Venner av QNKTC/Henry Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Litt HiFi sladder om et kabinett er vel lov. Vet ikke om løsningen ender opp slik, men den er definitivt noen hakk opp. At det i tillegg avsløres hodetelefonutgang, balanserte utganger og (coax/toslink) lover godt.
    IMG_7802.jpg
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Så gøy at du liker den!

    Jeg har jobbet sammen med tre veldig flinke designstudenter denne vinteren og våren.

    Innmaten fungerer også, med XLR og hodetelefon ut, og med SPDIF og USB inn. For øyeblikket er ikke strømforsyningen helt ferdig.

    Produktet kan få MQA og DSD, men de to digitale formatene vil ta en stund å implementere. Vanlig PCM over USB og SPDIF fungerer opp til 192ksps.


    Børge
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Blir strømforsyningen switchmode eller LPS?
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Det blir sannsynligvis switchmode. Målet er å kunne kjøre denne DACen på 5V/500mA USB-strøm. Det er tight, men jeg tror det skal gå. Lineær-power drar opp prisen og mengden kobber veldig mye.

    Switsjepoweret finnes foreløpig i fire prototype-eksemplarer. De har lav støy, men foreløpig ikke helt optimal ytelse.

    Børge
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Så gøy at du liker den!

    Jeg har jobbet sammen med tre veldig flinke designstudenter denne vinteren og våren.

    Innmaten fungerer også, med XLR og hodetelefon ut, og med SPDIF og USB inn. For øyeblikket er ikke strømforsyningen helt ferdig.

    Produktet kan få MQA og DSD, men de to digitale formatene vil ta en stund å implementere. Vanlig PCM over USB og SPDIF fungerer opp til 192ksps.


    Børge
    Ja, det var tre veldig hyggelige og engasjerte jenter på den standen. :)

    Blir spennende når det endelig produktet blir ferdig.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette var virkelig gode nyheter. Når kan vi forvente et slikt produkt på markedet? Jeg er nok i markedet for ny DAC etterhvert.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Det er mye rart som skjer hos meg om dagen, én variant er at jeg slipper en sånn DAC før jul.

    Børge
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Hei,

    er det noen her som vet hvordan jeg oppnår kontakt med Thomas / Høvdingen / Høium Hifi?

    Som betalende annonsør på Hifisentralen ønsker jeg å poste nyheter om Henry Audio på forsiden. Men profilen jeg logger inn med ser ikke ut til å ha den tillatelsen.

    Jeg har forsøkt telefon og mail til webmaster@hifisentralen.no.


    Børge
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da ligger det an til at jeg blir en venn, for med i bagasjen fra Oslo kommer denne lille tassen som jeg har stor tro på. Den skal gjøre meg kjent med Børges lydfilosofi slik at jeg har en aning om hva som er i vente. Må innrømme at jeg er spent, det jeg forventer er mer oppløsning nedover, for nå har jeg høyttalere som leverer nok nivå i de laveste oktavene til å få utnyttet slike egenskaper.

    IMG_0353.PNG


    Det er godt vi har slike produsenter som Børge, som ikke er fulle av slangeolje og grådighet. ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg koblet opp og fått lyttet såvidt til 128 uten ASIO, og dette er spennende saker. Vektløst og ekspansivt lydbilde, kontrollert og solid nedover. I toppen er det mer sibilanter enn jeg er vant med, men så er jeg da heller ikke vant med sibilanter i det hele tatt. Og selv om denne DAC-en skal være innbrent kan det fortsatt være noe å hale. Men enn sålenge har jeg ikke engang installert ASIO-driver, og når jeg skriver sibilanter så mener jeg ikke plagsomme eller sterke sibilanter. Bare mer tilstedeværende enn i Rega Apollo og Abrahamsen A-DAC.

    Men her er det mer å hente, selv om lyden slik den er vil kunne betegnes som utrolig mye til prisen, betydelig bedre enn det meste annet i prisklassen kan jeg forestille meg. Jeg kan virkelig være inne på noe her, nå gjelder det om å perfeksjonere oppsettet. Så hvilken ASIO-driver anbefales til 128? Legg gjerne ved en lenke.

    Det bør kanskje nevnes at jeg har Jriver Media Center, men bruker det veldig lite. Det er til Tidal Hifi at 128 hovedsaklig skal brukes. Og det er derfor jeg har vist interesse for den nye som forhåpentligvis kommer før jul, slik at jeg får likestilt lyden fra CD og strømming.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra, Børge. Takk for god og kjapp hjelp, dette går seg til så det koster etter. Slik går det når man er litt trøtt i trynet etter ei ukes hardkjør med jobbing og lite søvn. Leseferdighetene lider åpenbart først. De nevnte sibilantene ser ut til å ro seg ned for hvert album jeg setter på, så nå gleder jeg meg til å få det til å spille hirez. Kommer med oppdateringer både i egen tråd og her. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zeppelin IV i Tidal Masters. Forventet sibilanter, men nå ser det ut til å være et forbigått stadium. Den lille boksen trengte nok litt strøm i kretsene for å finne riktig arbeidstemp etter å ikke ha vært i bruk på lenge. Dette er virkelig noe av det som har overrasket meg mest på en lang stund, Henry Audio spiller med guts and glory. ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvavarejegsa, baluba?
    Ikke kom med den der'a... ;) Men joda, den låter akkurat slikt du forespeilte meg. Spiller nå Jackson Browne fra tidlig i lyttingen på ny, og nå har toppen roet seg og bassen ser ut til å ha sluppet enda mer taket. Tyngre og mer substansiell, men fremdeles med den delikate oppløsningen.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker den bedre og bedre. Jeg har nå snudd "platebunken" og spilt de to første albumene ut på ny. Akkurat nå spiller jeg det albumet av Michael Franks som avstedkom kommentaren om sibilanter. De er nå slipt bort, det var åpenbart et innspillingsfenomen. Nå er den smooth og oppløst i toppen, solid og oppløst i bunn. Dette smaker det virkelig fugl av. Får meg til å glede meg til du får den nye i produksjon, det blir spennende å høre hva du får til med den. Det blir jo litt annerledes med ekstern psu istedenfor USB-strøm, og jeg tror det blir til det enda bedre når du får tingene på plass.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Så bra! Du får spre det glade budskap :)

    Neste modell får nok også USB-strøm. Prototypen spiller på det i dag, men trenger å få glattet ut en god del rynker før den er klar. I mellomtiden skal jeg lage en ny batch med dagens modell.


    Børge
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den nåværende modellen har vel fortsatt aktualitet når den nye, større og dyrere modellen kommer. :)
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Ja, uten tvil.

    Det vil være stor forskjell i pris, så de som ikke trenger annet enn USB vil ha glede av dagens modell. Jeg liker å innbille meg at dagens boks er en M3 til 316-pris, mens neste boks blir en 530xi Touring med takboks og hengerfeste. Eller noe sånt :)

    Børge
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Uten hjul, heldigvis.
    Hva er det med disse BMW-modell-referansene, Børge? Bytt ut Tante Volvo først som sist!
     
    Sist redigert:

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Takk for interessen! Gøy at det låter bra!

    Jeg svarer det samme til begge trådene. Dere får ev. slette der det ikke passer.

    USB Audio Class 2-støtte har endelig kommet til Windows. Det er veldig bra! Jeg har jobbet veldig mye med de tekniske aspektene i sommer. Her er en oppsummering.

    Siste preview av Windows Creators Update (Build 16232 i skrivende stund) fungerer godt med Henry Audio USB DAC 128 mkII i UAC2 med rødt lys foran. Slik DACen er produsert til nå klarer Windows bare å gjenkjenne 44.1, 88.2 og 176.4ksps. Tidligere builds av Win10 med UAC2-støtte gjenkjente færre en det igjen. Dette skyldes en kombinasjon av bugs i testutgaver av Windows og mer konservativ tolkning av USB Audio-standarden hos Microsoft enn hos alle andre. Det har vært en del jobb å komme til bunns i dette og få en firmware-løsning som både fungerer med siste Win10 og med den eksisterende ASIO-driveren.

    Det er mulig å laste ned ny firmware til DAC som gir samtlige 6 samplerater i Build 16232. Mer om det under. Neste produksjonsbatch kommer til å bli slik at Build 16232 av Windows 10 gjenkjenner samtlige 6 samplerater. Den får i tillegg volumkontroll som standard.

    Mitt håp er at Microsoft velger å tolke UAC2-standarden like liberalt som alle andre OSer i senere versjoner av Win10. Da skal det - bank i bordet - ikke være nødvendig med firmware-oppdatering for å nyte dette fullt ut.

    Med UAC2-støtte i Windows er det mindre behov for ASIO-driveren på www.henryaudio.com. MEN: Én viktig kvalitet hos ASIO-driveren er at den ikke resampler musikken. For at Windows skal sette opp DACen til å bruke kildematerialets samplerate, og ikke operativsystemets standardrate, må man bruke protokollen WASAPI Exclusive. Ubekreftet: Jeg -tror- det er mulig å oppnå dette ved hjelp av ASIO4ALL i stedet for DACens ASIO-driver på nyeste Win10, men det må jeg sjekke nærmere.

    Så til Joey og andre som har lyst til å bruke testversjoner av Windows: Bruk gjerne en testversjon av firmwaren også. Den er testet grundig av meg, og jeg vil sette pris på at andre tester den også før den går i volumproduksjon.

    Ja, det er vanskelig å installere ny firmware. Omtrent like vanskelig som å fylle spylervæske første gang. Mange hendler og lokk og spaker og greier. Men har du skrevet "dir" en gang eller ti i ditt tidligere liv, får du det til. Bruksanvisningen er veldig detaljert. Skulle du sitte fast, spør et DOS-kyndig menneske.

    Folk med erfaring fra produksjon av instruksjonsvideoer kan gjerne melde seg på Hvalstad :)

    Ny firmware og forklaring ligger her: https://github.com/borgestrand/widget_binaries/blob/master/README.md


    Børge
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Så gøy at du liker den!

    Jeg har jobbet sammen med tre veldig flinke designstudenter denne vinteren og våren.

    Innmaten fungerer også, med XLR og hodetelefon ut, og med SPDIF og USB inn. For øyeblikket er ikke strømforsyningen helt ferdig.

    Produktet kan få MQA og DSD, men de to digitale formatene vil ta en stund å implementere. Vanlig PCM over USB og SPDIF fungerer opp til 192ksps.

    Børge
    Noen oppdateringer på ditt nye produkt? Blir det lansering før jul? Jeg holder på lage julegaveliste skjønner du :)

    -BB-
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Hei,

    jeg har prioritert litt annerledes i høst, og jobbet mer med markedsføring av dagens produkt enn utvikling av det nye. Så jeg er redd det ikke blir ny DAC fra meg under treet.

    Børge


    Så gøy at du liker den!

    Jeg har jobbet sammen med tre veldig flinke designstudenter denne vinteren og våren.

    Innmaten fungerer også, med XLR og hodetelefon ut, og med SPDIF og USB inn. For øyeblikket er ikke strømforsyningen helt ferdig.

    Produktet kan få MQA og DSD, men de to digitale formatene vil ta en stund å implementere. Vanlig PCM over USB og SPDIF fungerer opp til 192ksps.

    Børge
    Noen oppdateringer på ditt nye produkt? Blir det lansering før jul? Jeg holder på lage julegaveliste skjønner du :)

    -BB-
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Takk!

    Jeg skal til New York med deres kurs "Entrepreneurial Marketing" nå i høst. I tillegg blir det ny betalingsløsning og mer aktivitet i EU. Blir spennende å se hva det fører til!

    Mvh
    Børge
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du får ta den tiden du trenger, det er i alle fall feil å rushe en ny ut på markedet før tiden. Men jeg regner med at du er sterkt tilbake med nyheter en gang ut på nyåret, da. :)
     

    mesc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.08.2008
    Innlegg
    306
    Antall liker
    7
    Sted
    Rogaland
    Hei Børge!

    Jeg driver og kompilerer android kjerne til LG G5, men får den ikke til å gjenkjenne dac'en.
    Hva må man velge av drivere og slikt for at den skal funke I linux?

    Har brukt denne: "CONFIG_USB_F_UAC2=y", men trenger nok noe annet i tillegg.

    Edit: Ja jeg kjører I UAC2 modus, har ikke prøvd i UAC1 på denne telefonen. Funket ikke i uac1 på andre telefoner jeg hadde, men jeg veil jo uansett bruke det beste valget :)
     
    Sist redigert:

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Hm, jeg har ikke kompilert egen Android-kjærne før, så jeg er ikke helt sikker. Antar at DACen også står i UAC2 mens det hele pågår.

    UAC2 krever USB 2.0, så det kan være en forutsetning du ikke har krysset av for.

    Hvis ingenting funker, kan du forsøke å ofre en geit. Jeg gjorde det da jeg satt helt fast i et kode-prosjekt, funka som rakkern. (Anbefaler websider for rettferdige gaver slik at geiteholdet kan outsources. Da slitter man mye søl. :)


    Børge
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Store oppgraderinger av Windows i kveld. Får det betydning for oss som spiller på Henry Audio? Isåfall ville det gledet meg hvis behov for bro utgår. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Store oppgraderinger av Windows i kveld. Får det betydning for oss som spiller på Henry Audio? Isåfall ville det gledet meg hvis behov for bro utgår. :)
    Vel, det kan jeg svare på allerede nå. Broen er ikke nødvendig lenger. ;D
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    Det har skjedd en god del med Windows-drivere i løpet av sommeren og høsten. Nye versjoner har kommet ut med ujevne mellomrom, med stadig færre bugs.

    Med nye UAC2-drivere er ASIO Bridge ikke lenger nødvendig for å bruke USB Audio Class 2 på Windows. Det er veldig bra!

    De forskjellige versjonene av Windows-driveren som har kommet den siste tiden har i varierende grad fått til å snakke like bra med DACen som det Linux og Mac gjør. Håpet er at Microsoft til slutt lager en driver som ikke krever firmware-oppdatering av DACen. Det har hittil vært mulig å tilpasse DACens firmware til alt det Microsoft har laget av UAC2-drivere. Men jeg har ventet med å gå ut med en endelig versjon før jeg har sett driveren stabilisere seg helt. Det regner jeg med at skjer litt over nyttår.

    I mellomtiden er det bare å bruke DACen med Windows 10 med UAC2-driver, uten ASIO-driver. Gi beskjed om hva som funker og ikke av samplerater slik at jeg vet mer om hvordan den oppfører seg i felt. Med den informasjonen kan jeg gi deg eventuell ny firmware, eller bekrefte at gammel firmware fungerer med nyeste driver.

    Børge
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har bare spilt en ti-tolv sanger, men alt ser ut til å funke i Tidal. Har testet både Hifi og Masters. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan sjekke faktisk samplerate lenger, bare stoler på at alt er honky dory.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    I stor grad er det "if it works, don't fix it". Samtidig er det slik at aller best lydkvalitet får man når operativsystemet ikke endrer sampleraten. På Windows er det WASAPI- og ASIO-protokollene som sørger for det.

    Såvidt jeg vet bruker Tidal WASAPI.

    Plugg inn DACen og se hvilke samplerater som er tilgjengelige i Windows. Høyreklikk på høyttaler-ikonet nede til høyre, venstreklikk Playback Devices, bla og høyreklikk på DACen, venstreklikk Properties, venstreklikk Advanced, se hva som finnes i listen over samplerater.

    Avhengig av Windows' innebygde driver og firmware i DAC vil du se forskjellige lister over samplerater. Når alt fungerer optimalt skal du se 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 og 192. Når Microsoft tar ut alt av bugs, har du alle sammen. Eventuelt vil ny firmware også gi alle sammen.


    Børge
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    samplerate auc2 win10.jpg


    Dette er det jeg får opp. Lar den stå på høyeste foreløpig. Virker helt brillefint, men hvis jeg velger en sang midt i et album gjør den en bitteliten pause på et halvt sekund noen sekunder ut i låten. Myk nedfading og oppfading. Spiller jeg et album fra starten går alt som normalt.
     

    borge

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.01.2007
    Innlegg
    274
    Antall liker
    136
    OK, da ser jeg hva som foregår og hvilke bugs Microsoft fortsatt ikke har tatt ut.

    Hvis musikken opprinnelig var 44.1, anbefaler jeg at du bruker det. Det er fullt mulig å oppdatere firmware på DACen slik at du får alle seks sampleratene på Windows. Det er beskrevet her: https://github.com/borgestrand/sdr-widget/blob/audio-widget-experimental/AW_readme.txt#L508

    Bruk den med denne filen: https://github.com/borgestrand/widget_binaries/blob/master/awx_20170830_mkII_RC06.elf

    Jeg har ikke klart å finne noen enklere fremgangsmåte for oppdatering.


    Børge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn