"Verdens beste høytaler" og maks lydtrykk.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Ja, sjekk skalaen på hvor TILDIG på dB-stigen det faktisk er fare for hørselsskade, relatert til tiden man er eksponert. Verdiene er lavere enn de fleste tror (og håper).
 
O

Oblivion

Gjest
Det passer / stemmer bra med mine erfaringer og preferanser.

Normalt gjennomsnitts nivå ved lytting er 85dB med peak opp i 105 - 110dB...
Og når de fleste innspillinger faller med sånn ca. 6dB/oct fra bass mot diskant
så vil 20Hz til 200 - 300Hz ligge på 110 - 100dB og 2kHz til 5kHz på ca. 80dB...
Da spiller det bra og en blir ikke "sliten" selv om en spiller 5 - 6 timer.

EDIT: Allerede på 80 tallet brukte jeg en "spectrum analyzer" for å vise nivå fordelingen i frekvensspektret.
Fikk "idéen" etter at jeg hadde besøkt JBL og Infinity i LA.
I test rommet / demo rommet til Infinity var det blant annet konstant oppkoblet en "spectrum analyzer" som var et av "verktøyene" de brukte når de tweaket på høyttalere.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.521
Antall liker
102.852
Torget vurderinger
23
Takk for ill. Asbjørn - ser nå at jeg selvsagt hadde glemt å legge ved illustrasjonen. Det må være alderen.

@Oblivion: Dette viser nok en gang viktigheten av nok kapasitet og headroom i de nederste oktaver. Allerede fra et lavt lyttevolum.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Oblivion skrev:
Det passer / stemmer bra med mine erfaringer og preferanser.

Normalt gjennomsnitts nivå ved lytting er 85dB med peak opp i 105 - 110dB...
Og når de fleste innspillinger faller med sånn ca. 6dB/oct fra bass mot diskant
så vil 20Hz til 200 - 300Hz ligge på 110 - 100dB og 2kHz til 5kHz på ca. 80dB...
Da spiller det bra og en blir ikke "sliten" selv om en spiller 5 - 6 timer.

EDIT: Allerede på 80 tallet brukte jeg en "spectrum analyzer" for å vise nivå fordelingen i frekvensspektret.
Fikk "idéen" etter at jeg hadde besøkt JBL og Infinity i LA.
I test rommet / demo rommet til Infinity var det blant annet konstant oppkoblet en "spectrum analyzer" som var et av "verktøyene" de brukte når de tweaket på høyttalere.
Det matcher jo veldig godt med "studiostandarden" 83 db på 1 meter som man også bruker/brukte til å kalibrere hva som er 0dbfs ut til lytting.
Skal visstnok være det beste lyttenivået hvor øret får maksimalt med seg uten å begynne å komprimere eller justere lyden selv.

Finnes vel noen linker til dette uten at jeg har de klare her nå.
 
O

Oblivion

Gjest
pengesluk skrev:
@Oblivion: Dette viser nok en gang viktigheten av nok kapasitet og headroom i de nederste oktaver. Allerede fra et lavt lyttevolum.
Jo lavere lyttevolum jo viktigere med kapasiteten i de nederste oktavene.
Det er faktisk en årsak til at loudness funksjonen virker...
Selv om det på moderne utstyr stort sett ikke finns lenger.
Med en riktig kalibrert loudness funksjon ville de fleste både spille lavere og med større glede uansett volum.
Da blir lydopplevelsen riktigere og med mye mer fylde (mindre hardt og kaldt).

Jeg har lagd en 16 trinns bass EQ hvor hvert trinn har forskjellig EQ nivå i dB og forskjellig frekvens respons..
Lagde dette når jeg testet ut en dipol løsning som manglet bass systemet.
Hvis jeg lager dette slik at det blir styrt automatisk sammen med volum kontrollen blir det i praksis en loudness funksjon, men en kan spille vesentlig lavere og alikevel ikke miste mye av klangen og smekket.
For meg som ikke har noen begrensning i form av naboer, husdyr, famiie medlemer etc. så har jeg ikke bruk for en slik funksjon, men de som ikke har et dedikert lydrom, og som har naboer og familie medlemer som blir forstyrret så hadde en slik funksjon vært perfekt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
trex skrev:
Det matcher jo veldig godt med "studiostandarden" 83 db på 1 meter som man også bruker/brukte til å kalibrere hva som er 0dbfs ut til lytting.
Skal visstnok være det beste lyttenivået hvor øret får maksimalt med seg uten å begynne å komprimere eller justere lyden selv.
Filmstandarden er -20 dBFS RMS pink noise på opptaket avspilt via én høyttaler => 83 dB(C) i salen, eller -18 dBFS => 85 dB(C) som forsåvidt blir akkurat det samme.

Et par linker om tilsvarende ideer for audio:
http://www.digido.com/level-practices-part-2-includes-the-k-system.html
http://www.digido.com/audio-faq/m/monitor-calibration.html
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
Det passer / stemmer bra med mine erfaringer og preferanser.

Normalt gjennomsnitts nivå ved lytting er 85dB med peak opp i 105 - 110dB...
Og når de fleste innspillinger faller med sånn ca. 6dB/oct fra bass mot diskant
så vil 20Hz til 200 - 300Hz ligge på 110 - 100dB og 2kHz til 5kHz på ca. 80dB...
Da spiller det bra og en blir ikke "sliten" selv om en spiller 5 - 6 timer.

EDIT: Allerede på 80 tallet brukte jeg en "spectrum analyzer" for å vise nivå fordelingen i frekvensspektret.
Fikk "idéen" etter at jeg hadde besøkt JBL og Infinity i LA.
I test rommet / demo rommet til Infinity var det blant annet konstant oppkoblet en "spectrum analyzer" som var et av "verktøyene" de brukte når de tweaket på høyttalere.
Trolig også ca. dette området jeg befinner meg og finner behagelig som oftest, så er det gøy med litt høyere i blant, hvis ikke dette allerede er litt høyere da.........at jeg ligger litt lavere enn dette normalt sett.
Bassfundamentet er bra her det.
Så kan jeg jo legge til at jeg nesten ikke i det hele tatt har drevet sporten lytting med ørepropper/hodetelefoner, samt at jeg i liten grad har vært på HØY lyd konserter og de gangene jeg var det så sto jeg aldri særlig nær scenen ::)

Mvh.KW
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
pengesluk skrev:
Takk for ill. Asbjørn - ser nå at jeg selvsagt hadde glemt å legge ved illustrasjonen. Det må være alderen.

@Oblivion: Dette viser nok en gang viktigheten av nok kapasitet og headroom i de nederste oktaver. Allerede fra et lavt lyttevolum.
Hear hear!!!

Helt korrekt! :)

mvh
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
trex skrev:
Det matcher jo veldig godt med "studiostandarden" 83 db på 1 meter som man også bruker/brukte til å kalibrere hva som er 0dbfs ut til lytting.
Skal visstnok være det beste lyttenivået hvor øret får maksimalt med seg uten å begynne å komprimere eller justere lyden selv.

Finnes vel noen linker til dette uten at jeg har de klare her nå.
Der er du vel inne på noe ganske vesentlig, men som inntil nå ikke har vært nevnt tidligere i tråden? Tilgi meg i så fall om jeg tar feil.

Poenget her er at vår hørsel har en form for forsvarsmekanisme, som trer i kraft når lydtrykkene overstiger visse nivåer. Noe som i sin tur sikkert kan variere fra individ til individ.
Ved (for høye) lydtrykk risikerer man dermed å miste detaljer i lydbildet, som man ellers kunne fått med seg på et litt mer behagelig lyttenivå.
--
Det er selvsagt morsomt å "dra på" så det smeller (i ørene) innimellom, noe vi alle av og til fristes til. ;D
Men som sagt - det var dette med detaljene i lydbildet......
 
O

Oblivion

Gjest
KW skrev:
Oblivion skrev:
Det passer / stemmer bra med mine erfaringer og preferanser.

Normalt gjennomsnitts nivå ved lytting er 85dB med peak opp i 105 - 110dB...
Og når de fleste innspillinger faller med sånn ca. 6dB/oct fra bass mot diskant
så vil 20Hz til 200 - 300Hz ligge på 110 - 100dB og 2kHz til 5kHz på ca. 80dB...
Da spiller det bra og en blir ikke "sliten" selv om en spiller 5 - 6 timer.

EDIT: Allerede på 80 tallet brukte jeg en "spectrum analyzer" for å vise nivå fordelingen i frekvensspektret.
Fikk "idéen" etter at jeg hadde besøkt JBL og Infinity i LA.
I test rommet / demo rommet til Infinity var det blant annet konstant oppkoblet en "spectrum analyzer" som var et av "verktøyene" de brukte når de tweaket på høyttalere.
Trolig også ca. dette området jeg befinner meg og finner behagelig som oftest, så er det gøy med litt høyere i blant, hvis ikke dette allerede er litt høyere da.........at jeg ligger litt lavere enn dette normalt sett.
Bassfundamentet er bra her det.

Mvh.KW
Regner med at kombinasjonen av at dette er en form for innspillings referanse som er basert på hvordan vår hørsel og normale lytterom fungerer.
Har en et anlegg som er "fullrange" og spiller musikk som er "riktig" gjort i studio så vil de fleste oppleve at når en skrur volumet oppover så kommer en til et punkt hvor det spiller best...
Hvor dette punktet / volumet er vil nok variere litt fra oppsett / person til oppsett / person, men ikke mye.
Hvis jeg demper rommet må jeg litt opp med volumet, men da blir en fortere lyttetrett...
Derfor er det en balansegang...
Har aldri hørt et anlegg med overdreven demping (av rommet) som spiller bra,
men mange anlegg i normale rom som spiller veldig bra.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Det ligger vel et slags "vice versa" i dette også?

For egen del sliter jeg med lyttetretthet og dalende interesse i et rom hvor dempingen er mangelfull, men koser meg desto mere om dempingen (kanskje?) er i overkant stor.

Stagesound, pinpointing og dybde lydbildet kan vel stå som mine preferanser. Er rommet for dårlig dempet, så risikerer man jo å miste en del av disse elementene.
Men nå er det vel kanskje nok OT i denne tråden? ::)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikke som jeg vet. Det er rart hvordan vi diskuterer ting som vitterlig ikke har noen nevneverdig betydning oppad vegger og nedad stolper, mens enkle og effektive ting forbigås i øredøvende stillhet. Det kan av og til være lurt å lese hva proffene legger vekt på når de skal bygge et lydsystem. Dette er en av de tingene.
 
O

Oblivion

Gjest
Asbjørn skrev:
Ikke som jeg vet. Det er rart hvordan vi diskuterer ting som vitterlig ikke har noen nevneverdig betydning oppad vegger og nedad stolper, mens enkle og effektive ting forbigås i øredøvende stillhet. Det kan av og til være lurt å lese hva proffene legger vekt på når de skal bygge et lydsystem. Dette er en av de tingene.
Helt enig i det du skriver, men i den såkalte High-End "verden" er vel dette fy-fy...
Det vil gi redusert salgs volum og fortjeneste...

Men den reduserte forvrengningen, klippingen og støyen er faktisk et problem for mange...
Den maskerende og "kjente" betoningen blir borte og gammel (u)vane er vond å vende.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Ok. Eg startar ein tråd om gainstruktur for å ikkje dra denne tråden ut på viddene.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
Jeg prøvde å redusere gain på preampen fra 18 til 12 dB var det vel, og forskjellen var av det mikroskopiske slaget i beste fall...men kanskje dette har betydning om en spiller høyt eller? Ikke vet jeg.
 

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Verdens beste høytaler finnes vel ikke...tror jeg:)
Hva er verdens beste rom, så alle høytalere kan få ut sitt fulle potensiale? Det finnes vel heller ikke:)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Crusis skrev:
Verdens beste høytaler finnes vel ikke...tror jeg:)
Hva er verdens beste rom, så alle høytalere kan få ut sitt fulle potensiale? Det finnes vel heller ikke:)
Det må nødvendigvis finnes.
 

Crusis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
50
Antall liker
0
Utifra hvems kriterier ? Og vil den høytaleren som får denne litt tvilsomme tittel, være verdens beste når den ankommer den vanlige manns stue? Og bør ikke også alle som hører denne, da være enig i tittelen verdens bestel? Jeg tror det er like vanskelig å kåre den høytaler, som det er å kåre verdens vakreste sted å se solnedgangen..

Lyd er subjektivt, så enkelt er det!;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Å kåre den beste byr naturligvis på utfordringer, særlig siden ingen har dette mandatet. Likevel må et par av dem nødvendigvis være best. Men hvilke dette er vet ingen. Dog er det mange som påstår at de vet det.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.659
Antall liker
32.635
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
BT skrev:
Crusis skrev:
Verdens beste høytaler finnes vel ikke...tror jeg:)
Hva er verdens beste rom, så alle høytalere kan få ut sitt fulle potensiale? Det finnes vel heller ikke:)
Det må nødvendigvis finnes.
Helt klart at de finnes. Men vil nok bestå av en håndfull kandidater ettersom hvem som skal bedømme dem ;D

gismo
 
Topp Bunn