Vibrerende bass elementer. Sonus Faber.

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Hei.
For et par måneder siden, kjøpte jeg meg ett par Sonus Faber Grand Piano Domus.
Har fra begynnelsen vært plaget med at basselementene avgir en kraftig vibrerende lyd, når jeg spiller musikk med moderat/ mye bassinformasjon.
Dette er så pass mye at det kan høres i lytteposisjon.
Skjer allerede med volumkontrollen i posisjon kl 10-11.
Kan ikke disse høyttalerne spille høyt? ???
Har prøvd med ny effekt, annen pre, og annen cd spiller.
Kabler er også blitt byttet.
Koblet til ett par Patos Lyric 301. Disse oppfører seg helt utmerket.
Er det noen som kan ha ide om hva som kan være galt?
Har spilt på høyttalerne ca. 70 -80 timer.
Det er like før jeg sender hele dr....en tilbake.
Trodde Sonus Faber skulle være kvalitet.
Når dette er sagt, så må jeg si at de spiller aldeles nydelig på lavere nivåer.

Mvh.
Raymond.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Kan godt være at du mangler litt krefter slik at forsterkeren din ikke styrer elementene godt nok. Har opplevd det samme selv på mine energy veritas, når jeg drar på mye begynner elementene å vibrere nesten ut av kontroll, tror de trenger fler hestekrefter for å spille så høyt.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Nye høyttalere?
Dersom ikke så kan du prøve å "stramme" til skruene som holder alle elementene fast i fronten (aner ikke om det er årsaken)
Noen bedre forklaring kommer jeg ikke på i varmen.
Mvh.KW
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
:)
Takk for svar.
Forsterkere er Doxa 70 Signature, og Doxa 07 pre.
Noen flere forslag?
Jeg tror det er en seriefeil på disse høyttalerne, noe Sonus Faber benekter.
(Har funnet flere, via div. Forum, som har opplevd det samme)
Skal aldri kjøpe noe slikt igjen. Sendte mail til Sonus Faber, fikk aldri noe svar.
De virker ganske så arrogante.
Tror man skal holde seg unna Sonus Faber, bortsett fra de øverste modellene.
Blir nok en retur på disse.

Mvh.
Raymond.
 
U

utgatt60135

Gjest
Gjelder det begge høyttalerne? Hvor har du kjøpt dem? Virker som det er en feil med dem og da har du jo reklamasjonsrett. Ta de med til butikken og demoster for selger.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Det ville være interesssant om du kunne peile deg inn på årsaken. Jeg tenkte med en gang i de samme baner som KW. Jeg har opplevd noe som kanskje er det samme fenomenet, men på andre høyttalere: Flensen på basselementene begynte å klapre meget høylydt mot baffelen (frontplata). Dette skjedde alltid ved et visst lydnivå (som ikke engang var sensasjonelt høyt). Det viste seg at det ikke nyttet å stramme skruene. Flensen flekset MELLOM skruehullene. Dette var et selvbyggerprosjekt, så det var sef bare å bore flere hull i ringen og bruke fler skruer. Det hjalp bare i liten grad med diverse pakninger og mellomlegg. Dette var forøvrig et av Seas sine forhenværende prestige-element REX17 et eller annet, med en en enorme magnet og støpt chassis, men med en altfor tynn og ynkelig flens forrest på kurven, og altfor få skruehull i samme.
Uansett, hvis det er dette som skjer i ditt tilfelle -og i andres, som du sier- burde leverandøren bare legge seg flat. Modellen/elementet/materialene er ikke testet grundig nok før seriepropduksjon. Det kan være delte meninger om hvor høyt en stuehøyttaler av dette slaget er ment å skulle spille, og ved et eller annet nivå vil det uansett gå galt med et eller annet. Men ikke akkurat på denne måten: Ikke fordi delene ikke sitter godt nok sammenskrudd! Sannsynligheten er stor for at du vill kunne spilt betydelig høyere uten ulyder, hvis denne mangelen ikke var der. Jeg vil kalle det en defekt.
No
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Lyngen skrev:
Gjelder det begge høyttalerne? Hvor har du kjøpt dem? Virker som det er en feil med dem og da har du jo reklamasjonsrett. Ta de med til butikken og demoster for selger.
Det gjelder begge høyttalerne, ja.
Men mest fremtredende på den ene.
Blir litt vanskelig å ta dem til butikken.
Er over 50 mil dit. Må nok sende dem, og da kan de like godt få dem i retur.

Raymond.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har hørt om fenomenet før på GPD (på SfCI-forumet, faktisk), Raymond. Det kan være innspillingsrelatert. Sett dem tett sammen, gi dem et monosignal i motfase og la dem spille på normalt lyttenivå i 48 timer.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Valentino skrev:
Jeg har hørt om fenomenet før på GPD (på SfCI-forumet, faktisk), Raymond. Det kan være innspillingsrelatert. Sett dem tett sammen, gi dem et monosignal i motfase og la dem spille på normalt lyttenivå i 48 timer.
Det var nok jeg som hadde dette inlegget på SfCi - forumet.
Det er blitt bedre, men langtfra slik det skal være.
Kan ikke skjønne at dette kan bli helt bra med innspilling.
Har som sagt funnet flere med samme problem.
Hva skjer ved innspilling? Det er vel kun gummiopphenget som mykner opp?

Raymond.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Dr.No skrev:
Det ville være interesssant om du kunne peile deg inn på årsaken. Jeg tenkte med en gang i de samme baner som KW. Jeg har opplevd noe som kanskje er det samme fenomenet, men på andre høyttalere: Flensen på basselementene begynte å klapre meget høylydt mot baffelen (frontplata). Dette skjedde alltid ved et visst lydnivå (som ikke engang var sensasjonelt høyt). Det viste seg at det ikke nyttet å stramme skruene. Flensen flekset MELLOM skruehullene. Dette var et selvbyggerprosjekt, så det var sef bare å bore flere hull i ringen og bruke fler skruer. Det hjalp bare i liten grad med diverse pakninger og mellomlegg. Dette var forøvrig et av Seas sine forhenværende prestige-element REX17 et eller annet, med en en enorme magnet og støpt chassis, men med en altfor tynn og ynkelig flens forrest på kurven, og altfor få skruehull i samme.
Uansett, hvis det er dette som skjer i ditt tilfelle -og i andres, som du sier- burde leverandøren bare legge seg flat. Modellen/elementet/materialene er ikke testet grundig nok før seriepropduksjon. Det kan være delte meninger om hvor høyt en stuehøyttaler av dette slaget er ment å skulle spille, og ved et eller annet nivå vil det uansett gå galt med et eller annet. Men ikke akkurat på denne måten: Ikke fordi delene ikke sitter godt nok sammenskrudd! Sannsynligheten er stor for at du vill kunne spilt betydelig høyere uten ulyder, hvis denne mangelen ikke var der. Jeg vil kalle det en defekt.
No
Det er nok ikke elementene som klaprer mot baffelen.
Hele baffelen er trukket i skinn, og skinnet fungerer også som pakning for elementet.
Skulle gjerne likt å vite hvem som lager elementene til SFGPD.

Raymond.
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
De bruker ofte, så vidt jeg vet. Elementer som kommer fra 'våre' produsenter, Seas/Peerless mfl.
De som de aller fleste andre spesialbestiller elementer etter eget ønske, men fra kjente produsenter.
Kan ikke huske å ha hørt at de lager noe selv. Men er ikke 100% sikker
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Har nå fått beskjed om at jeg får nye høyttalere.
Etter div. samtaler med forhandler via mail, hvor jeg fikk råd om å prøve forskjellige ting ble konklusjonen at
det paret jeg har nå er helt klart defekte.
Får gi Sonus Faber GPD en sjanse til.
Litt arrogant holdning av Sonus Faber å ikke besvare mail, og stille seg helt uforstående til problemet.
Det må da være gått noen par i retur, da jeg har funnet flere som har/ hatt samme problemet.
Må få gi Tonart i Trondhem v/ Tim Cato Netland mye skryt, for perfekt kundebehandling og god oppfølging.
Har svart på mail raskt og hyggelig.
En seriøs aktør.

Mvh.
Raymond.
 
K

kbwh

Gjest
Det er Vifa-elementer som sitter i Domus-serien. Det er blitt slik at Vifa er billiglinjen og Scanspeak den dyrere der i gården. Badge engineering på dansk.
Fint at sakene ordner seg ved forhandlers hjelp! Sånn skal et være.
 
U

utgatt60135

Gjest
Bra det løste seg så fort :).. Kan jo være at Sf ikke klarer å svare på alle hendvendelser så raskt. Jeg vil tro de får svært mange e-post men de burde da kunne sile ut de viktige.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
:)
Nå har jeg fått ett nytt par, og disse spiller slik Sonus Faber skal gjøre.
Nå blir det en trivelig helg.
Tonart skulle prøve å gi meg tilbakemelding om hva som var galt.
Poster det her hvis jeg får vite det.

Mvh.
Raymond.
 
K

kbwh

Gjest
Så flott at sakene løser seg!

Valentino skrev:
Det er Vifa-elementer som sitter i Domus-serien.
Hvilket er riv ruskende galt. Det er SEAS-basser i Domus (og i Elipsa og den nye Cremona M og Stradivari Homage og Amati Anniversario).
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
:)
Ja det er bare morro nå.
Tonart kan trygt anbefales.
Meget god kundebehandling.

Raymond.
 

Booster

Medlem
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
7
Antall liker
0
Hade det problemet jag också med ett par Grand Piano Domus. Sonus Faber låtsades som att dom aldrig hört nån annan med det problemet förr, Audio Nord (generalagenten) hörde felet själva på mina högtalare men låtsades senare om att det inte var nåt fel, vart väldigt arg och besviken :mad: Fick nya baselement först men vart lika med dom också. Slutade med att jag böt in dom mot ett par Cremona som nu står hemma :)

Så lyssna noga sen på dom nya med så det inte blir lika, för vad jag tror så är det fabrikationsfel på baselementen, kanske ha det fixats på nyare leveranser av elementen men man vet ju aldrig.
 
K

kbwh

Gjest
Hmm, noe må ha gått galt i Moss under produksjonen av en av batchene, ja.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Har ikke fått vite hva som var feil med høyttalerne, da Mono (Importør) har ferieavvikling.
Har blitt lovet at jeg skal få vite hva som var feil.
Min teori heller nå mer mot at det kan være delefiltrene som var feilen.
De nye høyttalerne spilller mye bedre enn det første paret.
Det kan vel være en riktig teori, hvis Booster har prøvd med nye elementer i de han hadde uten at det ble bedre.

Mvh.
Raymond.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Delefilteret? Du mener problemet kunne vært løst med å skru det litt bedre fast, eller med en limklatt?
Uansett kunnne være interssant å få vite hva som var årsaken. I prinsippet er det ikke så veldig mang muligheter. En bassenhet er vel en av de enkleste formene for motor som finnes. No.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Delefilteret satt nok slik det skulle, men kanskje det var noen komponenter som var defekte.
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette området, men det virket som om basselementene fikk tilført for mye av ett eller annet.
Spilte stort sett bra på lavere nivåer, men når man guffet litt på kom ulydene.

Raymond.
 
B

bendis

Gjest
rart om basselementet skulle "hoppe" av segselv..tipper på delefilter jeg og ::)
 

Booster

Medlem
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
7
Antall liker
0
Saken är den att i mina Grand Piano så lät det från början i 3 basar, båda i den ena och bara det ena elementet i den andra högtalaren. När jag fick nya basar var en av dom nya bra, så då lät det bara i en av basarna i varje högtalare, så att det var delningsfiltret har jag svårt att tro. Dessutom lät det som ett mekaniskt missljud, ungefär som två pappbitar som vibrerar mot varandra.
 
B

bendis

Gjest
ok..
man kan lure på om sonus faber fikk erstatning fra produsenten, men likevel shippet ut høyttalere med denne feilen for å spare penger.
at de ikke kjente til problemet før kunde kan umulig tenkes ::)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Rasa28 skrev:
Tonart skulle prøve å gi meg tilbakemelding om hva som var galt.
Poster det her hvis jeg får vite det.
Jeg har handlet hos Tonart noen ganger, og (kanskje viktigere i denne sammenheng) hatt ting til service hos Tonart. Min erfaring er at de er meget ryddige og profesjonelle i den sammenheng.

Jan E Veiset
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Ja, har skrytt av Tonart tidligere men nøler ikke med å gi dem mere ros.
Perfekt kundebehandling, og svarer veldig raskt på alle henvendelser.
Kommer nok til å handle mere der i framtiden.
De har en god del interessante produkter.

Raymond.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Booster skrev:
Saken är den att i mina Grand Piano så lät det från början i 3 basar, båda i den ena och bara det ena elementet i den andra högtalaren. När jag fick nya basar var en av dom nya bra, så då lät det bara i en av basarna i varje högtalare, så att det var delningsfiltret har jag svårt att tro. Dessutom lät det som ett mekaniskt missljud, ungefär som två pappbitar som vibrerar mot varandra.
Det skulle vært interessant å høre hva Seas hadde å si til dette.
Tror jeg skal prøve å sende en mail til dem.

Raymond.
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Gir Du beskjed når Du har hørt fra SEAS?

mvh

Johan
 

RaZeR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.06.2007
Innlegg
66
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
jeg vil også høre når du har pratet med seas :) dette var en veldig spennende tråd! siden jeg går og leker med tanken om og skaffe meg sonus.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Hei.
Jeg har fått svar fra Seas, men jeg tror jeg nok jeg må spørre dem om jeg kan legge ut svaret her.
Skal sende en mail til dem med det samme.
Poster svaret her i morgen.

Mvh.
Raymond.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Her er svaret jeg fikk fra Seas.

"Hei,
Dette høres rart ut. Vi sjekker alle enheter vi produserer både målemessig og lyttemessig. Sonus Faber er også en veldig krevende kunde som også sjekker allting veldig nøye.
Det er mulig å tenke seg at ett spon enten løsner i magnet systemet eller kommer til senere på annen måte, dette kan skje men vi har aldri hatt mer en ett tilfelle eller to.
Fasepluggen i SF bassene er en veldig vanskelig komponent, eller var til å begynne med. Vi hadde noen tilfeller av skjeve/løse plugger som både vi og Sonus oppdaget og fikk rettet opp.
Vi kan ikke se at vi har hatt noen dårlig produksjonsserie og har heller ikke fått noen kommentart fra Sonus på dette."
 
B

bendis

Gjest
nekter å tro at dette er ukjent både for leverandør og produsent
business er business, som vil beskytte sin virksomhet
 
K

kbwh

Gjest
Man skulle tro at både TonArt, Sf og SEAS kunne ha interresse av å sjekke ut disse nå returnerte GPDene.
 

rasa28

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
103
Antall liker
9
Det skulle jeg også tro.
Som sagt, så er jeg blitt lovet ett svar.
Det kan imidlertid ta en stund.
De hadde visstnok ikke tid til å se på dem før etter ferien.
Skal poste her så snart jeg vet noe.
Ps. Det nye paret spiller kjempebra. Er storfornøyd sålangt.

Raymond.
 
Topp Bunn