Vi som bygger ProtoDAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Vi er flere her som er i gang med å bygge ProtoDAC, en DIY sak som er basert på TDA1387 chippen som har en hyggelig forhistorie med TDA1541.

    Litt historisk info:

    TDA1541 var et flaggskip Philips multibit 16 bit DAC i en 28 pins Dual In-line Package (DIP),
    og er eldre og mer kompleks. TDA1387 er en senere utvikling multibit DAC med strømutgang,
    og forenklet med bare 8 pinner.

    Dette gir grunnlaget for ProtoDAC - basert på KISS - Keep It Simple Stupid.

    Med dette i tankene sammen med den enkle tilnærmingen man får med Raspberry PI (2/3/4) så er dette inngangen til
    en enkel streamer som gir 'bang-for-the-buck' og som er overkommelig for de fleste som ønsker enkelhet innen streaming
    og med en akseptabel lydkvalitet for oss som ønsker oss litt mer.

    Denne tråden er ment for å dele erfaringer, få innspill fra de av dere som kan dele kompetanse og ikke minst for oss som
    sliter litt med overfødige tommeltotter - alle innspill mottas med takk!

    Kan jo dele noen få bilder i første omgang, mens jeg venter på deler:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Her er en oversikt over PCB layout samt hvilke deler man trenger:

    716475129d26d4df22562403899e54f7.png


    b902e0462770acbab19f7825c66ed1c3.png
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Mitt mål er å bygge noe som passer inn i et 1U chassis med RPi4/3/2, ProtoDAC, reclocker og passende display og med poweramp ala Texas Instruments TA3255 chip. Vet ikke om det lar seg gjøre, men så langt ser det ut som om det lar seg gjennomføre - må bare 'skynde meg langsomt'.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det var et godt spørsmål! Jeg har sett endel på Youtube-kanalen til Gabster, det gjorde at jeg kjøpte Ian Canada FIFOPI Q7.
    Jeg kan jo like godt legge ved en link til Audiophonics som selger denne her i EU/EØS:

    FiFoPi-Q7

    Hvor mye denne kommer til å hjelpe til med lydkvaliteten vet jeg ikke, men Gabster pirret interessen min såpass mye at jeg valgte å kjøpe en.
    I tillegg kan man bytte klokkene på denne slik at man har masse muligheter for tweaks - bare fantasi og lommebok som setter grenser her - for min del.

    I tillegg så trenger trenger jo hele greia litt power, i stedet for å stykke opp Allo Shanti så kjøpte jeg denne:

    PurePI Ultracapacitor / Batteries Dual Power Supply Module for Raspberry Pi 5V / 3.3V

    Fyrer opp det meste via LiFePO4 batterier, så PSU delen er mer eller mindre støyfri.

    Som sagt, tanken er å lage en 'all-out' versjon av ProtoDAC, foreløpig følger jeg litt i fotsporene til de foran meg. Men for oppgradering av
    kondensatorer og diverse i signalveien gleder jeg meg til å høre deres innspill 😊
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Her er et bilde av FiFoPi Q7 - kanskje ikke beste, men man ser muligheten for å oppgradere selve klokken til noe med høyere kvalitet.
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette vil utgjøre selve basen på RPi4 etterhvert som modulene stackes på hverandre. Mer info kommer.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Mer info om ProtoDAC og moOdeaudio software som er foreslått finnes her: moOdeaudio

    Men du kan bruke den softwaren som du liker best; både Roopiee, Volumio og moOde støttes - det bestemmer du selv.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kan man få tak i PCB her i landet evt EU? :unsure:

    Det finnes .gerber filer til PCB, men synes det er trøblete å finne noen som kan lage disse til en fornuftig pris.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Har ikke funnet noen i EU som gjør slikt til hobbypriser, men det hadde vært fint om det fantes.
    Jeg har tidligere brukt https://oshpark.com/ som lager sine PCB i USA med god erfaring. De tar 5$ pr kvadrattomme og man får 3 stk.

    Måten de holder prisen nede er at de samler opp orderer til de kan fylle et større ark for produksjon. Derfor har de litt lenger/variabel leveringstid. Mulig produsenter i EU ikke har denne muligheten pga lavere ordretilgang?


    EDIT: Da jeg bestilte var prisen inkludert frakt.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Endelig har jeg fått alle komponentene så loddingen kan starte 😊
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Også er det lyden - jeg hadde veldig lave forventninger til denne siden prislappen er såpass lav. Og der tok jeg feil! Dynamikk! Dybde!

    Veldig gøy med champagne produkt til pølsepris :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig enkel konstruksjon så dette var gøy. Selve DAC'en er en etterfølger av den velkjente Philips TDA1541 som flere kjente konstruktører bruker. Den utrolig enkle konstruksjonen låter veldig godt så det skal bli gøy å bli bedre kjent med den.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    142
    Antall liker
    125
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Slenger meg på her. Har fulgt med på Gabser en stund og liker tilnærmingen. Spørsmål: hvor endte du opp med å bestille PCB?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Slenger meg på her. Har fulgt med på Gabser en stund og liker tilnærmingen. Spørsmål: hvor endte du opp med å bestille PCB?
    Jeg kjøpte på Finn.no faktisk - broren min fant en som hadde fem stk - om du sender meg PM så kan det være du kan kjøpe ett av han...
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    142
    Antall liker
    125
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Jeg kjøpte på Finn.no faktisk - broren min fant en som hadde fem stk - om du sender meg PM så kan det være du kan kjøpe ett av han...
    Kjøpte nettopp 3 stk (28$). ca 21 dagers levering fra USA. Men takk for svar. Blir spennende å se hvordan det blir.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Gøy - gleder meg til å høre hva du opplever :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.200
    Antall liker
    2.673
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig enkel konstruksjon så dette var gøy. Selve DAC'en er en etterfølger av den velkjente Philips TDA1541 som blant annet Audio Note bruker. Den utrolig enkle konstruksjonen låter veldig godt så det skal bli gøy å bli bedre kjent med den.
    Er det en nos Dac ?
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    142
    Antall liker
    125
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Har fått sett litt på designet og ser det enkleste er å gå for en 430R I/V (fra hificollective). Hva tenker folk om denne: ‘For a 430R I/V resistor, 1800-2200uF is about right.’ Hva gikk du for @Ludo
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Spennende! Gleder meg til å høre flere erfaringer :)

    Hvor kjøpte du forresten PCB?
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    142
    Antall liker
    125
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Har fått bestilt deler til ProtoDAC'en fra; aliexspress, hificollektiv, oshpark osv.... det blir en del å bestille og ofte må det bestilles i større kvantum. Frakt kommer i tillegg...... Eneste jeg nå slite med å finne, til en fornuftig pris (frakt inkludert), er Panasonic FR-A elektrolyttene. Samme som du bestilte @Ludo . På de sidene jeg har funnet er det minimumsbestilling og da blir jeg sittende med alt for mye. Har du to liggende? kjøper gjerne.
    Et lite tips om noe ønsker å bygge seg en ProtoDAC; kjøp direkte fra "hifiamps" på ebay
    Tror egentlig det er det rimeligste alternativet til slutt:)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Har fått bestilt deler til ProtoDAC'en fra; aliexspress, hificollektiv, oshpark osv.... det blir en del å bestille og ofte må det bestilles i større kvantum. Frakt kommer i tillegg...... Eneste jeg nå slite med å finne, til en fornuftig pris (frakt inkludert), er Panasonic FR-A elektrolyttene. Samme som du bestilte @Ludo . På de sidene jeg har funnet er det minimumsbestilling og da blir jeg sittende med alt for mye. Har du to liggende? kjøper gjerne.
    Et lite tips om noe ønsker å bygge seg en ProtoDAC; kjøp direkte fra "hifiamps" på ebay
    Tror egentlig det er det rimeligste alternativet til slutt:)
    Ja, helt enig - har etpar til overs du kan få. Send meg PM så fikser vi det :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Kult!! Hva landet du på av koblingskondiser på utgangene? Jeg har så langt testet ut Wima MKP4 6.8uF og det låter veldig bra. Men syssler litt med tanken på å lage en MK2 med noen andre bare for å teste litt :)
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    142
    Antall liker
    125
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Min plan er å ha to DAC’er å leke litt med også. Bestilte faktisk 6,8uf Mundorf Mcap EVO Oil. Mye brukt på utgangstrinn og skal låte meget bra. Blir noen 100 timer med innkjøring før de setter seg😂😂😂 Men det er det som er gøy👍 Og så blir det plassen da… må nok finne på noe lurt der….
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Brukte ikke Lampizator Fikus det eksakt samme DAC kortet i en versjon som han pimpet opp en hel del på strøm og analog delen?

    For å forstå bedre, dere bruker altså Rpi 3-4 som base og bygger ut denne med et mediakort og TDA1387 DAC kortet? Software alt etter hva dere foretrekker?

    -BB-
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Brukte ikke Lampizator Fikus det eksakt samme DAC kortet i en versjon som han pimpet opp en hel del på strøm og analog delen?

    For å forstå bedre, dere bruker altså Rpi 3-4 som base og bygger ut denne med et mediakort og TDA1387 DAC kortet? Software alt etter hva dere foretrekker?

    -BB-
    Usikker på hva Lampizator har gjort. Men kjapt forklart så bruker man en RPi 2/3/4 og setter kortet med DAC på toppen av denne. Såkalt HAT eller
    'hardware attached on top' som det står for. Jeg bruker Ropieee på min, og velger Generic I2S som utgang - og det funker supert :)

    Man kan også bruke Volumio, Moode eller andre avspillere også - veldig enkelt og sette opp! Og låter bra!
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    544
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye vil en slik dac komme på?
    Jeg har betalt ca 900,- NOK eks frakt for de delene jeg har brukt. Men det kan gjøres billigere og dyere. Man må f.eks. ikke ha Z-Foil motstander, man kan klare seg
    med langt rimeligere utgaver. Og man kan bruke langt dyrere deler også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn