Verdi på platespiller

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Har en JVC ql-y5l fra ca. 85 med ubrukt Denon pick-up, husker ikke mod. men kostet 700,-
Er det noen som vet hva den kan være verdt?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.727
Antall liker
8.003
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Meiner å hugse ein som heitte QL 10 frå JVC, så dette er vel ein billegare, lettare modell? Dette var ein god DD-spelar med tung, typisk japansk arm frå denne tida. Så om du pussar han opp, skulle han nok vere verd eit par tusenlappar, sjølv om det ikkje er toppmodellen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.727
Antall liker
8.003
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sjekka litt på internett, og fann at JVC hadde fleire modellar enn eg trudde. Du må nesten sende eit foto, slik at det går an å sjå om det er ei billegutgåve. Dersom han er beltedriven (kik under platetallerkenen om du finn drivreima), er han nok ein billegspelar som ikkje er særleg meir verd enn det du betalte...
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
JVC QL Y5F, det er ikke den du mener? Har i såfall hatt en slik som jeg solgte for rundt 2000,- inkl en ganske ny Rega PU.
Vet ikke om du har et vinyloppsett fra før, men hvis du ikke får minst tilsvarende for den, bør du vurdere å kjøpe deg noen plater. Stor, flott og solid direktedreven sak med mye elektronikk. Stålkontroll, men begrenset repertoar i pickuper.
Tror Jan_I har endel erfaringer med denne.


Edit: Manual finnes her.
 

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Har en del plater(ca.400) men har de siste 10 åra prioritert cd. Har en som vil kjøpe platespilleren, tenkte jeg skulle ha 1000- 1500,- for den, føler vel at jeg ikke lurer han da. Skal kjøpe ny spiller senere i år.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Nokon som har prøvd ein Denon DL103 på denne spelaren? Av og til er det kjempematch mellom tunge 80-talsjapanarmar og denne pickupen.
Hvis det er QL-Y5F det er snakk om så har jeg denne DL-103 på den.
Dette er en "match made in heaven" som en skal langt opp i pris for å få bedre.
Det var akkurat dette med armdemper som gjorde hele utslaget. Som sagt utrolig bra combo som absolutt kan anbefales. ( hvis du liker 103 eren da)
Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Har en del plater(ca.400) men har de siste 10 åra prioritert cd. Har en som vil kjøpe platespilleren, tenkte jeg skulle ha 1000- 1500,- for den, føler vel at jeg ikke lurer han da. Skal kjøpe ny spiller senere i år.
Hvis det er denne spilleren:

så er det forholdsvis rimelig. Ga selv 2000,- for et års tid siden

OBS: Bare husk at du må langt opp i pris for å få noe bedre enn dette
Mvh Jan I
 

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Det er den ja, DL-110 heter pick-upen. Kanskje jeg skal beholde den og heller bytte pick- up?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.727
Antall liker
8.003
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ingen dum pickup heller, dersom han ikkje er slitt. 2000 er ingenting å seie på, om du skal avhende han. Men du må iallfall opp i 6 - 7kkr for ein ny spelar som klarar å matche dette drivverket, og etter det Jan_I seier, er oppgraderingspotensialet stort med ein 103 (kanskje ein R-utgåve hadde vore det perfekte?)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Tenkte faktisk i samme prisrammer som deg AA
Har hørt denne spilleren med en AT OC9
MEN det var i et ukjent oppsett og jeg vet ikke om alt var perfekt justert. Dette spilte supert i topp og mellomtone,men syntes det manglet noe i bunn.
Den vanlige DL103 er vel det diametralt motsatte.
litt tilbakelent i topp og med en sjarmerende mellomtone og bra punch i bass.
En 103R utgave hadde vært morsom å prøvd....
Hmm.... har en kamerat som har en 103R......
OBS: prøv deg frem med Q-dempinga.
Det står i manualen at denne skal være på det samme som stifttrykk (hvis jeg ikke husker feil) MEN her kan det være litt å hente på experimentering.
Hvis spilleren er i topp stand,så er jo dette et smykke.
Ville selv beholdt denne uansett ;) :)
Mvh Jan I
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
glem denon pickups,og i særdeleshed alt om plattermatter der kun drukner musikken i sit ekstremt bløde absorberende gummi!!

prøv en dynavector pickup - og fx record interface mat eller funks plademåtte.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.727
Antall liker
8.003
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
glem denon pickups,og i særdeleshed alt om plattermatter der kun drukner musikken i sit ekstremt bløde absorberende gummi!!

prøv en dynavector pickup - og fx record interface mat eller funks plademåtte.
Dette er ei smakssak. Personleg likar eg godt Denon, men det er langt frå det til å seie at det ikkje finnest noko betre. Eg har sjølv ein DV10x5 som referanse (og denne vert overgått av dei dyrare Dynavectorane, men så startar prisen på 3200. DL103 er under halve prisen. Normalt er 103 ganske kravstor med arm og riaa, og vil uansett ikkje lage noko tredimensjonalitet å snakke om.

Når det gjeld platematte, er det beste du kan gjere i teorien å bruke plata rett på tallerkenen med strammar og platekrans a la VPI, Kenwood L07D eller Clearaudio. Det betingar at drivverket er svært nøytralt, eller har den klangkarakteristikken du er på jakt etter. Mi vurdering av nesten alle DD-drivverk frå 80-talet er at dei har ein eigenlyd. Eg merkar lite til han når eg går over frå anna drivverk, men når eg går tilbake etter ei tid, kan eg høyre ein slags "glorie" som forsvinn. Med bruk av PlatterMatter og ein tung platestrammar er denne effekten langt mindre.
Det kan tenkjast at "DD-lyden" ikkje stammar frå drivsystemet, men ganske enkelt frå materialet i platetallerkenen....bortsett frå på min LP 12 (og Thorens 150/160), er dei aller fleste beltedrivne spelarar eg har god referanse på utstyrt med tallerken i alternative materiale.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Dette er ei smakssak. Personleg likar eg godt Denon, men det er langt frå det til å seie at det ikkje finnest noko betre. Eg har sjølv ein DV10x5 som referanse (og denne vert overgått av dei dyrare Dynavectorane, men så startar prisen på 3200. DL103 er under halve prisen. Normalt er 103 ganske kravstor med arm og riaa, og vil uansett ikkje lage noko tredimensjonalitet å snakke om.

Når det gjeld platematte, er det beste du kan gjere i teorien å bruke plata rett på tallerkenen med strammar og platekrans a la VPI, Kenwood L07D eller Clearaudio. Det betingar at drivverket er svært nøytralt, eller har den klangkarakteristikken du er på jakt etter. Mi vurdering av nesten alle DD-drivverk frå 80-talet er at dei har ein eigenlyd. Eg merkar lite til han når eg går over frå anna drivverk, men når eg går tilbake etter ei tid, kan eg høyre ein slags "glorie" som forsvinn. Med bruk av PlatterMatter og ein tung platestrammar er denne effekten langt mindre.
Det kan tenkjast at "DD-lyden" ikkje stammar frå drivsystemet, men ganske enkelt frå materialet i platetallerkenen....bortsett frå på min LP 12 (og Thorens 150/160), er dei aller fleste beltedrivne spelarar eg har god referanse på utstyrt med tallerken i alternative materiale.

dynavector 10*5 koster 1900dkr i danmark - og spiller denon langt bagud på samtlige parametre..

de tynde lette pladetellerkener man oftest anvendte på DD verk,lider alle som en under DD`s flimrende rykvise fremdrift - måske den heavye absorber plattermatter maskerer noget af dette fænomen!
 

sator

Medlem
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
15
Antall liker
0
Ble usikker på hva jeg skal gjøre nå gitt. Hvis jeg går for nytt, hva kan dere anbefale da? Tenkte pris rundt 6000-8000,- Riaa kommer da utenom. Er jo alltid gøy med noe nytt.
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Sv: Verdi på platespiller

Hei!

Jeg har vært borte fra forumet ganske lenge, men nå har hi-fi interessen kommet tilbake :D

Jeg har nettopp en Kenwood L-07D m/org. arm som jeg bruker sammen meg en Ortofon T-2000 trafo og RIAA-delen i en (like) gammel Accuphase C-270V forforsterker. Kenwood'en har konkav platematte i dreid rustfritt stål og er helt "død" når jeg knipser på den :p Brukes med platestrammer. Har prøvd med filtmatte, men det blir mye dårligere.

Nettopp kom jeg over 3 ubrukte pickup'er som jeg fikk kjøpt for kr 450,- pr. stk.
En Ortofon X5-MC, en Ortofon MC-10 Mk II og en Audio Technica AT-F3.

Heldig, hva! ;D ;D

X5-MC ble slapp og kjedelig (high output pickup og brukt uten trafo).

De andre to ble derimot skikkelig bra :)

MC-10 har noe mørkere lyd og kan være å foretrekke på lyse diskantrike plater.

AT-F3, imidlertid, ble absolutt superb i de fleste sammenhenger med velkontrollert og veldig dynamisk lyd som lever sitt eget liv utenfor høytalerene og gir nytt liv til gamle slitte plater. Jeg må virkelig lure på om det er vits i noen dyrere pickup enn denne :eek:

(Nå har jeg aldri prøvd noen "dyr" pickup. Har tidligere brukt AT-OC9.)

Teobald
 
Topp Bunn