Snickers-is
Bransjeaktør
Du skal selvsagt få ha en hver nevrose du ønsker å opprettholde i fred fra unødvendig rasjonalisering :-DDet var da som f..., Snickers! Skal jeg ikke få ha min Audiophilia Nervosa I fred !Jeg vet ikke hvem som har pålagt deg dette innspillingsregimet, men du kan slå deg til ro med at slike begrensninger som her skisseres ikke er en mulig teknisk begrensning. Alle drivere tåler som uinnspilte alt de ellers vil tåle. Det vil si, tåler de 300W termisk, så tåler de også 300W termisk når de er uinnspilte. Tåler de 10mm slaglengde så tåler de dette også når de er helt uinnspilte. Det samme gjelder for alle aksellerasjonskrefter, magnetkretsens egenskaper osv....og jeg har et par nye høyttalere som skal spilles inn (noe så helt jævlig, fulltoneelementer som må gå på dikke mer enn 60dB i 100 timer før man kan dra på litt og så ingen Kraftwerk-låter i 300 timer til). 24/7 innspilling er løsningen.
Det kan nok tenkes at inspirasjonen til dette er hentet fra mekanikkens verden med da først og fremst motorer der man har økt friksjon før motoren er ferdig innkjørt, noe som man medføre overoppheting og uheldig slitasje om man kjører den for hardt de første milene.
Allikevel tror jeg en produsent som pålegger kundene slike begrensninger på sikt kan oppnå mer fornøyde kunder. Man rekker jo å venne seg til klangkarakteristikken over svært lang tid, og man får et nærere forhold til produktet.
Kan godt være du har rett. Du har mye mer greie på dette enn meg. På den annen side, nå er jobben gjort. Nysgjerrig; hva mener du om det mange sier, at høyttalere må spilles inn en stund, for å myke opp oppheng osv før de låter 100%? Er det også bullshit?
(Dette har jo ingenting med trådens tema å gjøre - men det er min tråd! )
Det som skjer når man spiller inn en driver er først og fremst at opphenget mykes opp. Dersom man putter på et signal på for eksempel ca 6V RMS på en liten bassenhet i friluft vil man typisk komme ganske nær maksimal slaglengde. Det er metoden de bruker for eksempel på Seas før de gjør målinger av driverne. Da holder det med ca 30 sekunder. Reduserer man signalet med for eksempel 40dB oppnår man ikke noe annet enn at slaglengden blir veldig kort, og man må bruke ekstremt mye tid før man effektivt har fått myket opp den delen av opphenget som beveger seg mest når man maksimerer slaglengden. Etter 30 sekunder med max slaglengde (selvsagt under grensa for hva som kan være skadelig), vil de aller fleste drivere ha endret seg typisk 20%, og vil etter dette endre seg mindre enn 1%. Til sammenlikning vil 100 timer på -40dB, avhengig av driver, ikke egentlig oppnå like mye.
Budskapene er enkle når det kommer til det rent fysiske:
1: Høyttalerne tåler stort sett akkurat det samme før de er spilt inn som etter at de er spilt inn.
2: Normal bruk før høyttaleren er innspilt skader den ikke, og gir mer effektiv innspilling.
3: Høyt volum er veldig mye mer effektivt enn lavt volum.
4: Det finnes mye villedende informasjon rundt temaet, men folk kan trygt senke skuldrene og slå seg til ro med at litt skikkelig bevegelse i driverne er det som skal til.
5: Grunnet at de fleste høyttalere er flerveis hjelper det ikke med bare bass. En diskant må også spilles inn, spesielt om den har impedanskorreksjon som er tilpasset diskantens resonansfrekvens etter at den er spilt inn.
6: Når en høyttaler har stått ubrukt lenge kan den trenge litt ny innspilling for å "våkne" igjen.
7: Det finnes ikke faglig belegg for å hevde at kabler og elektronikk trenger å spilles inn. Viktig å understreke at en pickup ikke er elektronikk.
8: Det finnes faglig belegg for at vi, i løpet av en innspillingsperiode, tilpasser oss lyden og i økende grad aksepterer eventuelle feil som "slik skal det være".
9: Det er ingen andre egenskaper enn oppmykning av såkalte "soft parts" som taler for at en høyttaler skal behøve innspilling.
10: Hør på musikk på det nivået dere har lyst til, kos dere og gled dere over at lyden blir bedre og bedre, og ikke bekymre dere for at utstyret skulle være mer skjørt enn etter innspilling.