Asbjørn
Rubinmedlem
pengesluk skrev:Ja, sjekk skalaen på hvor TILDIG på dB-stigen det faktisk er fare for hørselsskade, relatert til tiden man er eksponert. Verdiene er lavere enn de fleste tror (og håper).
pengesluk skrev:Ja, sjekk skalaen på hvor TILDIG på dB-stigen det faktisk er fare for hørselsskade, relatert til tiden man er eksponert. Verdiene er lavere enn de fleste tror (og håper).
Det matcher jo veldig godt med "studiostandarden" 83 db på 1 meter som man også bruker/brukte til å kalibrere hva som er 0dbfs ut til lytting.Oblivion skrev:Det passer / stemmer bra med mine erfaringer og preferanser.
Normalt gjennomsnitts nivå ved lytting er 85dB med peak opp i 105 - 110dB...
Og når de fleste innspillinger faller med sånn ca. 6dB/oct fra bass mot diskant
så vil 20Hz til 200 - 300Hz ligge på 110 - 100dB og 2kHz til 5kHz på ca. 80dB...
Da spiller det bra og en blir ikke "sliten" selv om en spiller 5 - 6 timer.
EDIT: Allerede på 80 tallet brukte jeg en "spectrum analyzer" for å vise nivå fordelingen i frekvensspektret.
Fikk "idéen" etter at jeg hadde besøkt JBL og Infinity i LA.
I test rommet / demo rommet til Infinity var det blant annet konstant oppkoblet en "spectrum analyzer" som var et av "verktøyene" de brukte når de tweaket på høyttalere.
Jo lavere lyttevolum jo viktigere med kapasiteten i de nederste oktavene.pengesluk skrev:@Oblivion: Dette viser nok en gang viktigheten av nok kapasitet og headroom i de nederste oktaver. Allerede fra et lavt lyttevolum.
Filmstandarden er -20 dBFS RMS pink noise på opptaket avspilt via én høyttaler => 83 dB(C) i salen, eller -18 dBFS => 85 dB(C) som forsåvidt blir akkurat det samme.trex skrev:Det matcher jo veldig godt med "studiostandarden" 83 db på 1 meter som man også bruker/brukte til å kalibrere hva som er 0dbfs ut til lytting.
Skal visstnok være det beste lyttenivået hvor øret får maksimalt med seg uten å begynne å komprimere eller justere lyden selv.
Trolig også ca. dette området jeg befinner meg og finner behagelig som oftest, så er det gøy med litt høyere i blant, hvis ikke dette allerede er litt høyere da.........at jeg ligger litt lavere enn dette normalt sett.Oblivion skrev:Det passer / stemmer bra med mine erfaringer og preferanser.
Normalt gjennomsnitts nivå ved lytting er 85dB med peak opp i 105 - 110dB...
Og når de fleste innspillinger faller med sånn ca. 6dB/oct fra bass mot diskant
så vil 20Hz til 200 - 300Hz ligge på 110 - 100dB og 2kHz til 5kHz på ca. 80dB...
Da spiller det bra og en blir ikke "sliten" selv om en spiller 5 - 6 timer.
EDIT: Allerede på 80 tallet brukte jeg en "spectrum analyzer" for å vise nivå fordelingen i frekvensspektret.
Fikk "idéen" etter at jeg hadde besøkt JBL og Infinity i LA.
I test rommet / demo rommet til Infinity var det blant annet konstant oppkoblet en "spectrum analyzer" som var et av "verktøyene" de brukte når de tweaket på høyttalere.
Hear hear!!!pengesluk skrev:Takk for ill. Asbjørn - ser nå at jeg selvsagt hadde glemt å legge ved illustrasjonen. Det må være alderen.
@Oblivion: Dette viser nok en gang viktigheten av nok kapasitet og headroom i de nederste oktaver. Allerede fra et lavt lyttevolum.
Der er du vel inne på noe ganske vesentlig, men som inntil nå ikke har vært nevnt tidligere i tråden? Tilgi meg i så fall om jeg tar feil.trex skrev:Det matcher jo veldig godt med "studiostandarden" 83 db på 1 meter som man også bruker/brukte til å kalibrere hva som er 0dbfs ut til lytting.
Skal visstnok være det beste lyttenivået hvor øret får maksimalt med seg uten å begynne å komprimere eller justere lyden selv.
Finnes vel noen linker til dette uten at jeg har de klare her nå.
Regner med at kombinasjonen av at dette er en form for innspillings referanse som er basert på hvordan vår hørsel og normale lytterom fungerer.KW skrev:Trolig også ca. dette området jeg befinner meg og finner behagelig som oftest, så er det gøy med litt høyere i blant, hvis ikke dette allerede er litt høyere da.........at jeg ligger litt lavere enn dette normalt sett.Oblivion skrev:Det passer / stemmer bra med mine erfaringer og preferanser.
Normalt gjennomsnitts nivå ved lytting er 85dB med peak opp i 105 - 110dB...
Og når de fleste innspillinger faller med sånn ca. 6dB/oct fra bass mot diskant
så vil 20Hz til 200 - 300Hz ligge på 110 - 100dB og 2kHz til 5kHz på ca. 80dB...
Da spiller det bra og en blir ikke "sliten" selv om en spiller 5 - 6 timer.
EDIT: Allerede på 80 tallet brukte jeg en "spectrum analyzer" for å vise nivå fordelingen i frekvensspektret.
Fikk "idéen" etter at jeg hadde besøkt JBL og Infinity i LA.
I test rommet / demo rommet til Infinity var det blant annet konstant oppkoblet en "spectrum analyzer" som var et av "verktøyene" de brukte når de tweaket på høyttalere.
Bassfundamentet er bra her det.
Mvh.KW
Dette er interessant. Har prøvd å leite på sentralen, men finn ikkje ein tråd om dette temaet. Nokon som veit om det er ein her?Asbjørn skrev:Aha, gainstruktur! Et litt obskurt tema for mange av oss, vil jeg tippe.
http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/186018-what-gain-structure.html
Helt enig i det du skriver, men i den såkalte High-End "verden" er vel dette fy-fy...Asbjørn skrev:Ikke som jeg vet. Det er rart hvordan vi diskuterer ting som vitterlig ikke har noen nevneverdig betydning oppad vegger og nedad stolper, mens enkle og effektive ting forbigås i øredøvende stillhet. Det kan av og til være lurt å lese hva proffene legger vekt på når de skal bygge et lydsystem. Dette er en av de tingene.
Det må nødvendigvis finnes.Crusis skrev:Verdens beste høytaler finnes vel ikke...tror jeg
Hva er verdens beste rom, så alle høytalere kan få ut sitt fulle potensiale? Det finnes vel heller ikke
Helt klart at de finnes. Men vil nok bestå av en håndfull kandidater ettersom hvem som skal bedømme dem ;DBT skrev:Det må nødvendigvis finnes.Crusis skrev:Verdens beste høytaler finnes vel ikke...tror jeg
Hva er verdens beste rom, så alle høytalere kan få ut sitt fulle potensiale? Det finnes vel heller ikke