Versjoner av Tandberg TR 2075...

indianeren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
18
Sted
Melbu
Fantes det ulike versjoner av TR 2075? Jeg har oppdaget at på noen apparater er merkingen på frontlista slik: TANDBERG FM/AM Stereo Receiver TR 2075. Andre apparater har denne merkinga på frontlista: TANDBERG AM/FM Stereo Receiver TR 2075. Er det noen som kjenner til hvorfor merkinga ikke er lik på TR 2075?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
68
Det finnes to versjoner. Den opprinelige og en Mk 2-versjon med diverse forbedringer i både radio- og forsterkerdelen. Mk2-versjonen mener jeg også hadde andre knotter enn den første. MK2-versjonen er så og si teknisk identisk med TR2080. Men det kan jo godt hende at det har blitt gjort små justeringer i løpet av produksjonen av hver av de to typene, det finnes det flere eksempler på hos Tandberg. Deler kan ha blitt byttet om i forbindelse med reparasjoner løpet av apparatets levetid, og det kan være forskjell på norsksolgte og eksport/amerikanske modeller. Det at det står FM/AM Stereo Receiver kan kanskje misoppfattes som at den har mulighet for AM stereo (som finnes/fantes i USA), noe TR2075 som kjent ikke har, og at det derfor ble endret. Det er jo også "AM/FM Stereo..." som har blitt den vanlige skrivemåten hos alle andre produsenter.
På min TR1010 står det "FM/AM Stereo receiver". På TR2080 og Huldra 10/11 står det "AM/FM Stereo...". På Huldra 12 står det "Multiband Receiver".
Ganske inkonsekvent, med andre ord.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
771
Mark I er den mest ettertraktede for lyden sin del. MrII er nok ansett som den peneste av dem.

Av de fire H10 jeg har hatt innom var det små endringer på et par av dem. Samme med høytalerne deres hvor samme modell kunne ha vekselvis sponplate eller kryssfiner i bakplaten.

Bartesam

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
6.191
Sted
Hus
Førsteversjonen av TR 2075 har blank trafo og liten skrift på TR 2075. Senere utgaver har sort trafo og stor skrift på TR 2075. Vet ikke om det er noen forskjell på printutlegget og komponenter. Har et komplett NOS utgangskort hjemme, og det ble sagt dette var siste utgave. Hvis så, så må det være flere utgaver av dette kortet :unsure:

Topp Bunn