Vi som har vært hos Tangen

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Gago skrev:
Duelund_Support skrev:
Jeg tilslutter mig at Dipol kan lyde besnærende. De lyder bare ikke korrekt. Hørte nogle Martin Logan fornylig. Knut Lauvland fra Doxa var til stede med sin nye effekt. Det lød bare ræven.

jeg skal ikke si at dipol låter ræv.
men det låter "smak og behag".
og når noen sier at deres "smak og behag" er nærmest mastertapen, mens andres "smak og behag" er farget, da smiler jeg.
Det er helt ok. Dipol laver et stort og UPRÆCIST lydbillede. Sådan er tidens trend åbenbart.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
coolbiz skrev:
Duelund_Support skrev:
Jeg tilslutter mig at Dipol kan lyde besnærende. De lyder bare ikke korrekt. Hørte nogle Martin Logan fornylig. Knut Lauvland fra Doxa var til stede med sin nye effekt. Det lød bare ræven.
Har du i det hele tatt noen gang lyttet til velkonstruerte fulltone-dipoler bestykket med dynamiske elementer?
Mirage er efter din mening ikke "velkonstruerte"?
Jeg hørte nogle båndhøjttalere hos Audio Consult i København her fornylig. De lød særdeles "besnærende". Pudsigt nok blev der ikke spillet højt af en årsag som de indviede forstår.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
Dipol laver et stort og UPRÆCIST lydbillede.
Din påstand er 180o fra min egen erfaring med LinkwitzLab Orion+.

Duelund_Support skrev:
Mirage er efter din mening ikke "velkonstruerte"?
Mirage lager meg bekjent ingen dipoler.
 
R

RoDa

Gjest
Duelund_Support skrev:
Det er helt ok. Dipol laver et stort og UPRÆCIST lydbillede. Sådan er tidens trend åbenbart.
At det er trend her på HFS skyldes mye Valentinos mange innlegg om Meister Linkwitz og selvsagt denne drodledipolen.

Jeg også deler ditt inntrykk av litt "oppblåst" lyd av dipoler, i alle fall når de spiller ukorrigert.
Det som skjer med Mbare sine Maggies når de korrigeres er at de plutselig låter som vanlige høyttalere.
Samme skjer muligens på Hedmarken.

Som jeg nevnte tidligere så er det selvfølgelig interessant hvordan Tangen-dipolene spiller i et normalt rom.
Det er også spennende på hvilke områder disse dipolene skiller seg fra Gjallarhorn 418 (eller hva de nå het) som Tangen hadde tidligere?
Skiller seg lydmessig altså.

R
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Duelund_Support skrev:
Det er helt ok. Dipol laver et stort og UPRÆCIST lydbillede. Sådan er tidens trend åbenbart.
At det er trend her på HFS skyldes mye Valentinos mange innlegg om Meister Linkwitz og selvsagt denne drodledipolen.
Hadde flere hørt Linkwitz Orion så hadde det nok vært flere som hadde snakket om de. De imponerer stort.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva slags forsterkerutstyr ble det spilt på.
Er det helt uvesentlig?

Håvard
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
coolbiz skrev:
Duelund_Support skrev:
Dipol laver et stort og UPRÆCIST lydbillede.
Din påstand er 180o fra min egen erfaring.

Duelund_Support skrev:
Mirage er efter din mening ikke "velkonstruerte"?

Mirage lager meg bekjent ingen dipoler.
Ups min fejl. Det er rigtigt mange år siden jeg hørte dem og det var ganske rigtigt ikke dipoler men dog med bagudvendte enheder. Men har dog hørt en del.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Anonym skrev:
RoDa skrev:
Duelund_Support skrev:
Det er helt ok. Dipol laver et stort og UPRÆCIST lydbillede. Sådan er tidens trend åbenbart.
At det er trend her på HFS skyldes mye Valentinos mange innlegg om Meister Linkwitz og selvsagt denne drodledipolen.
Hadde flere hørt Linkwitz Orion så hadde det nok vært flere som hadde snakket om de. De imponerer stort.
Dem burde jeg høre. Mit erfaringsgrundlag er kanskje ikke 100 % up to date.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Duelund_Support skrev:
Ups jeg husker fejl. ::) De har bare bagudvendte enheder. Det er også rigtigt mange år siden jeg hørte dem. ;) Tjae jeg må vel opfriske mit erfaringsgrundlag. Er alligevel skeptisk pågrund af tidligere lytninger på diverse.
Forståelig nok. Ikke undervurder forskjellene dipoler i mellom. Den er kan hende like stor som mellom apekister. Du ville ikke avskrevet DCA-2.0 ut fra inntrykket av Bose Lifestyle, ville du?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
Hva slags forsterkerutstyr ble det spilt på.
Er det helt uvesentlig?
Det går i prototyper basert på moduler fra B&O ICEpower hos Tangen. Stort sett ASP til lave frekvenser og ASX2 til de høyere. DA-konvertering besørges av en 8-kanals DAD AX24 til dipolene og to kanaler fra en RME Fireface 800 til subene.
Kablerier er Habia skjermet signalkabel (forsølvet kobber med teflonisolasjon) med forgylte Neutrik-kontakter (Mest XLR, noe TRS), og mellom effektforsterkere og høyttalerelementer tvunnet Ø 2mm trafovikletråd.

Men jeg er ikke sikker på at det er særlig vesentlig, nei. ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Takk for flott tilbakemelding. Ser selv fram til en tur til Hedemarken.
Så må man ikke glemme hvor disse høyttalerne spilte: Nemlig i et rom med perfekte dimensjoner i forhold til stående bølger og hvor frontvegg, sidevegger og tak er drept. Pluss ekstra bassfeller i hjørnene og god avstand til bakvegg.
MBL og Tangens dipoler er sikkert langt ifra hverandre, men jeg tipper rommene bidrar til enda større ulikheter.
MBL 101 er rundstrålere i hele frekvensområdet, mens dipoler har åttetallsformet utstråling i hele frekvensområdet.
Nå hevder Linkwitz at hans Orion+ (dipol) og Pluto (rundstråler) låter bemerkelsesverdig likt. Jeg har ikke erfaringsgrunnlag til å motsi ham.

Siden Impulse H6 og Avantgarde Duo Mezzo begge bruker horn må begge låte like [sett inn adjektivet som passer deg].
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg synes i grunn dette prosjektet er utrolig spennende, og hvis ikke Stig beveger seg nedover i kvalitet så er jeg rimelig sikker på at dette spiller fantastisk godt. Det gjorde det ihvertfall for nesten 3 år siden når jeg hørte de gamle høytalerne.

Jeg kunne i grunn ha lyst til å spørre Stig om en ting....
Jeg forstår det slik at han nå syens at han har bedre lyd enn noensinne...men hvor viktig er egenlig dipol prinsippet i dette...?
Han har jo bygd en en fullstendig dempet frontvegg - omtrent opp til siden av høytalerne så vidt jeg husker. Og i dette området vil jo basorbere så godt som all lyd ned til 200Hz eller noe slikt?

Mao - fra 200 Hz og oppover så skulle det ut i fra "romintegrasjon" være likegyldig hvordan strålingsmønsteret til høytalerne er i bakover!

Kan forbedringen snarer skyldes mindre kassersonans og kanskje en litt anerledes bassrespons enn "dipolenes overlegenhet"...?

Mvh
OMF
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Valentino skrev:
Siden Impulse H6 og Avantgarde Duo Mezzo begge bruker horn må begge låte like [sett inn adjektivet som passer deg].

i alle fall ikke "nøytralt".
knis.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Kan forbedringen snarere skyldes mindre kassersonans og kanskje en litt anerledes bassrespons enn "dipolenes overlegenhet"...?
Er ikke det det samme? ;D

RoDa skrev:
Jeg også deler ditt inntrykk av litt "oppblåst" lyd av dipoler, i alle fall når de spiller ukorrigert.
Det som skjer med Mbare sine Maggies når de korrigeres er at de plutselig låter som vanlige høyttalere.
Samme skjer muligens på Hedmarken.
Tangen foretar ingen romkompensasjon á la Audiolense. Det er altså ikke korrigert i forhold til rombidraget.
Det blir det samme på de jeg skal ha i stuen. Ingen DRC, iallefall til å begynne med.

(Vi håper at valget av elektronikkløsning, elementer og spesielt baffel/utstrålingsprinsipp skal gjøre drodleDipolen bedre enn Gjallarhorn 25. Det bør den være også når jeg ser på prisen... Den får nok et offisielt navn i tilfelle noen skulle komme bedende på sine knær til Tangen og si Kan'ke du lage en slik til meg også værsåsnill! Men det er vel en snøballs sjanse i helvete for at det kommer til å skje. Men et dipolbyggesett eller to har han visst tenkt å tilby.)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel jeg trodde litt av poenget med dipol var det at den hadde jevnere energirespons i rommet....

Stig bruker et lignende digital oppsett som det jeg gjø. Men i stedenfor å kjøre et FIR filter generert av Audiolense som jeg gjør (Som inneholder på delefrekvenser og korreksjon) så kjører han ulike "plug ins" i Console med blant annet deling, EQ og delay. Det er med andre ord ganske omfattene EQ inne i bildet for å å få en flat respons i sweetspot!

Mv
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, det er sant at han fase/tidskorrigerer elementene i digitaldomenet og at EQ og delefiltre gjøres der.

Enhver høyttaler trenger en ganske omfattende EQ for å få en flat frekvenskurve. Delefilteret på Gjallarhorn 25 (+/- 0.7dB 100Hz-20kHz) er rimelig komplisert det også, selv om det ikke er kompensert for løpetidsforskjeller.

Ja, det er riktig at en dipol har en jevnere energirespons i rommet enn en vanlig kassehøyttaler. Man trenger f.eks. ikke EQ for rominteraksjon under ca. 300Hz med dipol. Det måler flatt uten.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Det er noe med dipoler i bassen ... meget vanedannende.

;)
 
R

Rojoh

Gjest
Enig. Martin Logan har bommet fullstendig med sin hybridtenkning.

Mvh. Johan
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
High Fidelity eksperimenterte med en åpen (baffel-løs) Altec-bass på 80-tallet.
Enden på visa var at beste resultat (meget bra iflg de selv) når elementet (chassi, ikke membranet) ble tilført masse.
Statisk masse skulle iflg artikkelen være minimum 10 000 x bevegelig masse. Vår gamle venn Newton nikker i kulissene...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Rojoh skrev:
Enig. Martin Logan har bommet fullstendig med sin hybridtenkning.

Mvh. Johan
Men det selger fordi det tar mindre plass og har mer imponator bass. På bakgrunn av det jeg har hørt av hybridene til ML, så er jeg helt enig med deg.
 
8

8x12_TOM

Gjest
wilbur-x skrev:
High Fidelity eksperimenterte med en åpen (baffel-løs) Altec-bass på 80-tallet.
Enden på visa var at beste resultat (meget bra iflg de selv) når elementet (chassi, ikke membranet) ble tilført masse.
Statisk masse skulle iflg artikkelen være minimum 10 000 x bevegelig masse. Vår gamle venn Newton nikker i kulissene...
Har hørt om 1000x, men 10 000x blir jo helt ekstremt. Ett basselement med bevegelig masse på 100 gram bør jo da monteres på noe som veier 1000Kg ???
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Ja, he-he, kanskje fjær og høns har utviklet seg litt siden den snart 20 år gamle artikkelen ?
Det får jeg ta på min kappe. Alt har tilslutt en praktisk tilnærming. Artig om noen har denne artikkelen i samlingen. Dette er vel litt OT, men uansett spennende utvikling hos the Stig. Jeg følger den på DIYAUDIO.COM.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stig Erik la ut dette bildet på DIYaudio.com:



De H-baflene er 60cm kuber med 21" Beyma. Montanaskapet som Squeezeboxen står på er 47cm bredt og 35 høyt. I galgene henger to Seas Excel 5", Mundorf 2340 AMT uten frontplate og to 12" Beyma.
 

Vedlegg

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Valentino skrev:
Stig Erik la ut dette bildet på DIYaudio.com:



De H-baflene er 60cm kuber med 21" Beyma. Montanaskapet som Squeezeboxen står på er 47cm bredt og 35 høyt. I galgene henger to Seas Excel 5", Mundorf 2340 AMT uten frontplate og to 12" Beyma.
Da er det bare å tre på litt høyttalerstoff utenpå rammene så har du drodledipolen din fix ferdig! ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
8x12_TOM skrev:
wilbur-x skrev:
High Fidelity eksperimenterte med en åpen (baffel-løs) Altec-bass på 80-tallet.
Enden på visa var at beste resultat (meget bra iflg de selv) når elementet (chassi, ikke membranet) ble tilført masse.
Statisk masse skulle iflg artikkelen være minimum 10 000 x bevegelig masse. Vår gamle venn Newton nikker i kulissene...
Har hørt om 1000x, men 10 000x blir jo helt ekstremt. Ett basselement med bevegelig masse på 100 gram bør jo da monteres på noe som veier 1000Kg ???
O.t.

Det er også et spørsmål om kobling vs avkobling av den «døde» massen. 1:1000 er noe mer praktisk enn 1:10 000 og forskjellen er ikke «mer» enn 20dB, fra -60 dB til -80 dB i amplitude, koriger så for forskjellen i arealet som beveger seg så har man et anslag for hvor mye det utgjør i lydvolum.

mvh
KJ
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Stig Erik la ut dette bildet på DIYaudio.com:



De H-baflene er 60cm kuber med 21" Beyma. Montanaskapet som Squeezeboxen står på er 47cm bredt og 35 høyt. I galgene henger to Seas Excel 5", Mundorf 2340 AMT uten frontplate og to 12" Beyma.
Synes det er ganske pent å se på slik det står her. :D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Var over hos Tangen og sniffet litt drodleMDFstøv i går kveld. Fikk anledning til å høre litt, samt å innta min kaffe sittende på en av fire Ragnarok 118...

Sannelig, sannelig sier jeg dere ;): Dynamiske dipoler der elementene får arbeide under dipolpeaken har særdeles mye for seg.

Én 21" i H-baffel per kanal er imidlertid ikke nok om man ønsker å nå 20 Hz.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hvordan låter oppsettet du hørte på i går i forhold til det han hadde før...altså før "dipol-eraen"...?


Er det dag og natt, eller er det bare litt mer frisluppent...?

mvh
OMF
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bedre definisjon og mer avslappet presentasjon i sweetspot.
Levelig tonal balanse (og bassrespons!) i hele rommet.
 
R

Rojoh

Gjest
Hehe, tipper Stig ender opp med 4 stk. 21" H-dipoler i array pr. side til slutt.

Mvh. Johan
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Dipoler i bassen er vanedannende. ;)

Vedr. eq så har jeg etter mange forøk funnet ut at jeg synes det lyder bedre
uten eq i bassen. Det vil si at man enten må klare seg uten dypbass,
eller kjøre med masse membranareal. Eller lukket sub.
Pøser man på med eq nederst i bunnen oppnår man bare masse forvrengning
uten at man egentlig får mere dypbass..

Jeg bruker 2 15" per side i stor baffel og har grei bass ned til ca 40Hz.

Tangen har jo litt andre forutsetninger i og med at han bruker eq på hele systemet,
og har stor erfaring med det, og har mengder med høyttalerelementer å leke med.
Det hadde vært moro å prøve ut 2 av disse 21" bassene per side!

;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Dipol er en ypperlig måte å reprodusere musikk på. Det har jeg gode erfaringer med fra dem som har hatt velfungerende oppsett.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
bjornh skrev:
Dipol er en ypperlig måte å reprodusere musikk på. Det har jeg gode erfaringer med fra dem som har hatt velfungerende oppsett.
Hvad er forskellen på hvordan et dipolsystem og et lukket system lyder ?
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Var over hos Tangen og sniffet litt drodleMDFstøv i går kveld. Fikk anledning til å høre litt, samt å innta min kaffe sittende på en av fire Ragnarok 118...

Sannelig, sannelig sier jeg dere ;): Dynamiske dipoler der elementene får arbeide under dipolpeaken har særdeles mye for seg.

Én 21" i H-baffel per kanal er imidlertid ikke nok om man ønsker å nå 20 Hz.
Hvordan er det å benytte masse 8" istedet for en 21"? Minnes Mullticell med sine 9stk 8" pr. side gikk både dypt og tørt...
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
hifiguru skrev:
Hvordan er det å benytte masse 8" istedet for en 21"? Minnes Mullticell med sine 9stk 8" pr. side gikk både dypt og tørt...
You r so correct! :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ganske akkurat de på siste bildet vi hørte i helga, tror jeg.

Makan til fasthet, artikulasjon, oppløsning, definisjon, konturskarphet og tydelighet, og jeg vet ikke hva. Hårreisende bra, for å komme med en saftig understatement...

Alt Gradientene mine gjør bra, gjør dissse enda hakket bedre. Samtidig har de luftigheten og elegansen i toppen som Rev. mangler, de har også dypere og bedre bass (og enda snakket han om flere 21-tommere i bassen). Det er lett å høre at elementene er enda bedre, og har lavere forvrengning enn mine egne.

Jeg ville nok muligens løftet området fra nedre mellomtone og nedover litt for å gi dem en litt varmere og mer generøs klang på halvgode og halvdårlige innspillinger.

Men, dette var rått!

Hadde de bare vært litt mer OBOS-stuevennlige, og hatt pris i statsansattklassen...

Men men.. Drømmer er gratis.  ;)
 
Topp Bunn