Alt til hus og bolig Vi skal kjøpe seng....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vår nåværende produksjons- og hvileplattform, er en nokså sold bygd dobbeltseng i tre, med madrassmål 180 x 200. I følge fruen i huset, synger den på siste verset, og skal erstattes med kontinentalseng, må vite. Jeg har holdt stand i flere år nå, men erkjenner at både madrasser og overmadrass bør byttes i noe bedre. De har liksom blitt litt dvaske i fjærene sine med årene. Men når man skal bytte, er spørsmålet; i hva da?

Noen sverger til tradisjonell seng ( som vår ), med vanlige madrasser, gjerne supplert med en skikkelig god overmadrass ( som vår ). Andre sverger til såkalte kontinentalsenger, som gjerne består av to eller tre madrasser + overmadrass. Jeg har sjekka og sett på mangt og mye, sammen med fruen i huset, men vi er fremdeles usikre. Noen bekjente av oss, har svenske senger av type "Hestens". Det skal visstnok være "state-of-the-art", med prislapp deretter... Så kan man spørre; hva er en fornuftig pris på mange gode netters søvn & hvile? Husets frue sliter tidvis med ryggen, og også jeg kjenner at muskulatur og skjelett sikkert ikke har vondt av en bedre hvileplattform. Hva bør vi gå for, og hvilken pris snakker vi om for ei god sengeløsning?

La meg øyeblikkelig tilføye at sånne motoriserte innretninger, med hevbar hode- eller fotende, ikke er aktuelle. Vi snakker om ei vanlig, god seng med mål 180 x 200 eller der omkring..

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
Du lander fort opp i 30.000 for ei seng av denne størrelsen. Jeg har ei slik

Jensen Ambassadør Kontinental med den beste overmadrassen

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ja, noe sånt er det vi ser for oss. Er den skikkelig god å ligge i? En hodegavl må vi nesten ha, men de koster jo fort 1/3 av den totale prisen for herligheten...

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.287
Sted
Tromsø
Den er bygd opp i soner slik at jeg og fruen kunne velge forskjellig hardhetsgrad. Overmadrassen er slik at den føles luftig. Alt i alt meget behagelig. Bunnen er delt i to slik at den lettere lar seg flytte på. Ei god seng er viktig, men jeg vet ikke om man ligger så meget bedre om man kjøper seng til to- treganger prisen på denne sengen.

Har også erfart at det åmkjøpe en skikkelig pute er like viktig som det å ha en god madrass.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No har eg relativt høg bmi, så eg vil ha fast madrass. Slike blaute som ein forsvinn i, er ikkje noko vidare. Vi søv med ope vindauge stort sett heile året, så då er det greitt å ha ei relativt påkosta, men fast overmadrass. Det er denne som du har nærkontakt med, så den må vere skikkeleg.
Vi kjem nok til å handle to nye, tradisjonelle madrassar, og så kostar vi på oss ei god overmadrass ved neste korsveg, som sikkert vert noko etter at vi har handla ny(e) effektforsterkar(ar) til familien (!)...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
No har eg relativt høg bmi, så eg vil ha fast madrass. Slike blaute som ein forsvinn i, er ikkje noko vidare. Vi søv med ope vindauge stort sett heile året, så då er det greitt å ha ei relativt påkosta, men fast overmadrass. Det er denne som du har nærkontakt med, så den må vere skikkeleg.
Vi kjem nok til å handle to nye, tradisjonelle madrassar, og så kostar vi på oss ei god overmadrass ved neste korsveg, som sikkert vert noko etter at vi har handla ny(e) effektforsterkar(ar) til familien (!)...
Joda, BMI'en er på plass, her også...og også her, står vinduet åpent natterstid. Jeg ligger nærmest trekken, sjølsagt...på denne årstida, er redninga ei god dundyne. Her gjelder hver si dyne, ikke ei stor. Da stikker fruen av med heile dyna i nattas mulm & mørke, så den slags romantiske "leiker", har vi klokelig gått bort fra. Vi har to Wonderlandmadrasser i det øvre skiktet som var skikkelig gode, for noen år siden, og en av de bedre overmadrassene oppå. Vi bytta overmadrass for et par år siden. Planen er å ta disse madrassene og overmadrassen til besteforeldrehuset i Lofoten, og spandere på oss nytt liggeutstyr her.

Jeg meiner fremdeles at vi skal beholde understellet ( selve senga ), og gå for to madrasser pluss en skikkelig god overmadrass. Mulig jeg er på ville veier...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.567
Torget vurderinger
0
Har man vinduet åpen om vinteren kan det være smart å styre unna "Tempur" eller tilsvarende i overmadrassen i allefall. Den kan bli vel stiv når temperaturen er lav.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.153
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vi kjøpte nettopp en slik en, for 9k Odel Foss kontinental › Kontinental › FAGMØBLER i grå, med sokkel i eik (dog uten hodegavl)
Den er riktignok "bare" 150 bred, men det betyr at man har en god unnskyldning for å ligge tett....:cool:
"Min" side har veldig fast øvre madrass, min bedre halvdel har en noe mykere madrass...

En god, grei og ikke unødvendig dyr seng imho

mvh
Proffen

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er imponert over hva enkelte husker! Og vi har fortsatt samme senga...men som du ser, begynner visstnok hukommelsen å skrante! Tråden fra 2010 hadde jeg fullstendig glemt.. kanskje jeg bør kjøpe meg nattlue og ny pute, slik at de få små og grå som fortsatt er der, blir tatt godt vare på?

Topp Bunn