Vellykket Hi-Fi i mindre rom

S

Stereo_Mono

Gjest
Går å grubler om dagen om jeg burde gjøre en helomvending med tanke på mine 2 anlegg i huset.
Altså bytte om på rommene de står i. Hovedgrunnen for dette er at jeg opplever at det er ofte konflikt med når jeg vil tilbringe tid foran hovedanlegget (mest mulig) og når familien har andre aktiviteter i stuen (TV i hovedsak) hvor anlegget står. Greit nok det og selvsagt må det respekteres, men da lurer jeg på om ikke jeg burde satse på å bygge opp et best mulig anlegg inne i hulen min.
Alt av musikk er oppbevart i dette rommet også, så tilbringer mere tid foran anlegg 2 en hovedanlegget nå for tiden.

Selvsagt går ikke Kef Reference Model 4 inne i manne-hulen på 14 Kvm men har noe fine erfaringer med gode stativ HT, så har en evt en god plan der. Gode mindre gulv-stående HT er også aktuelt om jeg ender opp med å utføre denne planen.

Er det flere her på HFS som har mindre lytte rom og hvordan opplever dere de utfordringer med det kontra normale stue størrelser? Pro & Cons og erfaringer er ønskelig :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Jeg har snaue 12 kvadrat og tarn helt ut med doble JBL 15 tommere og TAD horn. Er ikke ferdig enda men har store forhåpninger ;D

På små rom er min erfaring at domediskanter låter ubehagelig. Horn er mye lettere å få til pga spredningsmønsteret. Med åpen baffel basser som spiller med rommet (og ikke mot), kan man oppnå kjempelyd uten problemer med stående bølger.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
HEL skrev:
Jeg har snaue 12 kvadrat og tarn helt ut med doble JBL 15 tommere og TAD horn. Er ikke ferdig enda men har store forhåpninger ;D

På små rom er min erfaring at domediskanter låter ubehagelig. Horn er mye lettere å få til pga spredningsmønsteret. Med åpen baffel basser som spiller med rommet (og ikke mot), kan man oppnå kjempelyd uten problemer med stående bølger.
Høres ut som et tøft prosjekt dette HEL.
Bare å spe med bilder. Trenger inspirasjon her :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har et andreanlegg i et mindre lytterom 3,05x4,70.
Hvor jeg har jobbet en god del med akustikken og dette funker bra imo.
Jeg har jo ikke samme problem som deg........kollisjon med andre interesser/personer.

Derimot så har jeg erfart at en del faktisk også får problem selv om de har et eget rom å trekke seg tilbake på.

Da blir man usosial, mange vil jo ofte at den/de en bor sammen med skal gjøre div. sammen/samtidig (f.eks. se på TV)........og gjerne samme program selv om det kanskje ikke fenger begge 8)

Dette med å lytte (aktivt) til musikk sammen har jeg ingen tro på i det hele tatt i nevneverdig utstrekning.

Før du eventuelt går igang med å oppgradere anlegget med både utstyr og akustikk tiltak (av større viktighet når rommet er lite imo)
så bør du finne ut av i hvilken grad du får lov til å tilbringe tiden din der i fritiden deres synes nå jeg.

Jeg antar at du trolig vil like nye Kef 300R og de eventuelt sammen med en sub (med DSP helst) og gode akustikktiltak tror jeg kan bli et godt rom å være i ;)

I et slikt rom vil du også (kanskje) få lov til å gjøre noe med akustikken ::)

Mvh.KW
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Helt klart noe som må taes hensyn til ja KW.
Heldigvis er samboren ganske grei på at jeg tilbringer litt tid inne hulen, så det går nok greit.
Vil uansett ha henne med på dette før evt utstyr osv skal kjøpes inn.

Nye Kef serien er super. Skulle vært artig å R300 mot 201/2 :)
Hadde muligheten til å teste ut 201/2 hjemme i fjor og de er de beste stativ HT jeg har hørt pr idag.
En klart verdig erstatter for Model 4 i et mindre rom.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Hel;
<På små rom er min erfaring at domediskanter låter ubehagelig.>

Tror det kan være en stor sjanse for at din erfaring ville endre seg etter et besøk i dette rommet ;)



Dynaudio 140 Fokus sin domediskant i et lite og akustikkbehandlet rom.

Mvh.KW
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Joa. Vet at man kan få domediskanter til å spille bra med diverse akkustikk tiltak ;)
Men jeg synes at horn, OB og fulltoner låter så mye bedre i vanskelig rom.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg har mitt anlegg i et eget lytterom på ca. 12 kvadratmeter. Som du ser nedenfor har jeg satset på stativhøyttalere Monitor Audio PL 100. Dette fungere veldig bra hos meg. Har prøvd mye forskjellig før jeg kom dit jeg er i dag, men funnet ut at stativhøyttalere er lettest å få til å spille som jeg ønsker.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Jeg er ikke helt allergisk mot domediskanter. Spiller for tiden på en invertert en (Focal) :D

Sånn ser det ut akkurat nå. Heftig kabelproduksjon i går. Driver med feilsøking på Sonos og dac. Veksler a/b mellom 2 dacer og 2 Sonos zoneplayere.

Ellers kan dere se mitt akkustikk tiltak mot venstre førsterefleksjon, egenprodusert vinkork-kunst 8) hadde ikke fått lov til å ha det i stua nei, he he

 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.618
Antall liker
4.248
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei!

Har 2 anlegg med stativhøyttalere som spiller bra i mindre rom. Det å få til god lyd i et lte rom har mye med plassering og demping å gjøre. Størrelsen på høyttaleren bør tilpasses rommet. For stort membranareal gir problemer. Engelskmennene vet alt om god lyd i små rom. Merker som f.eks Epos, Tannoy og Monitor Audio har modeller som passer i mindre rom, og som kan plasseres relativt nærme bakvegg uten å bli basstunge.
Kabler kan benyttes til fintuning, og høyde på høyttaleren(altså stativet) kan gjøre mer enn man tror.

M
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Jeg har hatt små rom å boltre meg på de siste årene og i mine ører har horn vært enklest å integrere rett og slett, i tilegg har jeg fått til de mest stabile lydbildene ved hjelp av horn.

Min erfaring er at små ikke nødvendigvis betyr radikalt enklere å integrere enn store i et gitt rom. Jeg har ca. 12 kvm. og har digre Onken basser og de svære kassene med 15 tommer i er helt klart vært de enkleste å få til lydmessig.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Enig. Jeg har en feeling om at store membraner flytter luft på en annen/mer presis måte som igjen er lettere å integrere i små rom?
 

Jazzmann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
97
Antall liker
211
Torget vurderinger
3
Mitt lytterom er på skarve 12 m2.

Største utfording med såpass lite rom er at det er færre muligheter for optimal plassering av høytalerene og tilstrekkelig avstand til lytteposisjonen.

Utover det er det selvsagt en begrensning for hvor høyt det er ok å spille.

Fordelen er at man kan spille musikk når man ønsker (så lenge volumknappen brukes med omtanke, da)

 
L

lasse5214

Gjest
Jeg har 14 kvm rom. Åpen baffel og stativ høyttalere spiller bra.
Mulig det kommer av at jeg ikke har noe bass :)
 

Vedlegg

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.595
Antall liker
32.358
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Til digiman som grubler litt om dagen ;)
Jeg byttet plass på hovedanlegget (fra stua ca.38m2) til mitt nåværende lytterom(ca. 14m2) for snart 5-6 år siden, jeg bytter aldrig tilbake ;D
Utfordringer i mitt lytterom pga størrelsen? Helt klart digiman, men kan de løses?... å ja da ;)
Fordeler med eget lytterom? Jepp, og du nevner selv noen av utfordringene med å ha "god anlegget" i stua ;)
I dag fungerer anlegg 2 i stua på en utmerket måte, det er super tv- og filmlyd og jammen spiller det helt supert om jeg ønsker/har mulighet til å nyte musikk der også.
lytterommet er det jeg som er sjefen over anlegg 1, der gjør jeg som jeg vil gjeldende både komponenter, kabler, høytalere/sub`er og akustikk ;D Til og med volumet er jeg "nesten" herre over der inne 8)
Go for it, og se deg aldrig tilbake digiman, de event utfordringer du får der inne, de løser du :) :)

gismo
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Grubler fælt her ja. Har vel mere eller mindre bestemt meg for å flytte anlegg 2 ut i stuen i påsken. Den er evig god nok til at familien blir fornøyd.
Planlegger nå salg, bytte og innkjøp av komponenter som er mere tilpasset manne-hulen. Gode stativ HT og (dsp) sub frister mest pga enkelheten, men utelukker ingenting foreløpig. Er jo helt i startgropa på planlegging.

Ingen tvil om at dette er riktig vei å gå for å dyrke hobbyen 100%
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.595
Antall liker
32.358
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
digiman skrev:
Grubler fælt her ja. Har vel mere eller mindre bestemt meg for å flytte anlegg 2 ut i stuen i påsken. Den er evig god nok til at familien blir fornøyd.
Planlegger nå salg, bytte og innkjøp av komponenter som er mere tilpasset manne-hulen. Gode stativ HT og (dsp) sub frister mest pga enkelheten, men utelukker ingenting foreløpig. Er jo helt i startgropa på planlegging.

Ingen tvil om at dette er riktig vei å gå for å dyrke hobbyen 100%
Som nevnt støtter jeg deg helt der digiman ;)
Som den KEF mannen du er kan jeg fort se for meg et R300 eller event R500 par kombinert med en eller to gode og godt integrerte sub`er i hulen din ;D ;D

gismo
 
S

Stereo_Mono

Gjest
gismo skrev:
digiman skrev:
Grubler fælt her ja. Har vel mere eller mindre bestemt meg for å flytte anlegg 2 ut i stuen i påsken. Den er evig god nok til at familien blir fornøyd.
Planlegger nå salg, bytte og innkjøp av komponenter som er mere tilpasset manne-hulen. Gode stativ HT og (dsp) sub frister mest pga enkelheten, men utelukker ingenting foreløpig. Er jo helt i startgropa på planlegging.

Ingen tvil om at dette er riktig vei å gå for å dyrke hobbyen 100%
Som nevnt støtter jeg deg helt der digiman ;)
Som den KEF mannen du er kan jeg fort se for meg et R300 eller event R500 par kombinert med en eller to gode og godt integrerte sub`er i hulen din ;D ;D

gismo
Helt klart Gismo. R serien ser jeg på som svært spennende og ikke minst fornuftig priset Hi-Fi. Alternativt Ref 201/2 om prisen er passe riktig for lommeboken.
Kvitter meg nå i første omgang med MF blokkene og muligens Model 4 om jeg har hjertet til det ::)
MF monoblokkene er jo supre på store HT som Model 4 men noe over-kill på lettere HT laster i en 14kvm rom imo. Uansett artig å ha testet de.

F.eks Rega sine utmerket vellydene Exon 3 monoblokker står høyt på listen om dagen. Underlig at de ikke selger (solgte) bedre her hjemme. De låt storveis, sist jeg hørte de på demo i London på Kef Ref serie HT.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Har flyttet inn anlegget fra stue til rom på 9 m2. Har foreløpig endt opp med Tannoy Eyris DC1 etter litt prøving og det fungerer nå bra. For meg og min musikk er det nok bass. Har en del oljemalerier og tepper og hyller så dette hjelper en del på akustikken siden det er betongvegger. Angrer heller ikke på at jeg har tatt i bruk dette rommet.

Gunni
 
Topp Bunn