Høyttalere Vestlyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Mange år siden jeg sist var i en HiFi-butikk for at lytte på et produkt. Gikk tilfeldigvis forbi HiFi-klubbens lokaler og tenkte jeg måtte lytte til Vestlyd. Liker veldig konseptet med store concentric høyttalerelementer. Elementer med stort membranareal har potensial for kontrollert og uanstrengt bass. Lyttet både på 12 og 15. Dette er høyttalere med veldig mye nærvær. Opplevde lyden som noe udefinerbar i bassen og en litt vel aggressiv i øvre mellomtone. Syns også det manglet luft i toppen. Bassen er typisk bassrefleks. Foretrakk nok den minste modellen. Syns den var en anelse mer «crispy».
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Trur ikke vestlyd låter bedre enn 3800,de har jeg hatt selv.Har også lyttet til Vestlyd i butikk.
    Det og definere bedre når det kommer til lyd er helt håpløst. Jeg har aldri hørt en perfekt høyttaler, uansett pris.

    Det som overrasker meg er at hjemme hos meg foretrekker jeg Vestlyd fremfor langt dyrere høyttalere som eksempelvis Piega Classic 80.2, JBL Classic L100 75th Ed. Som er litt i samme gate.

    Men da er rock og metall det jeg spiller mest av.
    Hadde det eksempelvis vært klassisk hadde jeg nok beholdt MBL 116F som nå har en nypris på 399 995,- 🤯

    IMG_0657.jpeg
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Hva som låter bra er veldig subjektivt. Blant de mer objektive begrensningene som preger Vestlyd er kvaliteten på kassene, tunning av bassen samt delefilter. For høyttalere i denne prisklassen må man naturlig nok akseptere en del kompromisser.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Nadsokor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2020
    Innlegg
    211
    Antall liker
    361
    Sted
    Vest-Agder
    Trur ikke vestlyd låter bedre enn 3800,de har jeg hatt selv.Har også lyttet til Vestlyd i butikk.
    Jeg ble meget overrasket over Vestlyd hvor bra de spilte i min kjellerstue. Stuen er veldig bred, nesten 9 meter, og til lytteposisjon omtrent 2.5mtr.
    Foretrekker disse foran 3800 , blir større og bedre følelse av å være på livekonsert, og de sparker ifra noe hinsides synes jeg.Bassen er fin og stram med full kontroll, og vokalen er klar og overaskende tydelig synes jeg. Jeg bruker en forforsterker fra Serbia som heter Acoustic Invader sammen med to Icepower amper fra samme merke . En Ladder Schumann dac gjør det ikke værre , så da jeg som ThomasN spiller får det meste hard/tungrock , så er disse etter min mening utrolig bra til nettopp det..ps: Fine forseggjorte kasser til disse Icepower forsterkerne
    IMG20230903115517.jpg
    IMG20230903115536.jpg
    IMG20230903115630.jpg
    IMG20230903115517.jpg
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Jeg er litt fasinert av disse Vestlyd.Hørte dem på hifiklubben i Kristiansand og de var svært dynamiske. Forøvrig opplevde jeg lyden som ørevennlig. Tror jeg kunne hatt mye glede av et par 12" Vestlyd, alene eller som et alternativ til eksisterende anlegg.
     

    Marcello

    Fersking
    Ble medlem
    20.10.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondhwim
    Hørte både 12 og 15 på hifiklubben, veldig imponert over 15 også på lavere nivåer...er det noen som har hørt Heresy/Cornwall som kan si noe om hvordan vestlyd låter til sammenligning? De er Jo 3x billigere...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    Hørte både 12 og 15 på hifiklubben, veldig imponert over 15 også på lavere nivåer...er det noen som har hørt Heresy/Cornwall som kan si noe om hvordan vestlyd låter til sammenligning? De er Jo 3x billigere...
    Velkommen hit til forumet.
    Jeg har hørt både Vestlyd 15C og Forte/Cornwall, men ikke i samme setting og ikke i nærheten av samme tid heller. Litt vanskelig å sammenligne da, men alle spiller helt vilt.

    Mener det er flere her inne som har hatt både Vestlyd og Klipsch Forte i samme hus/stue. Kanskje de kan gi noen inntrykk?

    Mine inntrykk av Vestlyd 15C er positive. Kun hørt de utstilt hos HifiKlubben i varierende oppsett, men de spiller lett og lekent med mye trøkk. Live-lyd!
    Litt synd at hifiklubb'ene rundt her ikke har stilt de opp i hovedlytterommet, men heller lar de stå litt rundt i lokalet.
    Kanskje noe politikk i dette, men de kommer ikke nødvendigvs til sin rett med en sånn plassering.

    HifiKlubben tilbyr jo en form for returrett innen 30 dager eller noe (ifm finansieringen fra Klarna mener jeg), så de kan jo prøves hjemme. :cool:
     

    Marcello

    Fersking
    Ble medlem
    20.10.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondhwim
    Velkommen hit til forumet.
    Jeg har hørt både Vestlyd 15C og Forte/Cornwall, men ikke i samme setting og ikke i nærheten av samme tid heller. Litt vanskelig å sammenligne da, men alle spiller helt vilt.

    Mener det er flere her inne som har hatt både Vestlyd og Klipsch Forte i samme hus/stue. Kanskje de kan gi noen inntrykk?

    Mine inntrykk av Vestlyd 15C er positive. Kun hørt de utstilt hos HifiKlubben i varierende oppsett, men de spiller lett og lekent med mye trøkk. Live-lyd!
    Litt synd at hifiklubb'ene rundt her ikke har stilt de opp i hovedlytterommet, men heller lar de stå litt rundt i lokalet.
    Kanskje noe politikk i dette, men de kommer ikke nødvendigvs til sin rett med en sånn plassering.

    HifiKlubben tilbyr jo en form for returrett innen 30 dager eller noe (ifm finansieringen fra Klarna mener jeg), så de kan jo prøves hjemme. :cool:
    Takk for svar :) Måtte lage en bruker for å få svar på dette da jeg er gira på å min förste store höytallerinvestering..vi hörte på noen dali i samme prisklasse som vestlyden men de var ikke i närheten...så har skjönt at for meg er det horn som gjelder, tenkte også på Tannoy og Fyne da de ligner utsendemessig, men sånn som jeg har skjönt det så er de ganske annerledes lydmessig en vestlyd..(men hvordan for de som har hört?)

    Jeg bare antok at hvis jeg skulle finne noe som ligner vestlyd, bare "bedre" - så må det bli Klipsch Heresy/Cornwall/etc. eller JBL classic...eller noe annet (sett Pylon Jade som ett alternativ)..
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    Vestlyd er en høyttaler av typen coaxial, aka den har diskant-horn i midten av kombinert mellomtone/bass element. Tanken bak dette er en punkt-kilde (point-source).
    Klipsch sine Heritage høyttalere er av typen mere klassisk horn-løsning; Separat(e) horn og basselement.

    For både Klipsch og Vestlyd så snakker vi fokus på live-lyd, smekk og morro litt oppi trynet. Klipsch kanskje mest aktiv der sånn sett.
    Fyne/Tannoy har nok en litt annen lydprofil, men har ikke hørt mye på de. Pylon er jo spennende de også, men har ikke hørt de.

    En start kan være å for seg selv bestemme ca hvor mye penger man ønsker å bruke på høyttalere. Så kan man enten vurdere nytt eller brukt innenfor budsjett.
    Merk at det ikke er nødvendigvis sånn at en dyrere høyttaler er "bedre". ;)

    Merk at rommet betyr mye for hvordan en høyttaler låter, så det er ikke sikkert at noe som passer for andre, passer deg like bra.
    Men man kan tenke seg potensialet når man hører på tingene utstilt etc, men det må prøves hjemme til slutt.
    Så skal det hele jo ofte drives av en forsterker, her er det også valg og kan være noe å tenke på hvordan ting ev spiller ilag.

    Siden du vurderer Vestlyd/Klipsch++, så antar jeg jo at du er interessert i litt trøkk om morro. Ikke så dum start med Vestlyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Marcello

    Fersking
    Ble medlem
    20.10.2023
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Trondhwim
    Vel, da har jeg hørt pylon jade 20 & Klipsch heresy II....og har fortsatt lyst pá vestlyd 15 så, there you go...
    Pylon var nydelig pā jazz og rolig indie folk/pop men slitsomme på bla earth wind and fire- Klipsch hørtes ut som andre vintage høytallere bare litt større..
    - @ThomasN - du som har tannoy og vestlyd;
    kan du si noe mer om hvordan du opplever forskjellene?
    De bruker jo tross alt samme teknologi med tweetern I midten av woofern
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.215
    Sted
    Horten
    @Marcello, hvis du tar å slenger ut en @ og så rett etter skriver navnet/nick, så blir brukeren normalt tag'et med et varsel. :cool:
     

    Tunghørt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2017
    Innlegg
    134
    Antall liker
    147
    Sted
    Bodø
    Ser at du bruker Hegel Røst/H120. låter det ok? Beste match jeg fikk med 12c var Marantz Model40.

    Nå er 15c på vei og har H590 her blant annet.
    Har hørt 15c og H590,H590 har for mye kontroll slik at det låt på grensen til kjedelig .15c med H95 låt mer engasjerende faktisk.
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Har hørt 15c og H590,H590 har for mye kontroll slik at det låt på grentilsen kjedelig .15c med H95 låt mer engasjerende faktisk.
    Vil tro rør eller klasse A vil låte meget bra
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Herlig👌🏼 hvordan låter det?😃
    Har ikke hatt dem så lenge, kun 2-3 dager.
    15” gir jo en morsom mellombass det er i hvert fall noe husets tenåringer setter pris på.
    Overgangen fra Kudos til disse er betydelig, både i pris og konstruksjon.
    De har ikke den magiske mellomtonen til Kudos, men allikevel er førsteinntrykket at til 20k er dette alvorlig mye for pengene. Ikke den samme tighte bassen som på Kudos, men til gjengjeld mer massiv og til tider morsommere.
    Overraskende god holografi, men må jobbe litt mer med plassering.
    De har er tydelig punkt der de våkner og har godt av litt pådrag, men det hadde også mine forrige høyttalere.
    Og så ser de jo skikkelig kule ut synes jeg 😎

    Alt i alt stor value. En helt annen høyttaler enn jeg er vant med fra tidligere, men det visste jeg. Prøvelyttet en times tid på klubben.

    Til 1/15 av listeprisen på Kudos må man si de leverer, men selvsagt betyr den slik oppbygning at noe ofres, men jammen får man en del moro også.

    Nå er forsterkeren ny for meg og ukjent så det er også en faktor, se neste innlegg.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Ser at du bruker Hegel Røst/H120. låter det ok? Beste match jeg fikk med 12c var Marantz Model40.

    Nå er 15c på vei og har H590 her blant annet.
    Det er en Röst. Nytt bekjentskap for meg, rakk såvidt bare teste den på Kudos før de ble solgt.
    Hadde en Grandinote før det, to forskjellige verdener.
    Jeg synes Hegel (i hvert fall denne) har noe grums i bunnen jeg ikke er helt komfortabel med, men skal gi den en sjanse. Venter på en fjernkontroll bestilt på hifi-klubben, Finn-selgeren jeg kjøpte Röst av sendte meg aldri fjernkontrollen som han lovet å gjøre. Når den er mottatt skal jeg prøve intern DAC og se hvordan den er.

    Har altså noe begrenset tid og erfaring med Hegel og ikke prøvd andre forsterkere på Vestlyd, så skal være forsiktig med å uttale meg for mye.
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt 15c og H590,H590 har for mye kontroll slik at det låt på grensen til kjedelig .15c med H95 låt mer engasjerende faktisk.
    Takk for svar. Det var nesten de jeg regnet med. Da regner jeg med at min Luxman blir en bedre match på disse.
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Det er en Röst. Nytt bekjentskap for meg, rakk såvidt bare teste den på Kudos før de ble solgt.
    Hadde en Grandinote før det, to forskjellige verdener.
    Jeg synes Hegel (i hvert fall denne) har noe grums i bunnen jeg ikke er helt komfortabel med, men skal gi den en sjanse. Venter på en fjernkontroll bestilt på hifi-klubben, Finn-selgeren jeg kjøpte Röst av sendte meg aldri fjernkontrollen som han lovet å gjøre. Når den er mottatt skal jeg prøve intern DAC og se hvordan den er.

    Har altså noe begrenset tid og erfaring med Hegel og ikke prøvd andre forsterkere på Vestlyd, så skal være forsiktig med å uttale meg for mye.
    Takk for svar. Det var nesten de jeg regnet med. Da regner jeg med at min Luxman blir en bedre match på disse. På mine tidligere 12C så var Marantz Model 40 en knallmatch til disse.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Kan dere si noe om stemmegjengivelsen og opplevelsen av delefrekvensen?
    Tenker primært på 12" utgaven.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Noen her med erfaring med Leben 600?
    Mon tro om den kunne vært fint til Vestlyd.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Vestlyd er en gøy høyttaler. Hørt dem en del ganger med litt forskjellige forsterkere.
    Personlig likte jeg forsterkere med litt lavere dempefaktor best. En billig Denon ga en fin varme og glød i lyden med mye bass.
    Hegel H95 spilte også bra. Ikke like mye varme i lyden, men med mer kontroll og driv. De større Hegel forsterkerne syntes jeg ga for mye kontroll. Lyden ble så stram at det ble for mye av det gode.
    Kunne tenkt meg å testet disse Vestlyd med en god rørforsterker. Gjerne noe med KT 88 rør og rundt 50-80 watt. Det tror jeg virkelig hadde svingt. Ellers tror jeg McIntosh hadde kunne fungert bra, men de koster litt i overkant for mange.
     

    Pilsebob

    Fersking
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    18
    Sted
    Norge
    Da ble det handlet og hentet nye Vestlyd V12c igår.
    Koblet opp i hui og hast i de sene kveldstimer på min Cayin CS 88a og førsteintrykket var meeeget bra! 😃
    Madammen hadde lagt seg, så volumet kunne ikke skrues opp hvis den lokale verdensfreden skulle bevares, men snart er det helg 😀🤘🏻
    Må vel la de få noen timer til å sette seg, men her er jeg optimistisk :😊
     
    Sist redigert:

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    637
    Antall liker
    880
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Da ble det handlet og hentet nye Vestlyd V12c igår.
    Koblet opp i hui og hast i de sene kveldstimer på min Cayin CS 88a og førsteintrykket var meeeget bra! :-D
    Madammen hadde lagt seg, så volumet kunne ikke skrues opp hvis verdensfreden skulle bevares, men snart er det helg :-D
    Må vel la de få noen timer til å sette seg, men her er jeg optimistisk :-D
    Bilde👏👏👏bilde👏👏👏bilde👏👏👏
     

    Pilsebob

    Fersking
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    18
    Sted
    Norge
    Det ble ikke så mye tid til spilling ikveld, men en test ble det.
    Fikk spilt gjennom Megadeth - Countdown to extinction.
    Fet skive med god lyd i mine ører.
    Cayin + Vestlyd = Sant! Med 2 streker under!🥰
    Det låter fett og kontrollert.
    Men må la høytalerne få litt fartstid, så blir det vel enda bedre.
    Har idag EL34 rør på Cayin CS 88 A, men skal prøve med KT88 etter hvert.
    So far, so good.. so what😉.

    Sorry for crappy bilde, men er dårlig belysning i bula pr idag🫣

    Edit: lenge siden jeg har glisa like mye for meg selv og hatt gåsehud som idag.😅
    Ikke rart disse kalles power speaker!🤘🏻

    Polish_20240202_185211377.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    637
    Antall liker
    880
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Det ble ikke så mye tid til spilling ikveld, men en test ble det.
    Fikk spilt gjennom Megadeth - Countdown to extinction.
    Fet skive med god lyd i mine ører.
    Cayin + Vestlyd = Sant! Med 2 streker under!🥰
    Det låter fett og kontrollert.
    Men må la høytalerne få litt fartstid, så blir det vel enda bedre.
    Har idag EL34 rør på Cayin CS 88 A, men skal prøve med KT88 etter hvert.
    So far, so good.. so what😉.

    Sorry for crappy bilde, men er dårlig belysning i bula pr idag🫣
    Nice 👍 Det er noe eget med coax-elementer. Får litt hodetelefon følelse. Også er det herlig befriende med høyttalere som ikke gir seg før ørene har fått metta si. Hadde vært gøy å prøvd vestlyd hjemme en dag. Kos deg med nyinnkjøpet og god helg😃🤟
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Da ble det handlet og hentet nye Vestlyd V12c igår.
    Koblet opp i hui og hast i de sene kveldstimer på min Cayin CS 88a og førsteintrykket var meeeget bra! 😃
    Madammen hadde lagt seg, så volumet kunne ikke skrues opp hvis den lokale verdensfreden skulle bevares, men snart er det helg 😀🤘🏻
    Må vel la de få noen timer til å sette seg, men her er jeg optimistisk :😊
    Hadde satt stor pris på om du kunne beskrevet mellomtone i disse relatert til et par musikkeksempler.
     

    Pilsebob

    Fersking
    Ble medlem
    08.02.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    18
    Sted
    Norge
    Hadde satt stor pris på om du kunne beskrevet mellomtone i disse relatert til et par musikkeksempler.
    Det er nok ikke jeg riktig person til å gjøre.
    Så detaljert klarer jeg ikke å fremtone en opplevelse.
    + at mine ører, i mitt rom , min forsterker vil sannsynligvis låte annerledes enn hos/for deg.
    Også har jeg for øyeblikket har EL34 rør i forsterkeren som igjen gir litt mer på mellomregistret.
    Så beklager, her kan jeg ikke hjelpe deg i detalj.

    Men låter fett gjør det!
    Har fått testa litt mer ymse musikkstiler ila helga, og alt funker, og det funker med volum😁🤘🏻
    Astral projection sine taktfaste rytmer løfter taket.
    Og gitaren i Exodus- As it was, as it soon shall be, har aldri for meg vært mer levende og tilstedeværende🤘🏻🥰

    Superfornøyd med disse høytalerne og comboen med amp👍🏻🤘🏻
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn