Venner av Genelec!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Dette her er jo et fantastisk skussmål:



    Er veldig nysgjerrig på hvordan dette låter. Er det noen i Oslo/Follo/Østfold som har sånne? Jeg trenger å få litt flere preferanser i erfaringsbanken :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Dette her er jo et fantastisk skussmål:



    Er veldig nysgjerrig på hvordan dette låter. Er det noen i Oslo/Follo/Østfold som har sånne? Jeg trenger å få litt flere preferanser i erfaringsbanken :)
    Jeg har kjøpt den modellen. Får dem enten denne uka eller til mandag
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Gratulerer🥳

    Hvordan spiller det i forhold til Avantgarde?
    Takk 😊Bedre 👏 hadde disse på utlån før jeg kjøpte 🙂
    Du hører rett og slett alle detaljer bedre, spilte på 100 desibel tidligere idag og ble sjokkert over jeg faktisk spilte så høyt. Har hatt mange høyttallere og nå slår jeg meg til ro med disse . Det eneste jeg skal forbedre er akustikken i taket
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Takk 😊Bedre 👏 hadde disse på utlån før jeg kjøpte 🙂
    Du hører rett og slett alle detaljer bedre, spilte på 100 desibel tidligere idag og ble sjokkert over jeg faktisk spilte så høyt. Har hatt mange høyttallere og nå slår jeg meg til ro med disse . Det eneste jeg skal forbedre er akustikken i taket
    Famous last words 😂
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    666
    Antall liker
    972
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Takk 😊Bedre 👏 hadde disse på utlån før jeg kjøpte 🙂
    Du hører rett og slett alle detaljer bedre, spilte på 100 desibel tidligere idag og ble sjokkert over jeg faktisk spilte så høyt. Har hatt mange høyttallere og nå slår jeg meg til ro med disse . Det eneste jeg skal forbedre er akustikken i taket
    Digg! Ikke mye som er bedre en uforvrengt herlig lyd uansett styrke😙👌 Har du planer om å supplere med sub, eller et det ikke noe savn med disse?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Digg! Ikke mye som er bedre en uforvrengt herlig lyd uansett styrke😙👌 Har du planer om å supplere med sub, eller et det ikke noe savn med disse?
    Føler ikke behovet for det, men det vil nok løfte lyden enda mer . Får se etterhvert, er jo ikke akkurat billige disse subwooferene. Vanskelig å si når man ikke vet hva man går glipp av.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Ser rått ut, Skipnes. Eg har litt sans for forma på desse The Ones. Kan du seia noko meir om korleis ting er kopla saman?
    Jeg kjører xlr balansert fra en preamp/streamer(eversolo a8) denne reguler jeg volum med. Høyttalerne kan kobles til glm for kalibrering osv, når det er utført lagres det og overføres til høyttalerne, kan da frakoble glm. Kan også ha glm tilkoblet 24.7 og styre volum via pc om man ikke har en preamp. Veldig enkelt og greit.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Etter siste firmware oppgradering blinker det rødt i ledlys i 8341 når jeg skifter låt i Tidal.
    Skjer nesten hver gang.
    Streamer fra Lumin u2 mini.
    Dette skjer ikke fra spotify. Er det genelec som klager på for høy bitrate?
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Etter siste firmware oppgradering blinker det rødt i ledlys i 8341 når jeg skifter låt i Tidal.
    Skjer nesten hver gang.
    Streamer fra Lumin u2 mini.
    Dette skjer ikke fra spotify. Er det genelec som klager på for høy bitrate?
    Det må være noe med Tidal Connect i Lumin.

    Jeg satt Lumin til å upsample alt til 24bit og "max" kHz, ingen blinking fra spotify.

    Og når jeg switcher frem og tilbake mellom to spor i Tidal går det fint. Men fortsatt rødt blink ved ny låt. Så det må være noe rart med Tidal Connect og buffering.

    Jeg tok ut shd studio av kjeden samtidig som jeg oppgraderte firmware, så den har sikkert funka som et filter mot feilen fra Tidal connect i Lumin.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Hei! Trenger noen gode råd. Jeg pusler med tanken på et alternativt oppsett i en liten stuekrok på ca 17 m2. Jeg tenkte Roon på Mac, RME ADI-2 fs, og et par Genelec. Vil dette fungerer greit med analog kobling mellom dac og ht og hvilken modell fra Genelec vil passe best? Budsjett på ht er maks 25.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    357
    Antall liker
    84
    Hei! Trenger noen gode råd. Jeg pusler med tanken på et alternativt oppsett i en liten stuekrok på ca 17 m2. Jeg tenkte Roon på Mac, RME ADI-2 fs, og et par Genelec. Vil dette fungerer greit med analog kobling mellom dac og ht og hvilken modell fra Genelec vil passe best? Budsjett på ht er maks 25.
    Hei
    Du bør gå for en Genelec model med SAM ( Smart Active Monitoring ), da kan du droppe ekstern DAC. Og du får GLM romkorreksjon.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Hei
    Du bør gå for en Genelec model med SAM ( Smart Active Monitoring ), da kan du droppe ekstern DAC. Og du får GLM romkorreksjon.
    Hmm, men da kan jeg jeg ikke bruke hodetelefoner når jeg har behov for det? Ser jeg må lese mer for jeg vet ikke helt om GLM er en fysisk ting eller software. Men kom gjerne med et forslag til oppsett som gir god lyd i stuen innenfor budsjettet :)
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    8330/8340 kan du jo titte etter brukt. 83x1 vil jeg tro blir dyrere
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en stuekrok og ca 3-4 meter i fra lytteposisjon. Noen her som kjører Genelec i et slikt stueanlegg som kan si noe om hva jeg evt kan forvente meg av lydsignatur kontra aktive hifi-høyttalere som feks LS50 W?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.570
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Oslo
    Jeg har en stuekrok og ca 3-4 meter i fra lytteposisjon. Noen her som kjører Genelec i et slikt stueanlegg som kan si noe om hva jeg evt kan forvente meg av lydsignatur kontra aktive hifi-høyttalere som feks LS50 W?
    IMG_0639.jpeg
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    67
    Antall liker
    86
    Sted
    Norge
    Hei, jeg ser det er veldig mange Genelec 40*-serie på finn (4010, 4020, 4030), er det noen som har en forklaring på hvorfor det?

    Disse har en "phoenix" eller "euroblock"-kontakt jeg har forstått er veldig vanlig i faste, profesjonelle installasjoner, men det er jo litt "odde" i et privat hjem. Etter hva jeg kan se er ikke disse noe billigere enn tilsvarende fra 80-serien, så jeg har litt vanskelig for å forstå hvorfor noen skulle kjøpe dette til privat bruk. Er dette utstyr kjøpt inn til proffbruk som flyter ut i privat-markedet, eller er det noe annet jeg ikke ser her?

    Og videre, hvis jeg skulle slå til på et slikt par, finnes det noen kurante kabler for å koble RCA ut til phoenix, eller må jeg lodde selv?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ser jo ut som 4000 serien til Genelec er sånne installasjons-høyttalere. Aka ment for kafeer, restauranter, bar, resepsjon, etc.
    I denne mere proff-verden så er det oftest skrutermineringer (aka Phoenix- eller andre fabrikanters termineringslist), da det er lettere for den som installerer å ha skru-terminering enn å skulle lodd en phono eller xlr-kontakt langt oppå veggen. :cool:

    Et generelt tips er også å sjekke spec på slike ting som hvor langt ned i frekvens slikt proff-utstyr spiller. Ofte så er det rundt 50 Hz som er nedre grense.
    -Greit å tenke på om du ønsker litt mere bass, etc.
     

    rolfrander

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.11.2023
    Innlegg
    67
    Antall liker
    86
    Sted
    Norge
    Ser jo ut som 4000 serien til Genelec er sånne installasjons-høyttalere
    Ja, det er det, så hvorfor er det så mange av dem på finn, til salgs fra privatpersoner?

    Når det gjelder bass og andre spesifikasjoner: genelec har samme høyttalere i forskjellige serier, eneste forskjell er kontaktene. Altså 8030 == 4030 == "G three", men 8030 har XLR, 4030 har phoenix og "three" har RCA (dvs "three" har faktisk både RCA og XLR, men de mindre, "one" og "two" har bare RCA).

    For høyttalere med så små elementer som det er snakk om her er det åpenbart begrensning på hvor dypt de går i bassen og hvis man vil ha mer bass trenger man en subwoofer i tillegg.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ja, det er det, så hvorfor er det så mange av dem på finn, til salgs fra privatpersoner?
    ..
    Blir jo spekuleringer, men man kan jo anta at om de er brukte så er det ting som er plukket ned ifm renovering/riving/konkurs etc og ev skulle kastes/gjenvinnes, hvor da noen ser muligheter for å tjene en slant?
    Ev spørre selger(e) på Finn om hvor de er fra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn