Veien videre fra Rega RP6/Exact2/Rega Fono MM

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
For mye hjemmetid har fått meg til å vurdere neste investering.. Er meget fornøyd med min Supernait 2 og Proac 10 tablett kombo. Rega’en gjør heller ikke skam på seg, men det er her jeg vurderer oppgradering. Noen alternativer jeg har på blokka:
-beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Ania MC og Fono MM med Fono MC
- Beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Hana SL og Fono MM med Fono MC
- bytte ut hele vinyl riggen. Spm i hva? Planar 6/Ania, Linn LP12, annet

Det jeg er ute etter er et vesentlig steg opp fra dagens vinylrigg. Ute etter innspill på hva som kan være et fornuftig neste steg. Ute etter mest verdi for pengene, men si jeg har et total budsjett på rundt 20.000,-
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror du får mest bang for the quid ved bytte av pick-up og RIAA.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
For mye hjemmetid har fått meg til å vurdere neste investering.. Er meget fornøyd med min Supernait 2 og Proac 10 tablett kombo. Rega’en gjør heller ikke skam på seg, men det er her jeg vurderer oppgradering. Noen alternativer jeg har på blokka:
-beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Ania MC og Fono MM med Fono MC
- Beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Hana SL og Fono MM med Fono MC
- bytte ut hele vinyl riggen. Spm i hva? Planar 6/Ania, Linn LP12, annet

Det jeg er ute etter er et vesentlig steg opp fra dagens vinylrigg. Ute etter innspill på hva som kan være et fornuftig neste steg. Ute etter mest verdi for pengene, men si jeg har et total budsjett på rundt 20.000,-
Det jeg leser av dette er att ingen av alternativene du har listet opp vil garantert gi deg ett vesentlig steg opp.
Skal du gå for siste alternativ må nok budsjettet opp en del og da kan du nok komme i mål hvis man skal vesentlig opp.
Men det spørs jo selvfølgelig hva du mener med det også?

Du har en ålreit spiller, så hvis jeg var deg ville jeg nok satset på å prøve å makse ut potensiale av den.
og da kan nok budsjettet ditt på 20 k ryke. En topp Pickup vil koste deg fra ca 10-20 k, for eksempel ART9, Cadenza Black/Bronze og riia trinnet på ca 15-20k fra for eksempel EC, Aura, ASR OG EAT.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Husk at du ikke nødvendigvis blir mer fornøyd ved å bruke 10-20k til. Jeg har tatt en lang runde sjøl og har hatt både Linn LP12 og Rega RP10 med Lyra Delos og ProAc Response. Ser du av signaturen min så fortsatte jeg ikke med å bruke mer penger. Nei, etter mye testing, feilkjøp, grubling og rådslagning endte jeg på en måte opp med den kombinasjonen som ga meg mest spilleglede over tid:) Altså rimeligere utstyr enn jeg hadde i siste del av oppgraderingsfasene.

Med din RP6 har du masse dynamikk som går som hånd i hanske sammen med dine andre britiske komponenter som ProAc og Naim. Vær forberedt på å miste en god del PRAT. Mitt forslag:
Behold alt og oppgrader kun pickup og Riaa. Exact er en veldig dynamisk og spilleglad pu og ønsker du vesentlig mer bør du heller hoppe over Ania og gå for Apheta. Start med Riaa og få for Aria. Da kan du veksle mellom MM og MC.

Lykke til!
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Takk for innspill!

Satt og lyttet til noe gull i går og konkluderte med at RP6 blir værende. Skal la den få en liten helsesjekk, da den på sine 5 år ikke har fått annet enn justering av stiftetrykk og rens.. Sliter forøvrig med å få spilleren helt i vater. Slik det er nå er tallerken i vater, men selve spilleren ikke i vater. Har lest meg til at dette er et kjent problem, men tenkte ta en prat med forhandler om noe kan gjøres her. Viktig for nattesøvnen..

Å oppgradere Riia er en mulighet, for da senere ha mulighet til å gå til MC. Annet en fleksibiliten vil overgang fra Fono MK til Aria gi noe løft av noe slag?

Og enig, Exact spiller jo sjarmerende og kan også imponere.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har selv en Rega P5, som har fått oppgradering til Groovetracer spindel.

Men vil gi deg 2 råd, RIIA og pickup er det du bør se på av oppgradering av.
Har selv hatt ASR mini Basis, som ble solgt pga «nedgradering til færre bokser», men den kan absolutt anbefales, med alle innstillingsmuligheter den har.
Men Rega sitt Aria-trinn er nok også veldig bra, og gir deg også muligheten til MC-pickup, om du vil kjøpe det senere.
Bruker selv Exact nå, og synes selv den passer utmerket på en Rega-spiller.

Personlig tror jeg du kommer lenger med oppgradering av disse 2, enn å kjøpe bedre spiller og beholde RIIA og pickup.
Er greit med RIIA som får ut det beste av det du har, enn som det er nå, den er begrensningen i forhold til platespiller og pickup.
 

MadsBje

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2017
Innlegg
194
Antall liker
537
Torget vurderinger
4
Hadde sikta meg inn på et brukt phonotrinn for å få mest mulig for pengene og ny pu. Lenge siden jeg har hatt rega, men ettersom jeg har lest så spiller de vel best på sine egne rega pickuper?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Hadde sikta meg inn på et brukt phonotrinn for å få mest mulig for pengene og ny pu. Lenge siden jeg har hatt rega, men ettersom jeg har lest så spiller de vel best på sine egne rega pickuper?
Det att Rega spiller best med sine egne Pickup, er nok er veldig overdrevet sannhet.
Det finnes mange bra og bedre pickup der ute enn Rega sine selv om både
Exact og Apheta er bra pickup som spiller bra på Rega. Men det finnes som sagt
mange andre merker man kan bruke og avhengig av ens personlige smak selvfølgelig som spiller
bedre og kanskje også for en rimeligere penge.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Todd: Sett inn en Aria der, så har du topp vinyl i ti år til. Vurder også en MC fra Ortofon...;)
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Takk alle! Virker å være enighet om at overgang til Rega Aria gir mening. Tolker dette som at det vil gi et løft også med Exact? Mer viktig er jo at den er mer langsiktig med tanke på overgang til MC
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Todd: Bedre RIAA finnes imo ikke til den prisen- eller under 20K for den saks skyld..Poenget er at du har tatt ut ca. 50% av det som bor i riggen din, slik den står idag. Armen tåler tilogmed Ortofon Cadenza uten å gå i kne på noen måte- dog må den da heves.. Og da er du i det virkelige toppsjiktet. Det ER en grunn til at Rega har den posisjonen de har innen det de gjør. Generelt er det- drivverksmessig- kun 3 ikoner igjen: Rega, Linn og Technics står bak hvert sitt..Kan du håndtere disse tre ordentlig, vil du lett lære de andre også.
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
For mye hjemmetid har fått meg til å vurdere neste investering.. Er meget fornøyd med min Supernait 2 og Proac 10 tablett kombo. Rega’en gjør heller ikke skam på seg, men det er her jeg vurderer oppgradering. Noen alternativer jeg har på blokka:
-beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Ania MC og Fono MM med Fono MC
- Beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Hana SL og Fono MM med Fono MC
- bytte ut hele vinyl riggen. Spm i hva? Planar 6/Ania, Linn LP12, annet

Det jeg er ute etter er et vesentlig steg opp fra dagens vinylrigg. Ute etter innspill på hva som kan være et fornuftig neste steg. Ute etter mest verdi for pengene, men si jeg har et total budsjett på rundt 20.000,-
Det har nettopp komme en ny MC fra Rega, Ania Pro som kanskje er interessant? Jeg har brukt Dynavektor 20X og AT33 på min Rega med hell.
http://www.rega.co.uk/ania-pro.html
Ville ikke byttet for mye samtidig om du da ikke kjøper ny platespiller. Uten å ha hørt RP6 så vill jeg tro en OK pu på den vil gi mye musikkglede, hva med å bruke noe av budsjettet på noen gode lp utgivelser?
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
For mye hjemmetid har fått meg til å vurdere neste investering.. Er meget fornøyd med min Supernait 2 og Proac 10 tablett kombo. Rega’en gjør heller ikke skam på seg, men det er her jeg vurderer oppgradering. Noen alternativer jeg har på blokka:
-beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Ania MC og Fono MM med Fono MC
- Beholde RP6, men bytte ut Exact2 med Hana SL og Fono MM med Fono MC
- bytte ut hele vinyl riggen. Spm i hva? Planar 6/Ania, Linn LP12, annet

Det jeg er ute etter er et vesentlig steg opp fra dagens vinylrigg. Ute etter innspill på hva som kan være et fornuftig neste steg. Ute etter mest verdi for pengene, men si jeg har et total budsjett på rundt 20.000,-
Det har nettopp komme en ny MC fra Rega, Ania Pro som kanskje er interessant? Jeg har brukt Dynavektor 20X og AT33 på min Rega med hell.
http://www.rega.co.uk/ania-pro.html
Ville ikke byttet for mye samtidig om du da ikke kjøper ny platespiller. Uten å ha hørt RP6 så vill jeg tro en OK pu på den vil gi mye musikkglede, hva med å bruke noe av budsjettet på noen gode lp utgivelser?
Skal sjekke ut Ania Pro. Har ingen bråhast nei. Men fint med noen planer fremover.

Og helt enig, viktig å fokusere på musikken. Har blitt kjøpt inn en haug med plater siste ukene. Litt av moroa synes jeg er research i jakten på gullet der ute.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.885
Antall liker
13.909
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Aller først ville jeg vurdert en ny subplatter. Jeg anbefaler Groovetracer som har en egen RP6 subplatter.
Deretter RIAA, deretter PU.

mvh
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
540
Jeg har litt vondt av dere som er i et evig oppgraderingsjag og som må skifte ut både det ene og det andre, at dere lytter til lyden heller enn musikken er bare nitrist og absolutt ikke hvordan det burde være, dessverre har mange gått seg fullstendig vill i en slik "verden" og denne tråden får meg bare til å tenke "Stakkars deg TS som er der"... Gud hjelpe meg hvor mye bra musikk du går glipp av som er så til de grader på ville veier, som HiFi-interessert selv så har jeg jo møtt mange slike og typisk er jo at de er veldig sort-hvitt med tanke på hvordan alt fra plater til diverse pickup'er og komponenter låter... Du vil mest sannsynlig aldri finne roen med det du har når du er såpass ute på kjøret som jeg oppfatter at du er... Mitt forslag er derfor å entre et annet fokus og være opptatt av helt andre ting, i alle fall ikke gå deg mer vill i råd fra andre som er like godt eller mer ute på kjøret her.

Det kan ikke være slik at du ender med å spille mindre bra musikk fordi de låter bedre, samtidig som du unnlater å spille musikk du egentlig er glad i sett fra et musikalsk ståsted, men det er altså dit du er på god vei nå og det er rett og slett bare sørgelig og kjipt slik jeg ser det... I så fall har du fullstendig feil anlegg og tilnærming til musikk og også HiFi vil jeg hevde.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Ja, Jan Helge. Musikken kommer først og du tar opp viktige perspektiver her. Samtidig, så blir det kanskje litt unøyaktig og alltid bruke stempelet oppgraderingssyke hver gang noen skal bytte et eller annet?

Ser du har startet en egen tråd rundt tema musikk/audiofili, kan ikke den diskusjonen tas der?

Jeg opprettet denne tråden for å få noen innspill fra folk som kan mye mer om hifi enn meg. Er først og fremst musikk interessert, men ønsker jo et anlegg som gjengir musikken på en optimal måte gitt personlig smak etc. Da jeg har hatt min vinyl rigg uendret nå i 5 år, kan man sikkert si st jeg er fornøyd med hvordan Rega’n gjør jobben.

Har investert en del tid og penger i vinyl samlingen siste året. Er ingen stor-samler og ettersom streaming kombinert med en rimelig dac kan gi såpass gode resultater, er jeg kanskje litt kresen på LP pressinger. Bruker mye streaming og dersom jeg oppdager noe jeg virkelig digger gjør jeg noen raske søk på å se hva som finnes tilgjengelig av LP pressinger. Om jeg ender opp med ikke å skaffe en LP utgave, betyr ikke det at jeg slutter høre på den musikken.

Man legger jo litt penger i vinyl samlinga etterhvert. Ser ingen problemer med at folk som har råd til det samt interesse, vurderer nye tiltak for å få mer musikk glede.

For å runde av. Jeg synes du tar opp et viktig poeng, men synes det blir litt skivebom å komme inn i en tråd som dette og konkludere med at folk som skal oppgradere ‘hører mer på anlegget enn musikken’
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Kort innpå herfra. Takk for alle bidrag her. Er en grunn til at jeg ofte forhører meg her på forumet. Mye kompetanse som kan hjelpe en i en fornuftig retning.

Fulgte rådet fra Roda om å investere i Groovetracer subplatter. Veldig fornøyd. Fint løft i detaljnivå, klarhet, ting låter enda mer ekte (i mangel på et bedre ord). Har feks aldri hørt vokaler gjengitt på den måten før.

Så på den negative siden. Jeg har fått en bekjent til å se over spilleren min. Han mener Exact’n bør byttes ut, noe med at nåla har fått seg en trøkk og ikke står riktig (bøyd mot høyre) Merkelig, for det låter stort sett bra, med et og annet unntak i støy i høyre kanal.

Har spilt med Exact i 5 år og uansett tid for å vurdere bytte. Er egentlig så fornøyd med Exact at jeg vurderer sette på en ny. Samtidig så er jo muligheten nå til å tenke nytt. Med Groovetracer er det lite jeg savner med Exact, men om man med grep kan unngå sibilanter (som jeg kan oppleve på noen innspillinger) og et ytterligere løft så kan det være aktuelt å gjøre nye grep.

Ved overgang til MC må jeg ha nytt Riia, da drar det fort på seg 20k totalt. Skal innrømme at det virker mest fristende å sette på ny Exact til 4.000,- og så beholde Rega Fono MK3 en stund til. Mer penger til plater også..

Er potentiale i overgang til nytt Riia og så en eller annen MC så stort at jeg likevel bør vurdere noe annet enn Exact?
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.885
Antall liker
13.909
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg også liker Exact så godt at det ble en ny.
(Hadde den på RP6 tidligere og kjøpte en til RP40 senere)

Men kjenner litt på lysten til å prøve noe annet.
Samme utfordring som deg angående RIAA.

mvh
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Kort innpå herfra. Takk for alle bidrag her. Er en grunn til at jeg ofte forhører meg her på forumet. Mye kompetanse som kan hjelpe en i en fornuftig retning.

Fulgte rådet fra Roda om å investere i Groovetracer subplatter. Veldig fornøyd. Fint løft i detaljnivå, klarhet, ting låter enda mer ekte (i mangel på et bedre ord). Har feks aldri hørt vokaler gjengitt på den måten før.

Så på den negative siden. Jeg har fått en bekjent til å se over spilleren min. Han mener Exact’n bør byttes ut, noe med at nåla har fått seg en trøkk og ikke står riktig (bøyd mot høyre) Merkelig, for det låter stort sett bra, med et og annet unntak i støy i høyre kanal.

Har spilt med Exact i 5 år og uansett tid for å vurdere bytte. Er egentlig så fornøyd med Exact at jeg vurderer sette på en ny. Samtidig så er jo muligheten nå til å tenke nytt. Med Groovetracer er det lite jeg savner med Exact, men om man med grep kan unngå sibilanter (som jeg kan oppleve på noen innspillinger) og et ytterligere løft så kan det være aktuelt å gjøre nye grep.

Ved overgang til MC må jeg ha nytt Riia, da drar det fort på seg 20k totalt. Skal innrømme at det virker mest fristende å sette på ny Exact til 4.000,- og så beholde Rega Fono MK3 en stund til. Mer penger til plater også..

Er potentiale i overgang til nytt Riia og så en eller annen MC så stort at jeg likevel bør vurdere noe annet enn Exact?
Du kan jo vurdere en high output MC? DV 20X2 finnes både i L og H variant, har kun prøvd den gamle 20L men den fungerte OK i min Rega. Ellers har jo Soundsmith endel som kan benyttes med MM riaa.
 

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Ja. DV 20x2 er en av kandidatene som er vurdert. Skal fungere godt på Rega disse PU fra Dynavector. Må si L versjonen og Rega Aria frister
 
Topp Bunn