Verdens rikeste heavyband

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Jeg har avogtil lurt på hvor mye peng medlemmene i Iron Maiden har.??  Det må no vær sinnsykt mye??  
Råpopulær i 30! år.. og i disse laste ned ulovlig tider er vel maiden en av de som fansen kjøper i butikken pga. det med omfattende og kule cover å ha i hylla...?
Hvem andre kan måle seg tror dere?  De er jo også jordnære karer som sikkert har mye på bok skulle en tro... Ps. råeste plata synes jeg er Pice of mind..selv om jeg likte den minst back in the days....

R

Rojoh

Gjest
Iron Maiden er trolig de mest suksessfyllte heavy-bandet ever. Eneste jeg tror er sånn noenlunde i samme liga er Kiss og AC/DC. Band som Led Zeppelin, Deep Purple og Black Sabbath gav seg vel litt for tidlig - litt for snever tidsperiode til å kunne nå helt opp. (Tenker selvsagt ikke på den musikalske kvalitet nå).

Mvh. Johan

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Tenk på alt dillet av kiss som var og få kjøpt... de dro nok inn greit med kroner.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Tenk på alt dillet av kiss som var og få kjøpt... de dro nok inn greit med kroner.
Var!  Og  tenk på alle Maiden boxer t.skjorter og eddie effekter..og utallige konserter i 30 år..med så mye som 250 000 tilskuere..  husker i -86 da de solgte ut 4 konserter på rad bare i Los Angeles med 72000 tilskuere hver kveld.. rått!

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja Bruce Dickinson jobber jo i tillegg som passasjerfly-pilot,så de har nok til salt i grøten 8)

mvh. s,

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vil tippe Metallica er rikest. De har ikke holdt på like lenge som Maiden, men de har solgt sinnsykt mange plater og brutt igjennom barrieren til mainstream-publikumet.

3

322_911

Gjest
Mener definitivt at KISS er rikest. Herrene Paul Stanley og Gene Simmons som eier varemerket KISS har tjent utenkelige summer, mye fordi de vet hvordan å kapitalisere varen de eier. Filmer, produkter, turneer, arcadespill, fornøyelsesparker, tegneserier, egen wrestlingserie, og så videree, og så videre. En millionindustri uten like. Det er ingen var der i gården. Bare ikke fullt så synlig i lille norge.

De har også fått coveret av både Forbes og Business Week for sin økonomiske sans.

KISS var større (76-80) over store deler av verden (Asia etc.) enn noen andre band før eller siden, inkludert Beatles. Få eller ingen andre band har vel gitt ut i nærheten av like mange skiver, og de har solgt og fortsetter å selge millioner.

At kiss fra og med 79 (da Ace Frehley ble helt underlagt alkohol, sluttet i 82) har vært helt irrelevante musikalsk har ikke stoppet dem.

I

ijustpop

Gjest
AC/DC har solgt mye mer plater enn alle disse bandene Back in Black har jo alene solgt 45 mill og er den tredje meste solgte platen noensinne.

Metallicas 91 album begynner vel å nærme seg 20 mill, Alive har nok solgt noen mill, men jeg aner ikke hvor mange. Iron Maiden har så vidt jeg vet, ikke vært i nærheten av slike storselgere.

Men som flere har nevnt så er en mann som Gene Simmons en langt bedre businessmann enn musiker og KISS har tjent avsindig godt på å selge møkk.

3

322_911

Gjest
Du har rett, KISS har "bare" solgt 80 mill album. Dette overasket meg en hel del. Må nok slutte å uttale meg såpass bastant uten å gjøre research først.

Heil.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
Iron Maiden er trolig de mest suksessfyllte heavy-bandet ever. Eneste jeg tror er sånn noenlunde i samme liga er Kiss og AC/DC. Band som Led Zeppelin, Deep Purple og Black Sabbath gav seg vel litt for tidlig - litt for snever tidsperiode til å kunne nå helt opp. (Tenker selvsagt ikke på den musikalske kvalitet nå).

Mvh. Johan
Her tror jeg du feiler grovt. Iron er et hobby-band i forhold til Zep. Da Led Zeppelin ga ut sitt 7'de album hadde de samtidig inne alle sine andre album på Billboard Top 200. Som om ikke det var nok, toppet de dette da deres niende album kom; ingen andre band har hatt 9 album på Billboard Top 200 SAMTIDIG!
Det snakkes om salgstall på rundt 300 millioner.

Mvh
Håkon Rognlien

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Maiden har solg noe over 80 mill...Det er jo bra mye da! SE for dere dette.. en 35 åring digget debut albumet,killersN.o.t.b osv.på beg av 80tallet..han fikk en sønn da han var 19..(i 1964)  Denne sønnen fikk en sønn i 82.som fikk en sønn i 2000..alle digger Maiden og Rocker villt til de på Roskilde eller lign.4 generasjoner!! ;D ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men husk at det ikke bare er platesalg som avgjør inntektene. Konserter er avgjørende, en verdensturne på høyden av karrieren gir enorme inntekter.

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Og akkurat der er maiden veldig store!  Kiss og Led Zeppelin er ikke så  aktive der akkurat..  O Zeppelin og kiss er egentlig litt på siden av det jeg mente med heavyband..mer som hard rock vil jeg si..Ac/dc også er helt klart ikke heavy.. de eneste som er nevnt i tråden her som jeg synes er et heavy metal band er Metallica..

Edit :Black seabbath var også nevnt ja...som også har den mest heavy sangen jeg vet om: sistesporet,Eternal Idol ;)

R

Rojoh

Gjest
Når jo Ozzy ikke helt gitt seg enda. Spørsmålet er bare hva man får av å kombinere heavy-metal og såpe? Stålull?

Mvh. J ;)han

R

Rojoh

Gjest
Her tror jeg du feiler grovt. Iron er et hobby-band i forhold til Zep. Da Led Zeppelin ga ut sitt 7'de album hadde de samtidig inne alle sine andre album på Billboard Top 200. Som om ikke det var nok, toppet de dette da deres niende album kom; ingen andre band har hatt 9 album på Billboard Top 200 SAMTIDIG!
Det snakkes om salgstall på rundt 300 millioner.

Mvh
Håkon Rognlien
Visste ikke at de hadde såååå stort salg... Okke som: Jeg trives bedre med LZ i spilleren enn noen av de andre jeg dro frem, så da kan jeg gjerne være enig, jeg...;)

Mvh. Johan

I

ijustpop

Gjest
Og akkurat der er maiden veldig store! Kiss og Led Zeppelin er ikke så aktive der akkurat.. O Zeppelin og kiss er egentlig litt på siden av det jeg mente med heavyband..mer som hard rock vil jeg si..Ac/dc også er helt klart ikke heavy.. de eneste som er nevnt i tråden her som jeg synes er et heavy metal band er Metallica..
Ja, det er klart BalticThor, om du avgrenser dette til å gjelde din egen 'heavyband'-sjanger hvor Iron Maiden får plass, men ikke andre heavy metal grupper som Kiss, Led Zep, Black Sabbath og Metallica ikke får plass, så er Iron Maiden størst.

Ellers så er det ganske meningsløst å snakke om det største metalbandet, men vi har nok nevnt de største i denne tråden.

I

ijustpop

Gjest
Om man vi lese seg opp litt på metall så er dette to av mine favoritter:

Chuck Klostermann: Fargo Rock City - A Heavy Metal Odessey in rural North Dakota.
Et svar på Michael Azerads - Our Band Could Be Your Life. Azerad skrev historien om den amerikanske indierocken på 80-tallet. For Klosterman er ikke Sonic Youth 80-tallets viktigste band, det er Van Halen. Overintellektualisering av en av de "dummeste" musikksjangerne. Helt nydelig. Hos Klosterman er Axl Rose et geni på linje med Bergman, Beethoven og Dostojevski.

Seb Hunter: Hell Bent for Leather: Confessions of a Heavy Metal Addict .
En slags oppvekstroman iblandet Metall-leksikon, som følger unge Seb fra han hører AC/DC som 6-åring, ser Ratt varme opp for Ozzy på Hammersmith Odeon, en rekke misslykka band med kompiser, smånarkoman gitarist i et Mötley Crue-inspirert London-band. Seb Hunter ender opp som shoegazer, Brian Wilson-ekspert med poplugg og det er fra dette ståsted han skriver. Hans sarkastiske fortellerstil gjør det hele utrolig morsomt. (instruksjonskapittel i instrumentalsoloer, doble liveplater og låttitler. Obs Om metall er livet ditt, ikke les denne boka.)

Også er Antropologen Sam Dunns dokumentar Heavy Metall: A Headbanger's Journey meget severdig.

Steven (som har flere bøker om metall enn han har metallplater)

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Om man skal ta med band som kiss osv. så er vel et band som Aerosmith også med på lista, de har jo også vært med en stund og har sikkert penger på bok om ikke alt havnet i nesa siste del av 70 og på 80- tallet...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Metallica er nok det bandet som har vært "mainstream" lengst, og har nok derfor tjent mest $$$

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Ja, det er klart BalticThor, om du avgrenser dette til å gjelde din egen 'heavyband'-sjanger hvor Iron Maiden får plass, men ikke andre heavy metal grupper som Kiss, Led Zep, Black Sabbath og Metallica ikke får plass, så er Iron Maiden størst.
Kiss og Led Zeppelin er Heavy Metal?
Hvilke band er Hard rock og tung rock da?

Ian Christe, in Sound of the Beast: The Complete Headbanging History of Heavy Metal (2003), labels bands whose sound was more similar to traditional rock music as "hard rock" or "proto-metal", while naming Black Sabbath and Judas Priest as the true progenitors of the genre.

Ellers så er det ganske meningsløst å snakke om det største metalbandet, men vi har nok nevnt de største i denne tråden.
For det første var det ikke det største Heavybandet det var snakk om! (for det er umulig å kåre)  Det er: Verdens rikeste heavyband vi prater om... det er nemlig en målbar ting!  Om enn vanskelig..
Og i tillegg motsier du deg selv ved å si hvem du mener er de største!   ::)

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
På mange måter er det Led Zeppelin som definerte den såkalte "Heavy Metal" sjangeren
med sin tunge bluesbaserte rock fra slutten av '60 åra.
På '70 tallet forbindes sjangeren med utøvere med naglebefengte skinnklær som setter
sin ære i å spille fortest på sine respektive instrumenter, for å si det litt flåsete, men
"heavy Metal" som samlebegrep har sitt utspring i '60 åra.

For de av dere som ønsker å lære noe om emnet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal_music

I

ijustpop

Gjest
På mange måter er det Led Zeppelin som definerte den såkalte "Heavy Metal" sjangeren
med sin tunge bluesbaserte rock fra slutten av '60 åra.
På '70 tallet forbindes sjangeren med utøvere med naglebefengte skinnklær som setter
sin ære i å spille fortest på sine respektive instrumenter, for å si det litt flåsete, men
"heavy Metal" som samlebegrep har sitt utspring i '60 åra.
Dette er den mest brukte definisjonen ja.

I

ijustpop

Gjest
Kiss og Led Zeppelin er Heavy Metal?
Hvilke band er Hard rock og tung rock da?
Se den definisjonen jeg forholder meg til over.
For det første var det ikke det største Heavybandet det var snakk om! (for det er umulig å kåre) Det er: Verdens rikeste heavyband vi prater om... det er nemlig en målbar ting! Om enn vanskelig..
Og i tillegg motsier du deg selv ved å si hvem du mener er de største! ::)
Slip of the tongue. Putt inn rikeste der det står største.
Jeg vet ikke hvilket band som er rikest og det var heller ikke mening å kåre det rikeste, men kun å påpeke at det ikke er Iron Maiden som er det rikeste heavybandet, og lansert et par andre forslag.. I dette selskapet har Iron Maiden solgt svimlende lite plater og turneene deres har vært langt i fra store nok.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Stanley Harvey Eisen i Kiss er nok rikest.
Mener å ha lest at han også har ett eller annet patent på noe greier som håver inn sinnsyke summer.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Jeg vet ikke hvor mye har GNR tjent, men hver fjortis har alt som de har gitt ut.

P.S. jeg er ikke akkurat fjortis men har alt av GNR plus noe småteri som extra. Slash er idag, for å si det sånn,..... gigantisk.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Ja,...jeg viste at ABBA er nesten like store som Elvis.

I flest land i Sør-Europa de er større enn The Beatles.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Abba nesten like STORE som The King ???!!!

Abba større enn The Fab. Four !!!???

TROR IKKE DET GITT.

Du trenger ikke å svare på dette innlegget zed, jeg skjønner hva du ville si. Det er bare
ordleggingen som førte til det blasfemiske innholdet i innlegget ditt. He he.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Kanskje det høres litt dumt ut men,.....jeg husker at ABBA sammen med Star Wars (ca 1977-8) har vært gigantiske. Riktig nok Boney M hadde blandet seg litt i bilde.

Det var noe lignende på en senere tidspunkt da han Michael Jackson kom ut med Thriller. ;D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Overhørt i barnehagen, to unger krangler. Pappaen min er sterkere enn pappaen din, ånei sier den andre tassen, pappaen min kan bære mamma med tissen sin.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Det er det jeg kaller tissen. Kraftige saker der, ja.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Se på denne så ser en at Maiden og Metallica er  mest tjenende..

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_music_artists
Hvordan kan du si det, når Zeppelin har solgt flere enn Metallica og Maiden til sammen?

Jeg har for øvrig enig med Tweakman i at de i Kiss må ha gjort det bra, fordi de selger sinnsykt mye annet enn plater også. Men jeg tror Gene Klein glatt overgår Stanley Harvey Eisen hva penger angår, selv om han ikke når Stanley til anklene som verken låtskriver eller vokalist. Gene har jo kjøpt royalityene til George Peter John Criscuola, og har dermed like mye inntekter fra disse som Stanley og Paul Daniel Frehley til sammen.

En som har gjort det bra på flere måter er Robert John "Mutt" Lange. Han var aldri medlem av bandene, men har produsert bl.a. Back in black og Hysteria, to av de mestselgende heavy-platene. Når jeg sier på flere måter skyldes det selvfølgelig at kona hans heter Shania Twain....

Her er Mutts imponerende CV:

Produced albums
Albums on which Lange produced at least 3 tracks

City Boy – City Boy, 1976
City Boy – Dinner at the Ritz, 1976
Graham Parker – Heat Treatment, 1976
Supercharge – Local Lads Make Good, 1976
City Boy – Young Men Gone West, 1977
Clover – Love On The Wire, 1977
Clover – Unavailable, 1977
Supercharge – Horizontal Refreshment, 1977
The Boomtown Rats – The Boomtown Rats, 1977
City Boy – Book Early, 1978
The Outlaws – Playin' to Win, 1978
The Boomtown Rats – A Tonic for the Troops, 1978
Deaf School – English Boys, Working Girls, 1978
City Boy – The Day the Earth Caught Fire, 1979
The Records – Shades In Bed, 1979
Supercharge – Body Rhythm, 1979
The Boomtown Rats – The Fine Art of Surfacing, 1979
AC/DC – Highway to Hell, 1979
Broken Home – Broken Home, 1979
AC/DC – Back in Black, 1980
AC/DC – For Those About to Rock We Salute You, 1981
Def Leppard – High 'N' Dry, 1981
Foreigner – 4, 1981
Def Leppard – Pyromania, 1983
The Cars – Heartbeat City, 1984
Def Leppard – Hysteria, 1987
Romeo's Daughter – Romeo's Daughter, 1988
Billy Ocean – Tear Down These Walls, 1989
Bryan Adams – Waking up the Neighbours, 1991
Def Leppard – Adrenalize (executive producer), 1992
Stevie Vann – Stevie Vann, 1995
Bryan Adams – 18 'Til I Die, 1996
Shania Twain – The Woman in Me, 1995
Shania Twain – Come on Over, 1997
The Corrs – In Blue, 2000
Shania Twain – Up!, 2002
Shania Twain – Greatest Hits, 2004

[edit] Produced album tracks
Albums on which Lange produced at least one track:

Stephen – Right On Running Man, 1974/5
Billy Ocean – Suddenly, 1984
Billy Ocean – Love Zone, 1986
Celine Dion – All The Way... A Decade Of Song, 1999
Backstreet Boys – Millennium, 1999
Britney Spears – Oops... I Did It Again, 2000
Celine Dion – A New Day Has Come, 2002
Bryan Adams – Room Service, 2004

[edit] Album tracks written or co-written
Jessica Andrews – "I'll Take Your Heart" from Heart Shaped World, 1999
Blackhawk – "I'm Not Strong Enough To Say No" from Strong Enough, 1995
Billy Ray Cyrus – "Only God Could Stop Me Loving You" from Storm in the Heartland, 1994
Diamond Rio – "I Thought I'd Seen Everything" from Unbelievable, 1998
Emerson Drive - "Only God (Could Stop Me Loving You)" from Emerson Drive, 2002
Starship – "I Didn't Mean To Stay All Night" from Love Among The Cannibals, 1989
Heart – "Wild Child" and "All I Wanna Do Is Make Love To You" from Brigade, 1990
Heart – "Will You Be There (In The Morning) from Desire Walks On, 1993
Huey Lewis and the News – "Do You Believe In Love" from Picture This, 1982
Huey Lewis and the News – "It Hit Me Like a Hammer" from Hard at Play, 1991
Lonestar - "You Walked In" from Crazy Nights, 1997
Loverboy - "Lovin' Every Minute of It" from Lovin' Every Minute of It, 1985
Reba McEntire – "I'll Take Your Heart" from Moments And Memories - The Best Of Reba (Australia) (Australian release only), 1998
Eddie Money – "Heaven In The Back Seat" from Right Here, 1991
PJ Powers – "(Let That) River Roll" from Thandeka Talk To Me, 2001
Chrissy Steele – "I Cry Myself To Sleep At Night" from Magnet To Steele, 1991
Steps – "Stay With Me Tonight" (recorded as "Stay With Me") from Step One, 1998
Bonnie Tyler – "I Cry Myself To Sleep At Night" from Silhouette In Red, 1993
Lari White - "Only God (Could Stop Me Loving You)" from Stepping Stone, 1999 (duet w/ Toby Keith)

[edit] Grammy Awards
1991 - "(Everything I Do) I Do It For You" - Best Song Written Specifically For A Motion Picture Or For Television
1995 - "The Woman In Me" - Best Country Album
1998 - "You're Still the One" - Best Country Song
1999 - "Come on Over" - Best Country Song

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Kiss må ha gjort det bra, fordi de selger sinnsykt mye annet enn plater også.
Har sett utallige i maiden skjorter,jakker, ryggtaver osv. gjennom 30 år!!!!!!!!
Hvor mange Kiss har du sett?  En brøkdel i forhold er min erfaring Jeg er årlig på Sveden Rockfestival med ca 40.000 tilskuere hvert år..og der ser jeg mye..
Min kompis har drevet plate butikk siden -87 og solgt maiden boxer,bildeplater, eddiefigurer,kister.og you name it..! maiden trykker jo Lp og no!!      Kiss? Nada
De er  sinnsykt populær no!  

3

322_911

Gjest
Har sett utallige i maiden skjorter,jakker, ryggtaver osv. gjennom 30 år!!!!!!!!
Hvor mange Kiss har du sett? En brøkdel i forhold er min erfaring Jeg er årlig på Sveden Rockfestival med ca 40.000 tilskuere hvert år..og der ser jeg mye..
Min kompis har drevet plate butikk siden -87 og solgt maiden boxer,bildeplater, eddiefigurer,kister.og you name it..! maiden trykker jo Lp og no!! Kiss? Nada
De er sinnsykt populær no!

Kiss har solgt mer merch enn noe annet heavyband, seriøst.

http://www.fanfire.com/cgi-bin/WebObjects/fanfire.woa/wa/artist?artistName=Kiss&sourceCode=KISWEB

http://www.kissarmywarehouse.com/

http://www.kissmuseum.com/

http://www.kissrocks.net/

http://www.kisscoffeehouse.com/shoponline.htm

Et utvalg kiss merch butikker

Topp Bunn