Videokamera

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Alt som kan skape et bilde..? Videokamera sorterer vel under her da?

Jeg vurderer altså innkjøp av kamera, og lurer på om noen her inne har erfaring på området?
Jeg vil ha best mulig bildekvalitet, lengst mulig opptakstid og batterilevetid. Jeg vil helst ikke lagre på kassett. 16:9 er en selvfølge. Analog(e) inngang(er) og utganger er kjekt å ha.

Hva ellers bør jeg tenke på?

Noen konkrete anbefalinger?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
HD eller ikke?
Sony støtter normalt bare sine egne eksterne mikrofoner.
3CCD gir normalt best fargedetaljer i svakt lys om alt annet er likt (har jeg hørt).
Det er stort sett bare et fåtall modeller som har inngang for ekstern mic.
En del kameraer har optisk billedstabilisator. Det er en stor fordel.
Sjekk vidvinkelgrense. Den er ofte for dårlig. Du har trolig mer igjen for 35-350mm enn 40-400mm linse (35mm ekvivalent)
Slekk lysfølsomhet. F1.8 er bra. Ofte er mangelen på lys et stort problem så et kamera med god lysfølsomhet, god billedbrikke og god prosessering vil gi deg mange fordeler.

Bruk www.akam.no og les både deres egne og eksterne tester, samt guidene som finnes der.

Jeg kjøpte meg Panasonic i dag. Denne her: http://produkt.akam.no/product.php?productId=58456 Er ikke 100% fortrolig med ergonomien ennå, men vi får se etter hvert. Det er først og fremst det å finne meny og sletteknappen med hånden som holder kameraet som virker noe ulogisk, men i praksis kan det vise seg lite relevant.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
HD eller ikke..? ??? Det har jeg ikke tenkt på engang... Jeg har ikke engang satt meg inn i hvordan dette fungerer i praksis... Jeg har nok en del lesing foran meg, er jeg redd. ::)

Takk for tips!

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Berre ein test

EDIT: Oppdaget at mitt foregående innlegg ikke dro opp antall innlegg for min profil. Samme gjelder denne "testen". Trodde dette vara fikset nå. Mener å ha ant samme type "feil" i flere andre tråder også.

Bare til info, ikke gjør dette til en teller-tråd. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Du finner en del god info om dette på Akam og det tilknyttede forumet.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
3
Vil absolutt anbefale panasonic, har hatt det selv i over 4 år og er svært fornøyd, kjører ekstern mic fra Sony. Det kan du regne med at du trenger fra dag 1. De integrerte mic'ene tar opp mye motorlyd. Niesa mi fikk 4000-kroners Panasonic , 3-ccd , miniDV-tape , til konfirmasjonen og kjøpet fikk bifall fra en tante med bransjeerfaring som underviser i mediapraksis.
Du kommer et stykke med minnebrikker hvis du synes tape virker tungvint, men jeg synes direktebrenning av DVD virker for ustabilt til at jeg hadde satset på det. Hvor mange ganger har jeg kastet CDrw og DVDrw rett fra pakka i søpla fordi de ikke har funka ? Litt for mange ganger.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Er tape OK da? Jeg følte bare at tape var helt avlegs, og at om 8 år så ville innholdet være selvdestruert, akkurat som på de gamle beta-kassettene.. :eek:

Ekstern mikrofon; montert på kameraet? Lys da? Er det noen vits i å jakte på et lamera med innebygd lyskilde, eller bør man bare gå for eksternt med en gang?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
3
Skal du redigere filmen må du uansett legge den på harddisk, noen gjør dette og bruker tapene om igjen, jeg sparer på tapene også, jeg tror ikke de lever kortere enn DVDer , gamle kasetter funker da, ande de blir spilt omgjen og omigjen, en filmtape spiller man ikke afv mange ganger (hvis du redigerer )

Ja, ekstern mic. montert på kameraet, det kan virke klønete, men det er jo det alle proffene gjør, og ikke uten grunn. Min sony-mic var grisedyr, men jeg har ikke angret , tar opp vakker barnesang på mp3-spiller også :)
¨

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Jeg har inntrykk av at HDV er det beste formatet som lagres. Det vil si HD på MiniDV-kassetter. Spørsmålet er om det er merkbare forskjeller sammenliknet med forskjellene på optikk, sensorer, brukere osv.

DVD er vel det dårligste og minst holdbare formatet. Det har høy feilprosent, kort levetid og tungvint redigering/overskriving.

Med minnebrikke slipper du problemet med støy fra alt annet enn eventuelt optisk billedstabilisator (stort sett stille), fokus og zoom. Jeg har ikke fått testet så mye på dette ennå men det virker som om disse tingene ikke er noe problem på mitt kamera.

Ekstern mikrofon handler også mye om retningsvirkning og eventuelt avstand til objektet. Har man mikrofon på en bom, evt en svært retningsbestemt mic kan man fange opp lyder på en helt annen måte.

Videolys er greit, men jeg har ikke inntrykk av at de innebyggede lysene er brukbare til noe som helst som har med gode bilder å gjøre.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Det poppet opp mye brukbar info her, takker for det!

Redigering blir det ikke voldsomt mye av, men jeg pleier å kopiere over på DVD... Jeg har bare et gammelt Hi8 fra Sony (som vi ikke gidder å bruke, til tross for at det er det største kameraet i gata... ;D), og kopierer over til DVD ved hjelp av en "standalone" DVD-brenner. Jeg nøyer meg som regel med å la være å kopiere de kuttene jeg er misfornøyd med.

3CCD er et must, tror jeg nok... Kassett som lagringsmedie (gulp) er hva jeg ville unngå, og har derfor ventet lenge på at et alternativ skulle dukke opp.

Grunnen til skepsisen, er at jeg en gang skulle kopiere fra en beta-kassett som inneholdt film vi hadde laget på skolen. Kassetten var nok blitt 15 år på det tidspunktet, men informasjonen som engang lå der var uansett borte. Vi prøvde da flere av de gamle kassettene i skolens arkiv, og de fleste viste bare "snø". Det rare er at kassettene alltid har vært lagret på beste måte, og langt unne kilder med magnetisme og/eller annen stråling.

Topp Bunn