Høyttalere Verdi på Mirage OM9?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Hei,

Hva ligger disse på i bruktverdi i dag?
Er klar over at disse begynner å dra på åra men..

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Har disse i stua nå, hva burde man ha av forsterkeri på disse? Min music angel ble vertfall ikke noe match, aaalt for varmt og ullent.

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
567
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Mirage er jo ganske "laidback" i lyden. Har ikke hørt OM-9 selv, men har et par OM-8 som jeg har koblet opp mot et eldre Yamaha-sett. Yamaha M-80 og C-80. Det funker ihvertfall bra.
Har disse i stua nå, hva burde man ha av forsterkeri på disse? Min music angel ble vertfall ikke noe match, aaalt for varmt og ullent.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Prøvde en yamaha receiver her nå bare for å prøve noe annet enn rør, men fortsatt veldig mørkt. For meg som kommer fra klipsch RF mk2 ble dette litt av en overgang gitt, kostet disse virkelig 18.000 altså?

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
567
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Prøvde en yamaha receiver her nå bare for å prøve noe annet enn rør, men fortsatt veldig mørkt. For meg som kommer fra klipsch RF mk2 ble dette litt av en overgang gitt, kostet disse virkelig 18.000 altså?
Ja det var veiledende pris den gangen. Disse bør ha god avstand til vegg, 80-100 cm.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Aha.. En meter fra veggen ja.. Det forklarer litt, for nå hører jeg mer gjenklangen fra bakveggen enn lyd fra fronten på høyttalernehøyttalerne

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.429
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Interessant spørsmål...
Og hvor gode er disse OM-modellene i dag...?
Har lekt litt med tanken på OM-7 i oppsett nr 3.....

mvh
Proffen

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Ja nei jeg har jo opprinnelig Rf62 mk2 på stua, men disse har nå blitt midlertidig plassert i boden for å prøve disse OM høyttalerne jeg kom over råbillig og tenkte jeg bare skulle selge videre..En høyttaler med en helt annen lyd det er helt sikkert, jeg er litt usikker på om disse krever mye power?

Det jeg ikke liker med klipsch er deres litt smale sweet spot, OM høyttalerne er stikk motsatt også her, og tegner et stort lydbilde omtrent uansett hvor du befinner deg i rommet.

jeg skal gi de noen dager i stua, de er jo opprinnelig en over dobbelt så dyr høyttaler som mine klipsch

tigerw97

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
567
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
5
Interessant spørsmål...
Og hvor gode er disse OM-modellene i dag...?
Har lekt litt med tanken på OM-7 i oppsett nr 3.....

mvh
Proffen
Personlig har jeg veldig sans for Mirage, de har flere gode modeller. M1, M3, OM-6, OM-8, OM-5 og OM-7.
OM-6,OM-8 og OM-5 har aktive basser. Har vært på utkikk etter et par M1, men det er ikke ofte disse ligger ute for salg og prisnivået er høyt.
Mirage har som mange andre blitt kjøpt opp av Klipsch.

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Har sittet her og eksperimentert i hele kveld nå, og har begynt å få et lite inntrykk. Disse MÅ ha rom bak seg!
de er i vertfall behagelig å lytte til, tilbakelent og varm klang, her finnes ikke antydninger til lyttetretthet.

Kunne dette blitt småtøft med en integrert Harman Kardon tro?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Nå er jeg veldig usikker her egentlig om det er klipsch eller mirage som blir stående i stua framover..

Evo III

Nobody’s Perfect.
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
68.556
Sted
Hertugdømmet Nordre Follo
Torget vurderinger
87
Nå er jeg veldig usikker her egentlig om det er klipsch eller mirage som blir stående i stua framover..
Jeg hadde også flere klipsch,RF 82 RF 3 RF 3 MKII RF 63 RF 83 og La Scala. Det du sier om sweetspot passer bra,prøvde masse høyttalere etter klipsch,valget falt på Polk Audio,hørt mye Mirage og det låter etter min mening behagligere enn klipsch. Klipsch låter knall bra med rett forsterkeri,synd det er så få forsterkere som passer :)

Mvh

O

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Ja hadde jeg hatt plass skulle jeg gjort det :)

Disse miragene spiller jo faktisk ganske oppløst også, til tross for den ganske så varme klangen, jeg tror det bor mye bra høyttaler i disse hvis de får rett elektronikk og jobber litt med plasseringen.

Nå er det 50/50 altså på hva som blir stående

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Antall liker
229
Torget vurderinger
5
Da ble det Mirage som skal pryde stua framover, et uventet bytte :)

Hva anbefalles av elektronikk på disse? Trenger disse mye strøm/effekt?

Mirage

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
79
Jeg har levd med Mirage OM-8 i mange år tidligere, og disse trenger MYE luft rundt seg. Men når man treffer på plassering, så er det rett og slett en suveren allround-høyttaler. Jeg har nå brukt Mirage Omni-350 som fronter (er bakhøyttalerne mine) i et halvt års tid etter jeg solgte Usher 6381, og det slår meg gang på gang hvor bra 350'ene spiller, er tross alt et par spinkle gulvstående med en nypris på rundt 5laken.

Bra å høre at du går imot strømmen, og beholdt Miragene foran Klipschene, du har nå høyttalere som ikke gjør noe som helst feil, og som gir et gigantisk og luftig lydbilde, forutsatt at de får nok plass:)

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Sirop: OM må ha rom bak seg, ja...det er et must for å få omnipolarteknikken til å funke...Bruk så mye power som du i det hele tatt kan få henda på..med mest mulig presis lyd!!

Topp Bunn