Verdens beste DAC?

L

Lydkaj

Gjest
DIY_dude skrev:
Bare så det er sagt så er det mange som mener at WM8741 kun er et lite hakk bedre enn 8740, og at forskjellene er minimale. Jeg kan være enig i at detaljer, basspunch og så videre er ganske likt for de to dacene, og at de kan oppleves som ganske like, men jeg mener fortsatt at WM8741 gir en realisme som 8740 er langt unna. Det er små forskjeller som gjør at den går fra å være bra til å være fantastisk. Og det blir for meg en ganske betydelig forskjell.

Men etter å ha lest andres erfaringer kan det godt være at du ikke opplever den helt store forskjellen i ditt oppsett.
Det er godt nok for mig at alle er enige om at den er bedre end 8740, graden kan jo afhænge af mange ting kører man igennem filter plus opamp, eller kører man direkte, osv. Så der vil nok være mange forskellige meninger om forbedringens størrelse.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
En dac som produserer så mye out of band noise at den trenger tung analog filtrering vil aldri nå helt opp uansett spesifikasjoner. Det er selvfølgelig i mine ører. Lavpassfiltrering ved 100kHz med store kondensatorer er ikke helt my cup of tea. Noen liker det. Jeg kan ikke fordra det. Derfor avskrev jeg ESS fullstendig når jeg hørte dette med støyen.

Det blir nok litt smak og behag, men jeg tror ikke vi kan kåre noen "verdens beste" helt ennå. ;)
 
L

Lydkaj

Gjest
jeg vil give Diy_dude ret skal der filtrering til så går den ikke, det er gangske forbløffende hvad der sker når filtertrinnet kan undværes
 
L

Lydkaj

Gjest
Bx skrev:
Ja jeg tro det, som sagt har jeg på fornemmelsen at Wolfson konvertere lyder rigtig ok hvis omgivelserne er gode, og den nye WM8741 har et nyt filter hvor der ingen ringning er på forkanten af en puls , kun på bagkanten, sådan som det forekommer naturligt i den virkelige verden, men hvordan den lyder det ved jeg ikke. En mulighed er også ”AD” konvertere som Duelund_support foreslå, men jeg ved ikke hvor nemmere de er at får fat i.
Rent psykoakustisk vil det være en bedre maskering av ringing på bakkanten av en puls enn ringing på forkant, så det er argumenter som taler for en slik minimum fase filtrering. Men hvis filtreringen ikke er for steil og hvis filtertopologien er optimalisert for lite ringing så blir det svært lite ringing totalt sett. Minimum fase filtrering med kun ringing i bakkant betyr fasedreining og group delay, så det er uansett ikke noen fri lunch her i gården.

Denne tråden har dreid i retning av å bli en Wolfson tråd- Og det er jo greit hvis Wolfson har verdens beste DAC'er. Men jeg er langt fra overbevist om at så er tilfellet ;)

Tilbake til ESS Sabre dac'en, så har jeg fått rapport fra en venn i UK som har gjort omfattende tester basert på evaluation kit fra ESS. Han sier 8 kanals dac'en er bedre enn noe annet han har hørt, og at high end versjonen som benytter 4 dac'er per utgang er enda et strå hvassere. Jeg ser nå at Twisted Pearl Audio har store problemer med å ta unna ordrene på sine Buffalo Dac's som er basert på ESS.
Du har ret der er gået lidt for meget Wolfson i den, men det er nok fordi vi åbenbart er to der har rigtige gode erfaringer med den, men kan overhovedet ikke teste en DAC's potentiale i et udviklings kit, jo den ene er måske lidt anderledes end den anden, omgivelserne strømforsyning osv. betyder alt , sæt min Cambrigde op mod en original de vil overhovedet ikke ligne hinanden, og jeg ved det fordi da jeg fik min Cambridge 640 tænkte jeg det var dog utroligt så dårligt den lød den var helt ubrugelig til seriøs hi-fi på trods af alle de mange priser og gode test den har fået. og så vidt jeg kunne se havde Cambrige stort set brugt det samme som man også gør i et udviklings kit.
Men det betyder ikke at ESS ikke dur men man er nødt til at give den optimale betingelser før man vurdere den, Twisted Pearl Audio er jo så billig så man kan jo bare købe en hver, men et filter kredsløb uanset hvor godt det er , er og bliver en prop i kæden, og ESS skal tilsyneladende også have et I/V kredsløb for at yde optimalt.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Bx skrev:
Ja jeg tro det, som sagt har jeg på fornemmelsen at Wolfson konvertere lyder rigtig ok hvis omgivelserne er gode, og den nye WM8741 har et nyt filter hvor der ingen ringning er på forkanten af en puls , kun på bagkanten, sådan som det forekommer naturligt i den virkelige verden, men hvordan den lyder det ved jeg ikke. En mulighed er også ”AD” konvertere som Duelund_support foreslå, men jeg ved ikke hvor nemmere de er at får fat i.
Rent psykoakustisk vil det være en bedre maskering av ringing på bakkanten av en puls enn ringing på forkant, så det er argumenter som taler for en slik minimum fase filtrering. Men hvis filtreringen ikke er for steil og hvis filtertopologien er optimalisert for lite ringing så blir det svært lite ringing totalt sett. Minimum fase filtrering med kun ringing i bakkant betyr fasedreining og group delay, så det er uansett ikke noen fri lunch her i gården.

Denne tråden har dreid i retning av å bli en Wolfson tråd- Og det er jo greit hvis Wolfson har verdens beste DAC'er. Men jeg er langt fra overbevist om at så er tilfellet ;)

Tilbake til ESS Sabre dac'en, så har jeg fått rapport fra en venn i UK som har gjort omfattende tester basert på evaluation kit fra ESS. Han sier 8 kanals dac'en er bedre enn noe annet han har hørt, og at high end versjonen som benytter 4 dac'er per utgang er enda et strå hvassere. Jeg ser nå at Twisted Pearl Audio har store problemer med å ta unna ordrene på sine Buffalo Dac's som er basert på ESS.
Kan du si litt mer om disse ESS Sabre dacene....
Dette høres jo spenende ut...

Mvh
OMF
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
@ OMF,

Det er linker tidligere i tråden. Blant annet til en svært relevant tråd på DIY Audio. De som deltar i diskusjonen der er såvidt jeg kan forstå ikke smågutter. Der finner du også linker videre til datablader og annet materiale.


@ DIY Dude & Lydkaj,

Hvordan vet dere at det er den analoge filtreringen som skaper trøbbelet og ikke noe annet? Har dere lyttet til ESS?

@ Lydkaj,

Jeg er helt enig i at dac'ens arbeidsmiljø, som I/V konvertering, strømforsyning, evt analog output buffer mm har svært mye å si for lydkvaliteten - og i mange tilfeller meget mere enn selve dac chipen.

Og: Jeg har ingen ting imot Wolfson vinklingen i tråden. Jeg synes egentlig dere har gjort tråden ganske interessant med diverse betraktninger rundt strømforsyninger bl.a.

Men det jeg leser og hører om ESS Sabre dac'en tilsier at den også fortjener sin plass i solen. ;)
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Bx skrev:
Hvordan vet dere at det er den analoge filtreringen som skaper trøbbelet og ikke noe annet? Har dere lyttet til ESS?
Analog filtrering i signalkjeden gir en helt spesiell lydsignatur uansett hva slags utstyr vi snakker om. Cd spillere, forsterkere, forforsterkere. Det er veldig lett hørtbart om knekkfrekvensen er lagt lavt, og jeg vet på forhånd at det er noe jeg ikke liker.

Gang på gang har jeg identifisert altfor lave knekkfrekvenser i forsterkere og cd-spillere kun gjennom lytting, og hver gang blir det en markant forbedring ved å heve lavpassfiltreringen langt over det hørbare området. Når en dac trenger et filter ved 100kHz eller lavere for ikke å støye så er det faktisk et ganske stort problem. Da vet jeg at det ikke er noe å satse på for min del.

Det er forresten derfor mange av de gamle R-2R dacene fortsatt er så populære. Veldig lite out of band noise.
 
L

Lydkaj

Gjest
Bx skrev:
@ OMF,

Det er linker tidligere i tråden. Blant annet til en svært relevant tråd på DIY Audio. De som deltar i diskusjonen der er såvidt jeg kan forstå ikke smågutter. Der finner du også linker videre til datablader og annet materiale.


@ DIY Dude & Lydkaj,

Hvordan vet dere at det er den analoge filtreringen som skaper trøbbelet og ikke noe annet? Har dere lyttet til ESS?

@ Lydkaj,

Jeg er helt enig i at dac'ens arbeidsmiljø, som I/V konvertering, strømforsyning, evt analog output buffer mm har svært mye å si for lydkvaliteten - og i mange tilfeller meget mere enn selve dac chipen.

Og: Jeg har ingen ting imot Wolfson vinklingen i tråden. Jeg synes egentlig dere har gjort tråden ganske interessant med diverse betraktninger rundt strømforsyninger bl.a.

Men det jeg leser og hører om ESS Sabre dac'en tilsier at den også fortjener sin plass i solen. ;)
Ja jeg har nu læst hele tråden og kan da bidrage med et link til databladet: http://www.4shared.com/file/39002019/8023812b/ES9008_DataSheet.html for ESS kredsen.

Ellers må jeg sige det er den samme smøre som det plejer at være en der forsøge at sælge et produkt og resten følger med og når de så har købt produktet så er det ohh... så fantastik, jeg kan huske jeg en gang hoppede på sådan en tråd det var omkring Gaincard og kredsen LM 3886 , aldrig har jeg hørt noget så dårligt hvordan nogle i fuldt alvor kan sige at noget sådant lyder godt, det må står hen i det uvisse, så efter det tager jeg alt hvad der står i disse tråde med et alvoligt gran salt specielt lytte indtrykkene.


Twisted Pear manden skriver i øvrigt I am not good at subjective speak. The final sound of the Buffalo DAC will depend very much on how it is configured and what I/V stage is used. han glemte så bare strømforsygning men for ham er det jo bare et par LM et eller andet med 100nF over.

nogen lytteindtryk fra tråden:
Quite neutral, i think. Lots of detail, especially in the lower (bass) regions
exceptionally transparent results
It is a very detailed sound and is neutral.
the sound is very detailed
More low level detail. If transparency is your thing, you'll like it!

Ps. Tilsæt noget tredje ordens forvrængning eller godt med modkobling
så kan du også for disse beskrivelser.


Når folk skriver sådan så er jeg næsten klar over hvad klokken er slået noget ligende skrev de vist også om LM3886
Der skal ingen detaljer være i musikken, kun instrumenter ,man skal ikke høre nogen bas, kun instrumenter , men skal ikke høre nogen diskant, kun instrumenter og hvor hulen ved de fra at den er neutral, og sådan kan jeg blive ved.
Men stadigvæk det betyder bestemt ikke at ESS dacen ikke dur, men den gør det ikke til mine krav i det opsæt der sælges fra Twisted Pear det er jeg næsten 100% sikker på.
Og jeg er igen enig med Diy_dude ingen komponenter er bedre end komponenter og specielt kondensatorer som skal afkoble.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Oi. Det ble litt vel mye dansk til at jeg klarte å forstå noe. ;D

Jeg tror heller jeg går ut i sola. :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
DIY_dude skrev:
Analog filtrering i signalkjeden gir en helt spesiell lydsignatur uansett hva slags utstyr vi snakker om. Cd spillere, forsterkere, forforsterkere. Det er veldig lett hørtbart om knekkfrekvensen er lagt lavt, og jeg vet på forhånd at det er noe jeg ikke liker.
Fair enough,

Men nå har jo stort sett alle komponenter i signalkilden en lavpassfunksjon. De fleste høytalere lavpassfiltrerer et sted mellom 20 og 30 kHz, f.eks. Mange fortrinn og effekttrinn ligger også i grenseland. I teorien skulle det derfor ikke være rare spor av lavpassfiltreringen i DAC'en når lyden kommer ut av høyttalerne.

Jeg antar at det du hører er reelt, men det er neppe transferfunksjonen til lavpassfilteret. Så jeg lurer på hva det er som kommer ut av høyttalerne som gjør dette hørbart. Støy? Forvrengning?
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Vanskelig å si. Laveste knekkfrekvens i min signalkjede er nå på 474kHz (som er WM8741 sitt interne filter). Et 1. ordens lavpassfilter ved 100kHz gir beviselig merkbar endring i respons i det hørbare området. Husker det var en diskusjon om dette på diyhifi.org, med grafer og lignende. Tror den ligger under Greg Ball sin tråd under "Sponsored Threads".

Utover endringen i frekvensrespons skyldes trolig mye av forskjellene at operasjonsforsterkere og diskrete buffere ikke liker store kapasitive laster. Tung analog filtrering gir tyngre laster, og fører ofte til at lydbildet "faller sammen". Dette skjer uavhengig av om høyttalerne ruller av rundt 20 kHz.
 
L

Lydkaj

Gjest
DIY_dude skrev:
Oi. Det ble litt vel mye dansk til at jeg klarte å forstå noe. ;D

Jeg tror heller jeg går ut i sola. :)
Go idee , der står også bare noget galde jeg skulle af med efter at læst 36 sider puha på diy audio.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dårlig med tilbakemeldinger her fra Sabre DACen. Ingen som har fått prøvd den? Og er det på vei noen lydkort med Sabre DAC for oss evneveike som ikke kan modde selv? ;D
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.295
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Dårlig med tilbakemeldinger her fra Sabre DACen. Ingen som har fått prøvd den? Og er det på vei noen lydkort med Sabre DAC for oss evneveike som ikke kan modde selv? ;D
LMC har kjøpt et slikt byggesett. Han sier det låter "veldig bra". Jeg skal høre på den DACen så snart anledningen byr seg. Forøvrig har det etter sigende kommet enda en nyere versjon av denne Sabre chipen, som "alle" går og venter på. Tror ikke den er leveringsklar fra Twisted Pear riktig enda.

Spennende tider. Fremedeles masse å gå på mht CD-lyd!
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Denne er ganske så spennende ja, skal bygge meg ny dac etterhvert... Satser på at LMC kommer tilbake med litt info etterhvert...
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Pokker, var for sein. TP sin buffalo dac var lagt ut for salg i dag, men den var utsolgt på under 15 min.

Jaja, ny tjangs i dag kl 15, da legger de resten ut for salg :-\
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
stejorge skrev:
Pokker, var for sein. TP sin buffalo dac var lagt ut for salg i dag, men den var utsolgt på under 15 min.

Jaja, ny tjangs i dag kl 15, da legger de resten ut for salg :-\
Viktig å holde tunga rett i munnen når man holde på med tidsregning og små marginer.

Det var kl 14.00.00!

Etter 4 minutter var siste versjon Twisted Pear Buffalo utsolgt.
Jeg satt klar, og sikret meg en "full pakke" kl 14.00.07 :D

Vet om en annen Nordmann som har kjøpt. Er det flere?

Har også kjøpt SPDIF/Toslink 192K inngangskort slik at det blir mulig å prøve dette i max oppløsning sammen med Cullen/Sonos ZP90-192K etterhvert.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.295
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Etter 4 minutter var siste versjon Twisted Pear Buffalo utsolgt.
Jeg satt klar, og sikret meg en "full pakke" kl 14.00.07 :D
Kjøpte du 24 eller 32bit versjonen?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
slapp av PEDAL jeg kjøpte en extra 32 med doble psu pakken i tilfelle du ville ha en også ;D'
skikkelig kompis,hva 8)
mvh
Leif
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.295
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
slapp av PEDAL jeg kjøpte en extra 32 med doble psu pakken i tilfelle du ville ha en også ;D'
skikkelig kompis,hva 8)
mvh
Leif
Det er på sine venner mannen kjennes!!!
;D ;D ;D
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
stejorge skrev:
Pokker, var for sein. TP sin buffalo dac var lagt ut for salg i dag, men den var utsolgt på under 15 min.

Jaja, ny tjangs i dag kl 15, da legger de resten ut for salg :-\
Viktig å holde tunga rett i munnen når man holde på med tidsregning og små marginer.

Det var kl 14.00.00!

Etter 4 minutter var siste versjon Twisted Pear Buffalo utsolgt.
Jeg satt klar, og sikret meg en "full pakke" kl 14.00.07 :D

Vet om en annen Nordmann som har kjøpt. Er det flere?

Har også kjøpt SPDIF/Toslink 192K inngangskort slik at det blir mulig å prøve dette i max oppløsning sammen med Cullen/Sonos ZP90-192K etterhvert.

:mad: :mad: :mad:
Pokker, jobber nattskift, regnet feil på tiden.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Dette er jo kameratskap på høyt nivå

Hva må man gjøre for å få slike venner Petter?

Jeg håper dere kommer med inngående tilbakemeldinger på disse dac'ene når tiden er moden.

Jeg går ut fra at dere er kjent med to omfattende tråder om Sabra Dac og Twisted Pearl på DIYA? Der er det også noen som mener det er mulig å forbedre Twisted Pearl sin implementering - men på meg så later den til å være rimelig godt gjennomtenkt, om ikke akkurat overkill.

PR-kåt som jeg er så vil jeg også benytte anledningen til å understreke at jeg fikk tipset fra Ian D. Johnson - som er min britiske samarbeidspartner og medeier i Audiolense Ltd. Og han var krystallklar på at denne dac-en (da var det 24 bit versjonen) var vesentlig bedre enn det som ellers regnes som SOTA.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
stejorge skrev:
:mad: :mad: :mad:
Pokker, jobber nattskift, regnet feil på tiden.
Du har min sympati.

Hvis det er noen trøst så er det en ny dac på beddingen. Den har nesten like god DAC-specs som Sabre'n (24-bit versjonen vel og merke)

Men den har også en vesentlig fordel; Den leverer 150 watt. Eller er det 250? Kommer nok lit an på implementeringen.

Men sammenlikningen er ikke helt rettferdig. Man må nesten multiplisere Sabre DAC-spec'ene med forsterker-specene for å få sammenlignbare tall if you get my drift.

Uansett - her er silikonen som gjør det mulig: http://www.diodes.com/products/catalog/list.php?parent-id=94. Den samme mannen som tipset meg om Sabre er overbevist om at dette blir sykt bra. Og de subjektive tilbakemeldingene er svært lovende.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.295
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Dette er jo kameratskap på høyt nivå

Hva må man gjøre for å få slike venner Petter?
Tja, hva skal jeg svare? -Det må være, kremt, min nordnorske sjarm. 8)
Uansett ikke alle forunt å ha LMC som bestekamerat! :)

Dette må feires! Jeg trekker opp min siste Porter. Passer bra til biffen. Etterpå skal jeg drikke meg full på Cognac. (Mulig jeg blir brysom utover kvelden). Det er fruens tur å stå opp med ungene i morgen tidlig.
 

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Jeg venter spent på svar fra LMC ;D ;D ;D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
"They will begin shipping the week of May 11th."

Vil følge med denne tråden videre.. veldig intr denne Buffalo'n :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
coolbiz skrev:
Ser lovende ut, men det er da vitterlig silisium (silicon) det er snakk om, og ikke silikon (silicone). ;)
He he he. You got me!
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
*Bump*

Bx skrev:
Hvis det er noen trøst så er det en ny dac på beddingen. Den har nesten like god DAC-specs som Sabre'n (24-bit versjonen vel og merke)

Men den har også en vesentlig fordel; Den leverer 150 watt. Eller er det 250? Kommer nok lit an på implementeringen.

Men sammenlikningen er ikke helt rettferdig. Man må nesten multiplisere Sabre DAC-spec'ene med forsterker-specene for å få sammenlignbare tall if you get my drift.

Uansett - her er silikonen som gjør det mulig: http://www.diodes.com/products/catalog/list.php?parent-id=94. Den samme mannen som tipset meg om Sabre er overbevist om at dette blir sykt bra. Og de subjektive tilbakemeldingene er svært lovende.
Nå kommer den på markedet! Er veldig spent på hvor bra den er. :)
http://www.twice.com/article/CA6659474.html
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.765
Antall liker
21.646
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
NAD M2, altså. Spennende, faktisk.
Men jeg er litt skeptisk når de skriver at den er ratet til 250W i både 8 og 4 ohm. Slikt lukter det massiv strømbegrensning av. Tiden vil vise.
 
R

Roysen

Gjest
Paul Weitzel hos Tube Research Labs (tidligere studioingeniør hos Sony) har startet utviklingen av sin nye digital kombinasjon. Jeg har allerede bestilt den. Den vil bestå av et separat transport kabinett og to DAC kabinett.

Transport delen vil inneholde en SSD-harddisk (kan kobles til med flere eksterne disker), en CD/SACD transport mekanisme og en DVD Audio/Video og BD transport mekanisme - altså to separate drev i kabinettet. I tillegg til normale 75 Ohm og 110 Ohm og FireWire digitale utganger for audio og en rekke andre for video vil den også ha en digital inngang for ekstern klokke og en I2S digital utgang for å overføre 24/192 fra den innebygde harddisken. Informasjon kan rippes fra transport mekanismene inn på hardisken. Et separat batteri PSU kan bestilles som en opsjon.

DACen vil komme i to separate kabinetter. Et kabinett for audio delen og et for video delen. Audio DACen vil inneholde Sabre 32 bits Reference DAC (jeg vet ikke hvor mange pr. kanal) og kommer med triodebasert rør utgangstrinn, clocklink inngang og en I2S digital 24/192 inngang for overførsel av data fra harddisken i transporten. Et separat batteri PSU kan bestilles som en opsjon. DACen kan også bestilles med fra 2 til 8 kanaler og med A/D og analog EQ for hver av kanalene separat.

Video delen kjenner jeg ikke så godt til da jeg uansett ikke har tenkt å benytte den til hjemmekino, men så vidt jeg har skjønt vil den blant annet inneholde en video skalerer (eller hva det nå heter for noe).

For å kunne slave enhetenes klokker sammen må det benyttes en ekstern klokke (TRL anbefaler Apogee Big Ben, men jeg har litt lyst på denne http://www.antelopeaudio.com/en/products_iso_10m.html). Harddisk-inngang på DACen vil i så fall også være cached og clocklinked.

Listepris vil ligge på fra USD $20K-35K avhengig av antall kanaler og opsjoner som A/D, EQ og batteridrift med kabinettene i TRLs karakteristiske svart og 24K gull.

Paul gjør imidlertid lite annet enn custom work om dagen og han har nedbemannet kraftig så han er en meget opptatt herremann. Jeg forventer derfor meget lang leveringstid på denne. Jeg har allerede ventet i snart 1,5 år på monoblokkene hans ;D

Mvh
Roysen
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.476
Antall liker
3.295
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Paul Weitzel hos Tube Research Labs (tidligere studioingeniør hos Sony) har startet utviklingen av sin nye digital kombinasjon. Jeg har allerede bestilt den. Den vil bestå av et separat transport kabinett og to DAC kabinett.
Er det noe prisindikasjon?

Jeg er forøvrig overbevist om at vi bare er kommet "halvveis" i CD-lyd. Bedre DAC'er, klokker, filterløsninger, etc gjør at vi kan hente stadig bedre lydkvalitet ut av CDene våre.

I tillegg kommer hi-rez smått om sen.
Jeg ser ikke bort i fra at plateselskapene gjenutgir deler av backkatalogen i 24/96, som nedlasting. Altså ENDA en runde med gjenkjøp av gamle 70-tallsfavoritter... :mad: :)
Sist men ikke minst tipper jeg vi med PC-rigger snart lirker ut SACD digitalsignalet via HDMI utgangen og inn i våre (framtidige) DACer som kan dekode disse.
Den digitale fremtiden er lys!
 
R

Roysen

Gjest
Prisen ligger på mellom USD $20K-35K avhengig av antall kanaler og opsjoner som A/D, EQ og batteridrift. Jeg er forøvrig helt enig. Spesiellt når det gjelder digital filtre tror jeg det er mye å hente.

Mvh
Roysen
 

300B

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.12.2003
Innlegg
101
Antall liker
15
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
3
Da er en Buffalo32s DAC + Dual-Mono Power Supply Combination bestilt ;D ;D

Jeg var tilfeldigvis inne på siden til Twisted Pair Audio, og de tok imot forhåndsbestillinger på Buffalo 32s dac'er som er under produksjon. Før jeg var ferdig med å handle, var de out of stock. Så det kan se ut som jeg fikk den siste ..... Shipping er første uken i juli.

http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tøft Roysen! Kan du ikke bestille en sånn til meg også? Så skal jeg komme å måke snø for deg hele kommende vinter. ;D
Jeg tar den med 8 kanaler.
 
Topp Bunn