Verdier på kondensatorer

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
349
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Jeg lurte på om noen kunne gi meg en enkel forklaring på de to hovedverdiene på en kondensator, kapasitet og spenning.
Jeg skal bl.a. bytte en koblingskondensator i en 300b rørmonoblokk, og verdiene på den som står i fra fabrikken er 0.33uf - 630V.

Slik jeg har forstått det er spenningsverdien den spenningen kondensatoren tåler uten å ta skade av det - eller?
Når det gjelder kapasiteten så er vel det hvor mye strøm kondensatoren lagrer - eller?

Og hvor mye kan man eventuelt avvike disse verdiene når man bytter. Som et eksempel kan jeg nevne at RelCaps har to
Teflon kondensatorer med verdier i nærheten: 0.22uf - 600V og 0.33uf - 400V.
Kan noen av disse brukes?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.639
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, jeg er usikker på spenningen som går over der.
Uansett så kan du jo parallell koble 2 stk 0.22 uf - 600v og du er "home free". Mange taler tungt imot parallell kobling av kondiser, men disse er jo identiske og skulle gå helt greit.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
janly skrev:
Og hvor mye kan man eventuelt avvike disse verdiene når man bytter. Som et eksempel kan jeg nevne at RelCaps har to
Teflon kondensatorer med verdier i nærheten: 0.22uf - 600V og 0.33uf - 400V.
Kan noen av disse brukes?
Om du kan bruke en kondis med avvikende kapasitans er helt avhengig av hvilken funksjon den har i den kretsen den står i. Derfor må man kunne litt om kretsen for å gi et godt svar. Angående toleranse gjelder det samme her. I rørforsterkere må man ikke bare vite litt om hvor mye spenning det normalt står over kondisen, men også hvor stor "sikkerhetssone" det er lurt å ha. Hvor høy spenning kan kondisen komme til å måtte tåle. Ut i fra det legger man gjerne på litt ekstra.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.727
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
JANLY:
om det er koblingskondensatoren i Quest du snakker om så er verdien av avgjørende betydning fordi den begrenser forsterkerens nedre grensefrekvens; jo større kondis ,desto lavere frekvens passerer mao virker den som et høypassfilter der ideelt sett dc ikke skal passere.
men jo mindre folie i signalveien ,jo bedre
dermed har du et catch 22: liten kondis og avrulling langt oppe i bassen eller stor kondis,avrulling ned mot dc og mye folie i signalveien.
la oss si at du velger 0,22 og du ender opp med et høypass på 12 hz; det er forsket på at for å få faselinjær bass ned til fex 15hz bør høypasspunktet være ned mot 5hz og det krever en større kondis.
muligens litt ustrukturert innlegg,men skrevet i lekmannstermer for lettere forståelse.
tilleggsinfo fra fex audiomix , mere teknisk korrekt imøteses med takk
mvh
leif

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Antall liker
0
400V er ok for denne kondensatoren.

Med 0,22uF blir nedre grensefrekvens ca. 7 hz
Med 0,33uF blir nedre grensefrekvens ca. 5 hz

f = 1/(2*pi*r*c) der r = 100k for quest (ifølge skjema)

Tipper 0,22uF holder for deg.

TorH

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.727
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
da ville jeg definitivt kjøpt relcaps teflon fra partsconnexion!
den har en deilig klang og like ren som mcap sølv i olje,mye renere i toppen og strammere i bunnen enn AN sølv!
imo
mvh

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
LMC skrev:
det er forsket på at for å få faselinjær bass ned til fex 15hz bør høypasspunktet være ned mot 5hz og det krever en større kondis.
Forsket og forsket..
Det er ren matematikk, hvis du deler ved f eks 5Hz så vil du der få en faseforskyving på 45 grader, selv ved 10x denne knekkfrekvensen, altså ved 50Hz har du fortsatt en fasefeil på ~6 grader.

Jan E Veiset.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.727
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ok greit,men poenget er i alle fall at kondisen er viktig, og så prøvde jeg,en lekmann i elektronikk (med litt over middels pågangsmot ???) bare å forklare hvorfor(siden ingen andre gjorde det)
Mvh
Leif

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
jane skrev:
LMC skrev:
det er forsket på at for å få faselinjær bass ned til fex 15hz bør høypasspunktet være ned mot 5hz og det krever en større kondis.
Forsket og forsket..
Det er ren matematikk, hvis du deler ved f eks 5Hz så vil du der få en faseforskyving på 45 grader, selv ved 10x denne knekkfrekvensen, altså ved 50Hz har du fortsatt en fasefeil på ~6 grader.

Jan E Veiset.
Vi er en del ;D nørder ;D der har observeret at man skal under 0,5 hz. for at fasedrejet ikke er hørbart.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
349
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Takker alle sammen, jeg ble i hvertfall en del klokere ;)

Har forresten sjekket med Audio Note med hensyn til hvem av AN Sølv de anbefaler (600v), og hans svar var:

"
Thanks, you can get away with 0.22uF if you like, the silver foils are larger than the copper foils, so we also drop the value slightly when we use the silver caps.
"
Sincerely,
Peter

Denne testen av 21 kondensatorer var forresten interessant:
http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
LMC skrev:
ok greit,men poenget er i alle fall at kondisen er viktig, og så prøvde jeg,en lekmann i elektronikk (med litt over middels pågangsmot ???) bare å forklare hvorfor(siden ingen andre gjorde det)
Det var ikke vondt ment. :)
For de som har lyst til å visualisere fasevinkler kan det tegnes et vektordiagram bestående av en horisontal og en vertikal vektor. Starten på den vertikale vektoren starter i endepunktet av den horisontale vektoren. Lengden på den vertikale representerer Xc (reaktansen i kondensatoren som er lik 1/2PifC) og lenden på den horisontale er resistansen i motstanden. Trekkes en linje mellom start og endepunkt mellom disse vektorene får man en rettvinklet trekant. Fasefeilen tilsvarer vinkelen mellom den horisontale vektoren og hypotenusen.

Figuren viser riktignok en positiv reaktans (induktans) og begge vektorene er tegnet fra samme origo, men prinsippet er det samme.

Jan E Veiset

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
349
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
bambadoo skrev:
Disse her skal også være veldig bra. Jeg har ikke testet selv, men mange ute på eteren synes de er de beste
http://v-cap.com/tefloncapacitors.html
Har bestilt 2 stk 0.33uf 600v av denne, var såpass interessant at jeg nesten må teste den.
Kom på ca 1.750,- inkl. frakt, ikke SÅ ille om de ikke skulle passe lydmessig.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Grensefrekvensen har jeg forstått som blir regnet ut på -3dB, men hvordan ser den kurven ut, hvor fort detter den, er det -3dB på 10Hz hva er den da på 20Hz ?

Og hvordan slår lavere grensefrekvens ut i lyden, eks:
pre m/0.47uF koblingskondensator og effekt m/ 10kOhm gir 34Hz
pre m/0.47uF koblingskondensator og effekt m/ 100kOhm gir 3,4Hz

Hva vil man høre av forskjell (forutsatt lik lyd i effektforsterkeren etc etc) i de to tilfellene over ?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Antall dB demping regnes på denne måten:

20*log10(R/(XC+R))

der
XC er impedansen til kondensatoren ved den frekvensen man er interessert i : 1/(2*pi*C*f) der C er kondensatorens verdi og f er frekvensen.

Eks:
Ved 20Hz har 0.47uF en impedans på 1/(2*pi*0.47E-6*20)=16,9 kohm

Dempingen blir da med 10k last: 20*log10(10k/(16,9k+10k)) = 8,6dB

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.471
Sted
'
Rhesus skrev:

20*log10(R/(XC+R))

der
XC er impedansen til kondensatoren ved den frekvensen man er interessert i : 1/(2*pi*C*f) der C er kondensatorens verdi og f er frekvensen.

Eks:

Vel, du må også regne med fasevinklene siden spenningen over R og C ikke er i fase.
Eksempelvis er ikke dempingen 6dB når Xc=R, men derimot 3dB siden spenningen over både R og C er Vin * sqrt(2)/2 (45 deg)

Jan E Veiset

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
jane skrev:
Rhesus skrev:

20*log10(R/(XC+R))

der

Eks:

Vel, du må også regne med fasevinklene siden spenningen over R og C ikke er i fase.
Eksempelvis er ikke dempingen 6dB når Xc=R, men derimot 3dB siden spenningen over både R og C er Vin * sqrt(2)/2 (45 deg)

Jan E Veiset
Riktig. Litt kjapp der.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Takker for svar, jeg har ikke tatt med (eller lest/skjønt fasevinklene som Jan nevner) men uten å ta hensyn til det, så ser det ganske viktig ut å få denne frekvensen lavt ned. Dersom det er like hørbart i lydkvalitet som jeg får følelse av fra tallene her - eks
http://home.no.net/kbomstad/hifisentralen/avrulling.gif

Jeg er nyskjerrig fordi mine effektrinn er på 10kOhm... driver å undersøker om de kan bygges om til høyere impedanse.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.417
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Plutselig forsto jeg sammenhengen her ;)
I ditt tilfelle kan jeg sjekke i praksis hvor mye dette vil ha å si. Tyskeren du var i kontakt med mente vel at det ikke spiller noen rolle?

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
;-) hei Hans, hehe ja tyskern var litt ordnkapp og avvisende. Men forventer et svar til i løpet av dagen. Det er jo spennende at vi får testet det i praksis.

Topp Bunn