Venner av Troels Gravesens kreasjoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Her er mine DTQWT som jeg kjøpte ferdigbygget av jonstran etter å ha sett byggetråden. Solid og godt bygget. De ble kjapt oppgradert til mk III flat med level 1, det dyreste filteret. Men siden jeg overtok de har jeg fått 2 gulvstående par til, ( hadde 4 fra før ) og nå er jaggu enda et par på vei inn. Jeg liker de, men slipper opp for plass. Da spørs det om ikke disse må selges... Vis vedlegget 552058
    Edit: Sliter fortsatt med at bilder legger seg feil vei.
    Jeg er også på vei i klubben ”For mange høyttalere men kan ikke selge”
     

    Animator

    Medlem
    Ble medlem
    04.10.2005
    Innlegg
    21
    Antall liker
    6
    Sted
    Rogaland
    Her er mine DTQWT som jeg kjøpte ferdigbygget av jonstran etter å ha sett byggetråden. Solid og godt bygget. De ble kjapt oppgradert til mk III flat med level 1, det dyreste filteret. Men siden jeg overtok de har jeg fått 2 gulvstående par til, ( hadde 4 fra før ) og nå er jaggu enda et par på vei inn. Jeg liker de, men slipper opp for plass. Da spørs det om ikke disse må selges...
    Takk til Petre for hyggelig handel, så etter mange års sikling på DTQWT så kom det et "tilbud" man ikke kunne si nei til.
    Interiør arkitekten i huset var ikke like imponert når disse "skapene" på 70 kilo+ ble levert via Nimber til bopel.
    "Ja, men du sa du ville ha noen små høyttalere i stua"

    Men, det ser ut som om hun venner seg til det..
    (Etter at forrige forslag ble skutt ned "Ja, men du kan ikke bare sette begge på en side?")

    Beklager dårlig bilde, men det er hva man har tilgjengelig.
    (Midlertidig oppsett, skap må flyttes og ting rettes opp.. OCD light har fått bryne seg litt, men når man lukker øynene og lytter, så går det helt fint.. Flott lyd)
    received_2709746822438872 (002).jpg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Trekk dem frem på gulvet så blir det enda bedre, Jeg har mine på underlag så de kan skyves enkelt ut(+150 cm) og inn
     
    Sist redigert:

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Her er mine DTQWT som jeg kjøpte ferdigbygget av jonstran etter å ha sett byggetråden. Solid og godt bygget. De ble kjapt oppgradert til mk III flat med level 1, det dyreste filteret. Men siden jeg overtok de har jeg fått 2 gulvstående par til, ( hadde 4 fra før ) og nå er jaggu enda et par på vei inn. Jeg liker de, men slipper opp for plass. Da spørs det om ikke disse må selges...
    Takk til Petre for hyggelig handel, så etter mange års sikling på DTQWT så kom det et "tilbud" man ikke kunne si nei til.
    Godt å se at de overlevde transporten, kom helskinnet frem og at de fikk et godt hjem. Jeg likte de, men en ryddesjau var helt nødvendig. Et sett Klipsch KG 5.5 og et par store KEFer røyk ut i omtrent samme momentet. Noen til må nok også ut for å få plass til innkommende. En evig, men morsom runddans!
    Uansett, takk for en veldig greit gjennomført handel.
     

    Rasmusbdk

    Fersking
    Ble medlem
    31.01.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Bergen
    Er der nogen der har erfaringer med de forskellige CNO modeller? Hvor stor er forskellen på cno/cno 2.5/cno grande i de forskellige mki/mkii/mkiii versioner?

    Spiller de lige så godt som beskrivelsen siger?
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Forresten finnes det noe bakgrunnsinformasjon om Gravesen? Har prøvd å finne ut litt om hvem han er, og kompetansen hans, men det er rimelig godt skjult på nettet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er vel ingen som har dokumentert kompetansen sin bedre enn han gjennom sine kreasjoner?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er vel ingen som har dokumentert kompetansen sin bedre enn han gjennom sine kreasjoner?
    Joda, godt poeng. Men hvem er han? Produktene taler for seg selv, det er ikke det, men jeg er bare nysgjerrig.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mener det sto noe om dette på hans første websider.... forskningsbakgrunn, - -men husker ikke hvilken fagretning... fysikk, teknikk av noe slag..

    Men enig.... -konstruksjonene taler sitt eget språk om hva mannen gjør og kan..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Her er i alle fall et bilde av mannen, som jeg fant etter å ha gravd i de dype kroker på nettsidene hans:

    1606984818700.png


    Synes det er litt pussig at han ikke har lagt ut litt grunnleggende info om seg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Han skrev noe om seg selv og bakgrunn på den første web siten han hadde, om hvordan han vurderte å gå inn i dette på fulltid... men det er minst ti år siden..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Han har jo sponsorer som Seas, ScanSpeak, Jantzen m.fl., så det er jo tydelig at han er seriøs, men det skal ikke være nødvendig å måtte lete etter grunnleggende informasjon.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selv om vi synes at det er greit å vite, så er vel personinfo om fyren nokså uinteressant i forhold til det arbeidet han leverer...?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Selv om vi synes at det er greit å vite, så er vel personinfo om fyren nokså uinteressant i forhold til det arbeidet han leverer...?
    Det finnes jo masse informasjon på nettet om andre kjente konstruktører, så hvorfor ikke om Gravesen også? Han er jo tydeligvis et kjent navn på hififoraene rundt om.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Troels er i hvertfall hyggelig å henvende seg til. Jeg har bygget 4 av hans kreasjoner, og har sendt mail med bilder og spørsmål. Han svarer raskt, hyggelig og høflig. Tydelig stolt over at mange over hele verden bygger konstruksjonene hans.
    M
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.709
    Sted
    London
    Troels er i hvertfall hyggelig å henvende seg til. Jeg har bygget 4 av hans kreasjoner, og har sendt mail med bilder og spørsmål. Han svarer raskt, hyggelig og høflig. Tydelig stolt over at mange over hele verden bygger konstruksjonene hans.
    M
    Har samme erfaring - han svarer samme dag som regel, og liker at du beskriver dine inntrykk av det han publiserer
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fant på nettet at noen hadde gjort et intervju med Troels i 2007, men alle lenker til intervjuet er inaktive.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Er det noen som har hørt Ellipticor 3 ?
    Ellipticor-3.jpeg


    Eller CNO-4 ?
    CNO4.jpeg


    Disse koster jo en del, spesielt Ellipticor-3 men er veldig fristende ......
    Ellipticor 3 + Drivers + Hypex: € 5.549,58
    CNO-4 - Level 1 + Drivers + Hypex: € 3.248,49

    Jeg har prøvd meg å høre på diyaudio men der er det null respons på disse...
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er det noen som har hørt Ellipticor 3 ?
    Vis vedlegget 747499

    Eller CNO-4 ?
    Vis vedlegget 747498

    Disse koster jo en del, spesielt Ellipticor-3 men er veldig fristende ......
    Ellipticor 3 + Drivers + Hypex: € 5.549,58
    CNO-4 - Level 1 + Drivers + Hypex: € 3.248,49

    Jeg har prøvd meg å høre på diyaudio men der er det null respons på disse...
    Dersom du leser konstruktørens egne ord om CNO-4, ja så tror jeg du velger den ut i fra hva han selv hevder, selvfølgelig også målt opp med kostnad. Jeg nekter å tro Ellipticor er verdt sin mer-kostnad, har ennå ikke fanget opp superlativer om disse driverne som måtte stå til deres ekstra kostnad.

    MUN17 3W er også en konstruksjon jeg har veldig stor tro på - få men usedvanlig gode og godt egnede drivere - bl.a. mellomtoneutgaven av Scan-Speak sin 18 cm «M» utgave i Revelator serien, som av en eller annen årsak er lite brukt, en dedikert mellomtone driver jeg mener er noe av det bedre å få tak i. Og tenker du aktivt hele veien, passer driverne til MUN17 3W perfekt til Hypex FA253 eller (helst) FA503 og alt dette kan Audiogear i Holmestrand levere deg, trolig også meg god hjelp/gode råd. Han virker til å være en engasjert fyr = man bruker få litt hjelp.
    Til slutt; jeg ville benyttet 33W bassene fremfor 28W som Troels benyttet i denne konstruksjonen, spesielt hvis du kjører aktivt hele veien.

    Husker ikke navnet, tror det er PNB, som har denne siste konfigurasjonen, men da som passiv.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.717
    Torget vurderinger
    1
    Har bygd en og annen Gravesen konstruksjon, og må si jeg er like imponert hver gang. Mye god lyd for pengene og flott service av både Gravesen og Jantzen. Humblehomemade er jo litt i samme gata, med der kan du bestille høyttalere etter hva du vil ha og betale det vil koste og bygge.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt noen av disse høyttalerne, men kjenner Troels sin "sound" godt og vil tro de spiller meget, meget bra begge to.
    Jeg har sett noen 3. parts målinger av noen av disse Ellipticor elementene til Scanspeak og de har ikke stått i stil til prisen.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Dersom du leser konstruktørens egne ord om CNO-4, ja så tror jeg du velger den ut i fra hva han selv hevder, selvfølgelig også målt opp med kostnad. Jeg nekter å tro Ellipticor er verdt sin mer-kostnad, har ennå ikke fanget opp superlativer om disse driverne som måtte stå til deres ekstra kostnad.

    MUN17 3W er også en konstruksjon jeg har veldig stor tro på - få men usedvanlig gode og godt egnede drivere - bl.a. mellomtoneutgaven av Scan-Speak sin 18 cm «M» utgave i Revelator serien, som av en eller annen årsak er lite brukt, en dedikert mellomtone driver jeg mener er noe av det bedre å få tak i. Og tenker du aktivt hele veien, passer driverne til MUN17 3W perfekt til Hypex FA253 eller (helst) FA503 og alt dette kan Audiogear i Holmestrand levere deg, trolig også meg god hjelp/gode råd. Han virker til å være en engasjert fyr = man bruker få litt hjelp.
    Til slutt; jeg ville benyttet 33W bassene fremfor 28W som Troels benyttet i denne konstruksjonen, spesielt hvis du kjører aktivt hele veien.

    Husker ikke navnet, tror det er PNB, som har denne siste konfigurasjonen, men da som passiv.
    Driver og diskuterer med Gravesen nå og ganske nøyaktig, CNO-4 er hans referanse!
    Lurer nok på om Ellipticor elementene er litt drøyt priset ja.....

    Det er solgt en stk CNO-4 til Norge, ingen Ellipticor-3
    Man må til Frankrike eller Australia for å høre Ellipticor-3
     
    Sist redigert:

    g.org

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    37
    Noen som har byggd Fatial 3WC-10?

    Lurer veldig på denne
     

    Stale_D

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    31
    Antall liker
    10
    Er dette en ny lykkepille?
    Ellipticor-84
    ... og hvordan blir perspektivegenskapene med så bred baffel og store elementer?
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    254
    Antall liker
    307
    Hei på dere.
    Litt stille tråd dette, men jeg lurer på om jeg skal kvitte meg med ProAc klonene mine, det er 2.95 varianten 3585 bass/mellomtone og 9500 diskant. Begge Scan Speak. Disse er for store å ha i stuen. De ble bygget i 2005. De virker godt enda, faktisk overraskende bra. Bare så synd de er så store.
    Jeg lurte litt på hvor mye kunne jeg solgt de for? Altså de er for bra til å kaste. Det hender jeg tar de frem for å nyte den tilbakelente likevel enorme lyden av de.

    Så hva synes dere? De er gamle, men det er absolutt ikke noe galt med elementene. De har vært lagret inne siden 2017 pga flyttinger/plass etc. Jeg har brukt de en del i det siste etter jeg solgte Kef ref 1.

    edit: Obs glemte meg litt her, det er 22mm MDF, 2x22mm baffel. Bitumen inni. (ikke baffel). Ikke så pene, det var jeg som malte.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hei på dere.
    Litt stille tråd dette, men jeg lurer på om jeg skal kvitte meg med ProAc klonene mine, det er 2.95 varianten 3585 bass/mellomtone og 9500 diskant. Begge Scan Speak. Disse er for store å ha i stuen. De ble bygget i 2005. De virker godt enda, faktisk overraskende bra. Bare så synd de er så store.
    Jeg lurte litt på hvor mye kunne jeg solgt de for? Altså de er for bra til å kaste. Det hender jeg tar de frem for å nyte den tilbakelente likevel enorme lyden av de.

    Så hva synes dere? De er gamle, men det er absolutt ikke noe galt med elementene. De har vært lagret inne siden 2017 pga flyttinger/plass etc. Jeg har brukt de en del i det siste etter jeg solgte Kef ref 1.

    edit: Obs glemte meg litt her, det er 22mm MDF, 2x22mm baffel. Bitumen inni. (ikke baffel). Ikke så pene, det var jeg som malte.
    Har du link?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.450
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    230
    Antall liker
    168
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    Bare for min nysgjerrighets skyld, er det noen form for konsensus bla DIY'erne om hvilke Troels Gravesen kreasjoner som regnes som de mest vellykkede?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn