Versjoner av Tandberg TR 2075...

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
112
Antall liker
24
Sted
Melbu
Fantes det ulike versjoner av TR 2075? Jeg har oppdaget at på noen apparater er merkingen på frontlista slik: TANDBERG FM/AM Stereo Receiver TR 2075. Andre apparater har denne merkinga på frontlista: TANDBERG AM/FM Stereo Receiver TR 2075. Er det noen som kjenner til hvorfor merkinga ikke er lik på TR 2075?
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Det finnes to versjoner. Den opprinelige og en Mk 2-versjon med diverse forbedringer i både radio- og forsterkerdelen. Mk2-versjonen mener jeg også hadde andre knotter enn den første. MK2-versjonen er så og si teknisk identisk med TR2080. Men det kan jo godt hende at det har blitt gjort små justeringer i løpet av produksjonen av hver av de to typene, det finnes det flere eksempler på hos Tandberg. Deler kan ha blitt byttet om i forbindelse med reparasjoner løpet av apparatets levetid, og det kan være forskjell på norsksolgte og eksport/amerikanske modeller. Det at det står FM/AM Stereo Receiver kan kanskje misoppfattes som at den har mulighet for AM stereo (som finnes/fantes i USA), noe TR2075 som kjent ikke har, og at det derfor ble endret. Det er jo også "AM/FM Stereo..." som har blitt den vanlige skrivemåten hos alle andre produsenter.
På min TR1010 står det "FM/AM Stereo receiver". På TR2080 og Huldra 10/11 står det "AM/FM Stereo...". På Huldra 12 står det "Multiband Receiver".
Ganske inkonsekvent, med andre ord.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.027
Antall liker
2.459
Mark I er den mest ettertraktede for lyden sin del. MrII er nok ansett som den peneste av dem.

Av de fire H10 jeg har hatt innom var det små endringer på et par av dem. Samme med høytalerne deres hvor samme modell kunne ha vekselvis sponplate eller kryssfiner i bakplaten.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.891
Antall liker
11.664
Sted
Hus
Førsteversjonen av TR 2075 har blank trafo og liten skrift på TR 2075. Senere utgaver har sort trafo og stor skrift på TR 2075. Vet ikke om det er noen forskjell på printutlegget og komponenter. Har et komplett NOS utgangskort hjemme, og det ble sagt dette var siste utgave. Hvis så, så må det være flere utgaver av dette kortet :unsure:
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Fantes det ulike versjoner av TR 2075? Jeg har oppdaget at på noen apparater er merkingen på frontlista slik: TANDBERG FM/AM Stereo Receiver TR 2075. Andre apparater har denne merkinga på frontlista: TANDBERG AM/FM Stereo Receiver TR 2075. Er det noen som kjenner til hvorfor merkinga ikke er lik på TR 2075?
Hei!
Etterhvert som produksjonen skred frem kom TR 2075 i flere underserier, noe som kom til uttrykk i effektforsterkerdelen. Tidlige utgaver blev benevnt "FM/AM Receiver TR 2075".
Jeg har selv en senere utgave med denne teksten: "TR 2075 AM/FM Stereo Receiver"
Effektforsterkerdelen har komponenter man finner i både tidligere serier av TR 2075 og i TR 2075 Mk II og TR 2080.
Margido
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Hei!
Etterhvert som produksjonen skred frem kom TR 2075 i flere underserier, noe som kom til uttrykk i effektforsterkerdelen. Tidlige utgaver blev benevnt "FM/AM Receiver TR 2075".
Jeg har selv en senere utgave med denne teksten: "TR 2075 AM/FM Stereo Receiver"
Effektforsterkerdelen har komponenter man finner i både tidligere serier av TR 2075 og i TR 2075 Mk II og TR 2080.
Margido
Grunnen er nok at der blev gjort endringer i apparatet etterhvert som produksjonen skred frem. Valg av komponenter blev i visse deler av apparatet gradvis mer lik de man finner i TR 2075 Mk II og TR 2080.
Margido
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.891
Antall liker
11.664
Sted
Hus
Lyden er kaldere i TR2075MkII og 2080 sies det sannsynligvis pga andre komponenter i signalvei. MkII og 2080 er vel nesten identiske.
 

Rune-K

Medlem
Ble medlem
05.12.2021
Innlegg
6
Antall liker
2
Sted
Sarpsborg
TR2075 fikk ny FM tuner ettervært som er tilnærmet lik den som sitter i MKII og 2080. Jeg har en med serienummer 1454773 med den nye tuneren. Den er merket FM/AM stereo receiver.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
TR2075 fikk ny FM tuner ettervært som er tilnærmet lik den som sitter i MKII og 2080. Jeg har en med serienummer 1454773 med den nye tuneren. Den er merket FM/AM stereo receiver.
Min TR 2075 har effektforsterker 'serie 4', mens forforsterker er Mk I.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.225
Antall liker
266
Hvis lappen med serienummer på bakpanelet mangler, finnes det for eksempel på innsiden av apparatet?
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Det var vel en hel del som ble sammenstilt av elektrolinjer på skolene også ? (antagelig etter konkursen at deler ble donerrt ?)
Det er en del som har "alle mulige blandinger" av kort i seg....
Noen er blitt oppgradert.
Er det ikke noe serienummer noe sted, så kan det vere en "skolemodell" du har ?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.225
Antall liker
266
Det var vel en hel del som ble sammenstilt av elektrolinjer på skolene også ? (antagelig etter konkursen at deler ble donerrt ?)
Det er en del som har "alle mulige blandinger" av kort i seg....
Noen er blitt oppgradert.
Er det ikke noe serienummer noe sted, så kan det vere en "skolemodell" du har ?
Lappen var delvis revet av, bare de siste tallene var lesbare.
FM/AM STEREO RECEIVER TR 2075, i denne rekkefølge.
Blank, svakt gyllen trafo, ifølge skinnet fra lommelykten. Antar at jeg har et tidlig eksemplar.
 
Sist redigert:

teletor

Bransjeaktør
Ble medlem
20.05.2005
Innlegg
43
Antall liker
72
Tandberg leverte bla halvfabrikata byggesett hvor feks kretskortene var påsatt motstander og mindre kondensatorer men ikke loddet. Resten av delen måtte elevene montere selv. Har noen slike kort liggende slik de kom fra Tandberg. De solgte dette som komplette byggesett til skolene rimelig. Antakelig var det for å skape goodwill blandt elevene som ofte kjøpte ut apparatene fra skolen når de var ferdigbygd og testet.
Ang lydforskjeller på forskjellige utgaver av 2075-2080 er nok en myte som er blitt skapt. Men apparater kan ofte låte litt annerledes når de har div feil som burde vært reparert. Den store forbedringen er i radiodelen Den ble innført gradvis ut ifra det jeg ser når jeg reparerer. Endringene på forsterker er mest gjort pga leveringsproblemer og pris på deler. De måler ihverfall veldig likt og jeg stoler mer på gode instrumenter en allverdens "gullører"
Serienummer er påsatt både utvendig og innvendig på apparater som kom ut til butikkene- Vanligvis på en av sidene når man tar av trepanelene men det kan variere hvor den sitter
Ang apparater uten serienummer ,så var det en betydelig aktivitet med hjemmebygging blandt ansatte. Spesielt TD20A men også andre apparater.
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Tandberg leverte bla halvfabrikata byggesett hvor feks kretskortene var påsatt motstander og mindre kondensatorer men ikke loddet. Resten av delen måtte elevene montere selv. Har noen slike kort liggende slik de kom fra Tandberg. De solgte dette som komplette byggesett til skolene rimelig. Antakelig var det for å skape goodwill blandt elevene som ofte kjøpte ut apparatene fra skolen når de var ferdigbygd og testet.
Ang lydforskjeller på forskjellige utgaver av 2075-2080 er nok en myte som er blitt skapt. Men apparater kan ofte låte litt annerledes når de har div feil som burde vært reparert. Den store forbedringen er i radiodelen Den ble innført gradvis ut ifra det jeg ser når jeg reparerer. Endringene på forsterker er mest gjort pga leveringsproblemer og pris på deler. De måler ihverfall veldig likt og jeg stoler mer på gode instrumenter en allverdens "gullører"
Serienummer er påsatt både utvendig og innvendig på apparater som kom ut til butikkene- Vanligvis på en av sidene når man tar av trepanelene men det kan variere hvor den sitter
Ang apparater uten serienummer ,så var det en betydelig aktivitet med hjemmebygging blandt ansatte. Spesielt TD20A men også andre apparater.
Jeg har en TR 2075 kjøpt hos Bredo Hifi i Oslo 17. desember 1976, og jeg ser ikke noe serienummer på kretskortene eller bak på apparatet. Transformatoren er champagne-
farget, forforsterker Mk I og effektforsterker med 2SC1583 på inngangstrinn samt andre halvledere som man ser både i Mk I og Mk II. På frontens aluminiumslist er innpreget 'Tandberg' med fete typer liksom på Mk II. Mon tro om dette er et apparat utenom serieproduksjon. Førsteklasses klang.
20221231_204844.jpg
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Førsteversjonen av TR 2075 har blank trafo og liten skrift på TR 2075. Senere utgaver har sort trafo og stor skrift på TR 2075. Vet ikke om det er noen forskjell på printutlegget og komponenter. Har et komplett NOS utgangskort hjemme, og det ble sagt dette var siste utgave. Hvis så, så må det være flere utgaver av dette kortet :unsure:
Jeg har visstnok 'utgangsforsterker 4' med 2SC 1583 på sluttforsterkerens inngangs-
trinn (Q901-2). Der er ellers komponenter i sluttforsterkeren som man ser både i Mk I og Mk II. Der er separate likerettere for hver kanal. Forforsterker Mk I, gullfarget transformator og feit skrift 'TANDBERG' i front.
 

Vedlegg

Topp Bunn