes det detaljer i etterforskningen som eroversettbortfra... skjedd før...
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tror jeg bailer ut på den der ... jentene kom for sterkt inn i bildet .....
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Følelser her blir bortkastet, jeg hadde spydd hadde det vært min datter, men spydd hvis en uskyldig hadde fått løkken feildømt
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Denne tragiske saken lever desverre ennå.

    Sentralt i gjenopptakelsen har vært mobilen til Viggo Kristiansen, siden denne ikke slog ut på den base stasjon som dekker barneheia. Forsvarer Sjødun erklærer dette et frifinnelses bevis, noe jeg ikke helt ser.


    Jeg har ikke på langt lest alt materialet på saken og er ikke amatør detektiv heller. Men det ser for meg logisk ut at mobilen til Kristiansen befannt seg i vesken på sykkelen og at sykkelen var gjemt rett uten for barneheia - og innenfor dekknings område på base stasjonen. Dette gir Kristiansen 40 minutt til å komme seg inn og ut av barneheia. Text meldingen som blir mottat på mobilen midt i denne periode blir ikke besvart - siden da var Kristiansen opptatt.

    Uansett, for alle involverte sin del håper jeg at saken i det minste kan konkluderes endeligt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    7.868
    Sted
    Oslo
    Viggo vel, har ingen sterke meninger der.
    At det helt sikkert sitter folk i fengsel som A er uskyldige, eller B av andre årsaker skulle vært plassert helt andre steder er vel hevet over tvil.
    Sterkere argument mot dødsstraff finnes knapt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.084
    Antall liker
    2.543
    Viggo har nå sendt brev til Kristiansands befolkning gjennom fvn og takket for den varme mottagelsen. Det må enten være trolling på høyt nivå eller manglende antenner.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Telekomkameratene har da og nylig dokumentert at Kristiansens telefon absolutt ikke var i Baneheia på det aktuelle tidspunktet og at den var i bruk på annet sted hvor det var dekning. Jfr dok på Discovery+

    Hvis den nye DNA testen utelukker Kristiansen 100% skulle vel saken være grei. I motsatt fall ville takketalen hans komme i et merkelig lys. Det skjønner enhver.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Finner det vanskelig å tro at Andersen skal ha klart å utføre begge voldtektene og drapene alene, samt skjult likene i etterkant. Problemet med saker som dette hvor det ikke finnes helt utvetydige bevis er at det alltid vil være tvil begge veier. Det måtte vært et temmelig overbevisende resultat fra DNA prøver eller andre bevis som skulle fått meg til å virkelig tro på at Kristiansen ikke var med på dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    10.240
    Finner det vanskelig å tro at Andersen skal ha klart å utføre begge voldtektene og drapene alene, samt skjult likene i etterkant. Problemet med saker som dette hvor det ikke finnes helt utvetydige bevis er at det alltid vil være tvil begge veier. Det måtte vært et temmelig overbevisende resultat fra DNA prøver eller andre bevis som skulle fått meg til å virkelig tro på at Kristiansen ikke var med på dette.
    Men spiller det egentlig noen rolle hva hver og en av oss tror eller ikke tror? En rettsstat hviler på helt andre kriterier enn tro.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Men spiller det egentlig noen rolle hva hver og en av oss tror eller ikke tror? En rettsstat hviler på helt andre kriterier enn tro.
    Jeg sier bare hva jeg tenker, jeg har ingen illusjoner om at det spiller noen rolle. :cool:
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    7.868
    Sted
    Oslo
    I Norge og land vi liker å sammenligne oss med, dømmes man om det er bevist utover rimelig tvil at vedkommende er skyldig. Å frikjennes, betyr ikke at vedkommende er uskyldig, men at det ikke kan bevises utover rimelig tvil at vedkommende er skyldig. Ut i fra medias dekning, heller jeg til at bevisgrunnlaget mot Viggo er tynt. At han var en bølle og drittsekk i ungdommen, og sannsynligvis
    "a perfect usual suspect", endrer ikke på noe.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg var veldig i tvil nå nylig fram til jeg leste utdrag av dommen fra den gangen. Måten hendelsesforløpet ble beskrevet fikk meg til å lande på at jeg tror de var med på det begge to.

    Det er selvsagt ikke bevis på noe som helst, men det er iallfall min oppfatning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Denne saken er så spesiell at den vakte stor oppsikt også internasjonalt den gangen. Slike handlinger utføres alltid av en forvirret person.
    At to skulle samarbeidet om dette gjorde at FBI tok seg en tur til Norge, hva de konkluderte med er vel ikke kjent for offentligheten. Og om de i det hele tatt gjorde det. Kanskje de bare observerte hva politi og påtalemyndighet kom frem til.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Til Kristisnsens fordel: Forhørsmetodene som ble brukt på den tiden brukes ikke lenger i dag. (bryte ned den mistenkte). Det har skjedd noen stygge overtramp i så henseende som vist til i serien på Discovery plus om forbrytelser i Norge. Drapet på Inger Johanne Apenes var en slik sak. Den ble imidlertid aldri løst av politiet men fikk sin løsning likevel.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Narrativet den gang var vel at Kristiansen mer eller mindre hadde truet Andersen med på dette. Han gikk med kniv og var kjent for både seksuelle overgrep, raserianfall, og sikkert andre ting også så han var jo en perfekt syndebukk sånn sett. Men det virker også ganske plausibelt at han kan ha vært drivkraften bak ugjerningene.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det blir nok en mer objektiv og nøytral etterforskning fra Oslo politiet denne gang enn det politiet i Kristiansand fikk til den gang. Jeg håper bare at de ikke henlegger saken på en måte som gjør at alt fortsetter å henge i luften til evig tid. Men det blir ikke en ny sak uten at de mener de har sikre bevis.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Andersen fikk under forhørene, løfte om mildere straff hvis han fortalte "sannheten". Mildere straff fikk han ved å dra Kristiansen inn i saken. Andersen har vel vært en "fri mann" en stund nå.

    Det ble funnet sæd fra Andersen på tøyet til jentene men intet som kunne knytte Kristiansen til gjerningen. Vi får se hva DNA kan be- eller avkrefte.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    7.868
    Sted
    Oslo
    Narrativet den gang var vel at Kristiansen mer eller mindre hadde truet Andersen med på dette. Han gikk med kniv og var kjent for både seksuelle overgrep, raserianfall, og sikkert andre ting også så han var jo en perfekt syndebukk sånn sett. Men det virker også ganske plausibelt at han kan ha vært drivkraften bak ugjerningene.
    Eller at kompisen var så påvirket av tjommien, at han ville vise seg han òg.
    Og seinere snakket tjommien inn i det, for å minske sin egen skyld?
    Uansett blir dette bare spekulasjoner.
    Takke meg til realcrime stories på TV, fra det store stygge USA
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.673
    Antall liker
    10.240
    Jeg var veldig i tvil nå nylig fram til jeg leste utdrag av dommen fra den gangen. Måten hendelsesforløpet ble beskrevet fikk meg til å lande på at jeg tror de var med på det begge to.

    Det er selvsagt ikke bevis på noe som helst, men det er iallfall min oppfatning.
    Og hva tenker du etter å ha lest og hørt dette her, da? https://www.tv2.no/a/13888691/
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Andersen fikk under forhørene, løfte om mildere straff hvis han fortalte "sannheten". Mildere straff fikk han ved å dra Kristiansen inn i saken. Andersen har vel vært en "fri mann" en stund nå.

    Det ble funnet sæd fra Andersen på tøyet til jentene men intet som kunne knytte Kristiansen til gjerningen. Vi får se hva DNA kan be- eller avkrefte.
    Jeg håper også at den nye DNA prøven kan bringe oss nærmere sannheten enn tidligere. Sist var den vel sånn at den ikke utelukket Kristiansen, men ikke kunne bekrefte ham som skyldig heller.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Eller at kompisen var så påvirket av tjommien, at han ville vise seg han òg.
    Og seinere snakket tjommien inn i det, for å minske sin egen skyld?
    Uansett blir dette bare spekulasjoner.
    Takke meg til realcrime stories på TV, fra det store stygge USA
    Spekulasjoner, basert på indisier og anekdoter og bla-bla-bla. Enig i det, men det er ganske "mye" der som peker Kristiansen som mulig medskyldig. Jeg sier egentlig bare at jeg ikke tror han er er uskyldig, ikke noe annet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    7.868
    Sted
    Oslo
    Fredrik Fasting Torgersen, Liland, Moen, og sikkert utallige andre.
    At politiet låser seg fast i et spor, og får rettsvesenet med seg er jo ikke nytt!

    Og siden dette er en hi-fi site
    Spill Dylan's Hurricane, også om et justismord.
    Ble også laget en severdig film om dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn