VHS - kan det repareres?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Mulig dette ikke er rette forum, men ettersom jeg vet det finnes kompentente folk her + at båndet inneholder høyverdig orkestermusikk er det vel i en slags "gråsone".

Saken er at jeg har 3 VHS bånd som er ca 15 år gamle. Ikke spilt på noen år. Da jeg ville spille de i går ville ikke spilleren trekke de rundt, de er trege og harde å trekke rundt tydeligvis. Prøvd med flere avspillere, samme feil.

Kan VHS bånd smøres??? I så fall hvordan gjør jeg dette....innholdet er uerstattelig...

mvh Ole

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.488
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Sv: VHS - kan det repareres?

Hvis du stapper en blyant e.l. inn i hullet i midten på undersiden av kassetten frigjør du spolene fra låsemekanismen slik at du kan dreie dem rundt manuelt og kanskje få føling med hvor mye båndet kleber.

Smøring er nok en dårlig idé. Jeg tipper at båndene dine lider av "sticky shed" problemer, og da er det forsiktig baking som visstnok er løsningen(!).

Foreslår at du googler på "sticky shed" eller leser denne artikkelen: http://audio-restoration.com/baking.php

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum

Takk for tips! Dette skal jeg teste imorgen....bra vi nettopp har kjøpt ny komfyr da :)

mvh Ole

coolbiz skrev:
Hvis du stapper en blyant e.l. inn i hullet i midten på undersiden av kassetten frigjør du spolene fra låsemekanismen slik at du kan dreie dem rundt manuelt og kanskje få føling med hvor mye båndet kleber.

Smøring er nok en dårlig idé. Jeg tipper at båndene dine lider av "sticky shed" problemer, og da er det forsiktig baking som visstnok er løsningen(!).

Foreslår at du googler på "sticky shed" eller leser denne artikkelen: http://audio-restoration.com/baking.php

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum

Takker igjen, dette virket faktisk! Fikk spilt av 2/3 av tapen...og det er jo mye bedre enn ikke noe.

Komfyren har en plass i Lyd/Bilde verdenen tydeligvis!

Ole

Topp Bunn