Vekk med blyet!

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Dr.No skrev:
Jeg finner det under min verdighet å ta fatt i det som er absurd i påstanden, rent teknisk.
Men jeg vil ta fatt i det med tilbakemeldingen han har fått fra kunder. Hvor plausibelt er det at disse kundene har kjøpt eksakt samme høyttaler på nytt bare med en annen sort loddetinn mellom komponentene i delefiltere og på terminalene? "Å, nå har det kommet en modell uten 3% bly i loddingene, den må vi ha!"
Forøvrig er det vanlig å sørge for at delefilterkomponentene har god kontakt før lodding, dvs at tinnet hobvedsakelig bare stabiliserer forbindelsen. Men huff, da er vi inne på det tekniske, det var det jeg ville unngå. No
At loddetinnet hovedskelig stabililserer kan ikke stemme? Skal du ha god kontakt mellom to punkter i eks kobber, må man ha et visst trykk og en deformering av minst et av materialene slik at kontaktpunktet faktisk får et visst areal. Hvordan skal du kunne klare å beholde dette trykket under loddeprosessen? Om man tvinner to ledninger/komponentben sammen-ok, ellers-nei.
I hvertfall i en automatisert loddeprosess er loddetinnet hovedforbindelsen. I hullmonterte kretskort for eksempel vil det ofte kun være loddetinnet som skaper kontakten..
Uansett er Arealet av loddetinnets kontakt med materialet større enn materiale mot materiale og vil dermed være uhyre viktig del av forbindelsen mellom materialene (får lyst til å trekke relevans til jordspydet i hagen, fyisk jord er i seg selv en elendig leder, men pga arealet blir det bra lell)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Tenkte jeg skulle minne om at når man lodder lager man i skiktet mellom loddetinnet og emnet en legering av de metallene som lodetinnet og emnet består av.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.314
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det var det delefilteret som jeg skrev jeg hadde en plass.
Er ihvertfall en skisse. Om det er korrekt aner jeg ikke.

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.480
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Skjemaet virker fornuftig. Komponentverdiene avviker en smule. Ikke mer enn det som er vanlig toleranse.
Tipper at det som er skrevet for hånd på kondensatorene er de målte ( :)) verdiene.
Fint at noen kommer med korrekt informasjon om lodding!

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
På meg virker det litt overraskende at det i en så dyr ht ikke anvendes større (og helt forvregningsfrie) 12awg uten jernkjerne i serie med wooferen. Hvis nå dette stemmer da. No

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.480
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
[HR][/HR]
Merlin MMM & MXM Model NewsAugust, 2012
Improved Performance
Merlin speakers have been produced for nearly three decades. During this time there have been many refinements resulting in very sophisticated and mature designs. None of our past upgrades can rival this one because of the Cardas Clear geometry cable that we use to wire the Master speakers, jumpers and RC networks. These products have been raised to a completely new performance level that we never thought possible. There are profound improvements in clarity/resolution, bandwidth, coherence, continuity, focus, expanse and the blackest back ground we have ever experienced. All of this with exceptional musicality and neutrality! We feel that offering varied models that are not the best we can produce just to create a price point, as most manufacturers do, is not in the best interest of our customers. Therefore, from this point on all of our speakers, studio and premium finish alike, will be wired with the Cardas Clear geometry cable…

Nå leverer Merlin et kit for oppgradering som består av Cardas Clear geometry kabel, jumper wires, Zobel network (Duelund capacitor), Cardas loddetinn (Blyfritt) og annet nødvendig materiell.

IMG_7203.jpg

Elementene må ut. Bakplate med terminaler og delefilter komponenter må også av.

IMG_7204.jpg

Når kablene er byttet og alt tilbake på plass, trekkes alle skruer til med spesifisert moment.
Ingen tilfeldighet at dette spiller fantastisk!
Forsterker: GRAAF GM20:)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Tviler ikke på at dette har vært forbedringer hele veien!
Det som er morsomt er alle "synserne" her på sentralen, ikke er det forskjell på kabler, ikke er det forskjell på matrialer, ikke er det loddingen som er forbindelsen osv....herlig:)
Å lytte og stole på hva man hører, å nei du, FØRST noen hundre runder med opp-ned ABX.

Mvh.
SAL

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.480
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Slik er det vet du. Om det er spesielt for HiFi vet bare de som er aktive i andre miljøer.
Jeg er langt fra sikker på om jeg klarer å høre disse nyansene selv. Dersom noen gjør det, er det jo bare fint etter å ha brukt noen kroner på kabel og slikt.
Ang. loddesynspunkter (for ikke å snakke om loddepunkter) i denne tråden så skal jeg spare meg.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.041
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Det som er viktig med en lodding er å oppnå en helhetlig molekystruktur slik at det ikke er mange forskjellige metaller som smelter/stivner hver for seg. En kompis som er ansvarlig for det norske rom-programmet har kurset meg i hva som er viktig og hvorfor. Han mener den enkleste veien til en god lodding er å bruke Cardas loddetinn da dette er sammensatt av riktige mengder av metallene slik at de forskjellige metallene i loddetinnet smelter på samme tispunkt (les varme) og stivner samtidig og slik at metallene ikke stivner/smelter på ulike tidspunkt, som sagt innlednigsvis så er en hel-hetlig molekylstruktur det optimale og hva man bør strebe etter.
Hjemme hos meg har vi byttet ut i overkant av 1000 loddinger på en av spilercomboene fra pickup via kabler til riia, via kabler frem til preamp og det er stor forskjell lydmessig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.319
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
slik at det ikke er mange forskjellige metaller som smelter/stivner hver for seg.
Dette er helt riktig. Det gjør det lettere å unngå dårlige loddinger.

Han mener den enkleste veien til en god lodding er å bruke Cardas loddetinn da dette er sammensatt av riktige mengder av metallene slik at de forskjellige metallene i loddetinnet smelter på samme tispunkt (les varme) og stivner samtidig og slik at metallene ikke stivner/smelter på ulike tidspunkt,.
Slik fungerer alle 63/37% loddetinn. Sk. eutektisk loddetinn. Altså er tinnets sammensetning en eutektisk forbindelse. Dette oppnår man ved å kun kjøpe 63/37-tinn. Det finnes f.eks. 60/40 der man er helt avhengig av at emnet holder 100% i ro for at ikke skal gå galt, men med 63/37 er man sikker. Men trenger ikke noe dyrt for å oppnå dette.

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Mye teknisk her om legeringer, ledeevne og loddeegenskaper. Med hensyn til utgangspunktet er det kun en ting å si slik jeg ser det: Bly er et tungmetall som er langt farligere enn de fleste er klar over. Uansett lyd er det bra at man begrenser bruken, enten det er tll lodding, som tilsetningsstoff i bensin, geværkuler eller hva det er for noe.

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
17.041
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Vekk med blyet........... tenk bare hvor mange kilo blyhagl som befinner seg inne i enkelte såkallte high-end høytalerstativer. Husker at flere produsenter på 80 og 90 tallet brukte en blanding av sand og blyhagl, enkelte av stativene ble fyllt med opptil 27-28 kilo hver. Er nok noen miljø-bomber rundt i de tusen hjem :mad:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Vekk med blyet........... tenk bare hvor mange kilo blyhagl som befinner seg inne i enkelte såkallte high-end høytalerstativer. Husker at flere produsenter på 80 og 90 tallet brukte en blanding av sand og blyhagl, enkelte av stativene ble fyllt med opptil 27-28 kilo hver. Er nok noen miljø-bomber rundt i de tusen hjem :mad:
Grøss....
Blyrør fikk jo Romerriket til å falle sammen!!
Ikke rart at det skrives mye rart her på sentralen....:D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.480
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
32
Bly i fast form er jeg ikke bekymret for.
Men temaet dreide seg jo om lydforbedring ved å benytte blyfritt loddetinn.
Og deretter bytte til bedre kabel internt i høyttaleren.
Noen små marginer her og der. Det kan trolig betegnes som en oppgradering.
For de som er eiere av Merlin er det en overkommelig jobb.

Topp Bunn