Bil, båt og motorsykkel Verdi på en Toyota Avensis 1.8 Automat

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Heisann. Ny bil ihus, og den gamle skal selges. Noen med peiling på bil som tør uttale seg?
Bilen er en 2004 mod. Gått 256000. Alle servicer er fulgt, Helt ny motor i 2009 mener det var da.

Hva er en slik bil verdt.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.124
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vi fikk 40000 for vår 2,0l diesel stv med Navitec pakke fra 2009 ca220000km med ny motor i 2015. Det var en skade på bakfangeren til ca 12000.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er bensin og stv dette.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Hva som er realistisk å få er vel 20% under det folk forlanger på finn.no

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.883
^ Det er en litt kjent hemmelighet at Toyotas motorer ikke er allverden. Sagt på en annen måte så er det ikke alltid de opplyser kunden om at motoren er byttet på garanti ved en storservice

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.538
Torget vurderinger
1
Kjenner flere som har byttet motor i Toyota. Som regel får de vite det i og med at bilen ikke er ferdig på service på avtalt tidspunkt da de måtte foreta et motorbytte i samme slengen. Kjenner ingen andre bileiere som har måtte skifte motor.
Hører med til historien at de taxikjørte Priusene skifter motor og batteripakke på 250 000km.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Bytter alle motor .... ?
Det skjedde nok "noe" med kvaliteten på Toyota i overgangen mellom 90- og 2000-tallet, dessverre. Da Avensis kom i 1998 og erstattet Carina E, så tror jeg de tok en gjennomgang av hele konstruksjonen, og forandret alt det som virkelig fungerte bra til noe som var dårligere.
Angående motorene, så var det vel VVT-teknologien (variable ventiltider) som var en av de store utfordringene. Systemet bruker motoroljen som hydraulikkolje for å endre kamvinkelen, og det viste seg at sytemet var litt for kresent på oljekvaliteten/fungerte dårlig med lange oljeskiftintervaller.
Jeg har også noen erindringer om at det var en modellserie med motorer som hadde feilkonstruerte stempler, som gav høyt oljeforbruk etter kort tid.
Trøsten er i allefall at Toyote stort sett har vært veldig reale i forhold til å ordne opp, også på biler hvor garantien hadde gått ut.

C

Cyber

Gjest
Heisann. Ny bil ihus, og den gamle skal selges. Noen med peiling på bil som tør uttale seg?
Bilen er en 2004 mod. Gått 256000. Alle servicer er fulgt, Helt ny motor i 2009 mener det var da.

Hva er en slik bil verdt.
Jeg vil tippe 45-50 tusen avhengig av tilstand og slitasje.

Avensis bensin er litt "heitere" på markedet enn en del konkurrerende merker.

C

cruiser

Gjest
Ifølge finn får man en avensis med 100k mindre på telleren til den prisen. Tror ikke man skal forvente mer enn 30k

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.654
Sted
Trondheim
jeg synes 30k høres høyt ut. Det er tross alt snakk om en 13 år gammel bil med 256000 km på telleren.

C

cruiser

Gjest
Enig, det kan godt være 25 er mer realistisk, hvertfall hvis den skal avhendes innen rimelig tid.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.638
Sted
Holmestrand
Bytter alle motor .... ?
Det skjedde nok "noe" med kvaliteten på Toyota i overgangen mellom 90- og 2000-tallet, dessverre. Da Avensis kom i 1998 og erstattet Carina E, så tror jeg de tok en gjennomgang av hele konstruksjonen, og forandret alt det som virkelig fungerte bra til noe som var dårligere.
Angående motorene, så var det vel VVT-teknologien (variable ventiltider) som var en av de store utfordringene. Systemet bruker motoroljen som hydraulikkolje for å endre kamvinkelen, og det viste seg at sytemet var litt for kresent på oljekvaliteten/fungerte dårlig med lange oljeskiftintervaller.
Jeg har også noen erindringer om at det var en modellserie med motorer som hadde feilkonstruerte stempler, som gav høyt oljeforbruk etter kort tid.
Trøsten er i allefall at Toyote stort sett har vært veldig reale i forhold til å ordne opp, også på biler hvor garantien hadde gått ut.
Interessant! Har alltid hørt at Toyota er nesten feilfri.
Motorbytte er i andre enden av feilfri.
Jeg har kjørt div biler helt opp til 450.000, men aldri byttet en motor.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
492
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Minimum 40000 tipper jeg. Automat trekker nok litt opp, de som er ute etter det da. Er den fri for rust så er den prisen omtrent riktig.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
12
Bytter alle motor .... ?
Spør Audieiere så har de aldri de hatt problemer med sine biler heller til tross for 2,4l dieselmotoren og forstillinger i A4.........
Ingen av produsentene er feilfrie, men det dreier seg om hvordan fabrikantene rydder opp. Japansk høflighet eller tysk arroganse?

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
For å ikke snakke om første generasjon A6 allroad. Den er fin den Luksusfellen episoden hvor de økonomiske problemene startet med reperasjonsutgifter på Allroad'en

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Bytter alle motor .... ?
Toyota levde vel godt på å holde seg til gamle, velprøvde løsninger. Men med nye krav til utslipp, miljø, sikkerhet osv. gikk jo ikke det i lengden. Og hvis jeg ikke husker helt feil kom det vel noen EU-krav på 90-tallet som sa at en viss prosentandel av komponentene i importerte biler skulle være laget av europeiske leverandører, ellers ville man måtte betale høyere importavgifter. Det gikk ut over kvaliteten på Toyota, som i stor grad produserte alt av deler selv, eller hos egeneide underleverandører. Bosch, Lucas og Valeo klarer tydeligvis ikke å lage komponenter av samme kvalitet som Nippondenso. Det er ihvertfall min erfaring, etter å ha både reparert på og "slaktet" noen Toyotaer fra tiden rundt denne overgangsperioden.

Topp Bunn