Vietnam reisetips

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Har tenk meg på tur til Vietnam i november. Skal innom bla.a. Saigon, Hoi An, Hué, Halong og Hanoi. Reiseruten og mye av programmet er fast så jeg må bare henge med der, men har noen dager på egenhånd i byene. Lurer på om noen har gode tips til shopping, mat og andre ting som er vel verdt å få med seg.

N

nb

Gjest
    Hanoi har mye franskinnspirerte restauranter. Fint sted å være dekadent for en rimelig penge. Jeg fikk gåseleversalat for 2 dollar på en sjappe husker jeg. Men det lokale kjøkken er stort sett meget velsmakende og verdt å prøve ut.

I Hoi An kan det se fristende ut å kjøpe med seg skreddersydde klær, det er lett å la seg rive med, men det er mye dårlige saker. I en dress fra Saville Row i London er det visstnok 75 timer arbeide. Når man får en dress på noen veldig få timer i Hoi An, så skjønner man at det blir tatt enkelte snarveier.

På et sted utenfor Saigon kan du tømme magasinet på en Kalashnikov for 20 dollar eller deromkring;)

A

AK27

Gjest
    Vietnam skal være veldig vakkert. Det var en episode av Top Gear hvor de reiste gjennom Vietnam på "motorsykler", fin reiseskildring. Får sett en del av landet der, og noen bisarre tips.

Hei!

cobra

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.04.2006
    Antall liker
    1
    Når det gjelder turene til Ha Long, så kan du få samme turene for 90-120 dollar for en tre-dagers. Det hele er avhengig av hvor du kjøper turene. Men du havner uansett på stort sett de samme båtene. Og blir gjerne flyttet fra båt til båt. Eller ikke. Alt ettersom. Husk at dersom du ber om å få bli på båten andre natten, kan du risikere å være alene. Dersom de andre har bedt om hotell. Hotellet er faktisk ikke så galt. Og du kan ta deg en tur på byen i Cat Ba.

Hue : Få med deg den forbudte by, selv om mye er under oppussing. Har også en del sjarmerende gater utenfor det typiske turist-området.

Ha Noi : MYE sjapper for oss ytlendiger. For min del vanket jeg mye i CD-sjapper. :)
    Hoteller trenger ikke koste skjorta rundt innsjøen i gamlebyen. Men de som står i "bibelen", så har de steget MYE i forhold til den. Har vel noe med at alle kommer til dem. Normalt burde det være mulig å finne et BRA rom for $15 med aircon og frokost.

Generelt : Vær oppmerksom på alle disse som møter deg "tilfeldigvis" og sier de er studenter som samler inn penger for Røde Kors. Det er bare piss. De går rett i lomma på "studentene". Legg merke til at disse bare møter deg på avsidesliggende gater, ute av syne for politiet. En opererte også inne i den forbudte by i Hue. Jeg fortalte vaktene og viste dem bilde av ham. Det ble fart på ham da jeg kom med en vakt...

Matmessig så finnes det som en annen skrev her, mye fransk. Baguetter finnes mange steder, både på gata og i restauranter. Du finner nuddel-suppe med kjøtt overalt. "phö gá" som de kaller det. I tillegg har de noe som er innepakket i grønne blader. En slags pølse, kjennes det nesten ut som. Du kjøper gjerne en "pakke" med slike, sammen med søt chili. Konge! Ellers finnes det mye døner-kebab i Ha Noi. Og KFC og slikt, dersom den lokale chow'en ikke faller i smak. Spiste faktisk ikke et ENESTE måltid å noen av disse sjappene i Vietnam. Hvorfor skulle jeg det når det fantes så mye glitrende lokal mat?

God tur!

N

nb

Gjest
    AK27 skrev:
    Vietnam skal være veldig vakkert. Det var en episode av Top Gear hvor de reiste gjennom Vietnam på "motorsykler", fin reiseskildring. Får sett en del av landet der, og noen bisarre tips.

Hei!
    Ja, det er virkelig vakkert. Var der en måneds tid for en del år tilbake. Ser ut som Deph får med seg greatest hits, men det mangler et besøk til fjellområdene i nord, f.eks Sapa nærme den kinesiske grensen. Men man får ikke med seg alt på et par uker. Jeg forlot landet langs og på Mekong over grensen til Kambodsja - også en meget minneverdig del av oppholdet i Vietnam.

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    I Hoi An kan det se fristende ut å kjøpe med seg skreddersydde klær, det er lett å la seg rive med, men det er mye dårlige saker. I en dress fra Saville Row i London er det visstnok 75 timer arbeide. Når man får en dress på noen veldig få timer i Hoi An, så skjønner man at det blir tatt enkelte snarveier
    Ja har hørt om klesbutikkene og skredderne der. Ikke usannsynlig at jeg kjøper med noen skjorter eller annet i det minste. En dress hos en skredder i Saville Row koster jo mer enn hele turen, så det er nok neppe aktuelt uansett :) En ledig lin- eller slikedress i sommerutgave kan vel ikke gjøres så mye galt med vil jeg tro.

cobra skrev:
    Når det gjelder turene til Ha Long, så kan du få samme turene for 90-120 dollar for en tre-dagers. Det hele er avhengig av hvor du kjøper turene. Men du havner uansett på stort sett de samme båtene. Og blir gjerne flyttet fra båt til båt. Eller ikke. Alt ettersom. Husk at dersom du ber om å få bli på båten andre natten, kan du risikere å være alene. Dersom de andre har bedt om hotell. Hotellet er faktisk ikke så galt. Og du kan ta deg en tur på byen i Cat Ba.
    Reiseprogrammet og overnattinger er lagt opp allerede, så det blir nok ikke anledning til avstikkere på enenghånd. Her er forøvrig programmet.

Generelt : Vær oppmerksom på alle disse som møter deg "tilfeldigvis" og sier de er studenter som samler inn penger for Røde Kors.
    Skal være obs på luringer.

Matmessig så finnes det som en annen skrev her, mye fransk. Baguetter finnes mange steder, både på gata og i restauranter. Du finner nuddel-suppe med kjøtt overalt. "phö gá" som de kaller det.
    Ja pho er godt, det er et par steder i Bergen som serverer det (Zen cafe har en god en). God høstmat, og ganske greit å lage selv også, bare man har en god kraft for hånden.

I tillegg har de noe som er innepakket i grønne blader. En slags pølse, kjennes det nesten ut som. Du kjøper gjerne en "pakke" med slike, sammen med søt chili. Konge! Ellers finnes det mye døner-kebab i Ha Noi. Og KFC og slikt, dersom den lokale chow'en ikke faller i smak. Spiste faktisk ikke et ENESTE måltid å noen av disse sjappene i Vietnam. Hvorfor skulle jeg det når det fantes så mye glitrende lokal mat?
    Det blir nok i all hovedsak lokale retter ja, evt franskinspirerte. Gleder meg til å smake helt nye ting.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.853
    Gago er vel, såvidt jeg har fått med meg, vår mann i/fra Vietnam

G

Gjestemedlem

Gjest
    Noe av det mest fascinerende med landet var vegtrafikken. Den er bare anderledes.

I Saigon er det rundt 6.000.000 motosykler/mopeder og det virker som de fleste er på veien samtidig. Trafikken stopper aldri, nesten. Og alle kjører i alle retninger mer eller mindre samtidig, på fortauer hvis det er kø og skal man krysse gaten trenger man å vite hvordan, for står man å venter på at det bli klart må man stå å vente i dagesvis. Man begynner bare å gå nåe det er noen meters klaring, holder kursen og går sakte og bestemt uten å stoppe, forandre retning eller gjøre noe uventet... da svinger de utenom dem. Krysser man en 20m gate er det ikk euvanlig at 50+ motosykler og biler har kjørt forbi deg i forskjellige retninger. Biler må man pass litt mer på, for de har ikke samme mulighet til å svinge unna.. så da må man av og til vike. Men det blir en vane. Å sitte bakpå som passasjer i trafikken i Saigon og Hanoi er en opplevelse.

Men kanskje enda mer enn selve trafikken ble jeg imponert over hva man egentlig får plass til på en moped og våger å kjøre med i denne trafikken. Jeg tok endel bilder av dette.

3-4 personer på samme sykkel er helt vanlig

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Liten videosnutt fra mobilen, fra bussen en kveld med ekstra tett trafikk.

[video]Y6TnlbIRChA[/video]

G

Gjestemedlem

Gjest
    La ut noen av bildene fra turen her om noen skulle være interessert.

M

Morpheus

Gjest
    Artige bilder Deph :). Tror vi skal være glade for at de bruker mopeden litt kreativt fremfor bilbruk. Selv om jeg er en smule skeptisk til at den globale oppvarmingen kun er menneskeskapt, er nok moped en del mer miljøvennlig en bil!

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Jeg vil sterkt anbefale det hjemmelagde ølet bia hoi. du får ikke kjøpt det på fancy steder, men små gatecafeer har det. Bia hoi er hjemmelaget øl, smaker greit og koster hvis ikke jeg husker feil en 4-5kr for literen!
    Ellers er det mye god sjømat i Vietnam, og det er stort sett ferskt!

Den illeluktende frukten durian er et must å prøvde, den lukter gammel promp, men smaker ikke så verst

Når det gjelder klær i hoi an fikk jeg meg dress og frakk på en butikk som et yale eller noe slikt, tror jeg betalte ca 500kr for dressen og ble selv veldig fornøyd (men jeg har ikke særlig god peiling på dresser).

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.789
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bjos skrev:
    Bia hoi er hjemmelaget øl, smaker greit og koster hvis ikke jeg husker feil en 4-5kr for literen!

da har du blitt grundig lurt.
    men hva gjør vel det, vi som kommer fra norge har råd til å betale et par kr. ekstra for ølet når vi er i vietnam. :)

bjos

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Gago skrev:
    bjos skrev:
    Bia hoi er hjemmelaget øl, smaker greit og koster hvis ikke jeg husker feil en 4-5kr for literen!

da har du blitt grundig lurt.
    men hva gjør vel det, vi som kommer fra norge har råd til å betale et par kr. ekstra for ølet når vi er i vietnam. :)
    Det er jeg helt enig i, de trenger de ekstra kronene mer enn vi gjør:)

G

Gjestemedlem

Gjest
    bjos skrev:
    Jeg vil sterkt anbefale det hjemmelagde ølet bia hoi. du får ikke kjøpt det på fancy steder, men små gatecafeer har det. Bia hoi er hjemmelaget øl, smaker greit og koster hvis ikke jeg husker feil en 4-5kr for literen!
    Smakte slikt ferskøl. Det var friskt og godt. Kostet 4000 dong for et krus (ca 1kr 30 øre)

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    bjos skrev:
    Fantastisk sjømat mange plasser. Selv på gaten, bokstavelig talt, fikk man blodfersk sjømat. I det hele tatt er maten mye ferskere enn den er her hjemme. I byene i allefall, ser det ut til å være vanlig at man handler råvarer etterhvert som man trenger dem. Dvs. ferskt og helst levende. Når jeg tenker over det tror jeg ikke jeg har vært i noe annet land hvor maten jevnt over har vært så god og vellaget. Topp råvarer, godt lokalt kjøkken med stor variasjon, og litt innflytelse fra Frankrike f.eks. med utmerket bakverk, svært god kaffe og tilgang på gode viner og annen drikke.

Her hjemme kjøper vi gammelt avfall i supermarkedene og innbiller oss at det er ferskt. Halv- og helfabrikater fulle av sukker, salt og konserveringmidler i stedet for ordentlig fersk mat. Vi er nesten heldig om vi får tak i fisk som har vært død mindre enn en uke. :-\

Supermarkeder i europeisk stil var nesten helt fraværende i Vietnam, men til gjengjeld var gatene stappfulle av boder og bønder som selger fersk frukt, fisk, kjøtt og grønnsaker. Spesielt om morgenen før butikken åpner.

Det er til å bli trist av å tenke på at vi i rike Norge lever av gammel søppelmat og har et planøkonomisk landbruk, men sosialistiske og fattige land som Vietnam har klart å ha et fantastisk tilbud på fersk mat over alt.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn