Veilledning og råd søkes...

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Hei,
Er i gang med å sette sammen et nytt anlegg (mitt første).

Har en Advance MCD203 Cd-spiller,
og et par Klipsch RF-62 høytalere som jeg prøver å finne amp til, og det viser seg vanskeligere enn jeg hadde trudd.
Lytterommet er ca 4 m x 4,5 m, med en veggreol/bokhyller lags hele den ene veggen (blir bak høytalerne, og bruker nederste hyllene i senter til utsryret) slik at gulvplass er ca 4 m x 4 m.
Budsjett til Amp(s) +evt. annet = ca 20k - 35k (kan kanskje grave frem et par lapper til, men er max)

Hører på det meste, fra 50/60' talls pop/rock/++ til nyere (med unntak av pop/rock etter midten av 90'tallet), en del klassisk (kan hende det blir en del mer av det med at godt anlegg ;D)
Bruker source både fra cd-spiller og fra pc, da jeg har en god del mp3'r i VBR kvalitet også

Har prøvd hittil:
1. Synthesis Nimis - Fin klang, ren og klar men syntes bassen hang igjen (ant. at forsterkeren ikke klarte å levere nok til å drive den)
2. Advance MAP407 - Ren og klar lyd, og nok krefter til at bassen hang med, men musikken lød 'sterilt'/følelsesløs om man kan si det slik.
Et par ting jeg la merke til- ved volumet helt nede kom lyden fra cd-spilleren fremdeles ut av høytalerne, og 'summing' i høytalerne ved bruk av fjernkontrollen for volumet.
3. Lector ZOE PreAmp og Audionet AMPIII - Var hos AudioAkt i går og fikk prøvelyttet til noen forskjelige andre dem hadde, men dette hørtes 'greiest ut, så jeg fikk dem til hjemlåns. Koblet opp da jeg kom hjem, og lot det 'varmes opp' litt før jeg begynte å spille. La ummidelbart merke til en jevn 'humming' fra høytalerne både når cd-spilleren idlet og når jeg spilte musikk.
Har spilt musikk vedforholdsvis moderat lyttevolum i nesten hele dag, og enda er humminga tilstede.
Kommer til å ha dette på låns til ca midten av uka, så får jeg se...

Noen råd?
Er ikke fint å høre humming i høytalerne, og å måtte skru opp slik at naboen står på døra for å slippe humminga er litt drøyt.
Ønsker ren og klar lyd med fyldig og livlig klang (høres det rett ut ???)

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Etter timer med prøving og lytting har jeg funnet ut at dette utstyret jeg har i lån pr i dag, lar seg kraftig påvirke av selv en fryseboks på en annen kurs i andre enden av huset :/
Hver gang fryseren starter/stopper høres spraking i høytalerne. La ikke merke til slikt i det andre utstyret jeg har prøvd.
Hva kan gjøres?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.852
Sted
Østfold
Jeg antar du ikke forventer at en effektforsterker/integrert forsterker vil fjerne den summingen fra CD-spilleren?

Når det gjelder Audioaktøren så har jeg vært der og forsøkt å få til god lyd. Jeg aner ikke hvorfor, men av en eller annen grunn synes jeg det låter slankt over alt i de lokalene, så jeg anbefaler deg å få sakene hjem til ditt eget oppsett for test.

PS: Husk å flytte mye på høyttalerne for hvert effekttrinn/hver integrert du tester!

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Dårlig strøm og høy-effektive høyttalere er sjeldent en god kombo..
Legg så til følsomme rør og du vil sjeldent eller aldri få et skikkelig godt resultat :(

Har du jordet eller ujordet kontakt på vegg.?
Har du jordet eller ujordet padde som alt av anlegg står koblet til (hvis du bruker padde).?
Noe nettfilter av noe slag.?

Jeg har noe av det verste en kan sette opp, Klipsch RF- på 99dB (RF-62 97dB).. Samma spiller som du har nå, men med vesentlige bedre rør som løfter lyden til helt andre høyder jeg nesten ikke trodde var mulig.. Hatt en del rør amper med forskjellige rør.. Ikke jordet kontakt på vegg.. Jordet padde.. Samme kurs som går via kontor med PC'er osv, kjøkken med alskens dilldall som fryser og kjøleskap, samt verstingen av alle verstinger, mikro.! Slet utrolig mye med strømmen jeg også, men gjorde det enkelt i første omgang med å kjøre ujordede kabler mellom komponenter og padde, nå plages jeg ikke av noe shit/støy, hvertfall ikke nevneverdig..

Kjøpte billige støpsler i begge ender av kablene og kuttet ut jordkablen, dette ble som natt og dag.!
Anbefaler selvfølgelig bedre støpsler om dette skal være varig alternativ..

Holder på å koble jordet kurs hele veien, når den er ferdig i løpet av året så skal jeg ha en bedre padde (muligens Supra) og Supra LoRad EU Gold nettkabel som jeg har god erfaring med i forhold til pris på alle komponenter, så regner jeg med at det kommer en Noice Harvester fra PS Audio og så bestille komplett sett Ferrit kjerner fra www.elfa.se til alle ender av alle kabler..

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Har jording på alle stikk i huset, og anlegget er koblet i uttak i veggen -siste stikka på kursen. Har ikke padde (går ut ifra at det er et gren-uttak).

Topp Bunn