Digitale avspillere Verdens desidert beste dac - til prisen. !!!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
...og jeg har et par nye høyttalere som skal spilles inn (noe så helt jævlig, fulltoneelementer som må gå på dikke mer enn 60dB i 100 timer før man kan dra på litt og så ingen Kraftwerk-låter i 300 timer til). 24/7 innspilling er løsningen.
Jeg vet ikke hvem som har pålagt deg dette innspillingsregimet, men du kan slå deg til ro med at slike begrensninger som her skisseres ikke er en mulig teknisk begrensning. Alle drivere tåler som uinnspilte alt de ellers vil tåle. Det vil si, tåler de 300W termisk, så tåler de også 300W termisk når de er uinnspilte. Tåler de 10mm slaglengde så tåler de dette også når de er helt uinnspilte. Det samme gjelder for alle aksellerasjonskrefter, magnetkretsens egenskaper osv.

Det kan nok tenkes at inspirasjonen til dette er hentet fra mekanikkens verden med da først og fremst motorer der man har økt friksjon før motoren er ferdig innkjørt, noe som man medføre overoppheting og uheldig slitasje om man kjører den for hardt de første milene.

Allikevel tror jeg en produsent som pålegger kundene slike begrensninger på sikt kan oppnå mer fornøyde kunder. Man rekker jo å venne seg til klangkarakteristikken over svært lang tid, og man får et nærere forhold til produktet.
Det var da som f..., Snickers! Skal jeg ikke få ha min Audiophilia Nervosa I fred ! :)

Kan godt være du har rett. Du har mye mer greie på dette enn meg. På den annen side, nå er jobben gjort. Nysgjerrig; hva mener du om det mange sier, at høyttalere må spilles inn en stund, for å myke opp oppheng osv før de låter 100%? Er det også bullshit?

(Dette har jo ingenting med trådens tema å gjøre - men det er min tråd! :) )
Du skal selvsagt få ha en hver nevrose du ønsker å opprettholde i fred fra unødvendig rasjonalisering :-D

Det som skjer når man spiller inn en driver er først og fremst at opphenget mykes opp. Dersom man putter på et signal på for eksempel ca 6V RMS på en liten bassenhet i friluft vil man typisk komme ganske nær maksimal slaglengde. Det er metoden de bruker for eksempel på Seas før de gjør målinger av driverne. Da holder det med ca 30 sekunder. Reduserer man signalet med for eksempel 40dB oppnår man ikke noe annet enn at slaglengden blir veldig kort, og man må bruke ekstremt mye tid før man effektivt har fått myket opp den delen av opphenget som beveger seg mest når man maksimerer slaglengden. Etter 30 sekunder med max slaglengde (selvsagt under grensa for hva som kan være skadelig), vil de aller fleste drivere ha endret seg typisk 20%, og vil etter dette endre seg mindre enn 1%. Til sammenlikning vil 100 timer på -40dB, avhengig av driver, ikke egentlig oppnå like mye.

Budskapene er enkle når det kommer til det rent fysiske:
1: Høyttalerne tåler stort sett akkurat det samme før de er spilt inn som etter at de er spilt inn.
2: Normal bruk før høyttaleren er innspilt skader den ikke, og gir mer effektiv innspilling.
3: Høyt volum er veldig mye mer effektivt enn lavt volum.
4: Det finnes mye villedende informasjon rundt temaet, men folk kan trygt senke skuldrene og slå seg til ro med at litt skikkelig bevegelse i driverne er det som skal til.
5: Grunnet at de fleste høyttalere er flerveis hjelper det ikke med bare bass. En diskant må også spilles inn, spesielt om den har impedanskorreksjon som er tilpasset diskantens resonansfrekvens etter at den er spilt inn.
6: Når en høyttaler har stått ubrukt lenge kan den trenge litt ny innspilling for å "våkne" igjen.
7: Det finnes ikke faglig belegg for å hevde at kabler og elektronikk trenger å spilles inn. Viktig å understreke at en pickup ikke er elektronikk.
8: Det finnes faglig belegg for at vi, i løpet av en innspillingsperiode, tilpasser oss lyden og i økende grad aksepterer eventuelle feil som "slik skal det være".
9: Det er ingen andre egenskaper enn oppmykning av såkalte "soft parts" som taler for at en høyttaler skal behøve innspilling.
10: Hør på musikk på det nivået dere har lyst til, kos dere og gled dere over at lyden blir bedre og bedre, og ikke bekymre dere for at utstyret skulle være mer skjørt enn etter innspilling.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Vedrørende DAC-er så synes jeg forvrengning er litt spesielt interessant.

En DAC har to hovedkilder til forvrengning. Den ene er klassisk analog forvrengning som kommer av alt som skjer med signalet etter selve konverteringen. En rør-DAC vil for eksempel normalt ha høyere forvrengning enn en SS-DAC, uten at det burde behøve å bekymre noen. Den andre er forvrengning som oppstår i selve konverteringsprosessen, og den er veldig interessant:

Når en DAC skal gjenskape en kurve kan man se for seg at den består av en rekke digitale verdireferanser, også interpolerer man kurven mellom disse punktene ved hjelp av et filter. Jeg tenkte ikke å gå i detalj om filteret, men heller se litt på disse tallverdiene og hva som kan gå galt. Vi kan ta utgangspunkt i at den analoge verdien som hvert bit representerer er korrekt. Det som gjelder er å få den oversatt til riktig strøm eller spenning, og til eksakt riktig tid. Forholdet mellom de digitale referanseverdiene og den analoge kurveformen ser omtrent slik ut:

teces_162.gif


Om vi tenker oss at ett eller flere punkter flyttes både horisontalt (tid) og vertikalt (nivå) vil vi få feil form på den analoge kurven etter filtrering. Siden dette er repetitivt, altså at det vil skje ganske likt hver gang den samme kurveformen gjengis, klassifiseres dette som harmonisk forvrengning. Allikevel er forholdet mellom det analoge signalet og hvor disse feilene inntreffer ganske tilfeldig. Det betyr at om man gjengir en tone på 1kHz og en på 1,1kHz så vil de i prinsippet få helt ulike harmoniske forvrengningsmønstere. Videre vil ikke forvrengningsmønstrene domineres av lave harmoniske komponenter slik som vi ser på vanlig analog forvrengning, men heller av komponenter som oppleves som tilfeldige og ikke minst svært lite ørevennlige.

Poenget mitt er at om man har THD på -70dB i forsterkeren er det allikevel gode grunner til å lete etter en DAC med THD på -120 - -130dB, eller enda bedre, fordi forvrengningen som DAC-en genererer i konverteringsprosessen er såpass øre-uvennlig og dermed lett høres forbi forvrengingen i forsterkeren.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
hm. John Stone (seas representant i statene) skrev på linkwitz sitt forum at ikke noen diskanter kan spilles inn. hva er det som spilles inn når de har >1mm slaglengde og ingen spider?
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
hm. John Stone (seas representant i statene) skrev på linkwitz sitt forum at ikke noen diskanter kan spilles inn. hva er det som spilles inn når de har >1mm slaglengde og ingen spider?
Harbets Alan Shaw sier ca det samme.Ti minutter ca ,så er høyttaleren innspillt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
hm. John Stone (seas representant i statene) skrev på linkwitz sitt forum at ikke noen diskanter kan spilles inn. hva er det som spilles inn når de har >1mm slaglengde og ingen spider?
Diskanters resonansfrekvens synker også ved innspilling, selv om opphenget bare består av én del. Diskantens resonansfrekvens representeres blant annet av en topp i impedanskurven. Når man setter et delefilter på en diskant representerer denne toppen en økning i responsen. Hvis denne økningen i respons ligger 500Hz høyere enn den egentlig skal etter innspilling vil det være et betydelig hørbart avvik.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Til prisen av litt over 2000,- så bør en Henry dac være den beste
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.835
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Jeg har 2 DAC-er.
  1. Henry mk II
  2. Cambridge Audio Azur DacMagic


  • Begge av andre ment å levere mye smell for penga.
  • Begge kjøpt brukt og billig av andre hyggelige entusiaster som ikke ville sko seg på andres hifi-lidelser
  • Kombinasjon av dot-1 og dot-2 gir meg tilnærmet uendelig moro for prisen.

...men jeg har litt lyst på en Benchmark som jeg har prøvd før.
:)
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.544
Sted
Sørlandet
Til prisen av litt over 2000,- så bør en Henry dac være den beste
Meningen er ikke å kverulere men sjekk posten over her vedr lille Topping DX3 som i tillegg til å være en fantastisk DAC også har en innebygget forsterker for headset og volumkontroll. Den måler veldig bra og koster €209





-BB-
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Aldeles ikke kverulering det på noen måte. Men takk for link, har lest litt om den saken for litt siden og du minnet meg på den igjen. Virker som en habil liten tass den der..kunne godt tenkt meg å prøvd den. Pent utseende har den også
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Litt dyrere riktignok men har en Topping dx7s selv. Flott produkt, gode målinger og ikke noe tull.
Topping generelt lager gode og ikke så dyre produkter.

Digital lydgjengivelse trenger ikke være dyrt for å være bra!
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Litt dyrere riktignok men har en Topping dx7s selv. Flott produkt, gode målinger og ikke noe tull.
Topping generelt lager gode og ikke så dyre produkter.

Digital lydgjengivelse trenger ikke være dyrt for å være bra!
Vel, en DAC skal gjerne være 16 kg og ha glødende rør:cool:
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Vedrørende DAC-er så synes jeg forvrengning er litt spesielt interessant.

En DAC har to hovedkilder til forvrengning. Den ene er klassisk analog forvrengning som kommer av alt som skjer med signalet etter selve konverteringen. En rør-DAC vil for eksempel normalt ha høyere forvrengning enn en SS-DAC, uten at det burde behøve å bekymre noen. Den andre er forvrengning som oppstår i selve konverteringsprosessen, og den er veldig interessant:

Når en DAC skal gjenskape en kurve kan man se for seg at den består av en rekke digitale verdireferanser, også interpolerer man kurven mellom disse punktene ved hjelp av et filter. Jeg tenkte ikke å gå i detalj om filteret, men heller se litt på disse tallverdiene og hva som kan gå galt. Vi kan ta utgangspunkt i at den analoge verdien som hvert bit representerer er korrekt. Det som gjelder er å få den oversatt til riktig strøm eller spenning, og til eksakt riktig tid. Forholdet mellom de digitale referanseverdiene og den analoge kurveformen ser omtrent slik ut:

Vis vedlegget 527396

Om vi tenker oss at ett eller flere punkter flyttes både horisontalt (tid) og vertikalt (nivå) vil vi få feil form på den analoge kurven etter filtrering. Siden dette er repetitivt, altså at det vil skje ganske likt hver gang den samme kurveformen gjengis, klassifiseres dette som harmonisk forvrengning. Allikevel er forholdet mellom det analoge signalet og hvor disse feilene inntreffer ganske tilfeldig. Det betyr at om man gjengir en tone på 1kHz og en på 1,1kHz så vil de i prinsippet få helt ulike harmoniske forvrengningsmønstere. Videre vil ikke forvrengningsmønstrene domineres av lave harmoniske komponenter slik som vi ser på vanlig analog forvrengning, men heller av komponenter som oppleves som tilfeldige og ikke minst svært lite ørevennlige.

Poenget mitt er at om man har THD på -70dB i forsterkeren er det allikevel gode grunner til å lete etter en DAC med THD på -120 - -130dB, eller enda bedre, fordi forvrengningen som DAC-en genererer i konverteringsprosessen er såpass øre-uvennlig og dermed lett høres forbi forvrengingen i forsterkeren.
Du vet det sikkert og tilpasser bare ordbruken til HiFi språket :)
RØR-DAC finnes neppe. Ikke i HiFi klassen i hvert fall.
RØR buffer i analogdelen etter DAC er ikke uvanlig.
Bare litt folkeopplysning :)
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Jeg har 2 DAC-er.
  1. Henry mk II
  2. Cambridge Audio Azur DacMagic


  • Begge av andre ment å levere mye smell for penga.
  • Begge kjøpt brukt og billig av andre hyggelige entusiaster som ikke ville sko seg på andres hifi-lidelser
  • Kombinasjon av dot-1 og dot-2 gir meg tilnærmet uendelig moro for prisen.

...men jeg har litt lyst på en Benchmark som jeg har prøvd før.
:)
Hvordan vil du sammenlikne disse to lydmessig?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.835
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Jeg har 2 DAC-er.
  1. Henry mk II
  2. Cambridge Audio Azur DacMagic


  • Begge av andre ment å levere mye smell for penga.
  • Begge kjøpt brukt og billig av andre hyggelige entusiaster som ikke ville sko seg på andres hifi-lidelser
  • Kombinasjon av dot-1 og dot-2 gir meg tilnærmet uendelig moro for prisen.

...men jeg har litt lyst på en Benchmark som jeg har prøvd før.
:)
Hvordan vil du sammenlikne disse to lydmessig?
Sliter litt der:
Henry brukes på iMac/Spotify for å fore Xindak 6950 => Rogers LS3/5a
Cambridge brukes for CD-spiller/spotify mot SAT Amplifix => ProAc Studio 148

Så det blir ganske så forskjellig.
Har egentlig hatt plan om å gjøre det du spør om, nemlig å teste dette, men har prioritert å spille musikk.
Vil prøve en sammeligning snart ...
:)

Helt sikkert er det at lyden i begge tilfeller fikk et klart løft.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
lampizator? har du sett hva annet den gjøken selger? bla. en rimelig pc med stock s/pdif ut fra hovedkortet til €6900. legger bare på egen strømforsyning og later som det da blir superbit. hadde aldri handlet fra en slik person, men det er meg.
https://6moons.com/audioreviews2/lampizator5/1.html
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Denne koster 1/10 av den Polske greia men er kanskje litt «billig»

571AE851-EE36-495E-AE4C-1AA88EEB7043.jpg
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du kan gange prisen med 10 om den hadde hatt samme navn.. Minst!
Ser faktisk ut som om det brukes samme chassis - ihvertfall fra samme produsent.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.541
Antall liker
781
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Denne fra Accuphase er Huerta at ha med her

446A58DE-FC91-4528-9CEE-7677934CC538.jpg


Dac 50 kortet er ikke at forakte og har stået sig i direkte sammenligning m Accuphase sin CD avspiller og Maranz sin top avspiller av idag, begge disse er dac 50 prisen gange 10

Nesten :rolleyes:
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.316
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Du vet det sikkert og tilpasser bare ordbruken til HiFi språket :)
RØR-DAC finnes neppe. Ikke i HiFi klassen i hvert fall.
RØR buffer i analogdelen etter DAC er ikke uvanlig.
Bare litt folkeopplysning :)
Selvsagt, eller slik jeg tenker, jeg referer til DAC som en boks som utfører en funksjon, og ikke til DAC som en chip som konverterer signaler. For gode DAC-er betyr jo tross alt utgangsbufferen som regel aller mest for den opplevde lyden, og mange svake utgangsbuffere har blitt beskyldt for å låte "digitalt" uten at det har noe med "digitalt" å gjøre. Poenget mitt var jo dessuten at rørenes analoge forvrengningsmønster er en ganske udramatisk bidragsyter til totalen.
 
Topp Bunn