Velge High Output MC Pikup

rolfk

Medlem
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
21
Sted
Tysvær
Hei alle sammen, håper at noen kan hjelpe meg med input.
Jeg har hjemme en Michell Gyrodeck med en SME 309 tonearm, armen er koblet til en
RIIA av type Graham Slee Reflex M, denne har en input mellom 1.5-10 mV. Er da på utkikk
Etter en MC pikup som passer til armen og RIIA, kan jo nevnes at jeg spiller mest vinyl fra
Perioden 67-76, men også ny vinyl.Hovedsakelig Rock, Blues og Prog. Har også lest at
Det finnes en type nål med SHIBATA sliping som skal være topp for gamle vinyl plater.
Ellers kan nevnes at jeg har kjøpt en Sumiko Blue Point no 2 for bruk mens jeg leter etter den perfekte PU. Har også en Clearaudio Emotion spiller med Ortofon Bronze M2 PU, denne er koblet til en Clearaudio Nano sølv RIIA, forsterkersett er Hegel med Triangle Mag. Cello Høyttalere.
Så, finnes det en PU som passer til det jeg har nevnt.....prisklasse opp til 10k +-
På forhånd takk rolfk

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Hva med en Benz Wood SH.

Benz Micro

Spilte på forgjengeren for mange år siden og den spilte utmerket rett inn i en ARC SP-6B (47kohm).

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den nyeste utgaven av Dynavector DV20x i H-versjon er fantastisk bra til prisen, nærmere 6000,-. Dessuten passer den armen veldig godt, overdriver ikke rillestøy fra slitne skiver, og spiller rock og prog med virkelig overbevisning....

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Sumiko Black bird er en pickup du absolutt bør vurdere i denne prisklassn. Den er H.O, 2,5mV. Jeg har hørt den sammen med graham slee era V gold riaa, og det var helt magisk!
Sumiko Audio : Phono Cartridges

mvh
Kjetil

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Soundsmith, f.eks: Soundsmith Boheme Phono Cartridge
Dette er Moving Iron elementer med relativt høy output. Kan absolutt anbefales, jeg tror de nå forhandles av Audioaktøren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når ein har 10 kkr, kan ein også vurdere ein lågoutputMC, og sjå om ikkje ein hygglejeg riaa kan finnast på bruktmarknaden....
Helt enig Arve, det er vanskelig å se noen grunn til å gå for en high output mc med slike forutsetninger. High Output er rik på lydmessige ulemper ift Low Output, og yter vanligvis ikke like bra. Å bruke noen kroner på en stepup eller riaa åpner også en helt ny verden av pu'er.

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Graham Slee har jo en step up som matcher Reflex M, men det spørs om det ikke er mer prisgunstig å skifte ut hele RIAAen med en dedikert MC-utgave.

rolfk

Medlem
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
21
Sted
Tysvær
Takk til alle som har kommet med tips, det er supert for en amatør og kunne få kunnskap fra
Dere proffer på forumet.
Etter hva jeg forstår så er low output i en helt annen klasse enn high output, har jo sett at det er
Et mye større utvalg i low output PUs, i det andre oppsettet har jeg en Clearaudio Nano sølv RIIA,
Den kan jo kobles om fra MM til MC inngang, men er den god nok...hm har nå fått enda mere og tenke på, men må jo ta et valg.....snart

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.720
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No finnest det high output MC-ar og MM-ar som har veldig hyggjeleg lyd. Men av ein eller annan grunn verkar det som dei verkeleg gode pickupane ikkje leverer meir enn opp til 0,5 . 0,6 mV ut. Somme vanvittig gode endå mindre. Eg valde difor i mi tid å satse på ein forforsterkar som fiksa slike direkte inn. Pickupar har kome, vorte utslitt og gått, og det same har nok skjedd med nokre platespelarar etter kvart, men referanseforforsterkaren min (ein Audio Research SP 10) har vore den same sidan 1987. No var eg sikkert godt hekta på vinyl i utgangspunktet, men det er eg endå, så sjølv om denne forforsterkaren var "sinnsjukt dyr" attende i den tida eg også måtte investere i hus, bil og båt, har eg aldri angra. Eg vurderer frå tid til anna å skifte, men det har i praksis ikkje skjedd så langt. Eg har berre etter kvart kjøpt også ein ekstra forforsterkar (Conrad Johnson ET 2 utan riaa). Når det er sagt, har eg sakna platespelaren eg kjøpe attende i 1979, ein Technics SL 1000. Skulle nok helde på denne også.

Pickupar er slitedelar som før eller seinare må erstattast. Du får fantastisk kvalitet ved å bruke pengar på dei, men når du budsjetterar er det nok lurt å sjå på heilskapen i anlegget. Tenk langsiktig, og handle ikkje på impuls, er mitt råd. Lukke til.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Jeg er enig med utsagnene angående low output, men det finnes unntak for alle regler. Et av de unntakene er sumiko Blackbird matchet med graham slee. Det låter helt himmelsk. Graham slee era V gold fikk vel klasse A rating av M.F i Stereophile i sin tid om jeg ikke husker feil, og da matchet med sumiko Blackbird. Den kombo låt mye bedre en veldig mange oppsett jeg har hørt med low output.
Det andre er mitt eget vinyl oppsett, jeg kjører Van Den Hul the frog H.O rett i riaa i min preamp, og jeg kan love deg at det spiller musikk. Matching er det magiske ordet!

mvh
Kjetil

Michael Fremer om g.s og sumiko b.b
But you won't buy this one for its looks. Given its price and its miraculous—and this agnostic means miraculous—performance, I recommend the GSP Audio Era Gold Mk.V as enthusiastically, if not more so, as I've recommended any product I've reviewed and recommended in all the years I've been doing this. Instead of dropping $1500 on a new cartridge to use with your less-than-outstanding phono stage, spend your $1500 on a Sumiko Blackbird and a Gram Slee GSP Audio Era Gold Mk.V, and you could live happily ever after in analog land. I think I could, and I've been playing with ridiculously expensive stuff for years. This is one budget piece Bob Reina has to hear.—Michael Fremer
N.B: og din riaa er jo hakket bedre en denne!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt klart enig med dere, det fins HO mc som låter flott. Men som hovedregel ofrer man noe lydkvalitet for å oppnå høyere output, og det er langt færre modeller å velge blant.

rolfk

Medlem
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
21
Sted
Tysvær
Da har jeg tenkt en del på hva dere har kommet med og jeg tror at jeg har en løsning, den heter Graham Slee Elevator EXP.
Det er en Pre Preamp phono stage, med den vil en kunne stå helt fritt i valg av PU, MC high,low og som Audiofil-Arve sier ..tenk langsiktig...Pre Preamplifier | Elevator EXP | Graham Slee det vil jo sikkert komme flere PUs etter hvert
Jeg liker også det som nevnes med Sumiko Blackbird kombinert med Graham Slee Era Gold, Reflex M er jo en oppgradering av Era Gold V.
Men har lest at Blackbirden har lett for å bli skadet da spolen ligger veldig åpent til.....Skal ihvertfall kontakte GS og få pris leveringstid etc.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Sikkert lurt! Jeg hadde era V gold sammen med elevator i mange år, og det spiller musikk som bare F. Den komboen kan konkurrere lydmessig med mye dyrere riaa! Det er riktig det du sier angående åpen spole på b.b. Det krever endel forsiktighet. Lykke til i jakten!
G.S har Norsk importør: Stereolab.no - Startside så du kan jo høre med dem også!

Mvh
Kjetil

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Spørsmålet er jo om Elevator, som i seg selv koster omlag det samme som selve Reflex M, gir god nok valuta for pengene når en Reflex C gjør samme jobben for halve prisen av toboks-løsningen. Med Elevator er jo totalprisen mer enn 10k pluss kabler, og da finnes det jo også gode alternativer fra andre produsenter. Jeg har jo selv tenkt mye på problemstillingen i sin tid siden jeg selv har eid eid en Reflex og hadde lyst på en low output MC-pickup. Endte med at jeg forlot Graham Slee, som på den tiden ikke hadde noen MC-RIAA.

rolfk

Medlem
Ble medlem
13.07.2012
Antall liker
21
Sted
Tysvær
Oppdatering

Hei
Da vil jeg oppdatere, jeg kjøpte en Sumiko Blackbird PU. Den er nå installert med G.S. Reflx Era Gold Riia. Kontaktet John hos Graham Slee anngående
Navigator og planen er og kjøpe en ut på nyåret, først vil jeg nyte Blackbirden en stund. Er enda ikke innspilt (20 timer sier innstruksen) men det låter
supert allerede.

Takk til alle innspill i prosessen, legger ved et par bilder

Rolf

lisas kamera nov 12 009.jpg
lisas kamera nov 12 012.jpg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.559
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Gratulerer med ny pick-up Rolf. Vil nok tro at du blir fornøyd med den. Ser at du har en knall spiller også:). Jeg har selv en Blue point special edition evo 3 og en Benz Ref. 3 S på lignende spiller. Spiller meget godt begge to, men i hver sin prisklasse. Hadde nok med tiden vurdert en riaa som kan ta low output p.u. Lykke til videre!

PS! GyroDecen kan nesten oppgraderes til en Orbe:rolleyes:

OU812

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når pickupen er kjøpt er det kanskje lov å spore litt av? Hva er det som gjør at LOMC-er er bedre enn HOMC-er, og vil ikke den ejstra forsterkningen den krever tilføre ekstra støy som vil begrense fordelene?

F.eks. har jeg en DV-10x5 og en riaa som ikke er av markedets utpreget mest støysvake. ;) Ville det det være så mye å hente på en imaginær tilsvarende lavnivå-MC og en stepup-trafo før riaa-trinnet? Hva skyldes dette?

større bevegelig masse i en HO med flere viklinger?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det har vel kanskje litt med det å gjøre at HOMC må ha flere vindinger i coilen, som bl.a. gir større bevegelig masse. MCens store fortrinn fremfor MM er jo lavere bevegelig masse.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk. Kan det vær sånn da, at for få utnyttet en LOMC's potensielt høyere følsomhet må man ha en riaa av en viss (veldig høy, og lit støyende) kvalitet, slik at fordøene oppveier eentuelle ulemper med f.eks. forsterket støy med høyere gain i riaa-trinnet?

Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Bakgrunnsstøyen i Era Gold Reflex kommer fra selve designet, hvis Elevator er god (det burde den være til den prisen) så burde du ikke få noe mer støy enn det du har nå. De fleste moving coils er jo ganske gode pickuper som helst skal ha en kvalitets-RIAA for å yte sitt beste, men den du har er jo bra.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Blandet du utstyret mitt med trådstarters nå? Jeg spurte mer på generell basis

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja jeg gikk viss litt i surr der. Men generelt er jo kvalitet i RIAA noe som ikke må nedprioriteres. Pickuper har jo større smykkefaktor, så enkelte overinvesterer i PU og underinvesterer i RIAA.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sikkert sant. :) Selv har jeg mer penger i RIAA enn pickup.

Topp Bunn