Høyttalere Verdens beste "mellomstore" høyttalere? Tips ønskes.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    går i tanker om nye høyttalere.

    Vurderer mellomstore (la oss si høyde på 1 m eller under), pga rom og også litt av estetiske årsaker.

    Har kikket på boenicke w8, tad reference one (som strengt tatt er en stativht :) osv

    audio physics virgo kunne vært et alternativ, men ikke helt overbevist om lyden... litt i overkant analytisk for meg (lenge siden jeg hørte dem).

    Tips og tanker mottas med stor takk (utstyret mitt ser dere i signaturen).
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Verdens beste mellomstore høyttaler finner du i signaturen min.
    27k pr. par. Inkl.forsterker.
    Så enkelt kan det faktisk være.
    Men estetisk? Nei, da får du lete andre steder.:cool:

    Mvh. B
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    160
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Nye Wilson Audio Sabrina. Kjempeomtale i augustnummeret av Hi-Fi News.
     

    Pommeroy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Innlegg
    789
    Antall liker
    353
    Love them or hate them.

    gallo_ref_35.jpg

    Gallo reference 3.5
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Magico S3 eller Magico Q3 er gode kandidater. De er riktignok over meteren.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    går i tanker om nye høyttalere.

    Vurderer mellomstore (la oss si høyde på 1 m eller under), pga rom og også litt av estetiske årsaker.

    Har kikket på boenicke w8, tad reference one (som strengt tatt er en stativht :) osv

    audio physics virgo kunne vært et alternativ, men ikke helt overbevist om lyden... litt i overkant analytisk for meg (lenge siden jeg hørte dem).

    Tips og tanker mottas med stor takk (utstyret mitt ser dere i signaturen).
    Da jeg hadde Virgo 2 i kombinasjon med Adytons gamle Cordis 2, opplevde jeg dem som alt annet enn analytiske. Dom spellte mussikk! Men da jeg byttet til en annen norskprodusert forsterker, syntes også jeg at de låt litt analytisk. Litt av godfotfølelsen forsvant. Så det kan jo være et spørsmål om matching.

    Så hvis du ikke har hørt dem i ditt oppsett, kan du jo prøve dem - hvis du har mulighet. :)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Psb Imagine t3 her kan du få beste heile veien , di koster 60000 kr men di spiller langt over det , du kan til og med gjøre ene bass elementet passivt for og tune det etter rommet. Kombinert med optimal plassering har du en høyttaler som vil gjøre deg paff.

    Imagine
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.464
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kanskje noe fra Italienske Opera kunne passe? noe av det beste jeg har hørt av høyttalere :)

    mvh
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.034
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hmm.. dette gir mye fritt spillerom :)

    Her ville jeg vel kansje anbefalt noe fra Kudos, Spendor, Harbeth? Det er vel ikke kjent for å være over analytisk i allefall..
    kansje noe ProAc?
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.553
    Antall liker
    3.082
    Sted
    Oslo
    Burmester B25 er bare 98cm høye, så de kunne jo passe? Bra WAF i dette huset ihvertfall :cool:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har du rom på 30 kvm og kan like utseendet er det lite som toucher LX521. De går utenpå det meste jeg har hørt og eid, og de andre gode er mer annerledes enn bedre.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    4.414
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    noe av de litt dyrere sonus faber kan jo også kanskje være et alternativ ,eller noe annet med scan speak revelator/ulluminator mellomtoner kan kanskje være tingen disse har ihvertfall en fint ballansert mellomtone som er innbydende og passe varm i mine ører og langt mer musikalske enn analyserende verktøy :), men kan hende du føler det kan bli for mye ``creme`` for dine ører igjen og kunne ønsket bittelitt mer oomph og bite at det akk ikke når helt frem liksom men mye avhenger helt klart av matchingen og :)

    har merket meg med tiden at det er helt klart at man får mest for penga mtp lyd i diy fremfor kjøpetalere om man finner godt matchede konstruksjoner , men så er det det med finish og eierglede igjen da ;) men skal lyden seire til slutt så ville jeg satset på diy
    mvh
    ivan
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Har du rom på 30 kvm og kan like utseendet er det lite som toucher LX521. De går utenpå det meste jeg har hørt og eid, og de andre gode er mer annerledes enn bedre.
    Må innrømme at jeg sliter bigtime med utseendet her :)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Har hatt B25 her hjemme på demo, og det var bra saker. Ingen super match med rommet mitt dessverre, men veldig fine høyttalere. Mye bedre diskant og mellomtone enn Klipsch, som jeg testet mot, og mer bass og mindre pågående enn AP Virgo. Merk at dette var hos meg, og jeg ville slitt mellom å velge mellom Virgo og B25 i et annet rom, tenker jeg.

    brukte Burmester 036 * 2 som effekt, og også testet med en Onkyo receiver.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.553
    Antall liker
    3.082
    Sted
    Oslo
    Har hatt B25 her hjemme på demo, og det var bra saker. Ingen super match med rommet mitt dessverre, men veldig fine høyttalere. Mye bedre diskant og mellomtone enn Klipsch, som jeg testet mot, og mer bass og mindre pågående enn AP Virgo. Merk at dette var hos meg, og jeg ville slitt mellom å velge mellom Virgo og B25 i et annet rom, tenker jeg.

    brukte Burmester 036 * 2 som effekt, og også testet med en Onkyo receiver.
    Jeg oppdaterte fra Densen B150+ til B175 med DNRG og merket tydelig forbedring. Rommet er ca 35kvm og de klarer seg bra her.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Dette skal selvsagt gå fra 15 - 50.000 Hz, være maks. to kattelotter høye, designet av Bruno Oldani, ikke høres av naboen selv på 100 dB og helst koste ingen ting? ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Foreslår at du inviterer deg selv på lyttebesøk hos medlemmer her på HFS som har aktuelle kandidater.
    Og butikker, vær dog obs på rommene dette spiller i med sine ulemper det kan ha.
    Burde være mulig å høre potensiale om du har godt erfaringsgrunnlag.

    Jeg tok sjansen på magefølelsen og bestillte de jeg har nå uhørt. Jeg var heldig og kommer til å beholde mine Opaler i mange år.
    B
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Etter mye leting og lytting i tillegg til at jeg i samarbeid med samboer også hadde sterke krav til utseende endte vi opp med Martin Logan Montis med dark cherry finish. De er over meteren men er tilnærmet gjennomsiktig over basselementene (hybrid mellom dynamisk opp til 320 hz og elektrostat-paneler ellers). De er svært pene, og de lyder i henhold til meg selv og Stereophile like bra som høyttalere til 1 mil NOK, spesielt med riktig match av forsterker - eller, man kan egentlig twike høyttalerne til å høres så bra som du ønsker bare ved å legge på riktige komponenter før i verdikjeden. JEg vet av flere som har forsterkere x2 eller x3 prisen av disse høyttalerne, noe som bør vise at de er "billige" i forhold til ytelse - på omtrent 100k.

    MartinLogan Montis loudspeaker | Stereophile.com
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Drivende godt forslag, Redex! Han har jo kW tilgjengelig og spiller mye klassisk musikk. God nok plass til bakveggen og, så dipoler er ikke noe problem.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Verdens beste er de neppe og de gjør lite av seg fysisk, men liker godt PMC Twenty 26 sin måte å spille musikk på. Anbefales.


    PMC 26.jpg
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    721
    Antall liker
    2.047
    Torget vurderinger
    13
    Do it with style :-D
    Gale 401 + mye Accuphase krefter ..så er det bare å lene seg tilbake !
     

    Vedlegg

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Takk for mange gode forslag - bare fortsett!

    Gale 401 er verdens vakreste høyttaler, etter min mening . De har jeg faktisk hatt, i to omganger, siste gang i det lytterommet jeg nå har.

    Problemet med dem var, at de rett og slett spilte for mye bass i mitt rom. Det er en av grunnene til at jeg nå leter etter mellomstore ht. Ingen hadde vært gladere enn meg, hvis galene hadde funka. men livet som audiofil skal jo ikke være enkelt :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan Big
    Regner med du har ganske bra kontroll dusinvarene der ute, samt Slukets skreddersøm, men ønsker kanskje å gå litt utenfor normen?
    Her er kanskje tre utfordrere?
    Her er et par ht jeg trodde var ute av produksjon, men som jeg kom over for 2-3 år siden. Ganske små og spiller stort. Mange muligheter til å tilpasses rommet og ønsket "farging". De har nok finslipt denne modellen siden jeg hørte første utgaven for en mannsalder siden og de låt svært bra nå.
    Genesis 5.3
    Genesis Advanced Technologies High End Loudspeakers


    Legg merke til glasset. Et typisk pølse og øl oppsett.

    Neste forslag kan kanskje være Casta? Italiensk eleganse som har overrasket mange.

    Casta




    Ta en telefon til Arild, da Hifi Guiden fører disse.

    Man skal heller ikke glemme PMC.
    Homepage | PMC Loudspeakers

    Ønsker deg lykke til med valget. Ikke lett dette da det finnes så utrolig mye der ute. Ikke glem Wilson heller.
    Del gjerne hva det blir til slutt.

    RBN
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.137
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Det finnes masse gode høyttalere i små pakker og mange eksempler er dratt fram i denne tråden.

    Mitt førstevalg med moderat størrelse men samtidig god fullfrekvent lyd ville vært Suesskind BEO:

    suesskind.jpg

    Suesskindaudio | Beo

    Dette er en høyttaler fra det ene av Joachim Gerrards to nye selskaper - etter at han forlot Audio Physichs.
    Dette er mannen bak Virgo II som nevnes tidligere i tråden og som på ingen måte var analytisk. Gerrard er
    flinkere enn noen annen høyttalerkonstruktør jeg vet om, til å sy sammen faselinjære høyttalere med
    konvensjonelle dynamiske elementer. Dette betyr varm lyd og fantastisk tegning av lydbilde både i bredde
    og dybde. Tåler dessuten å plasseres langt fra hverandre med kort lytteavstand (bredere enn likesidet
    trekant). Jeg hørte disse i Munchen 2014 sammen med den grommeste platespilleren fra Loricraft
    (Gerrard 501/OL Concourer/Lyra Etna) og høykvalitets tysk elektronikk (av for meg ukjent merke), og
    det spilte helt fantastisk. Spørsmålet er om du kan leve med utseende...

    Disse er (dessverre) ikke å se i norske butikker (selv om jeg har anbefalt dem for GT hos OHFC) så man
    må kanskje påregne å ta dem inn selv. Pris: euro 8.800,- Hør med OHFC.

    (Et annet alternativ som har noe av det samme utseendemessig - og lydmessig - er Doxa 8.2 men disse
    rager mer enn meteren i høyden. DOXA - PRODUCTS - SPEAKERS

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Hei.

    Det finnes masse gode høyttalere i små pakker og mange eksempler er dratt fram i denne tråden.

    Mitt førstevalg med moderat størrelse men samtidig god fullfrekvent lyd ville vært Suesskind BEO:

    Vis vedlegget 334592
    Suesskindaudio | Beo

    Dette er en høyttaler fra det ene av Joachim Gerrards to nye selskaper - etter at han forlot Audio Physichs.
    Dette er mannen bak Virgo II som nevnes tidligere i tråden og som på ingen måte var analytisk. Gerrard er
    flinkere enn noen annen høyttalerkonstruktør jeg vet om, til å sy sammen faselinjære høyttalere med
    konvensjonelle dynamiske elementer. Dette betyr varm lyd og fantastisk tegning av lydbilde både i bredde
    og dybde. Tåler dessuten å plasseres langt fra hverandre med kort lytteavstand (bredere enn likesidet
    trekant). Jeg hørte disse i Munchen 2014 sammen med den grommeste platespilleren fra Loricraft
    (Gerrard 501/OL Concourer/Lyra Etna) og høykvalitets tysk elektronikk (av for meg ukjent merke), og
    det spilte helt fantastisk. Spørsmålet er om du kan leve med utseende...

    Disse er (dessverre) ikke å se i norske butikker (selv om jeg har anbefalt dem for GT hos OHFC) så man
    må kanskje påregne å ta dem inn selv. Pris: euro 8.800,- Hør med OHFC.

    (Et annet alternativ som har noe av det samme utseendemessig - og lydmessig - er Doxa 8.2 men disse
    rager mer enn meteren i høyden. DOXA - PRODUCTS - SPEAKERS

    mvh
    Gunnar Brekke
    Det var en spennende variant, Gunnar. Det med oppsettet passer bra med mitt lytterom. Skal sjekkes ut!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    Heisan Big
    Regner med du har ganske bra kontroll dusinvarene der ute, samt Slukets skreddersøm, men ønsker kanskje å gå litt utenfor normen?
    Her er kanskje tre utfordrere?
    Her er et par ht jeg trodde var ute av produksjon, men som jeg kom over for 2-3 år siden. Ganske små og spiller stort. Mange muligheter til å tilpasses rommet og ønsket "farging". De har nok finslipt denne modellen siden jeg hørte første utgaven for en mannsalder siden og de låt svært bra nå.
    Genesis 5.3
    Genesis Advanced Technologies High End Loudspeakers


    Legg merke til glasset. Et typisk pølse og øl oppsett.

    Neste forslag kan kanskje være Casta? Italiensk eleganse som har overrasket mange.

    Casta




    Ta en telefon til Arild, da Hifi Guiden fører disse.

    Man skal heller ikke glemme PMC.
    Homepage | PMC Loudspeakers

    Ønsker deg lykke til med valget. Ikke lett dette da det finnes så utrolig mye der ute. Ikke glem Wilson heller.
    Del gjerne hva det blir til slutt.

    RBN
    Morsomme tips! genesisene så spennende ut. Plus for at det er så mange instillingsmuligheter. OG Arild har jeg hatt mye kontakt med. En bra mann med veldig god greie på lyd!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det beste av stativ høyttalere jeg har hørt,
    er nok Focal Diablo Utopia.
    De har vel også rimelig høy waf faktor?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.998
    Antall liker
    12.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dette er spennende produkter med kardioide-bass.
    Lydspesialisten.no

    Hadde jeg ikke kjøpt Opalene mine, tror jeg Geithain ville vært i hus nå.

     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    veldig mange morsomme forslag nå, på ting jeg ikke har hørt så mye om. Det skal googles tester !

    Og for all del, kom gjerne med fler...
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Med det forsterkeriet du besitter ville jeg prøvd å få testet Harbeth M40.1 :)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Her er noen bilder av psb imagine t3 absolutt en fullverdig gulv høyttaler , har hørt disse på en del utstyr men det beste har vert fra nad m serien , primare og ati. nad master serien var den som rocket mest synes jeg på disse høyttalerne.

    resampler.jpg
    300396-imagine-t3-cherry-front-w.-wo.-grill (1).jpg
    images 1-2-3.jpg


    Imagine
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn