Ventilator til kjøkken.

J

J.J

Gjest
Jeg skal montere en ventilator snart og lurer på dette med høyde ifra ovn.

Her er viften:


Det vil være 4 stykk 30 cm moduler for koking/steking

2 med gass (i midten)


2 med strøm (en på hver side av gassen)


2 stekeovner -




Høyden er etter hva jeg har funnet ut 10 cm høyere for gass, enn for strøm - dvs at det bør være 70 cm.

Jeg vil at det skal se bra ut og .. Men selvfølgelig så skal det være mest mulig effektivt.
Det skal være en god arbeidsplass der og vil ikke ha noe som er i veien for meg - eller noe jeg kan skalle borti ... jeg er 188 høy..
Jeg ser akkurat inn i underkant av viften nå..

Jeg har gjort en test nå .. og høyden er ca 90 cm ifra benk nå ..

Er det for høyt ?? Vil jeg tape effekt ?? Jeg har to ventilasjon-luker (inn luft) på kjøkkenet.



På forhånd så takker jeg for konstruktive bidrag.

/JR
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.515
Antall liker
102.821
Torget vurderinger
23
Har du allerde kjøpt vifte?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.515
Antall liker
102.821
Torget vurderinger
23
Ikke nødvendigvis, dersom det ikke var din! Seksdagerskrigen varte kun i seks dager fordi jødene hadde tanksene på prøve i syv.. ;D ;D ;D
 
J

J.J

Gjest
pengesluk skrev:
Ikke nødvendigvis, dersom det ikke var din! Seksdagerskrigen varte kun i seks dager fordi jødene hadde tanksene på prøve i syv.. ;D ;D ;D
;D

Ok - la meg presisere: Jeg har kjøpt kjøkken og hvitevarer - har begynt å montere skrog - Ja - det er et IKEA kjøkken.
Abstrakt - høyglans hvit.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.515
Antall liker
102.821
Torget vurderinger
23
1. Du burde ha ventilator(er) minst i samme bredde som kokesonen, dvs. 120 cm.
2. I og med at du har gass burde du hatt avtrekksvifte med godkjent flammerist - da er du helt trygg ved flambering etc.
3. Virkelig effektiv ventilering fordrer egentlig vifte som går et godt stykke utenfor kokesonens samtlige sider (og forkant) samt
aller helst tilførsel av friskluft også.
 
J

J.J

Gjest
pengesluk skrev:
1. Du burde ha ventilator(er) minst i samme bredde som kokesonen, dvs. 120 cm.
2. I og med at du har gass burde du hatt avtrekksvifte med godkjent flammerist - da er du helt trygg ved flambering etc.
3. Virkelig effektiv ventilering fordrer egentlig vifte som går et godt stykke utenfor kokesonens samtlige sider (og forkant) samt
aller helst tilførsel av friskluft også.
1 : Den er 120 cm
2 : Anbefalt av IKEA til gass.
3 : Har 2 vinduer og en terrasse dør om alt går til helvete og kjøttet brenner i panna ...



Men så var det denne høyden da ..... ???
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Gå for laveste anbefalte høyde.
Da får du mest effekt/kapasitet ut av vifta. ;D

Sonicfrontiers
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hvis du er flink til å vaske fettfilterene, så velg gjærne minimumshøyden.
Ofte er det spesielle hensyn å ta mtp. gass og ventilatorhetter, så les bruksanvisningen.
 
J

J.J

Gjest
sonicfrontiers skrev:
Gå for laveste anbefalte høyde.
Da får du mest effekt/kapasitet ut av vifta. ;D

Sonicfrontiers
Såpass har jeg fått med meg ;) Men det både ser bedre ut - og det virker for meg litt mer praktisk og ha den litt høyere.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan teste effekten ? Den er nå tilkoblet strøm - men har foreløpig bare resirkuleringseffekt.

Når den er montert og klartgjort skal matosen ut i det fri ;D
 
J

J.J

Gjest
wotg skrev:
Hvis du er flink til å vaske fettfilterene, så velg gjærne minimumshøyden.
Ofte er det spesielle hensyn å ta mtp. gass og ventilatorhetter, så les bruksanvisningen.
Skal visstnok være 10 cm høyere ved gass.
 
N

nb

Gjest
Skal du ha ventilator fra IKEA? De ventilatorene jeg har vært bori derfra har for lav effekt. Kjøp noe ordentlig om du skal lage en ordentlig kjøkkeninstallasjon (som det ser ut som du skal).

Stekeovner trenger ikke ventilering, men det visste du sikkert.

Edit: Jeg ville ikke hatt gass i det hele for den saks skyld. Induksjon har evig nok effekt og har ingen av ulempene til gass. Jeg klarer ikke så se hva man skal med et gassbluss på et kjøkken utover at det kanskje ser litt stilig ut. Men det er ditt kjøkken og ditt valg;)
 
N

nb

Gjest
jan#jan skrev:
Virker som det er rimelig bra fart i den .. dobble vifter - mye luft som går igjennom ...
337 kubikkmeter pr time er ikke spesielt mye. Vanlige modeller fra Siemes o.l. er oppgitt til 420. Og de argere modellene har 600-800 kubikk pr time. De har riktig nok eksternt avtrekk og ikke kullfilter som er litt sånn såder uansett.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.515
Antall liker
102.821
Torget vurderinger
23
337 m3 er ikkenoe. Fra 1.000 m3 og oppover så snakker vi. Du har blitt blåst!! ;D ;D

Beklager å si det. Har jobbet med ventilasjon i 25 år.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.955
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
tror min Siemens har rundt 650 på normal og på intensiv er det vel rundt 50% mere og da blåser den i rør rett til yttervegg
vill ikke hatt noe mindre i fritthengende ventilator
mvh
Leif
 
N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Beklager å si det. Har jobbet med ventilasjon i 25 år.
Hva sier ekspertisen om kullfilterventilator? Tommel ned regener jeg med? Enkelte har jo ikke andre muligheter i blokker o.l. men mine erfaringer med det frister ikke til gjentagelse.
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Hvis du er flink til å vaske fettfilterene, så velg gjærne minimumshøyden.
Plasser hetta i stua så slipper du å vaske fettfilterene ;D
Fettet skal bort, og det enkleste er vel å rengjøre filtrene i oppvaskmaskinen enn å vaske ned kjøkkenet ;D ;D ;D

Hva sier ekspertisen om kullfilterventilator?
Har testet det hos en som bor i blokk og kresen på alt.
Jeg leverte med kullfilter og omluft.
Kunden testet med å steke 10 koteletter. (Tar med seg mat hjemmefra da han reiser mye i arbeidssammenheng sa han :-\)
Ble godkjent det. :D

Driver selv i ventilasjonsbransjen ;)

Sonicfrontiers
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.515
Antall liker
102.821
Torget vurderinger
23
Kullfiltervifter kan muligens fungere - jeg personlig har aldri vært borti et vellykket resultat, men la ikke det stoppe deg... Godt mulig at det finnes bra saker nå, men generelt handler det om å få lufta ut. Alle filtertyper har et relativt stort trykkfall, som viftene må trykke/dra lufta igjennom og da forsvinner det meste av effekten.
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
10
Ikke meningen å kuppe tråden din, men hvilke andre plasser enn Elkjøp/Expert/Lefdal kjøper man slikt?

Har lyst på en god "fancy" vifte som passer inn i funkishus.

Noen som har en link eller to?!
 
J

J.J

Gjest
Kom igjen .. det er bare og fortsette ... jeg er ferdig.




Det er ikke bra før kotelettene sitter fast i filteret............
 

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Innlegg
228
Antall liker
10
WOW! :eek:

Der var det mye flott, og sikkert dyrt. Men takk for den, helt ypperlig!
 

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
819
Antall liker
257
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
3
Der var det mye flott, og sikkert dyrt. Men takk for den, helt ypperlig!
Vet ikke om de selger direkte til sluttbruker.
Hvis ikke og det er noe som faller i smak er det bare å ta kontakt :D

Sonicfrontiers
 
R

RL69

Gjest
jan#jan skrev:
Kom igjen .. det er bare og fortsette ... jeg er ferdig.




Det er ikke bra før kotelettene sitter fast i filteret............
Kjøpte en slik en (Miele DA 5330 D) da vi pusset opp kjøkkenet. Den er for frittstående øy.


Den er 150 cm brei og suger 1350m2/time
Fordelen med så stor kapasitet er at den suger bra selv på trinn 1 slik at en ikke trenger hørselvern, og kan samtale normalt eller høre på musikk mens man lager middag.

MVH
KOL69
 

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Denne ønsker jeg meg……………..
 

Vedlegg

Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.234
Sted
Laksevåg - Bergen
Prøver å finne et bryterpanel til ventilatoren vår. Ventilatoren er en Elica Collection type : Menhir. Panelet har 4 trykknapper med blått ledlys i knappene. En knapp styrer lys, og de 3 andre styrer viftehastighetene. Panelet har begynt å "fuske" når knappene trykkes inn. Noen ganger kommer lyset på, andre ganger ikke. De blå ledlysene virker litt til og fra. Noen som vet hvem som skaffer reservedeler til en slik vifte?
4d30f5f6a3d66cc4781a1e7c9add80817e53bf6f.jpg c35036cdce961f2eb71144f39943cbe0a7616a0b.jpg
 
Topp Bunn