VEKT PÅ PICK UP KONTRA VEKT PÅ ARM

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
De er ikke så lette å oppdrive,og ligger nok i overkant av 10.000,- for et strøkent verk. Lillebror 300/310 er endel rimeligere, men den ligger litt etter lydmessig. Et godt alternativ som ikke trenger å bli så dyrt er en Technics SP10,evt. SP15. heller ikke noe å kimse av akkurat....
FR-armene oppnår etterhvert ganske høye priser brukt, men du kan være heldig. Har sett etpar på hifi4all.dk til ca.5000,-....

B

break_out

Gjest
el che skrev:
Eh.. jeg er to. ;D
Var litt problemer med passord en periode her ;)
Men nå går alt så meget bedre - for oss begge 8)

Nu, har du en Luxman DD å selge meg? Hvor mye?
Satt og lurte på det samme her. Dere holder begge to med et umulig prosjekt ;D. Jeg hadde kjøpt en Dual spiller jeg, for de er utenomjodiske og kan det meste. Eller et slik boreplattform med mye MASSE, for der er det mye mer bass og stabilitet ;D. Takler ikke disse PU'en din så er det bare å gi opp.... ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
tRMD skrev:
Til Vidar vil jeg si:
Jeg har hatt flere av de du nevner:
Først en Ortofon SPU N - helt ok.
Så en Ortofon Jubilee. Veldig bra med litt slank synes jeg.
Arkiv A. Meget bra. Mye som Jubilee, men mer kropp og klang.
Arkiven har jeg fortsatt. SÅ jeg bytter nok tilbake til den.
Tormod; bare for å kommentere på Ortofon; Rohmann er veldig forskjellig fra en SPU, og også fra en Jubilee.

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En Ikeda MC-pickup i en Dual-arm? Det kan du virkelig ikke mene alvorlig, Break out!

Det blir som å anbefale en dyr Dynavector brukt på en Philips 212..............

B

break_out

Gjest
impulse skrev:
En Ikeda MC-pickup i en Dual-arm? Det kan du virkelig ikke mene alvorlig, Break out!

Det blir som å anbefale en dyr Dynavector brukt på en Philips 212..............
Det var mitt forsøk på å være morsom ;D. Slutten av dagen på jobb å det nærmer seg helg, dette kombinert med mye kaffe resulterte i innlegget...

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Til Vidar!
ja jeg har hørt at Rohmann skal være noe eget. Mer "analog" 8)klang.....

Til vintage crewet: Hva med en pioneer pl 590?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det forklarer jo endel..Hadde liksom ikke deg arkivert under" dualist", nemlig! ;D Her råder feberen akkurat nå, så jeg var visst temporært ute av stand til å ta den fleipen. Lover å justere antennene til neste runde!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Poineer PL 590 er en svært dugandes og veldig pen spiller. Kjøper du Rudis, kan jeg overta armen! ;D
Jeg hadde en sånn for mange år siden, og jeg har angret på at jeg solgte den siden. Den når ikke Lux 350 til knea, men den låter veldig bra likevel. Jeg brukte Stax arm og pickup på min i sin tid, og det var en kanonkombinasjon.

Hmmm... Har jeg blitt en del av "Vintage-Crewet "nå, da?

B

break_out

Gjest
impulse skrev:
Det forklarer jo endel..Hadde liksom ikke deg arkivert under" dualist", nemlig! ;D
Nope, det stemmer ;)

impulse skrev:
Her råder feberen akkurat nå, så jeg var visst temporært ute av stand til å ta den fleipen. Lover å justere antennene til neste runde!
Farlige tider, har selv problemer med øre, hals og nese delen så noe kvalitetslytting blir det ikke i dag :'(

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
impulse skrev:
Poineer PL 590 er en svært dugandes og veldig pen spiller. Kjøper du Rudis, kan jeg overta armen! ;D
Ja RUDI har jo to interessante spillere. En med et technics driv verk nevnt i denne tråden, og en med denne Pioneeren.

For å nærme seg PD350 - hvilke andre kan være aktuelle og tilgjengelige da?

Mvh
Tormod- som nå er hjemme og er tRMD ;D

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
break_out skrev:
Her er det noe galt ja... Kan du ta et bilde av spiller fra siden (armsiden), å legge det ut her?
Skal prøve å få tatt et bilde. Hvordan vil du ha det: hva ser vi etter liksom?
Og hvorfor?

B

break_out

Gjest
tRMD skrev:
break_out skrev:
Her er det noe galt ja... Kan du ta et bilde av spiller fra siden (armsiden), å legge det ut her?
Skal prøve å få tatt et bilde. Hvordan vil du ha det: hva ser vi etter liksom?
Og hvorfor?
Dersom en fikk se et bilde fra siden av spiller så kunne en se hvordan armen samt PU lå i forhold til vinylen, samt generelt hvordan spilleren din er satt opp. Lettere å diskutere/gi råd dersom en ser spilleren.

Tillegg: Alltid kjekt med bilder, så pøs på :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Rudis Technics SP10 er nok en klasse bedre enn PL590, så om du vurderer de to, sats på den..Ellers har du jo Luxman 444 og 555. De to siste er nok enklere å oppdrive, bl. a. på Audiogon.

Så er det jo de større modellene til Micro Seiki. Ser fantastiske ut og låter alldeles glimrende. Problemet er at det er mange som har oppdaget akkurat hvor overlegent disse kan låte. Dermed er prisene i ferd med å gå gjennom taket.
Forøvrig er det mye som tyder på at det også er i ferd med å skje med Luxmanspillerne, så det er nok lurt å handle raskt om man ønsker seg en......

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
tRMD skrev:
[...
For å nærme seg PD350 - hvilke andre kan være aktuelle og tilgjengelige da?

Mvh
Tormod- som nå er hjemme og er tRMD ;D
Vel, PD310 er på mange måter i samme klasse, det som skiller den fra 350 er tyngden på tallerkenen. Begge er de traktordrevne, dvs via et gummibelte, men noen mener at 350 er mye bedre. Tror nok at en sammenligning er på sin plass her om en skal komme til en fornuftig konklusjon ;)

PD444 er en direktedrevet sak, PD375 likeså, og PD441 som er en utgave av 444 som bare har plass til en arm. Når det kommer til armmontering er simpelthen PD 441, PD 444, og PD 555 geniale drivverk. No more to say!

PD 555 er traktordrevet, bare så det er sagt :D

...og alt dette fra en Thorensoman vinylfrik ifra nord ;) ...som jeg selvfølgelig kan si mye og mangt om, og utmerkede drivverk til din ellers utmerkede Ikeda pickup kan så visst finnes innenfor mitt domene ;) Gi tassen mellomhjul sier nå jeg ;D

mvh
Trond Kjetil

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ellers sto det en brukt Thorens (TD 125? ) med en 12-tommers FR-arm hos Lyric for en stund siden. Det må vel være noe i nærheten av optimal arm for din Ikeda. Kanskje på sim plass med en telefon dit?

P

Parelius

Gjest
impulse skrev:
Ellers sto det en brukt Thorens (TD 125? ) med en 12-tommers FR-arm hos Lyric for en stund siden. Det må vel være noe i nærheten av optimal arm for din Ikeda. Kanskje på sim plass med en telefon dit?
It's gone! (Men ikke hit.)

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei!

har ikke prøvd med ekstrem VTA. Tror ikke det vil gjøre susen.

Men hva med en SME V. Den påstås å ta pu opp til 17 gr. ??
Den på en LP12.
Tanker om det?

mvh
Tormod

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
tRMD skrev:
Men hva med en SME V. Den påstås å ta pu opp til 17 gr. ??
Den på en LP12.
Tanker om det?
SME V og LP12 passer dårlig sammen. Armen er for tung for å få en optimal "bouncing" på spilleren.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Støtter siste innlegg her :) Jeg slet med en SME309 (som ikke er så ulik SME V vektmessig) på en Systemdek XII900e. Det var komplett umulig å få spilleren til å bounce riktig. Løste problemet med en RB300 arm.

Tror nok at løsningen for din Ikeda er et drivverk som kan tåle en tyngre arm, og en annen pickup på din LP12 ;) To spillere er da ingen ting ;)

mvh Trond Kjetil

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
OK! Jeg gir meg. Ikeda og Ekos er IKKE EN GOD MATCH!! ;)

Men digger PU'en likevel. Og siden jeg elsker looken og feelen på hi fi før i tida, så kunne jeg godt tenkt meg en spiller til.
Så da bilr soga:

Har en 15,7 gr Ikeda pu.
Trenger dirvverk og arm.

Sett igang!?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Høres ut som om du trenger noe med distinkt vintage-feeling! :D Budsjett?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
el che skrev:
OK! Jeg gir meg. Ikeda og Ekos er IKKE EN GOD MATCH!! ;)

Men digger PU'en likevel. Og siden jeg elsker looken og feelen på hi fi før i tida, så kunne jeg godt tenkt meg en spiller til.
Så da bilr soga:

Har en 15,7 gr Ikeda pu.
Trenger dirvverk og arm.

Sett igang!?
Hvor langt tilbake strekker du "før i tida"?
Du kan nå se i signaturen min hvor mine preferanser og anbefalinger ligger, men bevares, det finnes mye annet bra også ;)

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Jeg husker mine Luxman bil høytalere fra ca 80.
Og min Dual 505 mk2 fra noen år før?
Så langt tilbake ca......

Men jeg tenker da en løsning som må spille SUPERT: Ikke mimring for mimringens skyld.

Hva kan man få grom lyd ut av om man ikke kan skaffe seg en Luxman Pd350...
Hva med Thorens ;D Hvilken. 124?

trenger innspill.

el che

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Antall liker
0
Kom igjen alle fan-taster.... tast inn deres anbefalinger.

Pioneer, er det bra? Hvilke?

Luxman - hva annet enn 350? 440 kna man vel ikke finne eller...?

Micro Seiki, hvilke er de gode?
Hva med Micro Seiki BL- 101?

Thorens, er det 124 som gjelder?

Andre: A&R?

Husk; jeg er på jakt etter en spiller som kan takle en arm - som igjen kan takel en 15,7 gr tung pick Up m mYE energi.

Topp Bunn