Vektlodd på Rega RB700 arm

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    Bach_Man skrev:
    Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser poenget med lavt tyngdepunkt i en arm med stivt oppheng, som Rega. I en Unipivot er saken selvsagt helt annerledes.
    Hadde ikke regnet med noen lydmessig gevinst da jeg byttet loddet på en RB-300 arm.
    Stor var derfor min forundring over dette. Ja så stor at jeg måtte bytte tilbake igjen å prøve det vanlige loddet flere ganger.
    Min konklusjon var at det lavtliggende loddet var bedre.
    Har også mulighet for å bytte til lavtliggende lodd på min Eikeland luftbårne tangentialarm.

Det til venstre er et "vanlig lodd" selv om dette også er litt forsenket. (hullet er forskjøvet i forhold til senter) Det til høyre er forsenket m 2 vekter

Her var det også forskjell, men i mindre grad enn mitchelloddet på regaen.

Som sagt hadde ingen som helst tro å lydforbedring, men måtte jo tro på mine egne ører/oppfatning.
    Mvh Jan I

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    Litt OT, men noen som har forsøkt seg på rewiring av Rega-armen? Jeg liker ikke det faktum at det ikke er separat jord.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.346
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jan_I skrev:
    Hadde ikke regnet med noen lydmessig gevinst da jeg byttet loddet på en RB-300 arm.
    Stor var derfor min forundring over dette. Ja så stor at jeg måtte bytte tilbake igjen å prøve det vanlige loddet flere ganger.
    Meget nyttig, takk Jan_I!

Kan du utdype "bedre"?
    Jeg liker lyden godt nå, og vil ikke trekke i feil retning om du skjønner. :)

Mvh
    Rolf

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    RoDa skrev:
    Jan_I skrev:
    Meget nyttig, takk Jan_I!

Kan du utdype "bedre"?
    Jeg liker lyden godt nå, og vil ikke trekke i feil retning om du skjønner. :)

Mvh
    Rolf
    Det jeg syntes ble bedre var i sær bassen og nedre mellomtone. Nesten som om det ble "ryddet opp"
    bassen ble mer kontant og det var nesten som om den gikk dypere. Det kan jo hende at det var derfor mellomtonen også ble bedre. (virket klarere) Videre oppover synes jeg ikke det var så stor forskjell. (om enn noen i det hele ? ? )
    De samme lydforskjellene opplevde jeg som sagt med Eikelandarmen men ikke i riktig så store forskjeller.

En annen ting er jo at en Regaarm med mitchellodd ser atskillig mer eksklusiv ut ;)
    Mvh Jan I

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.346
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    jakr skrev:
    Vet ikke om noen som har prøvd å sette på et lodd med lavere tyngdepunkt som har sett seg tilbake..

mvh

jakr

12-24-03: isslewis@hotmail.com
    I don't like the counterwight. It made sound hard and dull.
    My P25 was better without it, the sound was more open and
    detailed.
    isslewis@hotmail.com

Som et eksempel.
    Fant en annen i går som mente det ikke var forskjell.
    Andre sier at subplatter og tallerken er større diff og deretter litt forbedret low level detail i bassen med loddet.

R

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    RoDa skrev:
    Andre sier at subplatter og tallerken er større diff og deretter litt forbedret low level detail i bassen med loddet.

R
    Ja dette er vel slik jeg også opplevde dette, bedre detaljering i bunnen.
    Fant et par gamle bilder av RB300 m mitchellodd.

Mvh Jan I

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.552
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Litt OT, men noen som har forsøkt seg på rewiring av Rega-armen? Jeg liker ikke det faktum at det ikke er separat jord.
    Det er forholdsvis enkelt å gjøre om på. I bunnen av armbasen er et det lite prinkort med fem adksilte punkter som brukes til sammenkobling av cassis og signaljord i venstre kanal. Her kan det også kobles om til «balansert» kabling.

mvh
    KJ

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.346
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter en liten måling hos BHO i dag, og med påfølgende øyemålmedtommestokk sjekke hjemme....
    Så ser det ut som Michellvekten kan slides rett på originalstub-en.
    Jævli greit å vite slik at jeg kan reversere og ikke minst slippe å demontere arm samt bruke sleggemekanikerverktøy.

Mvh
    Rolf

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    http://www.vinylengine.com/michell-tecnoweight.shtml

Da forsto jeg endelig hensikten med den spesielle bakparten på michellvekten...
    For meg ingen hensikt vil det si, siden jeg uansett har elektronisk PUvekt.

På tide å kjøpe en Michellvekt forstår jeg. :)

R
    Du må nok bruke hele Michell pakken inkl bakparten. Michell vekten passer ikke på original bakparten da den er av en større diameter.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Noe av poenget er vel også å bytte stub, RoDa? Den orginale er ikke mye å ha, i følge de som har bytta..

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.346
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Her en RB300 med originalstub og michell-lodd.
    Ser ut som det passer det, digiman?

impulse: de ser da veldig like ut bortsett fra vektjusteringen på Michell?

Mvh
    Rolf

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
    Niks! Prøvde i kveld. Passer ikke. Vekten alene blir for stor i omkrets.
    Skjønner forøvrig ikke helt problemstillingen. Er jo bare å bruke hele pakken fra Michell :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.552
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Skjønner forøvrig ikke helt problemstillingen. Er jo bare å bruke hele pakken fra Michell :)
    Jeg skjønner heller ikke poenget, men med motsatt fortegn => Funker det med orginalstubben så funker det med orginalstubben.

De som vil finlytte på evt lydlige forskjeller mellom Rega-stubben og Michell-stubben, skal få lov til å holde på for min del ... lykke til 8)

mvh
    KJ

S

Stereo_Mono

Gjest
    KJ skrev:
    digiman skrev:
    Jeg skjønner heller ikke poenget, men med motsatt fortegn => Funker det med orginalstubben så funker det med orginalstubben.

De som vil finlytte på evt lydlige forskjeller mellom Rega-stubben og Michell-stubben, skal få lov til å holde på for min del ... lykke til 8)

mvh
    KJ
    Hadde jeg kunne brukt den originale, så hadde jeg gledlig brukt den. Den passer ikke på den vekten jeg har kjøpt. Vekten alene er alt for stor og bruker jeg den delen som du trer på Michell enden er den for trang til å tre på den originale stumpen.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Gud bevare ....hvor vanskelig kan det bli? ::)
    Om michell vekta passer direkte på stubben på en rega-arm, hva i all verden skulle et bytte av stubb bety?
    Om noen har en god fysisk forklaring på det, så kom med den.....please.

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.346
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    Du ser jo på bildene at det passer? Så det selv i dag, uten å studere i detalj så virka det helt ok det.
    Men blir nødt til å sjekke dette ut mer. ;D

Problemstillingen er ikke verre enn at jeg ville ha det reversibelt for å kunne sjekke virkningen.
    Samt at jeg ikke liker tanken på å bryte så veldig på armen. Veldig mange rapporterer problemer med å få av originalstub-en.

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.346
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    BHO skrev:
    Om michell vekta passer direkte på stubben på en rega-arm, hva i all verden skulle et bytte av stubb bety?

;D ;D ;D ;D ;D

Problemet er at noen mener det ikke passer, selv om jeg så det og tok bilder i dag! :D
    Fetta faen at jeg skulle glemme å ta med meg michellstubben! :-X ;D

Det blir jo i alle fall litt diskusjoner sånn på natta 8)

R

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    298
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    He he....om ikke noe, så god for annet ;D ;D ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er ikke værre enn at Rega-armene ringer endel, det er netopp derfor folk som Origin Live og Audio Origami kan levere armrørene gjennomhullet som en del av oppgraderingsprogrammene sine. Å bytte ut stub sies å få bukt med endel av denne ringingen, rett og slett fordi den nye stub´en demper armen litt.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    BHO skrev:
    Det kan jo være vektforskjeller på stubben også,
    uten at jeg har veid disse opp mot hverandre.
    Mvh Jan I

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.448
    Torget vurderinger
    2
    Jaggu litt av en vitenskap og spille plater.

Lurer på om det er hørbar forskjell med og uten stubb.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.913
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er nog riktig som RoDa sier, den passer direkte på org stubb, men må vel bruke den sylinderhylsen fra Michell først på Rega stubben
    som loddet henger på, før att få det att passe om jag ikke husker feil.
    Misstenker att Digiman prøver og henge loddet direkte på rega stubben da blir det feil diameter som han sier, Kanske det kan vara så
    eller?
    /Roger

S

Stereo_Mono

Gjest
    cash 63 skrev:
    Det er nog riktig som RoDa sier, den passer direkte på org stubb, men må vel bruke den sylinderhylsen fra Michell først på Rega stubben
    som loddet henger på, før att få det att passe om jag ikke husker feil.
    Misstenker att Digiman prøver og henge loddet direkte på rega stubben da blir det feil diameter som han sier, Kanske det kan vara så
    eller?
    /Roger
    Morn! Er fortsatt ikke helt overbevisst om dette virker med loddet jeg har her. Enten er den for stor (vekten) eller er den for liten til og tre på (sylinderhylsen fra Michell på Rega stubben)

Her er bilde av begge som ikke passer på original stubben på RB700, sånn i tilfelle vi snakker forbi hverandre her :)

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    318
    Torget vurderinger
    3
    BHO skrev:
    Mitchellstubben er vel hul, mens originalen er massiv. Dermed blir vektfordelingen og vibrasjonsegenskapene litt annerledes. Origin Live sin stubb er festet på en spesiell måte som gjør at den har liten kontaktflate med armen, og blir dermed har en grad av avkobling. Dette skal også gi bedre vibrasjonsegenskaper. En annen ting er at originalloddet er dempet med gummiringer, mens addon-loddene er skrudd fast, metall mot metall og da krever en stubb med de rette egenskapene.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.346
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    Jaggu litt av en vitenskap og spille plater.
    Lurer på om det er hørbar forskjell med og uten stubb.
    Storm i vannglass, Rolf. Storm i vannglass.

Jeg ønsker bare å kunne verifisere virkningen av loddbyttet, derfor jeg er så sær på dette.
    Men jeg får prøve en annen lavttyngdepunktvekt beregnet på originalstuben før jeg går for Michell evt.

R

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg tror ingen av aftermarket-vektloddene er beregnet på orginalstub´en, Rolf. Rett og slett fordi alle leverandørene betrakter orginalen som en del av problemet deres produkt er ment å løse.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tror faktisk dette først og fremst gjelder RB 250/251, som har stub' av plast (nylon?). RB 300 og opp har stub'  av stål, som muligens er helt ok i utgangspunktet. Flere av ettermarkedsfolka anbefaler jo RB 250/251 fordi disse ikke har fjærhuset til justering av VTF, dette til tross for dårligere lager på de billige armene.

Ellers tror jeg det blir en liten forskjell når man legger gravitasjonssenteret under armrøret. Når armen løftes vil loddet komme 'nærmere' lagerpunktet, med økt nåletrykk som resultat. Dette kan ha en effekt på bulkete plater, uten at jeg vet. Ellers vil naturligvis alle endringer påvirke hvordan strukturelle resonanser oppstår i armen som helhet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn