Verdens beste øl??

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Har ikke smakt noen av de før nr. 30 :-/

Men Hancock er veldig godt! :D
 

elrond

Medlem
Ble medlem
09.01.2005
Innlegg
44
Antall liker
0
Verdens beste øl er uten tvil vørterøl.
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Iskald Carlsberg, servert i plastkrus foran orange scene på roskilde ;D
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Er det ikke Tuborg som sponser Roskilde for tiden? ???
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.815
Antall liker
5.464
Sted
Holmestrand
Tilbrakte 14 dager i Belgia en gang. Hver kveld var det en superstolt belgier som skulle vise fram yndlingsølet sitt. Har derfor vært gjennom de fleste av de belgiske sakene på listen. Må si jeg ble noe overrasket over å finne disse på listen over verdens beste (i den grad det er mulig å kåre noe slikt). Er ikke særlig imponert over grisesterkt, tungt øl.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Var i Belgia på julebordtur nylig, men fikk dessverre ikke smakt Rochefort-ølet, men turens ivrigste ølentusiast smakte det og var nærmest i ekstase.
Selv smakte jeg flere utgaver av Chimay-ølet.  Det var konge.  Belgia har et enormt utvalg i ølsorter, som hovedsaklig deles i tre: vanlig pilsnerlignende type, weissbier og dunkel (mørk).  Jeg er ikke enig i at Belgisk øl er tungt.  Selv det mørkeste ølet er stort sett temmelig lettdrikkelig og oppleves kun som smakfullt, ikke tungt.

Jeg for min del er ihvertfall helfrelst på belgisk øl.

PS. Listen på ratebeer.com er skuffende kort. Bare i Belgia er det visstnok over 400 ølsorter.
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Verdens beste øl og verdens "største" katastrofe...:



Grolsch for me!
 

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Innlegg
66
Antall liker
0
Har smakt endel øl fra utlandet og det som slår meg er at de fleste øl er lyse øl. Jeg liker lyse øl i sommersolen og litt mer mørke varianter som guinnes på en bar med en fin stemning. Men folk fra utlandet synes faktisk at norsk øl er mye bedre enn det meste man får feks i tyskland. Kommentaren fra en tysk dame som jeg traff på byen var veldig imponert over ringnes.. Er litt lei Grolsch og san miguel (som virker populære) ,men Urquell kan anbefales.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Aass for oss!!! Man drekker Aass, og pisser Ringnes;D

Forøvrig, Hvaler-pils, som serveres på Fyret i Oslo er jævlig digg.
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Jeg synes Urquell smaker oppvaskvann jeg. Det er ikke så veldig mange som er enige med meg på akurat den. Men jeg synes ikke det er noe godt. Ellers er jeg veldig glad i Stella fra Tsjekkia
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Har smakt nr.
1)Rochefort Trappistes 10
2)Rochefort Trappistes 8
4)Chimay Bleue (Blue)
8 )Nils Oscar Imperial Stout
9)Thisted Limfjords Porter/Double Brown Stout
10)Chimay Blanche (White)
12)Westmalle Tripel
13)Corsendonk Christmas Ale
21)Anchor Our Special Ale 2005
23)Paulaner Hefeweissbier
25)La Trappe Dubbel
41)La Trappe Blond
52)Newcastle Brown Ale
54)Krusovice Cerne
60)Kilkenny
74)Stella Artois
95)Kingfisher Lager
...selvfølgelighetene nedover på listen er vel ikke verdt å nevne.

Listen bærer seff preg av at fyren er dansk. For min del ville jeg like selvfølgelig hatt med endel nydelig norskt øl.....Nøgne Ø: de fleste julevariantene, Bitter og ikke minst Indian Pale Ale som er i verdensklasse, Haandbryggeriet sin Indian Pale Ale, Berentsens Rav Amber Ale, noen norske pilsner som også er av verdensklasse; Frydenlund, Aass, Nordlands og Lundetangen.

Savner også endel tyskt hveteøl; Maisel's Weisse (nyyyydelig), Weihenstephaner hefe weisse, Schöfferhofer hefe weisse. Likeså endel mindre spesialøl som Ushers Tawny Ale og Goose Island Indan pale Ale.

Men hvordan han kan unngå å ha med flere Belgiske klosterøl er meg en gåte.... fx Duvel, Leffe og Orval er alle selvfølgeligheter på en slik liste.
 
A

Affa

Gjest
fancy lyst importøl fra USA, Holland, Belgia, Jaqpan, Kina,... faller alltid i gjennom i blindtester. Glem heller ikke bokseøl (urk), smaker bare metall.

Godt lyst øl: Grans Premium. Pils skal være billig da det er en meeeget enkel og billig vare å fremstille.  Det finnes ikke eksklusiv pils. Ergo er man idiot hvis man betaler 30 kr for en flaske importøl. Noe annet er det selvsagt å drikke originalen i "hjemlandet", til 4 kroner.
 
S

slowmotion

Gjest
fancy lyst importøl fra USA, Holland, Belgia, Jaqpan, Kina,... faller alltid i gjennom i blindtester. Glem heller ikke bokseøl (urk), smaker bare metall.
Pils skal være billig da det er en meeeget enkel og billig vare å fremstille.  Det finnes ikke eksklusiv pils. Ergo er man idiot hvis man betaler 30 kr for en flaske importøl. Noe annet er det selvsagt å drikke originalen i "hjemlandet", til 4 kroner.
Høh, jeg er enig med Affa.  ???

Men generelt synes jeg tysk lyst øl smaker bedre en norsk.
Hveteøl er også godt om sommeren, men det får man jo sjelden her i Norge.

;)
 

postretro

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.05.2005
Innlegg
64
Antall liker
0
Arendals pils er det beste som finnes, på flaske selvfølgelig.
For en utvandret sørlending er det rene manna
 

Billy_Joe

Medlem
Ble medlem
09.05.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
-HP-, what a star!!!

Mange raringer her på forumet, derfor meget hyggelig å erfare at det også finnes ekte ølkjennere her.

Aass for oss!!!

BJ
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Aass for oss. ;D
Aass brygger forøvrig verdens beste bayer. ;)
For de av dere som ennå ikke har smakt denne.....løp å kjøp ;D ;D
 
T

theStig

Gjest
Merkelig at Leffe ikke er med, eller mange andre gode Belgiere for den saks skyld, selv om lista er sprengt med gode Belgiske saker. Reis til Belgia folkens, og prøv så mye du orker av trappist'er og annet godt!
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Ekte Budweiser fra Tjekkia

Den ekte Budweiser fra Tjekkia er nok fortsatt den beste av de lyse ølsortene.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Ekte Budweiser fra Tjekkia

Den ekte Budweiser fra Tjekkia er nok fortsatt den beste av de lyse ølsortene.
Kort og brutalt: Nei.

Den er en gjennomsnittlig god øl, og har vel kun fått sin status fordi den så til de grader slår ut den amerikanske Bud'en som selv amerikanere styrer langt unna.  Amerikansk Bud er sannsynligvis verdens mest smak(s)løse øl.

Og forresten: For en gangs skyld er jeg enig med Affa. Øl trenger ikke være dyrt og fancy. Grans øl smaker faktisk svært så bra sammenlignet med andre norske ølsorter.

Det er massevis av pilsnertyper som smaker bedre enn Tsjekkisk Budweiser.  For eksempel foretrekker jeg både Stella Artois og Pilsner Urquell framfor Budweiser, uansett produksjonsland for sistnevnte.  
 
T

theStig

Gjest
Enig med Roffe der. Hvis vi skal være fundamentalistiske når det gjelder Pilsnerøl, så må vi til Tsjekkia, der ølet ble funnet opp. Urquell er det opprinnelige Pilsner-ølet. Jeg har vel smakt det meste av de store ølmerkene i Tsjekka, men min favoritt er ikke Budweiser Budvar (et "damevennlig" øl uten altfor mye karakter). Av de Tsjekkiske liker jeg Staropramen best, fra fat selvsagt.
 
S

slowmotion

Gjest
Øl kan dessuten ikke smakes isolert.
Beste ølet jeg har fått i det siste var en halvliter med Bitburger fra fat på
en flyplass i Tyskland. Men det har nok litt med det at jeg var på vei hjem å gjøre. Og at det ble servert i en ordentlig mugge.


Når jeg tenker tilbake på mine beste ølopplevelser er det situasjonen
sammen med ølet som sitter i minnet.

;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Når jeg tenker tilbake på mine beste ølopplevelser er det situasjonen
sammen med ølet som sitter i minnet.
Schnodig likt mine beste musikkopplevelser ;-)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
Ergo er man idiot hvis man betaler 30 kr for en flaske importøl. Noe annet er det selvsagt å drikke originalen i "hjemlandet", til 4 kroner.
Mulig det Affa...mulig du klarer å gjøre deg til idiot for 30 spenn, - for min del skal det mer til for å finne frem den betegnelsen for egen eller andres del.

Er det snakk om oppskrytte smakløsheter som amerikansk Bud, Sol, Corona etc. er det rett nok bortkastede penger, og de er knapt verd sin lokale valuta i hjemlandet. Er det snakk om fx. Urquell, Kronenborg eller Fürstenberg klarer jeg utmerket 10-15 kroner ekstra for den unike humlekarakteren disse byr på....de gangene det er hva som frister.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jeg synes Urquell smaker oppvaskvann jeg. Det er ikke så veldig mange som er enige med meg på akurat den. Men jeg synes ikke det er noe godt. Ellers er jeg veldig glad i Stella fra Tsjekkia
Stella fra Tsjekkia? Tenker du på Stella Artois, som er Belgisk, eller er det noe jeg ikke har fått med meg igjen? ;)

Er selv en stor fan av Tsjekkisk øl, og Staropramen som er nevnt over er nok favoritten :) Eksportversjonen har dog aldri smakt det samme som den gjorde i Prahas ølhager...
 

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
90
Antall liker
0
Jeg drakk det i Tsjekkia, kan godt være Stella Artois. Det er veldig godt i allfall. Staropramen er også veldig godt.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Høh, jeg er enig med Affa. ???

Men generelt synes jeg tysk lyst øl smaker bedre en norsk.
Hveteøl er også godt om sommeren, men det får man jo sjelden her i Norge.

;)
Ringnes kommer faktisk med hveteøl nå. ;)
Også alkoholfri hvete Munkholm kommer fra 1.februar, sistnevnte var slett ikke værst til å være alkoholfri. Kanskje den beste alkohofrie ølen jeg har smakt. (utenom vørterøl da..hehe..)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Listen bærer seff preg av at fyren er dansk. For min del ville jeg like selvfølgelig hatt med endel nydelig norskt øl.....Nøgne Ø: de fleste julevariantene, Bitter og ikke minst Indian Pale Ale som er i verdensklasse, Haandbryggeriet sin Indian Pale Ale, Berentsens Rav Amber Ale, noen norske pilsner som også er av verdensklasse; Frydenlund, Aass, Nordlands og Lundetangen.
Det ryktes nå at Frydenlund er på vei ut av markedet, hvis det stemmer er det rimelig tragisk. Eneste som visstnok skal bli igjen er Frydenlund fatøl på boks.

Her er forresten den "norske" listen:
http://www.ratebeer.com/Ratings/TopBeersByCountry.asp?CountryID=154
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Re: Ekte Budweiser fra Tjekkia

Amerikansk Bud er sannsynligvis verdens mest smak(s)løse øl.
Som de sier: American beer is like making love in a canoe, it's fucking close to water...

Ellers er ikke jeg mer opptatt av øl enn at jeg stort sett liker det jeg får.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Har ikke Hansa hatt et hveteøl (sommerøl) lenge?

Mikrobryggerier som Nøgne Ø er ikke med på listen, men så er ikke de 1000vis av tilsvarende i andre land, USA har faktisk masse godt lokalt mikrobryggeriøl.

OBS: hvem det nå var, ølet er IKKE oppfunnet i Tjekkia, kun PILSNER.

Munkene i middelalderen tilsatte humlen men ellers er ølet gammelt.

40% av kornproduksjonen i det gamle babylonia gikk med til ølbrygging. (Erling Bjøl)
 
A

Affa

Gjest
Mulig det Affa...mulig du klarer å gjøre deg til idiot for 30 spenn, - for min del skal det mer til for å finne frem den betegnelsen for egen eller andres del.

Er det snakk om oppskrytte smakløsheter som amerikansk Bud, Sol, Corona etc. er det rett nok bortkastede penger, og de er knapt verd sin lokale valuta i hjemlandet. Er det snakk om fx. Urquell, Kronenborg eller Fürstenberg klarer jeg utmerket 10-15 kroner ekstra for den unike humlekarakteren disse byr på....de gangene det er hva som frister.
I en blindtest går du fem på.... Garantert. De selvutnevnte ølkjennerne faller i gjennom, hver gang. Tør vedde på at du ikke klarer å plukke ut en lettøl fra en Corona eller en Grolsh fra en Borg....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Denne er gammel og flertallet har sikkert hørt den;
" What is the similarity between Budweiser beer and making love in a canoe ? "
" Both are fuckin close to water ! "

Verdens desidert beste øl er det kalde ølet i et duggvått glass du får på en uteservering ved kaikanten en knall varm sommerdag. Helt ( nesten ) uavhengig av merke ! Forbeholdet tas for Bud som knapt kan kalles øl ! ;D

For øvrig er det finske Lapin Kulta et ok ganske lett øl.
.
 
S

slowmotion

Gjest
Verdens desidert beste øl er det kalde ølet i et duggvått glass du får på en uteservering ved kaikanten en knall varm sommerdag. Helt ( nesten ) uavhengig av merke !


;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
I en blindtest går du fem på.... Garantert. De selvutnevnte ølkjennerne faller i gjennom, hver gang. Tør vedde på at du ikke klarer å plukke ut en lettøl fra en Corona eller en Grolsh fra en Borg....
...vel....om du hadde giddet å lese hva jeg skrev så nevnte jeg Corona blandt de smakløse (og Grolsh er vel ikke så langt unna), ingen av de 2 har særpreg nok til å hverken være verdt pengene eller til å igjenkjennes i en blindtest.

Selvom pils er et industriprodukt hvor volumet av det som brygges verden rundt er skuffende likesmakende så finnes det faktisk høydepunkter med særpreg. Men i din verden låter vel alle forsterkere likt også......?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.525
Antall liker
7.854
Torget vurderinger
0
Hei slowmotion,
Årets og fjorårets beste !! Du berga dagen min !!!! ;D ;D ;D ;D

Å dæven så øltørst jeg ble....... ;D ;D ;D ;D Så kom fruen.. :mad: :mad:
 
A

Affa

Gjest
...vel....om du hadde giddet å lese hva jeg skrev så nevnte jeg Corona blandt de smakløse (og Grolsh er vel ikke så langt unna), ingen av de 2 har særpreg nok til å hverken  være verdt pengene eller til å igjenkjennes i en blindtest.

Selvom pils er et industriprodukt hvor volumet av det som brygges verden rundt er skuffende likesmakende så finnes det faktisk høydepunkter med særpreg. Men i din verden låter vel alle forsterkere likt også......?
He, he, men en kjenner bør ta en Corrona fra en lettøl. Jeg er helt enig med deg i at det er mye godt øl fra Tsjekkia, men dette øl er ikke dyrt der det kommer fra. Det har ofte en fin bitterhet som jeg ofte savner i norsk pils. Det er selvsagt forskjell på Pils. Det jævligste er Aass Halling.

Grans Premium til 9 kr er et velballansert øl med en behagelig fruktig duft.  Deilig.

Beste ølopplevelse er i telt på Oktoberfest eller Fasching i Munchen sammen med noen tusen tørste og gale tyskere.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.166
Antall liker
6.853
Torget vurderinger
4
He, he, men en kjenner bør ta en Corrona fra en lettøl. Jeg er helt enig med deg i at det er mye godt øl fra Tsjekkia, men dette øl er ikke dyrt der det kommer fra. Det har ofte en fin bitterhet som jeg ofte savner i norsk pils. Det er selvsagt forskjell på Pils. Det jævligste er Aass Halling.
En kjenner har ikke giddet å helle nedpå tilstrekkelig av Corrona-pisset til at han kan kjenne det igjen overhodet. Det må jo være pinlig å kjenne igjen piss i en blindtest?

Grans Premium til 9 kr er et velballansert øl med en behagelig fruktig duft.  Deilig.
Slett ikke ille. Flere rimelig norske pilsnere er av høy klasse; Frydenlud, Aass, Lundetangen.
Beste ølopplevelse er i telt på Oktoberfest eller Fasching i Munchen sammen med noen tusen tørste og gale tyskere.
Ettellerannet lokale greier et bortgjemt sted i Berlin, etter å gått oss bort og labbet rundt i 2 timer i 30 graders sommervarme, -aner ikke hva det var, kostet 1,5 euro omtrent, stedet var møkkete, jeg var sliten og svett, - men glasset var rent og øllet kaldt...og det var bare helt herlig ;-)
 
Topp Bunn