Vepse innvasjon i stuen

O

omholt

Gjest
Har i mange dager nå sett en eller to vepser om morgenen i stuen. Tenkte de kom inn gjennom vinduet siden de har stått åpne om natten. I natt var alle vinduene stengt og det var syv levende veps pluss en dau én. Holdt på å tråkke på en som kravlet langs gulvet da jeg kom gående inn med en kopp te.

Så her er det tydeligvis bol inni i taket eller vegg. Spørsmålet er hvordan jeg få bli kvitt de. Mitt kjære anlegg står i stuen og da er det vel ikke bare å spraye ned hele rommet?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En "vepsefanger" i form av et spesialformet glass der vepsene kryper opp i på undersiden, og er fyllt med foreks. jordbærsyltetøy, har fungert supert her hos oss.
Har hengt på verandaen ett par somre nå. Nada veps inne og ute. 8)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.752
Torget vurderinger
4
Finn ut hvor de kommer inn i huset og tett igjen åpningen, så dauer de av seg selv.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.874
Kverk vepsen etterhvert som du oppdager dem. Spesielt viktig er det å ta de første som kommer om våren. Det er nemlig de som bygger opp bolet.
Har de først bygd bol så har man et problem hvis man ikke finner bolet.

O

omholt

Gjest
Har ikke klart å lokalisere åpningen, men jobber med saken. Det er stort sett bare om natten de kommer inn i rommet. Har kverket de fleste, men en del har jeg sluppet ut gjennom vinduet. De første var veldig små, men nå er de begynt å bli store.
Glass trikset hørtes jo ikke dumt ut. Det er noe du har laget selv?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Haha! Heldigvis er de ikke smarte, småjævlene. Her hos meg har det vært invasjon av blinding og klegg i dag. Har kverket cirka 724 stk, men helt fånyttes. Det virker nesten som om de blir produsert på løpende bånd, eller noe.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
O

omholt

Gjest
Rhesus skrev:
RJEL skrev:
Finn ut hvor de kommer inn i huset og tett igjen åpningen, så dauer de av seg selv.
Sakset fra
http://www.skadedyr.no/stikkende-insekter/bekjempe-veps-og-vepsebol.html

Hvis du har et samfunn av veps i veggen, er det viktig at du ikke forsøker å tette inngangene. Dette gjør at de forsøker å finne andre utganger, og kan resultere i store mengder svermende veps inne i huset.
Det gjelder sikkert visst åpningen er på utsiden av huset. Har sprayet litt i åpninger hvor det er mulig de komme fra, men vet ikke sikkert hvor dette er enda.

Får litt dårlig samvittighet med sånn glass felle. Stakkars veps, det er bedre å gasse de i hjel enn å sperre de inne på "glasscelle". ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Ser ikke at noen har nevnt støvsugertrikset enda.

Stå opp tidlig, før vepsen "står opp", og sett på støvsugeren i inngangen/utgangen til bolet. La den stå på hele dagen, og du har fanget de aller fleste. Spray så inn i åpningen med insektspray. De vepsene som overlever dette bør få leve ;D.

PS! Husk at vepsene kommer ut av støvsugeren igjen hvis du ikke tar deg av saken,....og de er sinte ;D.

Da gjenstår det bare å finne bolet. Du skal normalt kunne høre en svak krafsing i veggen hvis det er et respektabelt bol.

Mvh. Frank

G

Gjestemedlem

Gjest
Sett på Vikingarnas kramgode så stikker de nok.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
F.R.A.N.K skrev:

Stå opp tidlig, før vepsen "står opp", og sett på støvsugeren i inngangen/utgangen til bolet. La den stå på hele dagen, og du har fanget de aller fleste. Spray så inn i åpningen med insektspray. De vepsene som overlever dette bør få leve ;D.

PS! Husk at vepsene kommer ut av støvsugeren igjen hvis du ikke tar deg av saken,....og de er sinte ;D.

Mvh. Frank
Husk at insektspray er lettantennelig. Kommer det i kontakt med gnistene i motoren på støvsugeren så kan det si poff. Ikke bruk det i støvsugeren gutter.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Rhesus skrev:
F.R.A.N.K skrev:

Mvh. Frank
Husk at insektspray er lettantennelig. Kommer det i kontakt med gnistene i motoren på støvsugeren så kan det si poff. Ikke bruk det i støvsugeren gutter.
Mente selvfølgelig ikke at sprayen skulle i støvsugeren, men i bolet ;D.

O

omholt

Gjest
Bare en veps i stuen i morges, som var halvdau. Aner fortsatt ikke hvor de kommer fra.

B

Back_Door

Gjest
omholt skrev:
Bare en veps i stuen i morges, som var halvdau. Aner fortsatt ikke hvor de kommer fra.
Har du sjekket de små ventilasjonsåpningene over vinduene?

O

omholt

Gjest
Har bare en sånn åpning og den har vært lukket frem til i går kveld.

I det jeg skrev forrige melding, hørte jeg en til i vinduet. Mange av de virker litt halvdaue, men jeg skjønner ikke hvor de kommer fra. Plutselig er de bare der. Tipper de kommer fra en åpning i taket eller fra åpninger rundt ovnen. Har sprayet en del der.

B

Back_Door

Gjest
Eller ved siden av en kabelinngang eller gjennom en stikkontakt?

Topp Bunn