Vemmes over modereringen i Terror-tråden

N

Nifelheim

Gjest
Jeg vemmes over modereringen som nylig ble utført i tråden for Terrorhandlingen i Oslo. Modereringen gjør meg nesten like kvalm som innholdet i innlegget.

Tor Nado gulpet opp litt grums og ble med det samme møtt med motargumenter og reaksjoner. Grumset var av politisk art og innebar fremmedhat i retning muslimer. Det var ikke noen personangrep og brøt ikke noen forumregler. Innlegget var ganske enkelt usmakelig. Usmakelig innlegg besvares med tilsvar og reaksjoner, ikke ved sletting. Svarene som kom var ikke ufine i det hele tatt, og var en reaksjon på innholdet i hva som ble skrevet.

En moderators jobb er ikke å beskytte debattanter med grums mot seg selv!

edit: skrivefeil.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nifelheim skrev:
Jeg vemmes over modereringen som nylig ble utført i tråden for Terrorhandlingen i Oslo. Moderasjonen gjør meg nesten like kvalm som innholdet i innlegget.

Tor Nado gulpet opp litt grums og ble med det samme mødt med motargumenter og reaksjoner. Grumset var av politisk art og innebar fremmedhat i retning muslimer. Det var ikke noen personangrep og brøt ikke noen forumregler. Innlegget var ganske enkelt usmakelig. Usmakelig innlegg besvares med tilsvar og reaksjoner, ikke ved sletting. Svarene som kom var ikke ufine i det hele tatt, og var en reaksjon på innholdet i hva som ble skrevet.

En moderators jobb er ikke å beskytte debattanter med grums mot seg selv!
Ja. Skammelig er nesten et for svakt ord.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
I mine øyne burde aldri innleggene blitt slettet.

Trådstarter er ikke alene om å vemmes over modereringen i den tråden.

N

Nifelheim

Gjest
Moderator har ikke lagt igjen et innlegg i tråden heller. Innlegget fra Tor Nado med påfølgende svar ble bare slettet uten noen som helst kommentar. Nå har det vel gått rundt en halvtime. Virkelig slett moderatorjobb.

J

J.J

Gjest
Hvorfor ikke noen kommentar om modereringen ??

Syntes dette ser ut som venstrehåndsarbeid ... og jeg skjønner heller ikke hvorfor det ble tatt bort .. burde stått der !!

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Som et lite forsvar for moderator: Vi er kanskje alle litt edgy og usikre i denne etterdønningens tid?

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.168
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er rett og slett skammelig at TorNados vemmelige innlegg og reaksjonene på det ble moderert! Skammelig!
Grumset må opp og på bordet. Kun da kan man argumentere mot det. Slike personer skal ikke beskyttes mot seg selv!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Beklager men det er nok mange meninger om dette. I denne tid og spesielt i denne tråden er det umulig å gjøre alle til lags. Om noen føler seg støtt eller føler at vi gjør noe feil så er det helt legitimt å poengtere dette. Ingenting er gjort med dårlig hensikt. Det er mulig å gjennoprette innlegg etter at de er slettet. Det er også sommertid og veldig begrenset tid vi har til å gjøre jobben vår... Slik er det desverre.
Det er også slik at når vi modererer så er noen enig og noen uenig.

Tar denne tråden til etteretning og skal se om vi kan rette på noe.
For min egen del så skal jeg kjøre en tur til Gardermoen nå og får ikke sett på dette før om et par timer.

Har også bekjente som har mistet barn viser det seg..

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.168
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Beklager men det er nok mange meninger om dette. I denne tid og spesielt i denne tråden er det umulig å gjøre alle til lags. Om noen føler seg støtt eller føler at vi gjør noe feil så er det helt legitimt å poengtere dette. Ingenting er gjort med dårlig hensikt. Det er mulig å gjennoprette innlegg etter at de er slettet. Det er også sommertid og veldig begrenset tid vi har til å gjøre jobben vår... Slik er det desverre.

For min egen del så skal jeg kjøre en tur til Gardermoen nå og får ikke sett på dette før om et par timer.

Huff. Jeg er sikker på at jeg har alle med meg når jeg sier at vi føler med deg.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
bambadoo skrev:

Det var trist å høre.

N

Nifelheim

Gjest
bambadoo skrev:

Trist å høre det med dine bekjente.

Som du sier gjør dere alt med det beste hensikt. Det er mulig å gjøre feil, selv for en moderator. Og det er ingen lett jobb å være moderator heller. Kan vel sammenliknes med en fotballdommer. Alltid kjeft å få. Så dere får min forståelse og respekt for jobben dere gjør. Bare lær av feilene. Når det i en tråd påpekes at innleggene som har kommet frem ikke må modereres så kan det være lurt å tenke seg om en ekstra gang, eventuelt forhøre seg med en annen moderator, før man fjerner innlegg.

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Et annet problem med den type moderering er at det popper opp tråder som denne, som kommenterer det som er blitt skrevet og deretter moderert. Jeg gjør meg dermed opp en mening om hva som sannsynligvis har blitt skrevet ut fra kommentarene til andre.

I tilfellet Tor Nado var i såfall mine antakelser feil hvis det han har skrevet er det som fortsatt står igjen i sitatene fra andre brukere i den andre tråden. Hans uttalalser var mildere enn jeg fikk inntrykk av, med forbehold om at jeg ikke har fått med meg alt.

Men dette er vel i bunn og grunn et problem en utfordring med all moderering.

N

Nifelheim

Gjest
JENO skrev:
Et annet problem med den type moderering er at det popper opp tråder som denne, som kommenterer det som er blitt skrevet og deretter moderert. Jeg gjør meg dermed opp en mening om hva som sannsynligvis har blitt skrevet ut fra kommentarene til andre.

I tilfellet Tor Nado var i såfall mine antakelser feil hvis det han har skrevet er det som fortsatt står igjen i sitatene fra andre brukere i den andre tråden. Hans uttalalser var mildere enn jeg fikk inntrykk av, med forbehold om at jeg ikke har fått med meg alt.

Men dette er vel i bunn og grunn et problem en utfordring med all moderering.
Moderator har lagt tilbake hva Tornado sa, men fjernet alle bortsett fra en reaksjon. Jeg synes moderatorene fortsatt har gjort en slett jobb. Nå blir Tor Nado ståendes igjen så og si uimotsagt.

Kommentarene hans var av slik sort som ikke bryter forumregler og er derav nødvendigvis "milde" av seg. De var dog direkte smakløse. Tor Nado har i tråden skrevet et nytt innlegg der han gjentar det han skrev, men skrevet med fler ord hvor han går mer rundt grøten med hvis om og men. Han pakker budskapet inn i mer i mer spiselig former, noe han selv innrømmer. Innlegget er et forsøk på å ro seg vekk for det han sa, ved å si at han mente noe helt annet, (noe annet som ikke er så helt annet alikevel, men det er en annen diskusjon). Etter mine betraktninger, og andres, slapp han katta ut av sekken i sitt første innlegg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
>Ting tar tid. Å legge tilbake slettede innlegg tar lang tid og det hender at vi faktisk har et liv utenom HFS også.
Har det slått deg at det kanskje er andre her inne som er mye mer berørt enn det du er som reagerer veldig kraftig på slike utsagn. Så det er ikke nødvendigvis Tor Nado som skjermes men de?

N

Nifelheim

Gjest
bambadoo skrev:
>Ting tar tid. Å legge tilbake slettede innlegg tar lang tid og det hender at vi faktisk har et liv utenom HFS også.
Har det slått deg at det kanskje er andre her inne som er mye mer berørt enn det du er som reagerer veldig kraftig på slike utsagn. Så det er ikke nødvendigvis Tor Nado som skjermes men de?
Selvsagt har det slått meg at andre er mer berørt. Bedømmes innlegg til å gjenopprettes så bør(skal) alle tilsvar gjenopprettes også. Innleggene kom innenfor 5-10 minutters tid. Ja, ting tar tid.

Resultatet nå er at Tor Nados skjermes da reaksjonene på hans oppgulp er fjernet. Hva han har sagt blir stående så og si uimotsagt.

Hvis jeg avbrøt noen i jobben i å gjenopprette så beklager jeg det. Dog vil jeg si at det er lurt å kommunisere. Som f.eks å si i tråden at innleggene vil bli gjenopprettet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg stoler på at modereringen gjøres med de beste intensjoner. Jeg innbiller meg ikke at jeg hadde gjort det bedre selv, så det er sagt.

Men jeg merker meg at dette er en fortsettelse av en 'modererus operandi' som vi har hatt lenge (flere år) på hfs.

Mer enn en gang har jeg sett mer eller mindre groteske innlegg fra enkelte hfs'ere, som har blitt imøtegått av et antall andre i det jeg mener er rettferdig harme. Deretter har alt blitt slettet. Jeg er ikke sikker på om dette er en god måte å gjøre det på, selv om det nok er godt ment.

Som noen er inne på, ender man opp med at enkeltpersoner kan spy hat og galle på sentralen, uten å måtte stå til ansvar for det. Det kan til og med hende at mange som rammes direkte ser hatinnleggene, men ikke at flertallet faktisk tar dem i forsvar.

Jeg tror ikke dette er en klok måte å gjøre det på.

Samtidig kjenner jeg meg ikke igjen i ord som 'vemmelse' om moderatorene våre.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den eneste reaksjonen er utestengelse og det foregår fra tid til annen. Det er kun Høvdingen som kan effektuere dette.
Med HFS3 vil det bli flere muligheter er jeg blitt fortalt.

Og ja uten å nevne navn. Noen må beskyttes mot seg selv desverre. Endel innlegg skrives i rus etc. Ikke alt blir stående. Vi kan ikke redigere alt og får ikke med oss alt. "Rapporter til moderatorknappen" brukes og innlegg som blir rapportert blir tolket av moderator om det er overtramp eller ikke i forhold til regelverk.
Netikette gjelder også uansett og det er en subjektiv vurdering av oppførsel på nett. Dårlig netikette er det desverre altfor mye her på HFS.

EDIT: Startet en tråd om netikette for lenge siden under denne delen av forumet.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,48328.0.html

Kan være grei å pløye gjennom

N

Nifelheim

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Jeg stoler på at modereringen gjøres med de beste intensjoner. Jeg innbiller meg ikke at jeg hadde gjort det bedre selv, så det er sagt.

Men jeg merker meg at dette er en fortsettelse av en 'modererus operandi' som vi har hatt lenge (flere år) på hfs.

Mer enn en gang har jeg sett mer eller mindre groteske innlegg fra enkelte hfs'ere, som har blitt imøtegått av et antall andre i det jeg mener er rettferdig harme. Deretter har alt blitt slettet. Jeg er ikke sikker på om dette er en god måte å gjøre det på, selv om det nok er godt ment.

Som noen er inne på, ender man opp med at enkeltpersoner kan spy hat og galle på sentralen, uten å måtte stå til ansvar for det. Det kan til og med hende at mange som rammes direkte ser hatinnleggene, men ikke at flertallet faktisk tar dem i forsvar.

Jeg tror ikke dette er en klok måte å gjøre det på.

Samtidig kjenner jeg meg ikke igjen i ord som 'vemmelse' om moderatorene våre.
Jeg vet av andre forum at det er vanlig å "vaske" meldinger. Der man fjerner deler av innlegg som strider mot reglementet. Så istedenfor å slette absolutt alt, så kan man gå inn og vaske vekk sitater, men la tilsvarene stå (uten sitatene) såfremt de da holder seg innenfor reglementet selvsagt.

følgende vil da stå igjen i meldinger som bryter reglementet:
(...renset av moderator...)

Og så endres sitatet til det overfornevnte for tilsvarene.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Joda det gjøres også i stor grad men det blir manuell jobb for hver quote i etterkant dessverre.
Å bare få "røde" innlegg blir også helt meningsløst.

N

Nifelheim

Gjest
bambadoo skrev:
Joda det gjøres også i stor grad men det blir manuell jobb for hver quote i etterkant dessverre.
Jeg er uenig i at det er meningsløst. Røde meldinger viser at moderatorer faktiskt er på banen og følger med. Grunnen til modereringen vil være gitt, slik at man slipper å måtte lure i etterkant. Man kan også se hvem som tråkker over grensen. Det virker forebyggende. Man slipper dessuten også at enkelte innlegg forsvinner slik at den røde tråden blir forrykket. Sletter man enkelte innlegg så vil tilsvar i etterkant kunne virke malplassert da de er utenfor konteksten de er skrevet i.

Den manuelle jobben bør ikke være stor hvis man på forhånd har en mal på hva man skal skrive. cut'n paste.

J

J.J

Gjest
Nifelheim skrev:
bambadoo skrev:
Jeg er uenig i at det er meningsløst. Røde meldinger viser at moderatorer faktiskt er på banen og følger med. Grunnen til modereringen vil være gitt, slik at man slipper å måtte lure i etterkant. Man kan også se hvem som tråkker over grensen. Det virker forebyggende. Man slipper dessuten også at enkelte innlegg forsvinner slik at den røde tråden blir forrykket. Sletter man enkelte innlegg så vil tilsvar i etterkant kunne virke malplassert da de er utenfor konteksten de er skrevet i.

Den manuelle jobben bør ikke være stor hvis man på forhånd har en mal på hva man skal skrive. cut'n paste.
Enig !!

/JR

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Det å være moderator her på sentralen de siste dagene har vært utfordrende. Hva er det greit å si, hva er ikke greit å si og når har hva som er greit å si eller ikke greit å si, endret seg? Jeg slettet en bråte med innlegg (og kommenterte også flere ganger på at jeg hadde gjort det) i oppstarten av tråden som handler om Utøya/Oslo. En del av de innleggene jeg da slettet ville jeg nok latt stå i en annen kontekst enn den vi var i der og da.

Jeg skjønner at folk reagerer og det er bra. Det jeg syns er uheldig er at vi gjentatte ganger får høre at vi kommer for sent inn, ikke sletter eller redigerer ting som burde vært reagert, eller annet når dette ofte handler om innlegg som vi aldri har fått beskjed om at eksisterer. Ingen av oss som modererer her på sentralen gjør dette som noe annet enn et frivillig arbeide i vår fritid. Vi kan ikke være overalt, vi kan ikke lese alt som skjer og det er viktig å huske at tonen i debattene her på sentralen er det ikke vi som moderatorer, men dere som brukere, som setter.

Vi må hjelpe hverandre til å få et godt debattklima og vi som modererer har noen rettigheter og muligheter dere som vanlige brukere ikke har. Vi er dog ikke perfekte, vi gjør feil og derfor er det bra at debatter som dette kommer opp. Bare ikke glem at det er dere som skaper dette forumet, ikke vi som er moderatorer og at vi er avhengig av dere for å gjøre en god jobb.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.729
Torget vurderinger
1
Unødvendig med denne voldsomme heksejakta på Tor Nado, spør dere meg. Han står med begge beina trygt plantet i det norske sosialdemokratiet. Har lest flere innlegg her på HFS gjennom årene hvor han tar klar avstand fra våpenbruk og krenking av andres frihet og rett til meningsyttring verden rundt (herunder skepsis til et skakkjørt USA). Sånn sett oppfatter jeg han som en bedre menneskerettsaktivist enn de fleste.

Vi føler alle avsky ovenfor ABB, hans terrorhandling og hans såkalte manifest. Det goes without saying. Å anta noe annet, bare fordi det ikke uttrykkelig er uttalt, er simpelt gjort.

Tar man Stoltenbergs erklæring på alvor, så skal ikke ABB få lov til å forandre Norge i sin retning. Herunder at vi i debatten ikke skal demonisere de vi er uenig i.

Jeg synes Ap styrer landet på en utmerket måte. Det er faktisk ikke så mange andre måter å gjøre det på. Men innvandringspolitikken er feilaktig i den forstand at INTEGRERINGEN henger etter. Det er noe som flere og flere reagerer på og ønsker å rette opp. Dette må kunne diskuteres saklig uten å bli avskrevet som "brunt grums".

-Jeg kommer til å engasjere meg mer i debatten herom. Men først skal sorgen bearbeides. Kom fram til svigerfamilien i natt etter 10timers kjøretur. Her sitter alle og gråter, mens vi prøver å skjerme de minste. En av likposene på Utøya bærer svigerfamiliens navn. Gutt 16år.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.581
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kondolerer pedal. Trist å høre :( Ta vare på familien.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.347
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Unødvendig med denne voldsomme heksejakta på Tor Nado, spør dere meg. Han står med begge beina trygt plantet i det norske sosialdemokratiet. Har lest flere innlegg her på HFS gjennom årene hvor han tar klar avstand fra våpenbruk og krenking av andres frihet og rett til meningsyttring verden rundt (herunder skepsis til et skakkjørt USA). Sånn sett oppfatter jeg han som en bedre menneskerettsaktivist enn de fleste.

Vi føler alle avsky ovenfor ABB, hans terrorhandling og hans såkalte manifest. Det goes without saying. Å anta noe annet, bare fordi det ikke uttrykkelig er uttalt, er simpelt gjort.

Tar man Stoltenbergs erklæring på alvor, så skal ikke ABB få lov til å forandre Norge i sin retning. Herunder at vi i debatten ikke skal demonisere de vi er uenig i.

Jeg synes Ap styrer landet på en utmerket måte. Det er faktisk ikke så mange andre måter å gjøre det på. Men innvandringspolitikken er feilaktig i den forstand at INTEGRERINGEN henger etter. Det er noe som flere og flere reagerer på og ønsker å rette opp. Dette må kunne diskuteres saklig uten å bli avskrevet som "brunt grums".

-Jeg kommer til å engasjere meg mer i debatten herom. Men først skal sorgen bearbeides. Kom fram til svigerfamilien i natt etter 10timers kjøretur. Her sitter alle og gråter, mens vi prøver å skjerme de minste. En av likposene på Utøya bærer svigerfamiliens navn. Gutt 16år.

Å, Pedal, jeg mangler ord!

Min dypeste medfølelse til deg og dine!

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Det vil kanskje gå litt tid før folk oppdager at man ikke lenger har anledning til å bruke den samme flåsete jargonen i politisk diskusjon som man er vant med. Det har blitt så alt for tydelig at det som av avsender gjerne har blitt regnet som en fargerikt språkbruk faktisk blir tatt på ramme alvor og selv brukt av mennesker med slike hensikter som terroristen.

Med et slikt perspektiv kreves det en mye mer edruelig språkbruk hvis man ikke vil påkalle vrede og avsky.

Når de sterke ordene får tilbake sin opprinnelige betydning må de brukes med omhu.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pedal; kondolerer på det sterkeste. Og er helt enig i at vi har tatt i mot innvandrere vi ikke har maktet å integrere, og at dette er en del av problemkomplekset som må tas på alvor.

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
2
Flott, la oss gå til direkte angrep på forumbrukere som ytrer sin mening!

Det er helt greit å reagere på modereringen av tråder, men dette er regelrett uthenging av 'Tor Nado'! Det er ikke unntakstilstand for slikt, skjerp dere!

Gapestokken neste?

N

Nifelheim

Gjest
saschagabor skrev:
Flott, la oss gå til direkte angrep på forumbrukere som ytrer sin mening!

Det er helt greit å reagere på modereringen av tråder, men dette er regelrett uthenging av 'Tor Nado'! Det er ikke unntakstilstand for slikt, skjerp dere!

Gapestokken neste?
Innlegget ditt er ikke annet enn tåkelegging. Forsøk på å vri fokus fra sak til mann.

Er ikke det definisjonen på en debatt? Å argumentere imot andre folks meninger? Ingen som har gått til angrep på noen forumbrukere her. Folk har gått til angrep på en forumsbrukers meninger som forumbrukeren selv skrev på dette forumet.

Tor Nado ble irettesatt for sine meninger og holdninger. Slik er ytringsfriheten. Alle har rett til å ytre seg, men denne retten innebærer ikke frihet mot å bli motsagt og argumentert imot. Faktiskt så forplikter ytringsfriheten. Ytringer som er grove og utenfor virkeligheten skal bli tatt alvorlig, imøtegått og tilbakevist istedenfor tiet ihjel. Når noen sier noe så håpløst som hva Tor Nado sa, så må han regne med at folk reagerer.

M

Mr-T

Gjest
Kondolanse til Pedal og hans familie. Veldig trist å høre.

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
2
Beklager, men jeg er uenig.

Det verste personangrepet mot ham har dog ikke kommet frem i denne tråden. Slik jeg leser det så er det flere som nærmest avskriver mannen som et menneske, fordi de er uenig i hans meninger.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg vil herved utrykke min medfølelse for Pedal og hans famile.

Kondolerer.

N

Nifelheim

Gjest
Ja, vi kondolerer alle med Pedal. Trist og vanskelig å oppleve det han opplever nå.

I fare for å virke kald, så synes jeg at folk som bare skal si "kondolerer" kan gjøre det i en annen, egen tråd eller PM. Ikke bare holdes trådene rene, sannsynligheten for at han leser alle kondolansene er utrolig mye større. Kondolansene slik de kommer nå, havner midt i en debatt. Og når flere sier kondolerer, så må jo alle andre si det, for den som ikke sier det må jo være fryktelig kald som ikke kondolerer? Vi alle kondolerer. Den som ikke sier "kondolerer" i denne tråden, kondolerer ikke mindre enn noen andre :)

Ja, jeg gjentar. Jeg kondolerer.

Topp Bunn