Forsterkere Vestlyd og NAD (Power i C3050 vs 218)

Borkamo

Medlem
Ble medlem
25.10.2021
Antall liker
2
Sted
Brønnøy
Har kjøpt Vestlyd 15C og NAD C3050 på HiFi klubben for et års tid siden.

Digger oppsettet, men får en følelse at forsterkeren "går tom for power" litt tidlig. Er det krise å sette en gammel NAD 218 THX som effektrinn på dette oppsettet? Mener den nye 3050 er en digitalforsterker. Mister jeg noe lydkvalitet med å gjøre dette, eller er det bare vinn vinn?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.303
Sted
Horten
NAD c3050 ser ut til å være en 2x100Watt Klasse D forsterker fra Hypex.
-På ingen måte digital, bare en moderne forsterker.:cool:

Mere krefter vil nok sparke mere liv i de Vestlyd høyttalerne. Mange mener krefter i amp kun er for å spille høyt, det er det jo ikke.
Om du har liggende en effektforsterker så er det bare å prøve med den.(y)

Borkamo

Medlem
Ble medlem
25.10.2021
Antall liker
2
Sted
Brønnøy
Ok, da har jeg misforstått klasse "D" betegnelsen.

Skal prøve, og hvis det blir suksess, er det vel bare å begynne spare til stor NAD eller Hegel power amp :)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.303
Sted
Horten

Skal prøve, og hvis det blir suksess, er det vel bare å begynne spare til stor NAD eller Hegel power amp :)
Ja, alltid spennende å prøve litt. (y)
Også viktig å merke seg at noen forsterkere farger lyden/har en egenlyd, som kan påvirke resultatet du opplever. Moderne klasse D amp'er farger gjerne mindre/ lite/ingenting, i forhold til typiske eldre haifai-amp'er. Verden har gått videre sånn sett.

Om du vil ha krefter i massevis for ikke mye penger, så kan du jo også vurdere en ICEPower 1200 eller 2000 effektforsterker.
Knedahl/Moet Audio bygger vel fortsatt disse mener jeg.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Om du vil ha krefter i massevis for ikke mye penger, så kan du jo også vurdere en ICEPower 1200 eller 2000 effektforsterker.
Knedahl/Moet Audio bygger vel fortsatt disse mener jeg.
Så vidt jeg forstod på et bransjeinnlegg her inne, så starter Knedahl opp salget igjen via merkenavnet K-Audio når Moet Audio har nylansering kommende helg :)

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.748
Torget vurderinger
0
Digger oppsettet, men får en følelse at forsterkeren "går tom for power" litt tidlig.......
Har du sjekket frekvensresponsen i lytteposisjon?
Hvis du sitter i et "hull".......hjelper det lite med mer "power".....

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Ser ut som 218 har omkring 200W og 3050 omkring 100W. Forskjellen på maks lydvolum vil da være 3 dB, som ikke er en voldsom endring. For dine høyttalere som har en sensitivitet på 95 dB vil 100W gi deg drithøyt (ca 108 dB fra én høyttaler) og 200W bittelitt mer drithøyt (ca 111 dB). Problemet med effekt er at hvis du trenger mer, så trenger du ofte mye mer. Men det er jo veldig enkelt å prøve!

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Antall liker
196
Ser ut som 218 har omkring 200W og 3050 omkring 100W. Forskjellen på maks lydvolum vil da være 3 dB, som ikke er en voldsom endring. For dine høyttalere som har en sensitivitet på 95 dB vil 100W gi deg drithøyt (ca 108 dB fra én høyttaler) og 200W bittelitt mer drithøyt (ca 111 dB). Problemet med effekt er at hvis du trenger mer, så trenger du ofte mye mer. Men det er jo veldig enkelt å prøve!
Nå vet jeg ikke hvordan 218 er, men jeg har en NAD 208 som har 250 w RMS, men betydelig mer for kortere perioder (nå vet jeg ikke hvor kort periode det er snakk om): " It uses 8 MOSFETs per channel, with a rail of 87 volts (peak to peak) to deliver 250 watts rms/ch into 8 Ohms. However, there are an additional 6 MOSFETs per channel for use during high level transient periods, i.e., short duration. The rail switches to 120 volts peak-to-peak during these periods, and the amp can deliver 600 watts rms/ch into 8 Ohms, 750 w rms/ch into 4 Ohms, and 900 w rms/ch into 2 Ohms. "

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.739
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Nå vet jeg ikke hvordan 218 er, men jeg har en NAD 208 som har 250 w RMS, men betydelig mer for kortere perioder (nå vet jeg ikke hvor kort periode det er snakk om): " It uses 8 MOSFETs per channel, with a rail of 87 volts (peak to peak) to deliver 250 watts rms/ch into 8 Ohms. However, there are an additional 6 MOSFETs per channel for use during high level transient periods, i.e., short duration. The rail switches to 120 volts peak-to-peak during these periods, and the amp can deliver 600 watts rms/ch into 8 Ohms, 750 w rms/ch into 4 Ohms, and 900 w rms/ch into 2 Ohms. "
Kan godt være mye futt i en 218 og, ja. Fra sida jeg lenka til over:

John Atkinson also measured the NAD's output power on tonebursts, using the Miller Audio Research Amplifier Profiler. Fig.10 show the results with the soft clipping engaged: the increase in THD as the amplifier starts to overload is indeed more gentle than without soft clipping, and massive amounts of power were available with the 1kHz toneburst signal, which is closer to a musical signal than a continuous tone: 247W into 8 ohms (black), which almost doubles to 484W into 4 ohms (red), 950W into 2 ohms (blue), and an astonishing 1555W (green) into a punishing 1 ohm load! Slightly more power was available without soft clipping—305W into 8 ohms, 1575W onto 1 ohm—but again, this is academic.

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2

Liker veldig godt Hegel, men test ut før kjøp. Hegel har enormt høy dempefaktor. Testet H600, med Vestlyd. Syntes personlig at forsterkeren hadde så kontroll at lyden ikke slapp løs fra høyttalerne. Syntes NAD 399 gjorde en bedre jobb på de høyttalerne, selv om Hegel generelt er i en annen klasse.
Vestlyd er en gøy høyttaler med bra med trøkk i mellom bassen, har ganske høy følsomhet, så skal ikke være nødvendig med enorme kraftverk for å spille så ørene blør.

Topp Bunn