Vidvinkelzoom og stativ

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.614
Sted
Holmestrand
Er klar for å kjøpe en vidvinkelzoom: 10-20 mm, sannsynligvis Canon eller Sigma. Noen som har erfaringer eller sysnpunkter?

Trenger også et stativ. Har sett på Manfrotto 055 eller 190. Litt usikker på hode, panorama eller kulehode? Noen med erfaringer eller synspunkter?

N

nb

Gjest
Jeg har den 10-20mmen til Sigma (brukes på Canon 40D). Jeg er godt fornøyd. Den er ganske uskarp i kantene, men det må man også regne med for denne brennvidden i denne prisklassen. Fyren som rådgav meg på butikken (FotoVideo) i Oslo mente at prisforskjellen til Canon sitt tilsvarende objektiv ikke kunne forsvares. Du sparer ca en tusing om du bestiller fra USA, men det kan være greit å ha kjøpt det her til lands, det er visstnok noe ujevne eksemplarer så vidt jeg har skjønt.

Jeg har også manfrotto 055MF3 stativ. Lett, stabilt, god arbeidshøyde. Jeg misliker kun at det ikke er mulig å rotere på senterpinnen med mindre den står helt nede (om du i det hele skjønner hva jeg mener med det...). Har et Manfrotto 488CR2 kulehode. Det gjør jobben sin uten creep, men muligens trenger man noe mer solid om man har tyngre linser enn hva jeg har. Min største er en 70-300 Fra Canon (ikke L-serien), og den holder kulehodet uten problemer. Her sparer du en del fra junaiten.

For USA-handel, sjekk www.bhphotovideo.com. Neppe de aller billigste, men de har ALT og er dønn seriøse. Jeg fikk min bestilling levert på døren tre dager etter jeg sendte den.

Edit: korrigerte link

N

nb

Gjest
Se ellers www.akam.no, der ligger det nok en del tråder med sammenligning av disse objektivene, bildeeksempler, brukererfaringer osv

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kjøper dere kamerautstyr svindyrt i norske fotoforretninger eller handler dere billig fra amerikanske nettsteder?

N

nb

Gjest
BT skrev:
Kjøper dere kamerautstyr svindyrt i norske fotoforretninger eller handler dere billig fra amerikanske nettsteder?
Litt begge deler, faktisk. Rekvisita som solblendere, objektivposer, fjernutløsere og slikt kjøpes på eBay fra Hong Kong til nesten ingen penger. Jeg betaler ikke 500 kroner for en plastbit kun fordi det står Canon på den.

Og takk til Isen for korrigering av link.

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte Sigma 10-20 hos den lokale pusheren for noen få uker siden og kan ikke annet enn å anbefale dette objektivet. Jeg bruker den på ett Nikon D80 og synes det er ett flott objektiv som er kompakt og enkelt å bruke. Den gir litt vignettering på 10 og tildels 11mm, men over dette så er dette ingen problem. Veiledende pris ligger på ca. 3800,- her i Norge, men det er kanskje mulig å få noe sommer-rabatt på dette? Legger med ett par bilde som ble tatt for noen dager siden med det nevnte objektivet:

Bilde 1:
Nikon D80
Exposure: 5 sec
F-number: f/13
Focal Length: 11mm
ISO 100

Bilde 2:
Nikon D80
Exposure: 1.5 sec
F-number: f/14
Focal Length: 20mm
ISO 100