Verdens første ekte 32-bits DAC(?)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Oblivion skrev:
Skink_123 skrev:
"The first 32-bit fully asynchronous digital audio source"

Men det nevnes jo og fullstendig asynkron og?
Dette er et av patentene til Dustin / ESS...

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-...50&s1=7330138.PN.&OS=PN/7330138&RS=PN/7330138

Fordi ESS DACene innholder "ALT" som det er behov for er det også min erfaring at det spiller definitivt best når 16bit / 44,1k filer sendes til DACen i dette formatet.
På min MAC spiller alle settinger (20 bit, 24 bit, 48k, 96k) hvor MAC gjør noe med signalet dårligere..

Når en sitter i lytteposisjon og endrer MACens settinger er det enkelt å høre forskjellene på de forskjellige settingene. Når filene sendes i orginal formatet er dynamikk, bass, klang, oppløsning etc. best.
Når MACen får lov til å modifisere signalet varierer påvirkningen med de forskjellige settingene..

Men dette gjelder også om en bruker en DSP og mono Wolfson DACer..
Interessant. Så det er best med en transport som sender 16 44.1? Og hva med 24 bits cder?
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Oblivion skrev:
Skink_123 skrev:
Interessant. Så det er best med en transport som sender 16 44.1? Og hva med 24 bits cder?
Har du filer med høyere sampling og eller bit oppløsning bør de sendes til DAC i orginal formatet..

For en 24/96 fil må du forandre settingen til 24/96, og skal du spille en 16/44,1 fil må du forandre settingen til 16/44,1...
Setter du i utgangspunktet 16/44.1 og justerer hvis du skal spille noe hires eller finnes det en setting på dette i mac'en som jeg ikke vet om i midi/audio oppsettet :)

TorH
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Oblivion skrev:
Hal3101 skrev:
Setter du i utgangspunktet 16/44.1 og justerer hvis du skal spille noe hires eller finnes det en setting på dette i mac'en som jeg ikke vet om i midi/audio oppsettet :)

TorH
Det er dessverre så tungvint at en må inn i midi/audio oppsettet og skifte der.
Har i allefall ikke funnet noen enklere måte å gjøre det på.

Men jeg bruker en MacBook Air som "fjernkontroll" med skjerm deling av Mac Mini som iTunes går på slik at det er praktisk gjennomførbart å skifte settinger.

Skal snart få prøvd ut hvordan "Hiface, Hi-End S/PDIF Output Interface" som bypasser driverne fungerer.
Hiface, Hi-End S/PDIF Output Interface - skal moddes slik at I2S signalene tas ut direkte for å unngå S/PDIF konvertering og dekoding...

Da blir det også støtte for 24/192, men om det blir bedre eller "løser" noen problemer gjennstår det å få utprøvd..
Det spøs om det hjelper, men du kan jo gi en tilbakemelding når du har fått testet den ut. Jeg har og denne på lista over ting som skal testes ut :)

TorH
 

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Innlegg
148
Antall liker
0
Siden du sitter med datablader :) Kan en kople opp I2S og spdif samtidig på buffaloen uten noen form for switch ? Vil dac'en detektere den aktive inngangen og ta datastrømmen derifra ?

TorH
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9


Denne virker spennende: W4S DAC-1 (den kommer snart...)

- ESS Reference audio (ES9018) 32 bit DAC
- ESS Time Domain Jitter Eliminator®
- Automatic 500kHz oversampling done in the ESS chip (Defeatable?)
- Fully balanced design
- Discrete output stage offering exceptional sonics
- Upgradable Digital board (for future improvements)
- Upgradable Analog board (for future improvements)
- 2x Coax inputs
- Optical input
- Asynchronous 24-bit 192kHz USB input (optional)
- I2S balanced input using an HDMI cable(optional)


Priser: $1499 med usb
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
Jeg har tatt bort de siste innleggene da det ble fullstendig off-topic.

La oss gå tilbake til å diskutere verdens første 32-bits dac?

Noen som vet om noen flere 32-bits dac'er?
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Jøss, hva skjedde i denne tråden? I mine øyne var det en veldig spennende diskusjon rundt de forskjellige chip'er fra ESS og muligheter med disse.


ceroxol skrev:
Denne virker spennende: W4S DAC-1 (den kommer snart...)

- ESS Reference audio (ES9018) 32 bit DAC
- ESS Time Domain Jitter Eliminator®
- Automatic 500kHz oversampling done in the ESS chip (Defeatable?)
- Fully balanced design
- Discrete output stage offering exceptional sonics
- Upgradable Digital board (for future improvements)
- Upgradable Analog board (for future improvements)
- 2x Coax inputs
- Optical input
- Asynchronous 24-bit 192kHz USB input (optional)
- I2S balanced input using an HDMI cable(optional)


Priser: $1499 med usb
Er det noen som har kommentarer til denne/evt. kjenner merket Wyred 4 Sound. Ser ihvertfall ut til at de har fått veldig mange gode omtaler etc. på de andre produktene sine..
 
O

Oblivion

Gjest
ceroxol skrev:
Jøss, hva skjedde i denne tråden? I mine øyne var det en veldig spennende diskusjon rundt de forskjellige chip'er fra ESS og muligheter med disse.
Jeg slettet mine innlegg da jeg ble mistenkt for å reklamere for egne produkter.
Fordi jeg har hatt kontakt med Twisted Pear Audio og bevirket til forbedret funksjonalitet på den neste Buffalo 32 DAC, og har hatt kontakt med OPPO i forbindelse med BD83SE spilleren - kommer jeg heller ikke til å kommentere disse produktene.

Men - GPP - kan jeg bidra med.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
Får håpe det dukker opp noen uten bransjetilknyttning som har erfaring og kompetanse og som gidder å skrive noe.. Jeg mistenkes jo for blant annet å reklamere for egne produkter og får holde meg til å skrive GPP slik som dette.
Jeg håper du fortsetter å dele din kunnskap med oss. Siden du har testet både prototyper og fordi du sitter på fortrolig produsentinfo, så utgjør du en unik informasjonskilde herom for oss andre på forumet. Du har velvillig fortalt om dine "oppdagelser". Disse Sabre DAC kommer til å dukke opp i flere og flere apparater. Såvel suroundutstyr som highend DACer og, ikke minst, som DIY produkter.

Dersom dette skulle være noe problem i forhold til forumreglene, så er det bare å flytte hele tråden til HIFI GENERELT INKLUDERT BRANSJEAKTØRER.

HØVDINGEN/MODERATORER: Kan en av dere flytte denne tråden dit?
PS: Oblivion - Skulle tråden avlede ett eller flere salg av DAC en gang i framtiden så kan du jo kjøpe en liten annonseoppføring her inne. Så blir alle happy, he-he. ;)
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ønsker og å lære mer fra Oblivion.
 
O

Oblivion

Gjest
pedal skrev:
Jeg håper du fortsetter å dele din kunnskap med oss.
Dersom dette skulle være noe problem i forhold til forumreglene, så er det bare å flytte hele tråden til HIFI GENERELT INKLUDERT BRANSJEAKTØRER.
Det er jo det som er problemet - kunnskap - jeg får holder meg til GPP...
Nå som jeg utvikler og produserer - kabler, forsterkere, DAC, nettfilter, høyttalere inklusive egen utviklede elementer og snart SDHC minnekort avspiller med støtte for 24/192 - hva kan jeg da skrive om...
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
pedal skrev:
Jeg håper du fortsetter å dele din kunnskap med oss.
Dersom dette skulle være noe problem i forhold til forumreglene, så er det bare å flytte hele tråden til HIFI GENERELT INKLUDERT BRANSJEAKTØRER.
Det er jo det som er problemet - kunnskap - jeg får holder meg til GPP...
Nå som jeg utvikler og produserer - kabler, forsterkere, DAC, nettfilter, høyttalere inklusive egen utviklede elementer og snart SDHC minnekort avspiller med støtte for 24/192 - hva kan jeg da skrive om...
pedal skrev:
Dersom dette skulle være noe problem i forhold til forumreglene, så er det bare å flytte hele tråden til HIFI GENERELT INKLUDERT BRANSJEAKTØRER.

HØVDINGEN/MODERATORER: Kan en av dere flytte denne tråden dit?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har en DAC levert av oblivion basert på ESS 32 chippen som er diskutert her. fantastisk produkt forøvrig. Men jeg kunne ikke lese av innleggene til Oblivion noen henvisninger til hans produkter. Finner "advarslen" fra Høvdingen merkelig og undres over motivet: Håper oblivion fortsatt vil bidra i denne tråden hvor den nå blir plassert
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
65finger skrev:
Håper oblivion fortsatt vil bidra i denne tråden hvor den nå blir plassert
Jeg er så enig! Flytt tråden som Pedal nevner, så diskusjonen rundt ESS chipen kan fortsette, Oblivion har jo en unik kunnskap om denne.. :)

Oblivion skrev:
Men - GPP - kan jeg bidra med.
GPP?
 

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Innlegg
88
Antall liker
1
ceroxol skrev:
65finger skrev:
Håper oblivion fortsatt vil bidra i denne tråden hvor den nå blir plassert
Jeg er så enig! Flytt tråden som Pedal nevner, så diskusjonen rundt ESS chipen kan fortsette, Oblivion har jo en unik kunnskap om denne.. :)

Oblivion skrev:
Men - GPP - kan jeg bidra med.
GPP?
Generelt Piss Preik
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.719
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Finner "advarslen" fra Høvdingen merkelig og undres over motivet: Håper oblivion fortsatt vil bidra i denne tråden hvor den nå blir plassert
Oblivion begynte å diskutere sitt eget produkt, og jeg sa kun at han var ute på tynn is i forhold til bransjereglene, og oppfordret han til å fortsette avsporingen under Tech-hjørnet eller Hifi Generelt ink. bransjeaktører. Oblivion ønsket ikke å akseptere dette, og deretter slettet han alle sine innlegg som hadde teknisk verdi.

Intet motiv fra min side, kun opprettholdelse av bransjereglene, som jeg anser som viktige for å unngå et forum med masse reklamering fra alle type selgere og fabrikanter.

Jeg har flyttet tråden, og i denne kategorien har bransjeaktører større spillerom.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
65finger skrev:
Jeg har en DAC levert av oblivion basert på ESS 32 chippen som er diskutert her. fantastisk produkt forøvrig.
Denne dac'en virker meget spennende.. Fortell gjerne mer om den. Er det Ayre QB-9/Weiss Minerva/MBL 1511F/MBL 1611F prisnivå?

Er det mulig å f.eks. modde en M2Tech hiFace så en kjører: pc/mac -> asynkron usb -> I2S -> ESS32?
Forestiller meg at det er noe liknende dette som gjøres i den kommende Wyred 4 Sound dac'en.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Oblivion skrev:
og snart SDHC minnekort avspiller med støtte for 24/192 - hva kan jeg da skrive om...
Fett, jeg har selv testa SD minnekort avspiller, selvbygd. Det er lovende saker.
Bruker du da Oxford/PLX?

Bransjeaktører kan sikkert svare på spørsmål i vanlige tråder.
Men, det er sikkert ikke dumt å være litt tilbakeholden med info, sånn generellt.
Produktene vil alltid tale høyere enn designer klarer å taler selv.

Sånn sett litt på siden. Det er jo fett å se at talent blir tatt i bruk! :D
Det er sikkert mange som er enige i dette: Oblivion, vi er fans, keep up the good work!

mvh
 
O

Oblivion

Gjest
Imperial skrev:
Oblivion skrev:
og snart SDHC minnekort avspiller med støtte for 24/192 - hva kan jeg da skrive om...
Fett, jeg har selv testa SD minnekort avspiller, selvbygd. Det er lovende saker.
Bruker du da Oxford/PLX?

Bransjeaktører kan sikkert svare på spørsmål i vanlige tråder.
Men, det er sikkert ikke dumt å være litt tilbakeholden med info, sånn generellt.
Produktene vil alltid tale høyere enn designer klarer å taler selv.

Sånn sett litt på siden. Det er jo fett å se at talent blir tatt i bruk! :D
Det er sikkert mange som er enige i dette: Oblivion, vi er fans, keep up the good work!

mvh
Et lite bilde av SD kort avspilleren (som nå også støtter og spiller 32/192 :eek:)
 

Vedlegg

Topp Bunn