Når det gjelder turene til Ha Long, så kan du få samme turene for 90-120 dollar for en tre-dagers. Det hele er avhengig av hvor du kjøper turene. Men du havner uansett på stort sett de samme båtene. Og blir gjerne flyttet fra båt til båt. Eller ikke. Alt ettersom. Husk at dersom du ber om å få bli på båten andre natten, kan du risikere å være alene. Dersom de andre har bedt om hotell. Hotellet er faktisk ikke så galt. Og du kan ta deg en tur på byen i Cat Ba.
Hue : Få med deg den forbudte by, selv om mye er under oppussing. Har også en del sjarmerende gater utenfor det typiske turist-området.
Ha Noi : MYE sjapper for oss ytlendiger. For min del vanket jeg mye i CD-sjapper.
Hoteller trenger ikke koste skjorta rundt innsjøen i gamlebyen. Men de som står i "bibelen", så har de steget MYE i forhold til den. Har vel noe med at alle kommer til dem. Normalt burde det være mulig å finne et BRA rom for $15 med aircon og frokost.
Generelt : Vær oppmerksom på alle disse som møter deg "tilfeldigvis" og sier de er studenter som samler inn penger for Røde Kors. Det er bare piss. De går rett i lomma på "studentene". Legg merke til at disse bare møter deg på avsidesliggende gater, ute av syne for politiet. En opererte også inne i den forbudte by i Hue. Jeg fortalte vaktene og viste dem bilde av ham. Det ble fart på ham da jeg kom med en vakt...
Matmessig så finnes det som en annen skrev her, mye fransk. Baguetter finnes mange steder, både på gata og i restauranter. Du finner nuddel-suppe med kjøtt overalt. "phö gá" som de kaller det. I tillegg har de noe som er innepakket i grønne blader. En slags pølse, kjennes det nesten ut som. Du kjøper gjerne en "pakke" med slike, sammen med søt chili. Konge! Ellers finnes det mye døner-kebab i Ha Noi. Og KFC og slikt, dersom den lokale chow'en ikke faller i smak. Spiste faktisk ikke et ENESTE måltid å noen av disse sjappene i Vietnam. Hvorfor skulle jeg det når det fantes så mye glitrende lokal mat?
God tur!