Vidar med Burmester og Adyton i stua

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lenge tenkt å lage en liten tråd der jeg presenterer det utstyret som gir meg mine musikkalske opplevelser.

    Jeg har i hovedsak kun 4 forskjellige leverandører i anlegget mitt.

    Burmester, Adyton, Nordost og Furutech. Dyre saker men med stort potensiale da disse produktene etter min mening passer godt sammen.
     

    Vedlegg

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Anlegget er bygget over tid og jeg har eget rom på ca 30 kvm til disp. Opp gjennom årene har jeg jobbet mye med akustikken, men uten særlig hell før jeg fikk hjelp til målinger av fagfolk. Men da løsnet det.

    Ellers har jeg meget gode erfaringer med å bruke ressurser på skikkelig strømforsyning. Jeg benytter Nordost Valhalla fra veggen, som har beste sort Furutech stikkontakt, og inn i en en QBase 8. Dertetter er det Brahma til Burmester 948 (strømrenser) og videre til henholdsvis Burmester 089 og Adyton Cordis 1.8. Og selvfølgelig er det beste sort Furutech kontakter på alle strømkabler.

    I signalveien er det Valhalla hele veien med Nordost jumpers i begge ender av ht- kablene. Og så har det en fin effekt å benytte Nordost Sort Cones under henholdsvis cd-spiller og forsterker.

    Siste skudd på stammen er Burmester B80 høyttalere. Jeg hadde lillebroren B50 fram til nylig.
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Grattis igjen! Dette ser ekstremt flott ut!
    Du får nok mange herlige timer foran disse godsakene :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig lekkert Vidar!

    Mye toe-in på B80 ser det ut til - og det fungerer nok optimalt forstår jeg,
    men føler du samtidig at du opprettholder god holografi (3D/dybde) i lydbildet?

    ...fortsett med bilder og skriv mer. Dette er bra saker :D

    Mvh
    Jan P.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Utrolig flott oppsett, ser fantastisk ut og lyden er nok ikke dårligere. :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    31.812
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Meget lekkert oppsett, super komponenter i en ren og enkel stil :) Sånt liker man.
    Flott rack du bruker også ;)
    Legger også merke til HT vinklingen din, men den er sikkert overveid og testet i lange baner ;D
    Skriv mere og vis oss flere bilder, det tåler vi :)

    gismo
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Berre lekkert! ;D Og gratulerer med nye høyttalere. B80 er blant verdens beste høyttalere etter min mening.

    Har jeg forstått det riktig om du har en Qbase8 mellom vegg og 948, og ingen andre komponenter koblet til Qbasen?
    Synes du det låter bedre enn å kjøre Valhallaen direkte inn i 948?
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Cappuccino skrev:
    Berre lekkert! ;D Og gratulerer med nye høyttalere. B80 er blant verdens beste høyttalere etter min mening.

    Har jeg forstått det riktig om du har en Qbase8 mellom vegg og 948, og ingen andre komponenter koblet til Qbasen?
    Synes du det låter bedre enn å kjøre Valhallaen direkte inn i 948?
    Det er en Adyton 1.8 også koblet til Qbase8 om jeg kjenner Vidar rett!

    Hm, nå ble jeg spent jeg og!

    Lekkert lytterom!
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Vinklingen av høyttalerne:
    Her prøvde vi oss fram. Espen (Burmester-Espen ;)) hadde gjort dette med hell selv, og virkningen var omtret den samme hos meg. Det som skjedde var at det virker som om vokalisten tar to steg framover mot scenekanten. Nå er dette helt nytt for meg og jeg har ikke fått tid nok til å finlytte etter andre effekter, men jeg må si at stemmegjengivelsen ble flere hakk forbedret. Nå har jeg ganske effektive absorbenter på begge sideveggene og disse bidrar veldig til presisjonen. Vinklingen på høyttalerne er nå satt slik at de krysser ca 20 cm foran ansiktet i lytteposisjonen.

    Nå er det jo slik at ikke alle endringer er en forbedring, og en forbedring kan gi tap på andre områder slik at summen blir dårligere. Og så kommer jo smak og behag inn i bildet i tillegg.

    Kobling av strøm:
    Jeg har en dedikert 16 ampers kurs som alt er tilkoblet. Slik det er nå, går både Cordis og 089 inn i 948 fordi jeg synes dette gir mer varme i lyden enn om f. eks. Cordisen skulle gå rett i QBase. 948 er koblet til QBase og QBase til vegg. Jeg hører gjerne mer om andres erfaringer her, og skal hjem i ettermiddag for å eksperimentere. Opplevelsene etter denne utprøvingen vil formidles fortløpende i denne tråden.

    Tusen takk for alle innspill så langt og kom gjerne med flere. Jeg skal legge ut flere bilder i kveld.

    Mvh Vidar
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Flott og smakfullt oppsett Vidar, de B80`ene har jeg hørt ved flere anledninger og de er knallbra !

    Ser du har endel akustikk remedier, kan du fortelle litt om hva du bruker ?
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Vinklingen på høyttalerne:
    Jeg måtte jo hjem og prøve ut litt mer når spørsmålene ble mange om dette. Foreløpig oppfatning om dette er at det er stemmeprakten som profitterer på dette og at jeg ikke merker noe til at holografi eller noe annet lider. I tillegg synes jeg at det blir en smule mer autoritet i bassen da vinklingen gjør at basselementene havner noe nærmere sideveggen.

    Strømkobling:
    Også dette måtte testes ut nærmere. Nå har jeg bare ett stikk ut fra veggen og det begrenser mulighetene noe. Men jeg forsøkte tre varianter:

    1. Valhalla fra vegg rett i 948 og utfasing av Qbase. Veldig liten forskjell, men kanskje en smule mindre organisk/ fyldig.
    2. Valhalla i QBase som før, og Brahma inn i 948, men nå med Cordisen rett i QBase (og ikke i 948). Fortsatt marginale forskjeller men muligens en smule mer zzzzing i symbaler?
    3. Valhalla fra vegg og i QBase og Brahma derfra inn i 948 som forsyner både 089 og Cordis med strøm. Litt mer fylde og mer organisk preg over lydbildet.

    Forskjellene er små og man skal være svært vàr og opplagt for å legge merke til dem. Og endrer man en faktor er det kanskje plutselig alternativ 1 eller 2 som oppleves best. Hvem vet...

    Akustikkremedier:
    Dette er i hovedsak ting jeg har kjøpt på nettstedet "prolyd.no" Etter mye prøving og feiling fikk jeg foretatt målinger og dermed en rimelig sikker diagnose på hva problemene besto i. For bedre kontroll i bassen fikk jeg tak i 8 bassfeller for hjørnene bak lytteposisjonen. I tilleg laget jeg bassfeller av vanlig skumgummi på bakveggen bak høyttalerne for å få fra mer definisjon i mellombassen. Sengemakeriet gjorde den jobben for meg.

    For å bedre presisjonen i lydbildet demper jeg førsterefleksjoner fra sidevegg og veggen bak, mellom høyttalerne. Dette virker veldig bra folkens, og en pakke med 10 stk plater på 60x60 cm koster omtrent kr 5 000,-. Virkelig en billig oppgradering hvis man sammenligner med hva som ellers er i anlegget. Men jeg må bare presisere at synsing på dette området er dyrt og ofte lite treffsikkert. Og jeg fikk til dette først etter at jeg hadde hatt fagfolk på besøk en kveld. Og her betalte jeg knapt et par tusen for den jobben, og det for en oppgraderingsmulighet som virkelig er massiv.

    Ellers setter jeg veldig pris på alle gode tilbakemeldinger og lykkeønskninger. Det gir en god følelse at andre evner å glede seg over min framgang.

    mvh
    Vidar
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lekkert, lekkert, lekkert!

    Synes ikke toe-in så så voldsom ut når man se lyttepos i forhold. Vil tro du har svært god lyd i stolen din, meget lekker elektronikk og høyttalere - oppsettet gir nok både eierglede og musikkglede i rikt monn!
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det.

    Joda, det er vel unødvendig å si at jeg har nådd et nytt nivå. Spesielt er det musikken som gleder sjela, men jeg trenger vel ikke legge skjul på eiergleden heller....

    Da tåles det vel at det kommer et par-tre bilder til...??
     

    Vedlegg

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Virkelig flott! :)

    Fikk mitt første produkt av burmester i hus. En cd spiller, Rondo 992 som er innstegsmodellen, og hviken modell. :)
    Kjempefornøyd og det var eit godt løft opp fra Hegel som jeg hadde. :)

    Dei høyttalerne er en drøm, men kanskje i fremtiden??
    Målet mitt er nok Burmester i alle ledd. Dette vart bekreftet da cd spilleren kom i hus.
    Makan til godlyd.. kan tenke meg resten av Burmester må vere hinsides. ;D
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Flotte bilder! De B80 tar seg enda bedre ut hos deg!

    Har du prøvd å snu stikkontaktene?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Lækkert!

    I tillegg spiller det knallbra, hvis hukommelsen min ikke har slått seg helt vrang...
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Skink_123 skrev:
    Flotte bilder! De B80 tar seg enda bedre ut hos deg!

    Har du prøvd å snu stikkontaktene?
    Takk for den, Øystein!

    Ja, jeg har forsøkt dette med polaritet og det funker det...

    mvh
    Vidar
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    lovemusikk skrev:
    Virkelig flott! :)

    Dei høyttalerne er en drøm, men kanskje i fremtiden??
    Takk for det.

    Og nå er det jo et meget pent brukt par B50 til salgs hos OHC ;)

    mvh
    Vidar
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hei Vidar
    Gratulerer med de nye høytallerene
    Det spiller fantastisk hos deg, veldig homogent og åpent med en stram og fin bass
    Må spesielt berømme den fine presisjonen du har i lydbildet dette var helt rått!
    Tydelig og høre at du har jobbet og fått til dempingen av rommet
    Kommer snart en tur igjen og lytter vis det er ok :)
    PS! Hils til Gerd og si at hun lager verdens beste kjøttkaker
    Mvh: Espen
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Hei Espen!

    Du er alltid velkommen.

    Vidar
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått lyttet litt mer og jeg er veldig fornøyd, ja faktisk ikke så rent lite begeistret. :D

    For meg er det slik at jeg bare må ha full kontroll i bassen. Dette er førsteprioritet alltid, og dette er selve fundamentet for grunntone og rytmisk framdrift. Og så må det ikke være huller, d.v.s. at bassen ikke må forsvinne ved enkelte toner, slik den har en tendens til å gjøre når ting ikke er på stell. Eller at enkelte toner blir veldig forsterket, noe som også er en side av samme sak.

    Hos meg er det slik at det er plassering i lengderetning som avgjør kvaliteten i bassen. Og da snakker jeg både om plassering av høyttalerne og lytteposisjonen. Og her har jeg funnet at den plasseringen jeg har nå, faktisk er den eneste som funker slik jeg vil ha det i rommet mitt. Og det er uavhengig av om jeg har B50 eller B80.

    Men B80 har en bedre autoritet i bassen enn det B50 har. (selvfølgelig) Fysiske lover som volum på kabinettet og antall høyttalerelementer avgjør dette. Og nå har jeg fått den autoriteten som både er stram, hurtig og perkussiv, men som også går dypt og jevnt.

    På dette fundamentet bygges musikken og en fabelaktig oppløsning, presisjon og et stort lydbilde får utfolde seg på et bassfundament som ikke maskerer men som understøtter og beriker.
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Vidar11 skrev:
    ...
    For meg er det slik at jeg bare må ha full kontroll i bassen. Dette er førsteprioritet alltid, og dette er selve fundamentet for grunntone og rytmisk framdrift. Og så må det ikke være huller, d.v.s. at bassen ikke må forsvinne ved enkelte toner, slik den har en tendens til å gjøre når ting ikke er på stell. Eller at enkelte toner blir veldig forsterket, noe som også er en side av samme sak.
    ...
    ...
    På dette fundamentet bygges musikken og en fabelaktig oppløsning, presisjon og et stort lydbilde får utfolde seg på et bassfundament som ikke maskerer men som understøtter og beriker.
    Kunne ikke sagt meg mer enig. Helt identisk med mine preferanser også!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Takk for hyggelig vertskap i går.

    Det var bare å konstatere at dette spiller ufattelig bra. Det syntes jeg sist også men nå var det enda en god del bedre. Kombinasjonen få men nøye utvalgte og påkostede komponenter, målrettede akustikktiltak og flid med strømføringen, er gulle god. Disse Burmester B80 høytalerne gjør virkelig sakene sine som gode høyttalere skal. Utrolig oppløst og naturlig. Og for en kontroll! :D :D :D :D :D
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Livet med musikken er godt. Nå har jeg etterhvert opparbeidet litt erfaring med hva B80 bidrar med i mitt oppsett. Og jeg spør meg selv stadig oftere om det er mulig at det kan bli bedre nå.... Vel, antakeligvis, men til hvilken pris og hvor mye bedre?

    Som dere skjønner er min tilnærming å satse smalt med få komponenter av høy kvalitet. Ambisjonen er å finne ut hvor bra jeg kan få det til å låte i to kanaler med en CD- spiller som musikk-kilde. Utfordringen ligger i å finne ut hvordan man skal få tatt ut potensialet til CD- mediet. Jeg har jobbet innenfor 4 områder:

    Akustikk:
    Der måtte jeg krype til korset og skaffe meg proff-hjelp. De fleste av mine tiltak hadde ikke ønsket effekt, så dette er det beste rådet jeg kan gi.

    Strøm:
    Min erfaring her er at dette ikke må undervurderes. Det er et betydelig potensiale i å sørge for best mulige forhold her. Min medisin består av Furutech toppkvalitet fra vegg og gjennom Burmester strømrenser (948) Nordost strømkabler med Furutech superstøpsler. Effekten er bl.a. et langt roligere og mer avslappet lydbilde uten spisse/ skarpe lyder og dermed mer detaljer, rom og holografi.

    Komponenter:
    Her har jeg jobbet mye med tilpasninger og matching. Komponentene må fungere sammen, og jeg har hatt meget god faglig støtte fra fagmiljøene på OHC som virkelig etter min mening sitter på mye erfaring og kompetanse.

    Tweaking:
    De siste stegene tar man ved å være nøye med plassering, rack og resonanskontroll. Det er alltid mulig å finne nye løsninger som gjør at helhetsinntrykket forbedres.

    Veien videre:
    Hvilken betydning vil en Odin strømkabel ha? Eller hva vil jeg vinne med å oppgradere til en Cordis Signature? Eller bør jeg heller førsøke å skaffe meg enda en Cordis 1.8 og brokoble, evt. kjøre biamping? Hva vil gi mest for pengene? Her vil jeg gjerne høre andres meninger.

    mvh
    Vidar
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Vidar11 skrev:
    ...
    Veien videre:
    Hvilken betydning vil en Odin strømkabel ha? Eller hva vil jeg vinne med å oppgradere til en Cordis Signature? Eller bør jeg heller førsøke å skaffe meg enda en Cordis 1.8 og brokoble, evt. kjøre biamping? Hva vil gi mest for pengene? Her vil jeg gjerne høre andres meninger.

    mvh
    Vidar
    Her er jeg ikke i tvil. En Odin strømkabel fra vegg frem til 948 vil løfte ditt anlegg til nye høyder. Jeg har holdt på med mye kabler oppigjennom, men hva denne gjør er bare helt vilt. Etter mine erfaringer gjør denne mer enn tilsvarende kroner i elektronikkoppgraderinger omtrent alltid! For eksmpel lekte jeg meg med å sette på Odin strømkabel på en Cary surroundprosessor jeg har. Det ble helt sykt. Plutselig spilte den som en preamp i mega-highend klassen, ikke til å kjenne igjen!

    Hvis jeg skulle tippe på noenlunde fornuftig prioritering om videre oppgraderinger - hvor "sky is the limit" - tror jeg noe slikt kunne være "fornuftig" ;D!

    1. Odin strømkabel fra vegg til 948
    2. To stk Adyton 1.8 Signatur monoblokker
    3. Odin strømkabler til amper
    4. Odin strømkabel til cd
    5. Odin signalkabel fra cd til amper
    6. Oppgradere cd spiller til 069
    7. Anskaffe Quantum Qx4 og en ekstra Odin strømkabel og plassere denne mellom 948 og cd spiller
    8. Anskaffe 2 stk Quantum Qx4 og to ekstra Odin strømkabler og plassere disse foran ampene
    9. Odin høyttalerkabler
    10. Anskaffe super preamp (men vil kreve enda mer kabler!!)
    11. To stk Burmester s8 subwoofere

    Tja, ble ikke akkurat billig dette! :eek: Jeg tror du er rimelig i himmelen etter pkt 4 og i hvert fall etter pkt 6! Om subber er nødvendig med den bassen som Odin kablene graver frem (man får mye bedre dypbass med Odin nettkabler) er jeg faktisk nesten i tvil om. Det vil også kreve optimal plassering i rommet osv. Jeg ville i hvert fall som du ser ha prioritert mye annet foran det da B80ene er i stand til å gå skikkelig dypt når alt det andre stemmer.

    ps. Om du gjorde alt dette burde du komme på forsiden av The Absolute Sound!! ;D ;D
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra Cappuccino ;D

    Det holder nok ikke med forsiden i TAS. Bør vel være omtalt jevnlig Finansavisen og Børsmagasinet også tror jeg.... Men fra spøk til alvor: Erfaringene dine med Odin er interessante og for meg nyttige. Og enda finnes det ellers oppegående mennesker som påstår at en strømkabel ikke kan gjøre noe fra eller til rent lydmessig.

    Ellers skal man merke seg at brokobling også har sine ulemper. Selv om man oppnår mange gevinster som lavere forvrengning og mer watt, skal man huske på at dempningsfaktoren halvveres. Dette har jo vår felles venn Espen erfart, og han biamper med stort hell etter det jeg skjønner. Så den ampen med best dempningsfaktor hos Adyton er faktisk Cordis 1.8. Noe å tenke på.

    Det går nok mot en næmere kikk på Odin strømkabel, ja. Krever ikke så mye plass den, så kanskje julenissen har plass?

    Men takk for et herlig innspill. Drømmer er gratis :)

    mvh
    Vidar
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vidar11 skrev:
    Veien videre:
    Hvilken betydning vil en Odin strømkabel ha? Eller hva vil jeg vinne med å oppgradere til en Cordis Signature? Eller bør jeg heller førsøke å skaffe meg enda en Cordis 1.8 og brokoble, evt. kjøre biamping? Hva vil gi mest for pengene? Her vil jeg gjerne høre andres meninger.

    mvh
    Vidar
    Hei Vidar

    Liker at du tar den helt ut. :eek: Noe av utfordringene når man har så godt anlegg som du har nå må være at det er få som har bedre og dermed også få som har erfaring nok til å vise deg veien videre ( deriblant meg ;)). :-\

    Vet du hva du ønsker å forbedre ved oppgradering?
    Mine erfaringer med kabler er at det er mikroskopiske forbedringer å hente i mitt og de oppsettene jeg har hørt. Jeg ville gått for suber eller biamping for større headroom i anlegget.
    Ser frem til å følge tråden videre!
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Hei Trompetnerd!

    Nå synes jeg jo at det spiller svært bra. Jeg har full kontroll på akustikken og jeg har funnet sweetspot både for lytteposisjon og for plassering av høyttalerne. Så derfor kan man jo lure... Men når det er sagt, skrev jeg litt om hvordan jeg tenker lenger oppe i tråden. Jeg synes bass er det vanskeligste å få til, men samtidig synes jeg brikkene i stror grad faller på plass når jeg har fått orden på de lave frekvensene. Ihvertfall blir det da lettere å identifisere og jobbe med utfordringer lenger opp i frekvensområdene.

    Jeg er selv bassist og vet at en femstrengs bass med lav H begynner å nærme seg områder der det tonale blir vanskelig hørbart. En lav H svinger rundt ca 31 Hz. Derfor skulle man tro at en høyttaler som spiller rimelig flatt ned til ca 30 Hz vil være ganske optimal for musikk. B80 er vel ikke langt unna dette når de spiller ned til 26 Hz på - 3 dB. Derfor er min tilnærmeing at jeg nå skal få disse høyttalerne til å spille mest mulig optimalt. Og da er ditt forslag med forsterkerkraft og headroom relevant. I tillegg kommer kvaliteten på strømmen man forer elektronikken med, selvfølgelig. Derfor kan det nok tenkes at fokuset blir omtrent der du foreslår, altså forstrekerkraft/ strømkvalitet.

    Takk for innspill :)

    mvh
    Vidar
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Vidar11 skrev:
    Hei Trompetnerd!

    Nå synes jeg jo at det spiller svært bra. Jeg har full kontroll på akustikken og jeg har funnet sweetspot både for lytteposisjon og for plassering av høyttalerne. Så derfor kan man jo lure... Men når det er sagt, skrev jeg litt om hvordan jeg tenker lenger oppe i tråden. Jeg synes bass er det vanskeligste å få til, men samtidig synes jeg brikkene i stror grad faller på plass når jeg har fått orden på de lave frekvensene. Ihvertfall blir det da lettere å identifisere og jobbe med utfordringer lenger opp i frekvensområdene.

    Jeg er selv bassist og vet at en femstrengs bass med lav H begynner å nærme seg områder der det tonale blir vanskelig hørbart. En lav H svinger rundt ca 31 Hz. Derfor skulle man tro at en høyttaler som spiller rimelig flatt ned til ca 30 Hz vil være ganske optimal for musikk. B80 er vel ikke langt unna dette når de spiller ned til 26 Hz på - 3 dB. Derfor er min tilnærmeing at jeg nå skal få disse høyttalerne til å spille mest mulig optimalt. Og da er ditt forslag med forsterkerkraft og headroom relevant. I tillegg kommer kvaliteten på strømmen man forer elektronikken med, selvfølgelig. Derfor kan det nok tenkes at fokuset blir omtrent der du foreslår, altså forstrekerkraft/ strømkvalitet.

    Takk for innspill :)

    mvh
    Vidar
    Min erfaring er at det nesten aldri kan bli nok forsterkerkraft. Hvor mye forbedring det blir kommer jo litt an på hvor god kontroll Cordisen din har fra før. Har dessverre aldri sammenlignet Adyton med noe annet da jeg kun har hørt de på demoer i OHFCs lokaler, men de har stort sett brukt to stk de gangene jeg har vært der.
    De gangene jeg har oppgradert mitt oppsett med mer strømforsyning har bassen blitt bedre definert og dynamisk. Elementer jeg har trodd har vært akustikkproblemer i bassen har blitt borte. Ville nok prøvd en effekt til før noe annet hvis jeg var deg, men ethvert oppsett er forskjellig.
    Bra blir det nok uannsett! :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hei Vidar
    Er for tiden i Berlin (kommer hjem til Torsdagen)
    Hadde i gär en kjeme fin omvisning pä Burmester :D
    Var helt rätt og se pü hvordan de jobber med komponentene.
    Fikk ogsä en lang fin demo +++++ var der i nesten 4 timer :D
    Jeg tok masse bilder, legger det ut när jeg kommer hjem
    Vi snakkes :)
    Mvh: Espen
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd:

    Ja, jeg er enig. Når det kommer til Adyton Cordis 1.8, så er det kontroll til tusen. I bassen er det faktisk bare Bryston av det jeg har hørt som er i nærheten. Så dempingsfaktor er viktig men selvfølgelig også watt. Min Cordis yter 350 watt i 8 ohm og det vil si atskillig mer i 4 ohm som de fleste høyttalere belaster forsterkeren med. Her i stua har denne forsterkeren full kontroll, men man vet ikke hva man går glipp av før man fått muligheter til å sammenligne.

    Espen:

    Jøss, du er i Berlin, ja... Da blir det vel liv i Burmestertråden om ikke lenge, tenker jeg. :) Vi snakkes.

    mvh
    Vidar
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg hatt besøk av en norrøn gud og noen av hans undersåtter. Odin har vært her og har satt varige spor.

    Min filosofi er få men gode komponenter og jobbing med detaljene. Og foruten Burmester og Adyton, er det Nordost som har vunnet innpass hos meg. Fra før har jeg orden på akustikken og plassering av lytteposisjon i forhold til høyttalere er et tilbakelagt stadium. I bunn og grunn var jeg veldig happy - inntil jeg nå altså har funnet ut at veien videre for min del er å optimalisere strøm samtidig som fokus på resonanskopntroll opprettholdes. Det siste er i stir grad i havn ved utstrakt bruk av Sort Cones.

    Men så til strøm. Jeg har nylig anskaffet en Qv2 fra Nordost og dette må sies å være et lavthengende eple innenfor rimelige forbedringer. Til en veil pris under 3 tusen, må man virkelig si at det er en oppgradering som er verdt pengene. Og jo flere - jo bedre. Mer rom, detaljer, holografi, overtoner, og strammere/ dypere bass er noe av det jeg har erfart.

    Men så kom Odin med sin strømkabel. Hva skal man si...? Jeg har jo lest tester og jeg har hørt på hi-fi kolleger med bruker-erfaringer. Jeg var forsåvidt forberedt på forbedringer, men ikke på en så total og overbevisende måte. Jeg kan ikke huske å ha hørt en mer fysisk og autoritær basstromme siden 1996 da Steve Gadd sammen med Clapton, Miller, Sample og Sandborn spilte på jazz-festivalen i Molde. Jeg har ikke hørt maken til gnistrende endring i et anlegg som fra før må sies å være av meget høy kvalitet. Futt, fart, autoritet, oppløsning, nerve, rom, kropp er vel alle klisjè-ord som brukes når man med ord skal forsøke å beskrive. Men ordene greier ikke å formidle i denne sammenhengen.

    Derfor er det jo bare å si seg helt enig med Cappuccino. Odin er en oppgradering man ikke kommer utenom hvis man har tilsvarende økonomisk kapasitet til disposisjon.

    Jeg fikk demonstrert virkningen av en singel Odin strømkabel, koblet fra vegg og til QB8 strømpadde. Jeg tør nesten ikke tenke på virkningen av Odin i alle ledd. Jeg tror ikke at jeg greier å ta ut potensialet i de komponentene jeg har uten Odin. Dermed er mine prioriteringer for framtiden gitt. Og nå har jeg skjønt hvor gode Adyton og Burmester sine produkter virkelig er.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Espen L skrev:
    Hei Vidar
    Er for tiden i Berlin (kommer hjem til Torsdagen)
    Hadde i gär en kjeme fin omvisning pä Burmester :D
    Var helt rätt og se pü hvordan de jobber med komponentene.
    Fikk ogsä en lang fin demo +++++ var der i nesten 4 timer :D
    Jeg tok masse bilder, legger det ut när jeg kommer hjem
    Vi snakkes :)
    Mvh: Espen
    Hvor er det blitt av dise bildene ???
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    f skrev:
    Espen L skrev:
    Hei Vidar
    Er for tiden i Berlin (kommer hjem til Torsdagen)
    Hadde i gär en kjeme fin omvisning pä Burmester :D
    Var helt rätt og se pü hvordan de jobber med komponentene.
    Fikk ogsä en lang fin demo +++++ var der i nesten 4 timer :D
    Jeg tok masse bilder, legger det ut när jeg kommer hjem
    Vi snakkes :)
    Mvh: Espen
    Hvor er det blitt av dise bildene ???
    Hvor vanskelig kan det være? ::)
    Klikk på Espen sitt brukernavn, og søk opp hans siste innlegg. Da havner på på Burmesters venner hvor alle bildene ligger...
    Men om dette er for vanskelig, klikk her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,28263.msg1173110.html#msg1173110

    ;D ;D ;D
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hei Vidar
    Har du fått de nye strømkablene?
    Mvh: Espen
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Her pågår ventetiden fortsatt. Venter på en stk Odin og to stk Valhalla og nå er det 4 uker siden de ble bestilt. Jeg håper leveransen kommer denne uka og rapport her vil følge.
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Torsdag blir første dag med nye strømkabler. Om jeg gleder meg?

    Ellers kan jeg jo si litt om spikes. Jeg har Sort Cones under komponentene mine og de gjør en god jobb.

    Under racket og høyttalere har jeg tidligere benyttet SoundCare Superspikes. Nå vil det sikkert variere med lokale forhold, men hos meg førte SoundCare til en heving av mellomtonen. Black Magic Cones (PM Audio) har nå tatt deres plass. De er jo dyrere enn SC, men de fungerer mye bedre da de gjør den tonale balansen langt mer naturlig. På mine B80 hadde de ønsket effekt der ting ble roligere og glattere, samtidig som hele klangbalansen ble mer naturlig. Anbefales.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Utrolig flott anlegg! Får skikkelig craving når man ser tråden din. Du sitter vel å "hører" på de nye strømkabelene nå :)

    OU812
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da har nye strømkabler kommet og førsteinntrykket er overbevisende. :D

    Jeg hadde en stk Valhalla fra vegg og i QB8 strømfordeler. Deretter Brahma til 948 strømrenser og Brahma derfra til CD- spiller. Forsterkeren fikk strøm direkte fra QB8 via Brama. Jeg har byttet inn de tre Brahama med to stk Valhalla og en stk Odin. Odin er koblet i veggen og til QB8 og Valhalla er koblet på samme vis som de tre Brahma- kablene.

    Her er det ikke snakk om nyanser når det kommer til forbedringer. Forbedringene er gjennomgripende og betydelige og har positiv effekt på alle kriteria for god lyd. Alt er blitt bedre og det virker som om alle komponentene presterer med langt større autoritet og uanstrengt letthet. Nå har jeg ikke fått forsket på variasjoner med hensyn til å flytte kablene litt rundt, men det kan jeg komme tilbake til. De fleste som leser i dette forumet vet omtrentlig hva en slik oppgradering koster. Jeg har aldri hatt en så gjennomgripende og total forbedring per krone.

    Denne oppgraderingen ble prioritert etter at jeg var så heldig å få demonstrert Nordost- kablene hjemme på eget utstyr. Derfor er jeg ikke overrasket nå. Men jeg var virkelig overrasket da jeg fikk høre hvor gjennomgripende en enkel strømkabel som Odin virkelig forbedrer prestasjonen til det totale systemet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn