Verdivurdering av årgangsøl..

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hvor mye vil en flaske med Carlsberg Porter fra 1954 være verd?
Ta utgangspunktet i perfekt lagring, men etiketten er ikke på flasken..

Spekulasjoner er lov :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.450
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Verdiløs. Øl er ferskvare som ikke blir bedre ved lagring, tvert i mot. De fleste går unnabakke etter 3-4 måneder, mens noen extra-heavy-duty-øl kan tåle et år eller to. Jeg ville ikke prøvd å drikke en som har ligget i 54 år. Eventuell samlerverdi ligger i flaske, kapsel og etikett. Og uten etiketten er det ikke stort igjen å samle på. Spekulerer jeg.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.401
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
asbjbo skrev:
Verdiløs. Øl er ferskvare som ikke blir bedre ved lagring, tvert i mot. De fleste går unnabakke etter 3-4 måneder, mens noen extra-heavy-duty-øl kan tåle et år eller to. Jeg ville ikke prøvd å drikke en som har ligget i 54 år. Eventuell samlerverdi ligger i flaske, kapsel og etikett. Og uten etiketten er det ikke stort igjen å samle på. Spekulerer jeg.
Feil.

Jo mørkere ølet er og jo høyere prosent det har, jo lenger kan det lagres. Det er ikke noe problem å lagre en Nøgne Ø Imperial Stout i godt over 5 år.

Men 54 år? Da er det bare å kaste. Drikke den ville jeg iallefall ikke gjort.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.716
Torget vurderinger
4
Verdiløst som drikke. Som samlerobjekt er saken seff annerledes, men synd etiketten mangler. Er endel som samler på slikt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.363
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg ville drukket den. Bare drikk den du. Gi oss svaret på smaken :)

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Jeg har Grans Julebrygg fra i fjor, det er friskt, fyldig - skikkelig bra !

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Okay, ser at forutsetningene for å diskutere dette ikke kom helt frem..

Jeg _har_ drukket tilsvarende flaske, og noe nærmere øl-nirvana kommer man virkelig ikke. Jeg har også drukket påskeøl fra 1964, som får dagens påskeøl til å virke som utvannet grans lettøl.

Riktig type øl, lagret riktig, er som C. Alshus sier, men tidsaspektet, eller begrensningen, blir feil. Det skal være mørkt øl, lagret mørkt og kaldt, og dette ølet har aldri vært utsatt for hverken solskinn eller en temperatur over 10 grader i mer enn et par timer, og da nådde det vel toppen 15. Ølet er absolutt drikkbart, men jeg ser skepsisen.

Forøvrig kan Jacobsens forskjellige øl-typer anbefales!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Sitter fortsatt med noen flasker med Frydenlund juleøl 6,5% med utløpsdato 8 Juli 2002. Har litt moro å by gjester på det en gang iblant. Køl svart, lite futt, men fy som det smeller. Smaker heller ikke ille. Er forøvrig kjent i omgangskretsen for å kjøpe et par kasser juleøl hvert år som jeg "glemmer" for en 2-3 år fremover. :D
Juleøl i Norge er vel det nærmeste vi kommer kommersiel masseprodusert øl og ikke pissepils, og det beste juleølet er det som har gått noen mnd over dato mener nå jeg da.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.450
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
C. Alshus skrev:
Jo mørkere ølet er og jo høyere prosent det har, jo lenger kan det lagres. Det er ikke noe problem å lagre en Nøgne Ø Imperial Stout i godt over 5 år.
OK, det stemmer. Barleywine, trappist og sånt extra-extra-heavy-duty. Jeg har selv noen Carlsberg Semper Ardens Criollo Stout (6,8%) stående. De er et par år bortenfor utløpsdato uten at det i seg selv er noen grunn til å hive dem ut. Men de blir ikke bedre for hvert år som går fra nå av. De kommer nok ikke uskadd gjennom en jul til. :)

Topp Bunn